Kan een stalhoudster het dragen van een cap verplichten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 22:02

Dat is ook niet naar jou gericht,maar naar de mensen die het hele topic niet lezen.
Het slaat namelijk echt nergens op om direct te roepen dan zoek je toch een andere stal?
Soms kunnen mensen ook nog over dingen praten,maar daar schijnt iedereen hier over heen te lezen.

Ik weet dat iemand zoiets kan eisen omdat het eigen terrein is,maar daar gaat het hier gewoon niet om.
Het ging om aansprakelijkheid en de angst om voor een ongeluk verantwoordelijk gehouden te worden.
Iets wat dus niet aan de orde is,maardat heb ik al 3 keer gezegd of zo.
Elke pagina kan ik dit weer herhalen,wat me enorm irriteert,het gebrekkige lezen.

Ik heb heel duidelijk uitgelegd waar het om draait en dat ik nu toestemnming heb om zonder cap te rijden en hier laat ik het bij.
Ik hoef echt niet dat geleuter te horen dat het dom is om zonder cap te rijden,daar zijn al zat topics over en gaat hier ook volledig offtopic.
Gaan jullie maar gezellig door met discussieren :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:05

Danielle_1 schreef:
Lezen schijnt moeilijk te zijn,want het ging mijn stalhoudster wel degelijk om het verzekeringsverhaal |o
Komt ook nog eens bij dat we er allang uit zijn gekomen met elkaar.
Erg vermoeiend dit zeg :Z

Dat was me allang duidelijk, ik heb topic namelijk van voor naar achteren gelezen...
Maar toen eenmaal duidelijk was dat ze waarschijnlijk niet aansprakelijk is, maar dat ze desondanks die regel hanteert... leek het mij netjes dat je je daaraan hield.
Enfin.... je zult wel een spannend kapsel hebben ;) :D :+

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:58

Ze wist echt niet beter dan dat ze aansprakelijk is en niet dat ze die regel desondanks toch wilde hanteren.
Hier zit dus de verwarring.
Deze stal is net opgezet en er schorten hier en daar wel meer dingetjes.
De weideafzetting was bijvoorbeeld helemaal van prikkeldraad,hier had al een paard in gehangen met zijn been.
Dit is ook door mijn waarschuwingen verandert in stroomlint,hier heb ik zelf ook aan meegeholpen.
De staldeuren hadden uitstekende bouten van een paar centimeter.
Haar eigen paard is hier tegenaan gekomen met zijn been en had een slagaderlijke bloeding.(met alle gevolgen van dien)
Inmiddels zijn de bouten netjes afgekort en afgedekt.
In deze gevallen was ze wel aansprakelijk geweest,ware het niet dat het ene incident om haar eigen paard ging.

Qua veiligheid moest er nog het eea veranderen en dan is het nogal ironisch om een cap te verplichten.
Helemaal omdat ze niet wist hoe dit zit met aansprakelijkheid,wat ze dus helemaal niet blijkt te zijn.
Ik wilde dit hier niet allemaal neerzetten omdat mijn SH echt een leuk mens is,maar nogal onwetend.
Ze doet ook haar best,maar vraagt ons ook veel of ze het wel goed doet.
Daar komt ook bij dat ik mijn steentje bijdraag in het verbeteren van bepaalde dingen.
Vorige week kwam ik op stal aan met mijn gereedschapskist om het hek van de bak te maken.

Ik vind het zo jammer dat ik hier wordt afgeschildert als een koppig iemand die de eisen van een eigenaar negeert.
Want dat is namelijk niet zo.....

En ja,ik heb een spannend kapsel :+

Frutske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:00

Blijft altijd moeilijk; aansprakelijkheid. LDRD heeft het inderdaad goed uitgelegd.
Die vragen die blijven zijn altijd wie er aansprakelijk te stellen is, wat er gebeurd is, wie schuld heeft enz en dat dan dus in relatie tot de verzekering :)

Bedoel maar; de KNHS stelt het rijden met een cap ook verplicht. Dit verplicht stellen heeft alles met de veiligheid te maken en het voorkomen van veel schade bij ongevallen. Net zoals een verzekeraar wil dat je je rieten dak van je huis zo goed mogelijk beveiligd tegen brand en je dus ook een hogere premie betaald omdat je een rieten dak hebt. Want het risico blijft immers groter dan bij een gewoon dak.

Ik blijf het een moeilijk item vinden, discussies zullen er altijd blijven hierover, maar uiteindelijk bepaalt de verzekeraar toch wel enigszins de regel (in de wet staat hier overigens niets over). Als de verzekering zegt; "we vergoeden niets als er geen cap-verplichting is" dan zul je dus als staleigenaar dat toch moeten gaan verplichten, of een andere verzekeraar zoeken ;) .

Praat ik nu een hoop blabla? Nouja, ik wilde ook nog even wat uitleggen..... :D

en ps; ik heb het hele topic wel gelezen en ik weet dat ik hier en daar dingen herhaal.

Tanja

Re: Kan een stalhoudster het dragen van een cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:47

RUI-->TAO

friesiszwart

Re: Kan een stalhoudster het dragen van een cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:52

Op veel stallen moet je tekenen dat je je paard voor eigen risico neerzet. Daarbij als het terrein voor een paard onveilig is zou ik mijn paard daar niet willen stallen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:02

friesiszwart schreef:
Op veel stallen moet je tekenen dat je je paard voor eigen risico neerzet. Daarbij als het terrein voor een paard onveilig is zou ik mijn paard daar niet willen stallen.

Het tekenen van een contract ontslaat je niet van je wettelijke verplichtingen! Precies als met het bord "wij zijn niet aansprakelijk voor schade en ongevallen". Dat is onzin; als de stalbaas iets te verwijten valt, is ie aansprakelijk, punt, uit! Al heeft ie 100 bordjes en 1000 handtekeningen, hij heeft te voldoen aan z'n verplichtingen, namelijk z'n toko goed onderhouden en geen stomme dingen doen! En datzelfde geldt ook voor z'n klanten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:45

@ikke, dat kent wel de nodige nuances hoor! Je kunt dat niet zo stellen. :n

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:59

Bij mijn vorige stal was het niet verplicht om met een cap te rijden, maar sinds hij een certificaat van fnrs wilde aanvragen is het wel verplicht gesteld.
Moet zeggen dat ik altijd met cap rijd (zonder cap voel ik me op een of andere manier niet veilig)

De stal waar ik nu sta, stelt deze eis niet, maar toch rijd meer dan 50% met cap.

Er zijn trouwens meer pensionstallen die een fnrs keurmerk hebben en het verplicht is.

Wilde het gewoon even kwijt ;)