ervaring halen E-Rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:13

Ik ga 31 augustus ook voor mijn E rijbewijs. Eigenlijk rijd ik al heel lang zonder E-rijbewijs met de trailer, dus word het nu wel eens tijd om het te halen.

Ik heb een proeflesje gehad, zodat ik het in een dag kan halen. Dan moet ik op die dag 4 uurtjes rijden en daarna afrijden.. Spannend!!! Lijkt me echt vermoeiend zeg..

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:21

Ik heb vind ik zelf, echt een hele fijne examinator gehad. Het rijden ging allemaal wel goed. Maar moest toen bochtje achteruit doen. mijn instructeur had het wel uitgelegd en we hadden het wel geoefenend maar het lukte nooit zoals hij het zei.
Dus ik proberen en je mocht 1x rechtmaken en opnieuw proberen. Nou het lukte van geen kant. Die examinator weer ingestapt en het helemaal voor mijn uitgetekend en goed uitgelegd. Ik zei nog toch die man, zo heeft mijn instructeur het nooit verteld. Verder gereden en ik dacht ben dus gezakt. Zegt hij aan het eind, gewoon veel oefenen meisje en was ik dus geslaagd!!!!! *D

Anoniem

Re: ervaring halen E-Rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:15

Wat een geluk nimbletje! Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook voor een groot deel op hoe je anticipeert in het verkeer. Let je goed op en kijk je goed, daar scoor je al punten op! En als de bijzondere verrichtingen dan niet helemaal ok gaan, tja als je zelf met de trailer op pad gaat lukt het je soms ook niet na 1x rechtzetten ook al ben je geslaagd ;)

Inmiddels heeft mijn nieuwe instructeur gebeld. Heb vrijdag een les van 1,5 uur *\o/*

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:27

Gezakt -O-

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:29

sh*t, waarop ben je gezakt?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:33

ik ben geslaaaagddd *\o/* !! yiihhoeeee!

om 8 uur begonnen met lessen, eerst theorie waar ik bijna steil van achterover sloeg :oo Kei veel getallen en gedoe en ik moest al bijna huilen.. maar goed, alles staat er ongeveer letterlijk bij dus een paar keer die papieren herhalen en je denkt dat het een grapje is als ze er wat over vragen (zo makkelijk dus..)

Nou gingen we rijden ; aankoppelen.... uhhhhhhh :\ hihi, ik wist echt helemaal niks gewoon.. Maar ook dat werd na 4 uur duidelijk ; eerst dat wiel naar beneden draaien, dan valt die koppeling er vanzelf in, dan de koppeling helemaal omhoog draaien om te kijken of je de auto mee omhoog draait dan weet je dat hij vastzit (Danoontje powerrrrr :P ) dan weer naar beneden, het wiel omhoog draaien, dan de stekker en kabel vastzetten en de handrem losmaken.. Piece of cake.

Rijden ging allemaal goed, niks geraakt, alleen bijna een fietser aangereden omdat ik zo in mijn spiegels aan het kijken was en dus niet voor me op t fietspad keek... :+ Mocht je dit meegemaakt hebben vandaag ; I'm still sorry :~ ..

Toen geluncht, lekker stokbroodjes met kipfilé, en broodjes gezond en nog iets. Jammiee :Y)

toen nog ff gereden en toen het examen....

Moest om 14.55 op. Eerst werden er natuurlijk vragen over de papieren gesteld, had ik allemaal goed :)* (je moet goed luisteren wat ze vragen, en op je gemak op dat papier kijken hoor, heb ik ook gedaan, dan stel je het rijden ook meteen wat uit :P )..

En toen naar de auto aankoppelen zoals ik vertelde... moest eerst in een bocht de auto voor de aanhangwagen zetten (je rij-instructeur staat bij de wagen om te helpen hoever je nog kunt).

Dan in de auto kijken of alles het doet ; contact aan, licht aan, voet op de rem, knipper links, knipper rechts. En dan gaan met die banaan.

Je rijdt gewoon een rondje net als met het gewone auto examen. En ik kreeg 1 x bocht achteruit. (Altijd zorgen dat je de bocht links achteruit maakt, ja hoeft niet maar dan maak je het makkelijker) en 1 x recht achteruit en dan moest ik een halve meter voor/naast een electriciteitsdingetje gaan staan. Ik ben gewoon 2 keer uitgestapt om te kijken hoever ik nog kon, en de examinator zei ook bij de eindevaluatie ; ik heb liever dat je dat doet, dan dat je er voorbij rijdt. (dus een tip)

En toen mocht ik alweer terug.

Oh nog een hint bij het achteruit rijden tot bijv een brievenbus/boom of what so ever. Stap even uit en ga aan het eind van je aanhangwagen staan en tel de meters naar het 'object' (net of je afstanden loopt in t parcours :P ) en dan heb je bijv 4 meter nog. Dan ga je bij je hendel van de deur staan tel je 4 meter naar achter toe, dan kijk je of je iets opvallends ziet, een blikje ofzo en dan rij je dus achteruit tot het blikje dan zit je ongeveer zeker goed ;) ..

Maar verder was het niet heel spectaculair, gewoon rustig blijven en je rij instructeur meesjouwen, die gaat lekker lopen kletsen en dan kun jij je ding doen!.. Wel goed opletten dat je wel goed blijft kijken want ik was dus vrolijk mee aan het praten dat ik niet genoeg keek zei de examinator :o .. haha

Iedereen heel veel succes die nog opmoeten! Het komt allemaal goed +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:38

GEFELICITEERD!! Wat zal jij je nu goed voelen haha *\o/*

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:40

Gefeliciteerd LadyLynn *\o/* *\o/* .

Ik heb de hele dag netjes op de uitzwaai gelet, op het examen ben ik het een paar keer vergeten. Ik had een straatje van rechts net te laat gezien, en een voetganger helemaal over het hoofd gezien.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:42

Inoterry schreef:
Gefeliciteerd LadyLynn *\o/* *\o/* .

Ik heb de hele dag netjes op de uitzwaai gelet, op het examen ben ik het een paar keer vergeten. Ik had een straatje van rechts net te laat gezien, en een voetganger helemaal over het hoofd gezien.

Dankjewel hoor :D

jah, het is gewoon zó balen want het is een moment opnamen, ik heb eigenlijk weinig 'klein verkeer' gezien (fietsers en voetgangers enzo). Die zijn gewoon super irritant op je examen.. En voetgangers zie je ook niet zo makkelijk. Jammer, volgende keer beter toch, nu weet je wel wat je een beetje kan verwachten, dat vind ik altijd het ergste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:42

Inoterry schreef:

Jeetje wat balen zeg, zal je net zien tijdens een examen :(:)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:45

Ik begon ook knap moe te worden, hele dag rijden in een bus met een kappotte airco. En de zenuwen er bij. Volgende keer beter zullen we maar zeggen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:51

Idd, daar ben ik dus ook zo bang voor bij een examen op 1 dag. Naar mate ik langere tijd achter mekaar rij, hoe minder mijn concentratie word :o

Moeheid zal bij jou zeker een grote rol hebben gespeeld hoor! Mss dat je nog 1 lesje zou kunnen doen de dag voordat je weer examen gaat doen?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:53

Gefeliciteerd Ladylynn! Maar mocht je 2 keer uitstappen? Ik kreeg van mijn examinator te horen dat hij eigenlijk niet wilde zien dat ik uit zou stappen, maar desnoods dan maar 1 keer... Ik had ook echt geen leuke vent :+...

Balen Inoterry. Ga je nog een poging wagen?

Nimbletje: Wááááát? Had mij die examinator gegeven ;)? Eigenlijk slaat het gewoon nergens op, de ene examinator laat je zakken omdat je in zijn ogen te zenuwachtig bent en de andere gaat je nog dingen uitleggen omdat je het niet weet...! Kan je beter zo eentje hebben die jij had!

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:57

Wel handig dit topic met goede tips! Ik heb komende za mijn intake les en do de 23e moet ik afrijden. Ik ben benieuwd! Deze week alvast wat oefenen met de trailer op het erf en naastgelegen industrieterrein..
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelfs met de auto alléén soms nog fileparkeer problemen heb. (ik kom er wel, maar dat duurt soms even :o ) Dus ik hoop dat het met de hele combinatie gaat lukken :+

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:57

Ik heb afgelopen woensdag mijn 1e 3 uur les gehad.
In België is het zo:
Voor het examen moet je een lijn naar achteren kunnen rijden van 50 meter zonder buiten de "weg"lijnen te komen binnen 2,5 minuut.
Daarna moet je inparkeren, binnen 8,5 minuut. Aan de achterkant moet 30 cm zitten, je mag uitstappen om te gaan kijken zo vaak je wilt. Het bord raken is gezakt.
Dan moet je afkoppelen, naar voren rijden en weer aankoppelen. Stukje karren op de baan, en hopelijk geslaagd.
Hier heb je blokken van 4 of 8 uur.
Ik heb het wegens de vakantie zo gedaan:
Nu 3 uur en thuis zelf oefenen.
5 augustus weer 3 uur
7 augustus nog 2 uur en dan examen.
Kost 645 euries.
In België is het echt een stuk duurder. Bij verkeersschool Leeuw was het 400 euro...... :(
Het is wel wennen met zo'n bak, een Nissan Pathfinder. Een klein meisje in een grote kar.........
Ik vond het leuk en ook thuis heb ik de 1e keer de oprit al opgereden naar achteren toe.
Ik kan zeggen dat het echt al goed lukt!!
Peanuts!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:10

neinie schreef:
Wel handig dit topic met goede tips! Ik heb komende za mijn intake les en do de 23e moet ik afrijden. Ik ben benieuwd! Deze week alvast wat oefenen met de trailer op het erf en naastgelegen industrieterrein..
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelfs met de auto alléén soms nog fileparkeer problemen heb. (ik kom er wel, maar dat duurt soms even :o ) Dus ik hoop dat het met de hele combinatie gaat lukken :+

dat hoeft helemaal niet joh. En ook ik vermijd file parkeren.. haha! ik doe dat pas als ik minimaal 20 meter ruimte heb :P

niet te druk maken over het achteruit rijden, je mag 1 x naar voren rijden als het fout gaat.. En echt slakkentempo, dan kun je nadenken over hoe je moet sturen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:08

Ik moet van mijn instructeur trouwens nu wel veel gaan oefenen met bochtjes rijden met de trailer op het stalterrein.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:21

Gefeliciteerd Ladylynn!!!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:01

gefeliciteerd!
ik ben ook geslaagd gisteren!! Dubbel feest
ik moest alleen bochtje achteruit, en dan meteen door met achteruit rijden.
ging in 1 x goed (met les de ene keer goed, dan weer helemaal in de knoop hihi)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 21:02

gefeliciteerd!!
overmorgen heb ik de eerste les..

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:17

Gefeliciteerd Moonprayer!!!

Succes Biancavos! Spannend!

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:53

Net mijn intake les gehad. Afgelopen donderdag had ik al wat geoefend met de trailer op het erf en met resultaat: (bochtjes) achteruit rijden ging prima. Het moeilijkste vond ik het spiegelen, maar ik hoop dat dat een kwestie van wennen is.. Volgende week woensdag een paar lessen en dan donderdag afrijden. Ik ben alvast begonnen met duimen :Y)

opisop_shop schreef:
Op mp staat ook regelmatig een advertentie, die lokt mij ook erg moet ik zeggen, een dagcursus kost daar een kleine 400euro meen ik!

Ik ben nu bij dezelfde persoon aan het lessen, dus bij vragen kun je me PBen!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:00

Ik wil mn E rijbewijs binnenkort ook gaan halen. Zit er over te denken om eerst hier thuis maar wat te gaan oefenen met een oude aanhanger en het dan in 1 dag te halen. Al is zo'n dag wel erg lang, dus ik twijfel daar nog wat aan. Dan wordt het concentratievermogen wel minder, maar het gaat wel lekker snel dan, als het meteen haalt tenminste.
Met wat voor soort aanhanger rijd je met zo'n examen?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 22:01

Mij lijkt 1 dag ook veels te lang, ik heb nu dus maandag les, dan vrijdag weer, en dan maandags afrijden, zit dus maar 1 week tussen mijn eerste les en het afrijden, wel lekker snel, maar gelukkig niet alles op 1 dag.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:42

ik vond het ook wel veel, maar de tijd vloog.
ik heb de hele dag een beetje in de zenuwen gezeten, en tijdens het examen al helemaal.

die avond moest ik nog wedstrijd rijden, dat is heel lastig als je een dag lang zenuwen hebt gehad haha, ik was echt al kapot voordat ik überhaupt zat.