Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lusitana schreef:Maar dat vind ik dan de omkekeerde wereld.Als de koper hem laat keuren, krijgt hij toch ook advies of het paard geschikt is voor het doel en weet je het toch ook meteen?
Dus wie de aanvraag voor de keuring doet is in dat geval niet belangrijk, alleen dát hij gekeurd wordt.
Als je dat zelf wilt doen is het prima, maar een verouderd rapport doet het toch ook echt niet meer bij kopers (en de wet). Dat is wel een nadeel als je als verkoper een paard laat kleuren dat dan niet meteen verkocht wordt.
vorame schreef:Maar dat vind ik dan de omkekeerde wereld.
Bij afkeuring weet ik waar mijn paard voor geschikt is. Koper betaald dan.
Nee dat kan ik niet.
Ik zet wel 500 meer op de vraagprijs, dan heb ik de keuring er ook uit.
En nog geen moeilijkheden gehad bij oudere foto's
Mensen weten dat het om een goed paard gaat, dat het verhaal klopt bij het paard.
Dat lijkt in de praktijk erg gewaardeerd te worden.
Lusitana schreef:Maar vorame, de koper weet dan ook dat het paard al of niet geschikt is voor zijn doel en betaalt dat. Het is maar hoe je het bekijkt hoor, echt.
Hoe je er gevoelsmatig mee om gaat is persoonlijk.
Kuggur schreef:Koper dient te beslissen óf er gekeurd en zo ja, waar. Hier hoort de verkoper géén invloed op te hebben. Dus de koper betaald ook, ongeacht de uitslag. Vind het absurd dat de verkoper voor de kosten opdraait in geval van afkeuring (ook al omdat "afkeuring" altijd subjectief is).
vorame schreef:Lusitana schreef:Maar vorame, de koper weet dan ook dat het paard al of niet geschikt is voor zijn doel en betaalt dat. Het is maar hoe je het bekijkt hoor, echt.
Hoe je er gevoelsmatig mee om gaat is persoonlijk.
Ik snap even niet hoe je die bedoeld.
De koper denkt een sportpaard te kopen, maar door afkeuring blijkt dat niet verstandig.
Dan is het paard ineens een ander doel dan een uur eerder.
of begrijp ik je nu even helemaal niet meer?
mamabird schreef:Kuggur schreef:Koper dient te beslissen óf er gekeurd en zo ja, waar. Hier hoort de verkoper géén invloed op te hebben. Dus de koper betaald ook, ongeacht de uitslag. Vind het absurd dat de verkoper voor de kosten opdraait in geval van afkeuring (ook al omdat "afkeuring" altijd subjectief is).
afkeuren is toch niet altijd subjectief! Stokkreupel na een buigproef of slechte uitslag van foto's is toch niet zo subjectief volgens mij. Als dat zo zou zijn hoef je helemaal niet meer te laten keuren, maar net zolang shoppen tot je iemand hebt die je paard wel goedkeurt zeker (wat helaas ook erg vaak gebeurt)......
fokker schreef:als er in een advertentie "keuren kosten koper" staat en hij wordt afgekeurd ben ik dus niet de koper.
Ik wil nl. alleen kopen als het paard goed is. Maakt ook niet zoveel uit of dat klinisch is of xray.
Ik wil niet het paard van een ander laten keuren nl.
Als verkoper doe je er ook goed aan om je paard eerst te laten keuren dan weet je wat je kunt verwachten.
vorame schreef:Als alleen door een keuring blijkt dat hij ongeschikt is, kun jij dat ook niet weten en kunnen ze je er ook niet op aanrekenen. Als je het bij voorbaat wist, is het wat anders, dan bedrieg je de boel.Maar ik als verkoper maak wel een advertentie op met het doel van het paard er in beschreven.
Eigenlijk kom ik "in gebreken" als dat doel niet klopt.
Waratje schreef:Enne Vorame, die apk bij een auto betaal je echt wel, hoor. Het staat misschien niet zo op de factuur, maar een autohandelaar zorgt heus wel dat die bij de prijs inzit.

fokker schreef:Op die manier kun je wel 10 of meer paarden laten keuren voor je een goede treft.
en misschien is het paard al wel tig keer gekeurd maar weet je dat niet.
Koper kan er wel op te werk gaan dat paard goede dag heeft of je een stomme veearts treft die een chipje over t hoofd ziet.
En nogmaals, als een paard niet goed is ben je toch geen koper?