röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:11

Koper dient te beslissen óf er gekeurd en zo ja, waar. Hier hoort de verkoper géén invloed op te hebben. Dus de koper betaald ook, ongeacht de uitslag. Vind het absurd dat de verkoper voor de kosten opdraait in geval van afkeuring (ook al omdat "afkeuring" altijd subjectief is).

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:12

Lusitana schreef:
Als de koper hem laat keuren, krijgt hij toch ook advies of het paard geschikt is voor het doel en weet je het toch ook meteen?
Dus wie de aanvraag voor de keuring doet is in dat geval niet belangrijk, alleen dát hij gekeurd wordt.
Als je dat zelf wilt doen is het prima, maar een verouderd rapport doet het toch ook echt niet meer bij kopers (en de wet). Dat is wel een nadeel als je als verkoper een paard laat kleuren dat dan niet meteen verkocht wordt.
Maar dat vind ik dan de omkekeerde wereld.
Bij afkeuring weet ik waar mijn paard voor geschikt is. Koper betaald dan.
Nee dat kan ik niet.

Ik zet wel 500 meer op de vraagprijs, dan heb ik de keuring er ook uit.
En nog geen moeilijkheden gehad bij oudere foto's
Mensen weten dat het om een goed paard gaat, dat het verhaal klopt bij het paard.
Dat lijkt in de praktijk erg gewaardeerd te worden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:22

vorame schreef:
Maar dat vind ik dan de omkekeerde wereld.
Bij afkeuring weet ik waar mijn paard voor geschikt is. Koper betaald dan.
Nee dat kan ik niet.

Ik zet wel 500 meer op de vraagprijs, dan heb ik de keuring er ook uit.
En nog geen moeilijkheden gehad bij oudere foto's
Mensen weten dat het om een goed paard gaat, dat het verhaal klopt bij het paard.
Dat lijkt in de praktijk erg gewaardeerd te worden.

Ja vind ik ook. Paard wat ik nu gekocht heb was in 2006 gekeurd dus dat vond ik erg lang geleden ook al drong verkoopster aan dat ik dat door eigen arts kon na laten kijken. Als ze 1 of 2 maanden geleden gekeurd was geweest had ik wel die foto;s aan da laten zien en niet laten her keuren alleen klinisch.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:26

Maar vorame, de koper weet dan ook dat het paard al of niet geschikt is voor zijn doel en betaalt dat. Het is maar hoe je het bekijkt hoor, echt.

Hoe je er gevoelsmatig mee om gaat is persoonlijk.

__Nathalie__

Re: röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:28

Je moet gewoon over leggen met verkoper.
Als verkoper niet wil kun je toch niet dwingen.
Dus gewoon vragen goed kosten koper niet goed kosten verkoper. Zeggen ze nee zoek je verder of je betaald zelf. Zeggen ze ja heb je een goede regeling.

Simpel zat toch. Er zal toch altijd verschillend over gedacht worden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:30

Lusitana schreef:
Maar vorame, de koper weet dan ook dat het paard al of niet geschikt is voor zijn doel en betaalt dat. Het is maar hoe je het bekijkt hoor, echt.

Ik snap even niet hoe je die bedoeld.

De koper denkt een sportpaard te kopen, maar door afkeuring blijkt dat niet verstandig.
Dan is het paard ineens een ander doel dan een uur eerder.

of begrijp ik je nu even helemaal niet meer? :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:35

Ik denk dat ze bedoeld dat je zelf wil weten of het paard goed is voor de sport of niet en dat dus ook zelf betaald dan als hij niet goed blijkt te zijn.

Maar aan de andere kant. Je zoekt een sport paard als verkoper adverteerd met een sportpaard en deze blijkt daar niet voor geschikt te zijn zit je weer met het omgekeerde

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:36

Meestal is het wanneer het paard wordt goedgekeurd, kosten voor de koper en wanneer het paard wordt afgekeurd, kosten voor de verkoper. ;)

Sommige mensen doen ook gewoon k.k. (oftwel kosten koper)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:37

Daarvoor neem je dan eerst iemand mee die WEL kijk op paarden heeft. Afhankelijk van diens oordeel kun je dan bepalen of keuren zinvol is.
Wat jij doet is de verkoper op laten draaien voor jouw gebrek aan kennis.

Dat is wel erg kort door de bocht hoor. Ik heb inmiddels al heel wat goede paarden gezien die de keuring niet doorkwamen. Mijn eigen paard was klinisch super, maar rontgenologisch twee knoeperds van OCD's. Je zag er aan de buitenkant niets van en hij kan super fijn bewegen, dus wat dat betreft hoeft het niets te maken te hebben met kijk op paarden, sommige belangrijke dingen komen niet meteen naar voren.
Voordat er nu reacties komen dat een OCD niet persé problemen hoeft te geven: een half jaar later liep ie steeds minder en inmiddels is ie geopereerd. (met alle kosten van dien)

Ikzelf vind klinisch goed kosten koper anders verkoper, rontgenologisch niet goed bij voorkeur kosten verkoper en anders krijgen ze de foto's en het keuringsrapport niet. Fifty-fifty vind ik ook nog wel charmant.

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:41

als er in een advertentie "keuren kosten koper" staat en hij wordt afgekeurd ben ik dus niet de koper.
Ik wil nl. alleen kopen als het paard goed is. Maakt ook niet zoveel uit of dat klinisch is of xray.
Ik wil niet het paard van een ander laten keuren nl.
Als verkoper doe je er ook goed aan om je paard eerst te laten keuren dan weet je wat je kunt verwachten.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:44

Kuggur schreef:
Koper dient te beslissen óf er gekeurd en zo ja, waar. Hier hoort de verkoper géén invloed op te hebben. Dus de koper betaald ook, ongeacht de uitslag. Vind het absurd dat de verkoper voor de kosten opdraait in geval van afkeuring (ook al omdat "afkeuring" altijd subjectief is).

afkeuren is toch niet altijd subjectief! Stokkreupel na een buigproef of slechte uitslag van foto's is toch niet zo subjectief volgens mij. Als dat zo zou zijn hoef je helemaal niet meer te laten keuren, maar net zolang shoppen tot je iemand hebt die je paard wel goedkeurt zeker (wat helaas ook erg vaak gebeurt)......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:54

vorame schreef:
Lusitana schreef:

Ik snap even niet hoe je die bedoeld.

De koper denkt een sportpaard te kopen, maar door afkeuring blijkt dat niet verstandig.
Dan is het paard ineens een ander doel dan een uur eerder.

of begrijp ik je nu even helemaal niet meer? :D

Koper wil een sportpaard, krijgt negatief advies en weet dat het paard dus niet voor zijn doek geschikt is en kan op zoek naar een ander paard ipv het paard te kopen en problemen krijgen. Dit is zijn voordeel.

Als je het een koper makkelijk wilt maken door een afgekeurd paard niet als sportpaard aan te bieden, heb je het over een paard laten keuren VOORDAT het te koop wordt aangeboden. Uiteraard betaal jij dan, want dan is er gewoon nog geen koper.

Maar op het moment dat er voor een ongekeurd paard een koper op de stoep staat die een keuring aanvraagt, wil hij info en moet hij betalen.
Het advies dat de dierenarts geeft is immers gericht op het doel wat de koper voor ogen heeft.
Als jij op dat moment gebruik wilt maken van dat advies en het apard anders gaat verkopen haal jij ook je voordeel eraan.
Ik zeg dat het voordeel gelijk is en niet van doorslag wie het dan zou moeten betalen.
Wat van doorslag is, is wie het aanvraagt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:58

mamabird schreef:
Kuggur schreef:

afkeuren is toch niet altijd subjectief! Stokkreupel na een buigproef of slechte uitslag van foto's is toch niet zo subjectief volgens mij. Als dat zo zou zijn hoef je helemaal niet meer te laten keuren, maar net zolang shoppen tot je iemand hebt die je paard wel goedkeurt zeker (wat helaas ook erg vaak gebeurt)......

Afkeuren is ook een "foute" term. Een dierenarts geeft al of niet negatief advies.
En het kan zijn dat een paard dat negatief advies krijgt bv voor zware dressuur, helemaal geen gebrekkig paard is, zoals het door mij genoemde voorbeeld van niet voldoende ontwikkelde spronggewrichten. Een paar jaar later is dat nl weer totaal anders.
En als je met een paard wilt fokken kan een schoonheidsfout die overerfelijk is een negatief advies opleveren, maar dat maakt het paard niet minder bruikbaar voor iemand die er alleen buitenritten mee wil rijden bv.

Als een paad werkelijk is "afgekeurd" dan is het op geen enkele wijze meer bruikbaar.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:03

Maar ik als verkoper maak wel een advertentie op met het doel van het paard er in beschreven.
Eigenlijk kom ik "in gebreken" als dat doel niet klopt.

Een man koopt een goede auto zonder mankementen, want als hij een goekope auto wil gaat hij naar de sloper op de hoek.
De verkoper zegt, ja die auto is goed.
Maar de apk en nakijken moet je zelf maar betalen.
Doe jij dat?
Of wil je er al een jaar apk op hebben bij koop?

Auto en paard niet helemaal een goed vergelijk, maar toch.
Laatst bijgewerkt door vorame op 22-06-09 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:03

Meestal zijn de kosten bij goedkeuring voor de koper en anders voor de verkoper. Maar je moet daar wel duidelijke afspraken over maken! Sommige afwijkingen zijn geen reden voor een negatief aankoopadvies, maar die kunnen voor mij wel een reden zijn om af te zien van de koop.

Als de verkoper bij de verkoop al aangeeft dat de kosten altijd voor de koper zijn dan ga ik daar niet mee akkoord en de verkoop gaat dan ook niet door.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:13

fokker schreef:
als er in een advertentie "keuren kosten koper" staat en hij wordt afgekeurd ben ik dus niet de koper.
Ik wil nl. alleen kopen als het paard goed is. Maakt ook niet zoveel uit of dat klinisch is of xray.
Ik wil niet het paard van een ander laten keuren nl.
Als verkoper doe je er ook goed aan om je paard eerst te laten keuren dan weet je wat je kunt verwachten.

Als je niet een paard van een ander wil laten keuren dan zal je eerst het paard moeten kopen en daarna pas keuren en niet eerst opdracht geven voor een keuring en daarna niet willen betalen voor datgene waar je zelf opdracht voor hebt gegeven!
Als een verkoper zo vriendelijk is om af te spreken dat hij de keuring betaald bij afkeuring is dan is dat zijn keuze, maar het is zeker niet een verplichting. Als een aspirant-koper een keuring wil, dan is dat zijn eigen vrije keuze en dan vind ik het logisch dat hij dat zelf betaalt.

Enne Vorame, die apk bij een auto betaal je echt wel, hoor. Het staat misschien niet zo op de factuur, maar een autohandelaar zorgt heus wel dat die bij de prijs inzit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:18

vorame schreef:
Maar ik als verkoper maak wel een advertentie op met het doel van het paard er in beschreven.
Eigenlijk kom ik "in gebreken" als dat doel niet klopt.
Als alleen door een keuring blijkt dat hij ongeschikt is, kun jij dat ook niet weten en kunnen ze je er ook niet op aanrekenen. Als je het bij voorbaat wist, is het wat anders, dan bedrieg je de boel.

Bij een auto krijg je garantie of niet dat werkt dus heel anders.
En auto van een particulier kopen is ook zo risicovol dat je voor een keuring zou kunnen gaan en ja, die moet jij dan betalen als koper. Jij wilt toch die zekerheid?
Daar APK gewoon periodiek verplicht is, zit er dus altijd wel een bij, dus dat is idd niet te vergelijken.

Maar we zitten op twee sporen. Jij wilt het een koper vergemakkelijken door iets gekeurds te bieden. Dan is het paard al gekeurd en natuurlijk betaal jij dat op het moment dat er nog geen koper is.
Maar, als een koper een keuring aanvraagt omdat hij ergens zekerheid over wil, moet hij gewoon de keuring betalen, ongeacht de uitkomst.
Hij vraagt een dienst van een dierenarts en betaalt die dienst.
Zo is het nog helderder, wellicht.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:27

Waratje schreef:
Enne Vorame, die apk bij een auto betaal je echt wel, hoor. Het staat misschien niet zo op de factuur, maar een autohandelaar zorgt heus wel dat die bij de prijs inzit.

Natuurlijk
maar dat kun jij ook als je een paard te koop aanbied waar je bij kunt melden dat hij 100% oke is op de foto.

Lusitana, ik begrijp nu wel wat bedoeld. :)
Maar mijn kijk is er anders op.
Ik ben net als karin nog voor de ouderwetse manier, afkeuren is voor de verkoper.
Die bied een paard aan voor een doel waar hij niet voor geschikt blijkt te zijn.

Als ik als koper zo 2 paarden tref ben ik wel 1000,- lichter.
Dan ga ik liever naar die verkoper die of betaald, of zijn paard al op de foto had staan.
Dan loop ik dat risico niet.
Ik haak dus ook af als er niet betaald wordt bij afkeuring.
Ik wil het doel wat bij die prijs hoort.
Geen 500,- in de sloot gooien en nog geen paard hebben.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:08

Rontgenkeuring is bij mijn weten altijd voor de koper.
Het is iets wat je extra bovenop een klinische keuring doet, en voor paarden in de normale en lage prijsklassen zeker niet vanzelfsprekend.
Ik heb van mijn paarden de foto's nog allemaal liggen die ik (op mijn kosten) heb laten nemen toen ik ze kocht jaren geleden. Geinteresseerden mogen die altijd laten bekijken door hun DA. Willen ze nieuwe, dan is dat op hun kosten, niet op die van mij (theoretisch dan, mijn paarden zijn niet te koop).

Vorame: voor paarden in de prijsklasse boven de 10.000 euro vind ik inderdaad dat foto's er gewoon bij horen en al door de verkoper gemaakt zouden mogen/moeten zijn. Bij paarden die minder dan dat kosten is het aan de koper om te beslissen of hij al dan niet wil betalen voor de bijkomende zekerheid (heb ik dus wel gedaan).
Je gaat toch geen 500 euro aan foto's maken bij een paard van 2000 euro? Das 25% van de waarde van het hele paard!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:34

Maar wel voor een paard van zeg 5000 euro ik vind jou lijn van 10.000 erg hoog liggen.

Voor 5000 heb je een leuk jong sportpaard in deze tijd. En daarvan wil je toch weten of het van binnen goed zit of niet.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:37

In die prijsklasse koop je inderdaad geen sportpaard en zal zo ook niet aangeboden worden.
Dat jij als koper niet wilt keuren is jou zaak.
Maar dan niet daarna ermee aankomen als hij niet goed blijkt te zijn.

Maar als je dan een paard aanbied als sportpaard, moet het dat ook zijn.
Daar is de prijs ook naar.

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:40

Op die manier kun je wel 10 of meer paarden laten keuren voor je een goede treft.
en misschien is het paard al wel tig keer gekeurd maar weet je dat niet.
Koper kan er wel op te werk gaan dat paard goede dag heeft of je een stomme veearts treft die een chipje over t hoofd ziet.
En nogmaals, als een paard niet goed is ben je toch geen koper?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:42

fokker schreef:
Op die manier kun je wel 10 of meer paarden laten keuren voor je een goede treft.
en misschien is het paard al wel tig keer gekeurd maar weet je dat niet.
Koper kan er wel op te werk gaan dat paard goede dag heeft of je een stomme veearts treft die een chipje over t hoofd ziet.
En nogmaals, als een paard niet goed is ben je toch geen koper?

maar wel bij elk paard 500 euro lichter zijn.
Ik snap niet dat mensen dat risico nemen? :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:45

ik ook niet. Ik zou het nooit doen. Ik heb zelfs gezegt dat zelfs als ik wel positief advies zou krijgen maar paard heeft een op of aanmerking dan gaat de koop ook niet door. Ik wilde een gezond paard zonder op of aan merkingen. En als ze niet met de keuring acoord was gegaan op mijn voorwaarde had ik haar ook niet gekocht

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:51

Dit geld eigenlijk voor iedere prijsklasse.
Kan wel paard kopen voor 1000 euro, vervolgens 2 jaar werk en geld insteken en dan dr achter komen dat ie niet goed is op de fotos.
Bij mij wordt alles gekeurd ondanks de aanschafprijs. voor een die niet goed is, is iedere euro dr een teveel.