trailer trekken met B.. Welke auto mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:33

Paul11 schreef:
Ik heb mijn rijbewijs gehaald in de tijd dat je automatisch het E erbij kreeg, ben ik nu wel erg blij om, een paar jaar terug moest ik verlengen en toen werd mij gevraagd of ik wellicht niet liever een Europees rijbewijs wilde hebben, raakte ik wel mijn E kwijt.
Heb het gelukkig toen niet gedaan, alle europese gedachten ten spijt. :D

Huh? dus als je je E hebt en je laat je rijbewijs omzetten naar een Europees rijbewijs raak je je E kwijt? hoe kan dat dan? Als straks alle rijbewijzen omgezet worden raakt heel NL zn E kwijt??? Wat moet je er dan voor doen om het te houden....

Ik weet wel dat je moet oppassen met verlengen (als je nog het oude ´grote roze´rijbewijs had wat je dubbel kunt vouwen. met al die teksten erop, heel prettig voor de BE discussies ;) ) dat je wel een kopie van je oude rijbewijs moet maken om aan te tonen dat je E wel had vóór het verlengen, omdat het wel eens voorkwam dat je dan ineens E kwijt zou zijn, foutje van de ambtenaren. Toon dan maar eens aan dat je E had!

Asciugamano

Re: trailer trekken met B.. Welke auto mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:51

Zo ken ik iemand die ineens een vrachtwagen rijbewijs had!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:29

cissy schreef:
Paul11 schreef:
Ik heb mijn rijbewijs gehaald in de tijd dat je automatisch het E erbij kreeg, ben ik nu wel erg blij om, een paar jaar terug moest ik verlengen en toen werd mij gevraagd of ik wellicht niet liever een Europees rijbewijs wilde hebben, raakte ik wel mijn E kwijt.

Huh? dus als je je E hebt en je laat je rijbewijs omzetten naar een Europees rijbewijs raak je je E kwijt? hoe kan dat dan? Als straks alle rijbewijzen omgezet worden raakt heel NL zn E kwijt??? Wat moet je er dan voor doen om het te houden....

Ik weet wel dat je moet oppassen met verlengen (als je nog het oude ´grote roze´rijbewijs had wat je dubbel kunt vouwen. met al die teksten erop, heel prettig voor de B-E discussies ;) ) !

Ik weet ook niet hoe dat kan, was wel 20 jaar geleden, mijn rijbewijs was geldig van 1989 tot 2009, moet het binnen kortverlengen, wil wel zorgen dat ik BE hou :D

Citaat:
dat je wel een kopie van je oude rijbewijs moet maken om aan te tonen dat je E wel had vóór het verlengen, omdat het wel eens voorkwam dat je dan ineens E kwijt zou zijn, foutje van de ambtenaren. Toon dan maar eens aan dat je E had

dat is een heel goeie tip,

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:02

cissy schreef:
Paul11 schreef:

Ik weet wel dat je moet oppassen met verlengen (als je nog het oude ´grote roze´rijbewijs had wat je dubbel kunt vouwen. met al die teksten erop, heel prettig voor de BE discussies ;) ) dat je wel een kopie van je oude rijbewijs moet maken om aan te tonen dat je E wel had vóór het verlengen, omdat het wel eens voorkwam dat je dan ineens E kwijt zou zijn, foutje van de ambtenaren. Toon dan maar eens aan dat je E had!

Ja hoor, in het begin dat het nieuwe rijbewijs werd uitgegeven, werd met enige regelmaat "vergeten" het E-deel mee te nemen. Ik heb mijn rijbewijs gehaald in de overgangsperiode van '84 en kon kiezen. Ik heb dus wel mijn E erbij genomen en dat is nadien ook gewoon overgenomen bij verlengingen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:19

ik rijd in een freelander 2, totaal max gewicht is 2050 kg. de trailer was tmm 1600, nu terug gekeurd naar 1400 kg, dat mag en kan ik met gemak rijden.

E komt nog wel eens als ik tijd en geld heb, ik rijd al jaren zo en ben dus bang dat als ik moet afrijden voor E, ik onderuit ga op gewoontedingen :+

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:32

Dana01 schreef:
ik rijd in een freelander 2, totaal max gewicht is 2050 kg. de trailer was tmm 1600, nu terug gekeurd naar 1400 kg, dat mag en kan ik met gemak rijden.

E komt nog wel eens als ik tijd en geld heb, ik rijd al jaren zo en ben dus bang dat als ik moet afrijden voor E, ik onderuit ga op gewoontedingen :+

Daar gaan we weer, ik weet niet wat voor freelander je hebt, maar met een standaard freelander 2, diesel, zit je dus zwaar in de fout.

MTM van die freelander 2 bedraagt 2505 kg , check je kenteken bewijs maar eens, of ga naar de website van het rdw , http://www.rdw.nl, ga dan naar voertuigeigenaren en voertuiggegevens online opvragen, klop je kentekenbewijs in en je krijgt je gegevens te zien, kijk dan eens bij toegestane maximale massa, als dat meer is dan 2100 kg zit je dus goed fout, want dan kom je boven 3500 kg totale mtm uit en dat mag niet met alleen B

Het gaat dus niet om het kentekengewicht of lediggewicht van de auto, maar om het MTM ( maximaal toelaatbare massa )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:56

Paul11 schreef:
Het gaat dus niet om het kentekengewicht of lediggewicht van de auto, maar om het MTM ( maximaal toelaatbare massa )

En MTM heet tegenwoordig TMM (Toegestane Maximum Massa). Het betekend hetzelfde, maar staat er weer anders, om het allemaal wat duidelijker te maken (not!!)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:37

tmm van de freelander is 2050, ik ben niet helemaal onnozel :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:36

Dana01 schreef:
tmm van de freelander is 2050, ik ben niet helemaal onnozel :+

Je bent op Land Rover gebied in ieder geval een broekkie:
Dana01 schreef:

Je schrijft Freelander 2, maar zet het TMM van een Freelander 1 erbij. Wat heb je nu eigenlijk??

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:57

:+ betrapt op een typfout :=
hij is van 2000 dus een type 1 :+

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:53

Stel ik heb een auto van 1250 kg, trailer ook 1250kg (teruggekeurd).
Totaal kom ik niet aan die 3500 kg.

Is dit toch voldoende?
Of zou de trailer net op 1245 kg gezet moeten zijn?zodat de auto net 5 kg zwaarder is op papier???

Minder dan het trekkende voertuig mag nooit begreep ik al..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:21

auto moet leeg zwaarder zijn als de trailer incl lading.
Dus in principe zou 1249 dan genoeg zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:39

Ik zou ook vooral kijken naar de veiligheid.
Zelf heb ik een paar maanden geleden een Volvo V70 gekocht, en heb een beste zoektocht gehad voor een auto die EN genoeg motorcapaciteit en koppeling had EN een kogeldruk van minimaal 75 EN zwaar genoeg was om de trailer (stabiel) te trekken EN samen onder 3500 uitkwam.
Van die krapkrap combinaties zou ik persoonlijk niet willen rijden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:53

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:58

Ik blijf met onze luxe auto en onze 1½ paards trailer net binnen de grenzen, geloof dat ik er 3 kg onder zit.
Ik heb een volvo S60 D5 in combinatie met een Hotra Elegance.
Het is goed te doen, de auto kan deze prima trekken.
Cardy schreef:
Dit jaar wil ik graag gaan beginnen met trailer rijden. Ik vroeg mij af of er een mogelijkheid is om met alleen een B-rijbewijs een 1,5paards trailer te trekken.

In de toekomst wil ik voor mijn BE rijbewijs gaan maar tot die tijd zou ik wel alvast een beetje ermee willen gaan rijden.
Met welke auto's is het mogelijk?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:41

Ik heb een mercedes c220 cdi, tmm 2095kg.
Wil de henra buffalo 1,5 aanschaffen totaal laadvermogen hiervan is 1350, dat is dus ok? Maar hoe zit het nu met het geremd zijn? Zijn die trailers geremd, weet dat ik dat zo kan opvragen bij de fabrikant of dealer maar ik wil het nu weten :P . Vandaag vertelden mijn vlaamse vrienden dat ik absoluut niet met zo een combi mag rijden???? Alles wat, volgens hen, zwaarder is dan 750kg mag niet getrokken worden met een b rijbewijs. Ik snap het niet meer help...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:51

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:54

sorry,keek alleen naar de laatste posts en die leken me recent. Het spijt me echt heel erg cissy!

goh zeg, 2009.... ipv 2010, datum was wel ok toch? hahahaha

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:01

Dit topic is idd veel te oud om nog in te reageren daarbij is het raadzaam ook even aandachtig de FAQ door te lezen aangezien alls daar zeer duidelijk in uitgelegd staat.
Hier nu een slotje.