mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:25

Maar, het is niet echt gemakkelijk om vanuit rengalop ineens te stappen hoor ThePast03 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:28

Dan lijkt mij het niet de meeste geschikte plek om een rengalop te doen.

Mijn paard staat namelijk wel ineens stil vanuit een handgalopje. Rengalop is dan gewoon niet veilig, en dan niet eens alleen in verband met eventuele mede bos gebruikers maar een plastic zakjes, boomtak, kuil of vogel kunnen dan ook gevaarlijk zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:31

Marjoow schreef:
Maar, het is niet echt gemakkelijk om vanuit rengalop ineens te stappen hoor [*olduser*] ;)

Ik mag toch hopen dat je alleen in rengalop gaat als je voldoende zicht hebt om ruim op tijd te kunnen stoppen als er andere gebruikers zich op het ruiterpad bevinden en dat je je paard binnen 1 a 2 galoppassen terug hebt in stap vanuit rengalop.
Zo niet, dan lijkt het me niet verstandig om in rengalop te gaan in het bos. ;)

Wat Judith zegt klopt ook. Ik heb het al een keer meegemaakt dat een ree vlak voor mijn paard het pad overstak terwijl ik in rengalop over dat pad ging. Mijn paard maakte alleen een zijsprong om het ree te ontwijken (had het waarschijnlijk allang aan horen komen) en galoppeerde dapper door, maar het zijn wel dingen waar je ook rekening mee moet houden.

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:34

volgens mij mag het niet. maar er mag zoveel niet, ik zou als je er geen last van hebt gewoon niks ervan zeggen. zo gauw je er last van heb gewoon even zeggen als er een paard langskomt dat ze de hond even vasthouden !?

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:35

Precies, al is het een ree of een hond. Het blijft een bos waar andere dieren en mensen ook gebruik van maken... Het is nou eenmaal onvoorspelbaar..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:07

Marjoow schreef:
hondentraining?

moeten we nu geld gaan uitgeven omdat honden niet meer naar hun baasje luisteren of begrijp ik je nu echt totaal verkeerd?

Nee, ik bedoel mèt je paardje een hondentraining meemaken. Kan je paard aan honden in het algemeen wennen en voor de honden en eigenaars heeft het ook wel wat om paarden te "leren" kennen. ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:45

Ja maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat gaan doen

Verschillende hondeneigenaren vinden maar dat de ruiters zich aan hen moeten aanpassen, zelfs op een ruiterpad

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:23

Maar is dat eerlijk gezegd ook niet andersom?? Ik hoor hier genoeg dingen over de honden en eigenaren. Natuurlijk is het vervelend als er ineens een hond op het pad staat, dat zal ik niet ontkennen, maar als er eenmaal een ruiterpad vlakbij een looppad is en de eigenaar van de hond ziet jou niet optijd, moeten beide partijen zich een beetje aanpassen...

Ik snap de irritatie ook wel, want inderdaad mensen worden steeds associaler en denken dat ze alles kunnen maken. Gewoon proberen te negeren, geniet lekker van je buitenrit;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 22:32

Marjoow schreef:
maar geld dat dan ook als een hond een paard laat schrikken, ruiter valt en belandt in het ziekenhuis?

Zoals ik al zei:als de hond onder appèl staat is er niets aan de hand.zo niet is de honden eigenaar aansprakelijk.waar ik echter voor zou willen pleiten is duidelijkere regels,beter toezicht en mss zelfs een ander beleid wat betreft regels wat wel en niet mag op een ruiterpad...iets waar dus zelfs de boswachter die ik gesproken heb het mee eens was.alleen moesten er dan meer geluiden komen van meerdere mensen.dus als je ook vind dat er duidelijkere/andere/betere regels moeten komen: schrijf een mailtje via de link die ik op pagina 3 ook al heb gezet.

nogmaals:nu mag een hond los.maar als je vind dat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden...laat wat van je horen via die link:)

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:59

Sorry, maar als ik jou nu goed begrijp vind je dus dat honden dan maar vast moeten???

Mijn hond wil gewoon ook lekker loslopen en heeft die beweging zeker nodig. Ik ben van mening dat zij hier recht op heeft..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:02

Als je hond niet kan luisteren wel ja. We laten paarden toch ook niet los lopen?

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:11

Ja, maar goed. Dan wordt het sowieso of een bord met honden vast of een bord honden losloop gebied. Het is niet de ene hond vast of de andere hond los.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:03

Apoc schreef:
Precies, al is het een ree of een hond. Het blijft een bos waar andere dieren en mensen ook gebruik van maken... Het is nou eenmaal onvoorspelbaar..

Jeps, dat is het zeker! Maar ga je met je paard van het paardenpad af in het bos, en kom je meneer boswachter tegen, ben je wel mooi de sigaar soms (terrecht overigens, daar niet van). Of je wordt uitgescholden dat je met je k*tpaard moet opd*nderen naar het paardenpad (ja, ook eens gehoord, terwijl we niet het pad KONDEN nemen omdat er werd gegraven daar). Waarom andersom allemaal prima?
Honden kunnen er best eens terrecht komen, maar doelbewust met soms groepen tegelijk op het ruiterpad lopen is vragen om problemen. Ooit eens zoiets gehad, een uitlaat groep op het ruiterpad. Moest ik gaan wachten en stilstaan omdat die honden helemaal gek werden om een paard en stk voor stuk eerst moesten worden 'gevangen'. Beetje raar dat je met zulke paard-enthousiaste honden juist op een ruiterpad gaat wandelen... Ik heb best geduld, en wacht wel even. Maar het blijft krom.

Wat betreft los en vast; al je je hond niet voldoende onder appel hebt dat hij niet luistert maar achter wild/beesten/paarden aangaat in het bos, hoort hij idd niet los.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:28

Apoc schreef:
Sorry, maar als ik jou nu goed begrijp vind je dus dat honden dan maar vast moeten???

Mijn hond wil gewoon ook lekker loslopen en heeft die beweging zeker nodig. Ik ben van mening dat zij hier recht op heeft..

ik zou willen dat er andere regels komen ja. regels die ook een stuk duidelijker zijn. nu is de regel dat een hond onder appèl dient te staan, maar die is blijkbaar niet duidelijk genoeg. dan denk ik idd dat het beter is om honden en liefst ook wandelaars niet meer toe te laten op een ruiterpad. dat zou een stuk duidelijker beleid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:19

Apoc schreef:

Als jij je hond niet onder appél hebt staan moet hij inderdaad gewoon aan de lijn. Ook dat zijn de regels. :)

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:26

zij schreef:
Apoc schreef:

ik zou willen dat er andere regels komen ja. regels die ook een stuk duidelijker zijn. nu is de regel dat een hond onder appèl dient te staan, maar die is blijkbaar niet duidelijk genoeg. dan denk ik idd dat het beter is om honden en liefst ook wandelaars niet meer toe te laten op een ruiterpad. dat zou een stuk duidelijker beleid zijn.

Hier ben ik het ook wel met je eens. Ikzelf moet namelijk soms ook op de rem voor een hond of iemand op het ruiterpad. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen letterlijk op een ruiterpad gaan lopen, maar goed.

Het enige waar ik dan mee zit, is wat ik al in mijn eerder bericht aangaf. Hier lopen delen van het ruiterpad gelijk aan het looppad. Er zit niet eens een meter tussen. Ik weet dat ik hier dus honden kan aantreffen en rij dan gewoon wat rustiger. Ik irriteer mij hier ook niet echt aan. Er zijn delen waar je geen honden tegen komt en dus kan je daar lekker in galop.

Als ik mensen op het ruiterpad tegen kom zeg ik er wel wat van.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:30

Judith_ schreef:
Apoc schreef:

Als jij je hond niet onder appél hebt staan moet hij inderdaad gewoon aan de lijn. Ook dat zijn de regels. :)

In losloop gebied hoeft mijn hond niet aan de lijn. Mijn hond komt gewoon als ik roep en idd er is dan niks aan de hand. Ze is gewend aan paarden en laat ze gewoon voorbij gaan. Het is trouwens ook niet dat je overal ziet dat het ruiterpad ineens aan het looppad ligt. Het is er ineens wel en mensen hier schrikken zich dan ook wel eens kapot als er een paard voorbij raced haha.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:30

Apoc schreef:
zij schreef:

Hier ben ik het ook wel met je eens. Ikzelf moet namelijk soms ook op de rem voor een hond of iemand op het ruiterpad. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen letterlijk op een ruiterpad gaan lopen, maar goed.
Het enige waar ik dan mee zit, is wat ik al in mijn eerder bericht aangaf. Hier lopen delen van het ruiterpad gelijk aan het looppad. Er zit niet eens een meter tussen. Ik weet dat ik hier dus honden kan aantreffen en rij dan gewoon wat rustiger. Ik irriteer mij hier ook niet echt aan. Er zijn delen waar je geen honden tegen komt en dus kan je daar lekker in galop.

Als ik mensen op het ruiterpad tegen kom zeg ik er wel wat van.

omdat zij daar dus nu nog alle recht toe hebben...

en je hebt dus ook geen recht om iets `er van te zeggen`, want die mensen doen niets verkeerd. in hun ogen niet, en volgens de regels ook niet. daarom zou ik dus graag zien dat de regels veranderen ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:32

Apoc schreef:
In losloop gebied hoeft mijn hond niet aan de lijn. Mijn hond komt gewoon als ik roep en idd er is dan niks aan de hand. Ze is gewend aan paarden en laat ze gewoon voorbij gaan. Het is trouwens ook niet dat je overal ziet dat het ruiterpad ineens aan het looppad ligt. Het is er ineens wel en mensen hier schrikken zich dan ook wel eens kapot als er een paard voorbij raced haha.

apoc, dan heb jij je hond dus onder appèl en is er niets aan de hand. volgens de regels van nu :) dus maak je niet druk :)

ik heb het ook meer over mensen die IPV het voetpad gewoon een wandeling maken over een ruiterpad. dat vind ik gevaarlijk, maar het mag nu dus wel gewoon.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:29

Ah, okay dan had ik je gewoon verkeerd begrepen..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:30

dat kan gebeuren. geeft niets :)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:34

Ik neem zelf ook heel vaak de hond mee als ik het bos inga. Hij reageert echter amper op andere mensen/paarden en luistert goed naar me. Ook als ik andere honden tegenkom op het ruiterpad dan rennen die nog wel eens achter Lars (de hond) aan maar hij reageert hier niet op. Vinden jullie dat wel kunnen? Of is het gewoon geen hond, klaar.......

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:48

ik zou het ook doen als ik een hond had en hij luisterde als ik eerlijk ben. maar waar ik erg tegenaanloop is dat veel mensen uit onwetendheid hun hond gewoon los laten ravotten op een ruiterpad. dat vind ik gevaarlijk. en om dat te voorkomen dnek ik dat t beter zou zijn als er strengere regels komen die ook duidelijker zijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:10

zij schreef:
maar kom op! wie gaat er nou wandelen op een ruiterpad??? das toch gevaarlijk! das t zelfde als kinderen in de rijbak laten spelen! je weet dat er elk moment een paard over je heen kan walsen...

Euh nou ik zie vaak ruiters als een idioot rijden terwijl ze niet vooruit kunnen kijken. Galoperen en draven doe je alleen op een pad als je ver vooruit kan kijken. Levensgevaarlijk dat soort figuren.

heb idd ook altijd geweten dat helaas iedereen gebruik mag maken van het pad en dat iedereen er rekening mee moet houden.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:06