Maand na verkoop, keuring nog geldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: Maand na verkoop, keuring nog geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:30

daar heb je helemaal gelijk in, maar TS heeft het paard niet meer gezien en het is slechts speculeren wat we nu aan het doen zijn.
lijkt me beter als TS zich goed indekt door middel dus van een brief van de DA met de datum en alles erop en eraan dat het paard toen gezond was en naar de rechtswinkel gaat om haar verhaal te doen en zo weet ze ook precies waar ze aan toe is en of de tegenpartij een poot heeft om op te staan.

Het blijft idd een erg raar verhaal maar dit is slechts 1 kant van het verhaal.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:31

Klopt je mag een paard tot 12 maanden na aankoop nog terug brengen bij een verborgen gebrek. Maar, en nu komt het. Als verkoper ben je verplicht om alle gebreken voor verkoop te hebben genoemd. En als koper ben je verplicht om zelf op onderzoek uit te gaan. Dus doormiddel van een keuring. Als jullie dit allebei hebben gedaan en dus aan je plicht hebben voldaan. en het blijft achteraf dat er nog een verborgen gebrek heeft, die die bij de verkoper al schijnt te hebben gehad. Dan pas kan je er een zaak van maken. Maar blijft dan nog altijd de vraag wist de verkoper het. Dus dit worden vaak rechtzaken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:37

imo willen ze van het paard af en proberen ze iets in jou schoenen te schuiven wat bij hun gebeurt is waardoor het paard nu miss onverkoopbaar is.
ik ben bang dat een handgeschreven papiertje ook rechtsgeldig is, maar is het niet zo dat je een paard dan binnen een maand terug moet brengen?
als het dier afgekeurt blijkt te zijn zo ik hem zowiezo door eigen da nog eens laten keuren voor je dat dier terug neemt.
wat bij mij ook erg hoog zit is dat ze naar je toe wil komen.
straks heeft ze het paard al meegenomen, probeer dan maar eens sterk in je schoenen te staan, lijkt me erg moeilijk.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:57

barbar we weten helemaal neit op de kopende partij iets in de verkopende partij zijn schoenen probeerd te schuiven! wij horen slechts 1 kant van het verhaal en vind dus niet dat je zo over mensen mag praten waar je geen verhaal van hebt gehoord.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:00

lemmens schreef:
Ik verkocht een tijdje geleden mijn paardje.
Dit paard was gezond toen hij bij mij stond (alles oké met DA, had enkel heel lang stilgestaan en dus uit conditie).
Nu, 5 weken later, beslisten de nieuwe eigenaars om mijn paard toch maar te laten keuren.

Ik kreeg een vreemd bericht dat ze me over de uitslag persoonlijk willen spreken (hoewel deze nog niet gekend is).
Als deze uitslag negatief is, kunnen de nieuwe eigenaars mij dan verplichten om het paardje alsnog terug te nemen en te betalen na al deze tijd? Ik heb een (door hun geschreven) overeenkomst getekend dat indien de keuring negatief is, ik het paard terug neem.
Maar, waar ik mij nu zorgen over maak is dat ze het paard overtraind hebben of iets anders gedaan hebben dat niet paste, nu beslissen om het toch maar even te laten keuren, en het dan terug op mij schuiven. De mensen zeiden in het begin zelf dat ze niet veel ervaring hebben met jonge paarden, maar het met een Quarter wel zou lukken...
Kan dit zomaar?

het enige van belang is de datum van ondertekening van deze overeenkomst. Als die de datum van verkoop ondertekend is dan sta je redelijk sterk. Is de overeenkomst van latere datum (zeg vorige week of zo) dan heb je geen poot om op te staan en dan zal je hem terug moeten nemen.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:07

mirgino schreef:
Dwyne schreef:
Weet niet of dat in België ook zo is, maar in Nederland kan je een paard tot 12 maanden na de koop nog terugbrengen bij de verkoper indien er een gebrek is vertoond wat er al in zat (arthrose bijv.) maar nog niet naar buiten was gekomen. Ben dus ook bang dat je je paardje terug moet nemen... Zou alleen de toon en de manier waarom de communicatie gaat met die mensen niet dulden, zou mijn paard daar denk ik ook niet meer willen hebben staan als ze zo zouden doen.

waar kan je dat terug vinden, dat jij als particuliere verkoper je paard na 12 mnd nog terug moet nemen?

bij een handelaar staat daar 6 mnd voor

vergis jij je niet met 6 weken voor de part?

Is niet echt terug te vinden denk ik...weet ook niet of er verschillen zijn tussen particulier en handel, maar in mijn omgeving moest iemand een paard terugnemen na 7/8 maanden omdat ie ineens een gebrek bleek te hebben. Verkoper had paard laten keuren, was in orde en kopers wilde verder niets weten van keuring tot paar weken terug... Uit laten zoeken blijken ze met rechtszaken en alles je te kunnen dwingen tot 12maanden na verkoop paard terug te nemen of enorme schade claim te moeten laten betalen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:22

Hmm, appart verhaal dit.
Mij is verteld 6 weken of 6 maanden, weet ik niet precies meer, maar lijkt me erg vervelend als je na een jaar je paard terugkrijgt, terwijl je op die plek allang een nieuw paard hebt staan.

Ben benieuwd of de TS al nieuws heeft gekregen van de nieuwe eigenaren.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:26

Pashon schreef:
barbar we weten helemaal neit op de kopende partij iets in de verkopende partij zijn schoenen probeerd te schuiven! wij horen slechts 1 kant van het verhaal en vind dus niet dat je zo over mensen mag praten waar je geen verhaal van hebt gehoord.

zeg nou eerlijk, het is toch op zijn minst vreemd dat iemand zijn paard na 5 weken toch maar een laat keuren?
en het lijkt mij dat de koper allang weet wat de uitslag is, maar wacht op een schriftlijke verklaring om dan maar met de vekoper bij haar thuis om de tafel te gaan zitten, het lijkt mij als er niets met het paardje aan de hand zou zijn en dus goedgekeurd, dat de koper er niet zo een heisa van zou maken.
ok wij horen maar en kant van het verhaal, maar ik krijg hier een hele erge nare smaak van in mijn mond.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:29

Inderdaad ik zou net als hier al gezegd word die mensen even opbellen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:29

KiWiKo schreef:
lemmens schreef:
Ik verkocht een tijdje geleden mijn paardje.
Dit paard was gezond toen hij bij mij stond (alles oké met DA, had enkel heel lang stilgestaan en dus uit conditie).
Nu, 5 weken later, beslisten de nieuwe eigenaars om mijn paard toch maar te laten keuren.

Ik kreeg een vreemd bericht dat ze me over de uitslag persoonlijk willen spreken (hoewel deze nog niet gekend is).
Als deze uitslag negatief is, kunnen de nieuwe eigenaars mij dan verplichten om het paardje alsnog terug te nemen en te betalen na al deze tijd? Ik heb een (door hun geschreven) overeenkomst getekend dat indien de keuring negatief is, ik het paard terug neem.
Maar, waar ik mij nu zorgen over maak is dat ze het paard overtraind hebben of iets anders gedaan hebben dat niet paste, nu beslissen om het toch maar even te laten keuren, en het dan terug op mij schuiven. De mensen zeiden in het begin zelf dat ze niet veel ervaring hebben met jonge paarden, maar het met een Quarter wel zou lukken...
Kan dit zomaar?

het enige van belang is de datum van ondertekening van deze overeenkomst. Als die de datum van verkoop ondertekend is dan sta je redelijk sterk. Is de overeenkomst van latere datum (zeg vorige week of zo) dan heb je geen poot om op te staan en dan zal je hem terug moeten nemen.

Hoe bedoel je dat Kiwiko? Als het paard, ik noem maar een voorbeeld, artrose blijkt te hebben, dan maakt het toch niet uit of de overeenkomst bij de verkoop 5 weken geleden, of vorige week is ondertekend?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:33

barbar schreef:
Pashon schreef:

zeg nou eerlijk, het is toch op zijn minst vreemd dat iemand zijn paard na 5 weken toch maar een laat keuren?
en het lijkt mij dat de koper allang weet wat de uitslag is, maar wacht op een schriftlijke verklaring om dan maar met de vekoper bij haar thuis om de tafel te gaan zitten, het lijkt mij als er niets met het paardje aan de hand zou zijn en dus goedgekeurd, dat de koper er niet zo een heisa van zou maken.
ok wij horen maar en kant van het verhaal, maar ik krijg hier een hele erge nare smaak van in mijn mond.

Na 5 weken laten keuren is misschien niet gebruikelijk, maar er kan best een goede reden voor zijn. Bovendien hebben koper en verkoper geen termijn voor de keuring afgesproken. Verder vind ik het helemaal niet zo raar dat de koper eerst de schriftelijke bevestiging van de dierenarts wil hebben alvorens partijen met elkaar om de tafel gaan. Dat er iets is gevonden bij de keuring lijkt me wel erg waarschijnlijk, als het paard helemaal goedgekeurd was had de koper niet gebeld neem ik aan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:47

heey,

ik heb het hele topic doorgelezen nu ben ik wel benieuwt wat er uit komt

ik weet dat wij een paard hadden verkocht met helelange maanen en die kopers hebben haar naar 1,5 maand nog terug gebracht ivm verborgengebrek (zomerexeem) terwijl de merrie bij ons naar enkel wassen met badedas geen 1 keer meer geschuurt heeft maar we hadden geen poot om optestaan en we hadden trouwens ook geen contract,

maargoed
ik wens je veel sterkte bij dit ''probleem'' zomag je het wel noemen

groetjes

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:49

Ik heb ondertussen nog steeds niks gehoord. Kan ze zelf momenteel ook telefonisch niet contacteren (mijn man is werken met gsm op zak :-) ), dus dat zal ook nog even moeten wachten. Ik heb daarstraks wel een iets meer kordate mail gestuurd waarin ik vraag wat er nu net aan de hand is omdat ik het allemaal wat vreemd vind. Heb daar dus nog niks op terug gekregen. (anders zijn ze nochtans snel met hun mails, nu niet dus)

Op de overeenkomst stond wel de datum. Toen de verkoop gebeurde hebben de mensen mij (mondeling wel) ook verzekerd dat de keuring zo snel mogelijk zou doorgaan (nog in de eerste week). Dat is blijkbaar niet gebeurd, en nu uiteindelijk, na 5 weken, dus weer wel.

Het is voor jullie natuurlijk ook niet makkelijk om enkel mijn versie te horen. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik mijn paardje verkocht heb aan hen met alle info die ik zelf wist erbij. Ik heb er nooit problemen mee gehad, is altijd tijdig door een DA bezocht,...
De mensen zouden met hem in de bossen gaan rijden. Wat volgens mij gebeurd is, is dat hij ineens overtraind is geweest (stond al 6 m stil). Dat in combinatie met het feit dat hij ook nog niet alles kende heeft volgens mij minder fraaie dingen opgeleverd. De mensen gaven zelf aan dat ze er eigenlijk niet zoveel van kenden, maar hem waarschijnlijk een tijdje op training zouden zetten. Tot zover ik weet is dat niet gebeurd maar hebben ze er zelf mee 'getraind' en er anderen op laten rijden... Meer weet ik zelf ook niet. Lastig allemaal natuurlijk...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:11

Maar je weet toch nog niet wat er volgens hen of de dierenarts mis is met het paard? Dan kun je toch ook nog niet concluderen dat ze hem overtraind hebben?

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 18:41

Dat kan ik natuurlijk niet concluderen. Maar een vermoeden kan ik natuurlijk wel hebben. Ik wacht voorlopig nog af tot ik iets van hen gehoord heb en dan zien we wel weer verder.

Ik houd jullie alleszins op de hoogte!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:47

Ik ben benieuwd! Ik hoop voor je dat het meevalt en dat jullie er uitkomen samen!

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:23

Precies, gewoon goed en duidelijk communiceren met die mensen en jezelf proberen in te dekken met alle `bewijzen` van gezondheid van je (ex)paardje die je kan krijgen/hebt...
Hoop dat het allemaal meevalt en dat jullie eruit kunnen komen!
ben erg benieuwd!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:30

Hoi
ben benieuwd wat de uitslag is!
hoop dat alles goed is , en dat die mensen gewoon lekker thuis blijven met het paard :+

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:48

Ben idd ook erg benieuwd.. ken zo'n zelfde geval.. maar dan van de kopende partij.. erg vervelend..

succes.. ik wacht af :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:00

Wat een vaag verhaal! Ik vind de kopers van jouw paard een beetje ja... ik weet het niet... Raar overkomen :? Als je een paard koopt laat je het meteen keuren, en niet 5 weken erna :? en voor zover ik weet heb je idd de uitslag meteen bij de keuring... heel raar allemaal. Volgens mij proberen zij er een slaatje uit te slaan, maar kan het mis hebben

Benieuwd hoe dit afloopt!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:17

Lastig dat ze altijd snel zijn met hun email antwoorden en nu niet.. Maar misschien zijn ze druk. Vaak als je op antwoord 'wacht' lijkt het langer te duren..

Ik blijf het volgen...

Ik wens je succes, hoe het ook gaat lopen!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:54

Roxx schreef:
KiWiKo schreef:

Hoe bedoel je dat Kiwiko? Als het paard, ik noem maar een voorbeeld, artrose blijkt te hebben, dan maakt het toch niet uit of de overeenkomst bij de verkoop 5 weken geleden, of vorige week is ondertekend?

jawel :) bij datum verkoop is dit een verkoopafspraak.......... daarna niet meer :)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:06

Ja idd dus lammes staat wel sterk dan kiwiko?

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:28

Even een update: gisteren kwam die man ineens bij ons thuis aan met een negatief keuringsverslag. Het paard zou kreupelheid vertonen aan zijn rechtervoorbeen.
Hij is snel terug vertrokken, maar daarna kreeg ik wel nog een mail dat hij bij deze het paard zal terugbrengen en zijn geld terugeist.
Heb dan maar mijn eigen DA geraadpleegd en ook een verre kennis (advocaat). Samen gaan we er nu voor zorgen dat we inderdaad de bewijzen kunnen voorleggen dat hij op het moment van de verkoop prima in orde was. Afwachten tot morgen wat mijn DA over het verslag te vertellen heeft en wat hij ermee aankan...

Hopelijk is heel deze situatie snel voorbij!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:30

Jemig wat een l*llige actie zeg! Kreupelheid... Waarschijnlijk doordat ze te veel met het paard zijn gaan werken, want gezien hij een jaar stilstond moet je het weer rustig oppakken nietwaar?