Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:23

Als variatie op het "voetje vragen in de trailer"

Ik heb mijn pony met behulp van clickertraining (en een beetje vrijheidsdressuur) geleerd dat de trailer opgaan niet eng is.
Ze durfde de klep niet op, wat ik toen gedaan heb is haar afleiden door steeds wat kleine VD dingetjes te vragen en te belonen met de clickermethode. Ze had helemaal niet meer in de gaten dat ze een trailer aan het oplopen was.
Misschien kun je zo proberen jouw paard wat langer rustig binnen te houden, of belonen als hij rustig blijft als hij de stang hoort/voelt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:07

Tsjikkie schreef:
Ik heb precies hetzelfe probleem, wat wij nu doen is, meelopen naar binnen, nog niet vastzetten en tweede persoon doet de klep alvast dicht, dan pas vastzetten en even stunten om alsnog de stang, er achter te doen. (via de buitenkant of bij twee paards trailer via de andere kant)
Ik weet het, is niet helemaal de oplossing, maar werkt wel.

Op deze manier is e rbij ons iemand onder de klep terecht gekomen waar het het paard op zijn gemakkie nog op bleef staan ook. Als je dit doet moet je er wel opletten dat je dus aan de zijkant gaat staan. Doe er gewoon eens een touwtje achter dat als ie achteruit wil rennen hij het touwtje voelt, meestal kun je dan daarna gewoon de stang vastdoen.

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:10

Ik heb ook het zelfde probleem gehad maar het is nu in 1 keer over!!
We hebben hem hem met een hark erin gezet en om het moment toen die heel snel naar achter wou heeft die de hark op de kont gehad en dat een paar keer over , en nu geen problemen meer hij blijft rustig en netjes wachten tot je hem terug drukt.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:56

Heu, ik had precies hetzelfde probleem wel erin maar er gelijk weer uit. Ben maanden bezig geweest en heb al bovenstaande dingen geprobeerd alles zonder enig resultaat. Ik baalde er erg van dat het me zelf niet lukte maar heb mijn trots aan de kant gezet en heb hulp gezocht en gekregen.
Mijn paard heeft nu geleerd op de parelli manier de trailer in te lopen. Ze loopt er dan in terwijl je er naast staat. Je paard wordt eigenlijk richting trailer gestuurd en zodra ze maar enige poging doet de trailer in te gaan of op klep staan wordt ze gelijk met rust gelaten. Achteruitlopen eruit gaan zal ze in het begin heel vaak doen maar dat mag ook. Maar zodra ze er helemaal uit is en dus ook niet meer op de klep staat wordt ze weer richting trailer gestuurd en wordt niet met rust gelaten (druk, bezig gehouden en richting trailer gestuurd) totdat ze weer een poging doet dan gelijk weer rust. In het begin zal je weinig vooruitgang zien maar als je het volhoudt gaat je paard ervaren dat de trailer rust betekend. Ze zal er steeds langer in blijven staan (in het begin met een paar seconden al tevreden zijn en vervolgens met rust laten dit verder opbouwen. Ik had dit ook wel op een dvd gezien maar kon het eigenlijk zelf niet uitvoeren ik had er echt hulp bij nodig want ik deed alles net op het verkeerde moment en dat werkt dan net averechts. Zelf voor iemand met zeer veel ervaring was het niet makkelijk met mijn paard en ik heb er ook nog een cursus gevolgd maar het eindresultaat is echt verbluffend. Mijn moeilijk te laden paard loopt nu makkelijk de trailer in blijft net zo lang staan wachten totdat ze een teken krijgt eruit te komen. Ook al staat ze er een kwartier. Stang plaatsen is geen enkel probleem meer. Misschien woont er bij jou ook wel iemand in de buurt met parelli of zoiets dergelijks ervaring die je een beetje op weg kan helpen en tips kan geven. Scheelt een hoop geklungel en je bent gelijk goed bezig. Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes ermee. Uiteindelijk gaat het vast wel lukken!

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 09:16

Kleine update:

Gisteravond met alleen de stang van de trailer geoefend. Direct beloond zodra hij de stang ook maar even aanraakte met zijn neus. Na een half uurtje kon ik ( mijn man hield mijn paard vast) de stang over zijn hele lijf doen en ook achter zijn kont plaatsen.

Weer een kleine overwinning.

Al vraag ik me wel af of hij wel weet dat die stang bij de trailer hoort?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:38

Goed zo!
Zet het paard met zn neus voor de trailer met de stang en ga dan oefenen, stang erin en eruit, geluid maken met de stang in de trailer en dan hem in de trailer (of half erin, net wat hij prettig vindt) en dan weer hetzelfde met de stang oefenen. Pas verder gaan met de volgende stap als hij er lekker relaxed over is.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 11:12

ja dat is de volgende stap. als ik vandaag nog lang genoeg licht heb om hem eerst te longeren en dan nog met de trailer te oefenen. ik hoop zo dat hij er morgen gewoon in blijft staan. Dat is eigenlijk de laatste oefenkans die we hebben. Volgende week zondag gaan we verhuizen!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:17

mijn oudste merrie deed dit ook, liep braaaf de trailer in, en ging er giga hard weer uit.

wat ik heb gedaan, voor dat ze de trailer in gaat even op laten letten (lopen, stilstaan, terug zetten, dat jij haar aandacht hebt, ondertussen had ik een longeer zweep in mijn hand, en als ze niet snel genoeg reageerde kreeg ze een kriebel)

daarna met merrie de trailer in lopen, op mij laten letten, niet om zich heen laten kijken. als ze er in stond en achteruit wilde rennen, stond de gene die de stang er op zou dien, klaar met de longeer zweep, hoefde haar maar 1 lel te geven (ze moet er op dat moment zo van schrikken dat ze niet door denderd achteruit) en merrie bleef staan, stang er op. en belonen!

merrie diet nu niet meer moeilijk

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 11:21

Misschien toch maar proberen om iets ( weet nog niet wat) achter zijn kont te houden zodat als hij achteruit wil hij op dat moment iets voelt en dus niet achteruit gaat ?

Ook wil ik, vandaag of morgen, iemand naast de trailer hem laten aanraken op de kont zodat hij went aan, aanraking, op zijn kont en niet schrijkt van eventueel de stang tegen z'n kont aan. Gister ging dat overigens wel goed. stang achter z'n kont!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:25

trailer moet je gewoon heeeel heeel vaak doen. totdat dit normaal wordt.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 11:46

ja dat is ook zo. is het normaal vinden ze het ook niet eng. Punt is. het ging goed tot 1 incident. Daarna niet kunnen oefenen omdat dit niet mocht van de kliniek. En eind febr. besloten dat we dus de 29ste van stal verhuizen. Alleen op de zondag oefenen is niet veel. maar ja. de rest van de week is het donker als ik aankom :(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:29

charissath schreef:
Misschien toch maar proberen om iets ( weet nog niet wat) achter zijn kont te houden zodat als hij achteruit wil hij op dat moment iets voelt en dus niet achteruit gaat ?

Ook wil ik, vandaag of morgen, iemand naast de trailer hem laten aanraken op de kont zodat hij went aan, aanraking, op zijn kont en niet schrijkt van eventueel de stang tegen z'n kont aan. Gister ging dat overigens wel goed. stang achter z'n kont!

deed je dat nog niet dan? dat zou je ´standaard´ al mee moeten nemen in zijn opleiding ;) is 1 vd eerste dingen die ik doe bij trailerladen, paard aanraken tijdens het laden. Wees wel voorzichtig dat je niet ineens zn kont aan gaat raken als hij niet weet dat je daar bent, dan kun je een enorme dreun verwachten....
Zorg dat je tijdens het erop lopen al aanraakt, vanaf zn schoft over zijn bil naar achteren bijvoorbeeld. Dan is het ook normaler als er iemand aan zn kont zit terwijl hij in de trailer staat.
Ik sta meestal achter naast de trailer en dan het paard op de bil of benen kriebelen of zelfs aan de binnenkant vd benen aaiend, maar ik zorg wel altijd dat ik buiten schootsafstand sta vd achterbenen en dat ik het niet doe bij paarden die er niet tegen kunnen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:36

Mijn merrie heeft dit ook een tijdje gedaan, op de trailer lopen en dan met een noodgang weer naar achter. Bij haar hielp het wel de klep in een keer dicht te doen met 2 personen, beiden staan dan dus naast de klep en kunnen niet de klep op zich krijgen, bovendien kun je hem dan beiden in het slot vastzetten en is het toch veel steviger als maar 1 kant.

Natuurlijk is het beter om het paard gewoon goed eraan te laten wennen, maar als dat op het moment niet meer gaat vind ik de klep dichtmaken en dan de stang wel een goede tijdelijke oplossing.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:04

ik niet, je speelt met je leven als je het op die manier doet, waarom met alle geweld dan met dat paard op pad ipv het gewoon eerst leren wat de trailer is? In noodgevallen is het anders maar dan ben je al veel te laat geweest met oefenen, het probleem ontstaat nl niet zomaar....

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:43

En waarom speel je met je leven? Wanneer de klep weer omlaag komt sta je ernaast? En daarnaast als je de klep meteen dicht maakt is het paard echt niet zo snel geweest om meteen weer eruit te springen, maargoed dat is jouw mening en dit de mijne.

En het probleem ontstaat niet zomaar, maar kan wel " ineens " ontstaan en dan sta je met een paard waarvan je niet wist dat hij zo moeilijk deed en die je toch nu de trailer op moet krijgen.
Mijn merrie liep altijd zo de trailer op, en ineens niet meer. Voor haar beleving zal er heus wel iets gebeurd zijn waarom ze het niet meer wilt, voor mij is de reden niet bekend. Er is na mijn weten nooit wat mis gegaan, dus de enige reden kan zijn dat ze zich ongemakkelijk heeft gevoeld een keer dat ze op de trailer stond, mijn inziens kun je dat bij haar alleen veranderen door haar weer vaker op de trailer te zetten zonder dat ze het vervelend vind.
Mijn merrie is altijd in zo'n situaties een zenuwpees en laat zich dan absoluut niet voor eten wat doen of belonen, dat neemt ze dan niet aan. Dus dan moet je wat, en dit lijkt mij dan de beste oplossing tijdelijk.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 08:21

weekend update:

mijn paard stond gisteren zonder stress wel een minuut in de trailer en ging er met een los touwtje rustig weer uit. Nu in ieder geval genoeg tijd om de stang erachter vast te maken. Aanstaande zondag is de verhuizing dus gelukkig is het op tijd opgelost.
Nu wel ervoor zorgen dat de stang er in een keer goed inzit! Dat was de reden dat het vorig jaar misging, die zat niet goed vast dus toen hij achteruit ging klapte de stang eraf en stootte hij ook nog een keer zijn hoofd.

Hij wil er trouwens ook graag in. hij trekt echt naar de trailer toe! soms moet ik hem echt even tegenhouden!
Nou ja zolang hij er lol in heeft vind ik het prima!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:45

twinducklin schreef:
En waarom speel je met je leven? Wanneer de klep weer omlaag komt sta je ernaast? En daarnaast als je de klep meteen dicht maakt is het paard echt niet zo snel geweest om meteen weer eruit te springen, maargoed dat is jouw mening en dit de mijne.

En het probleem ontstaat niet zomaar, maar kan wel " ineens " ontstaan en dan sta je met een paard waarvan je niet wist dat hij zo moeilijk deed en die je toch nu de trailer op moet krijgen.
Mijn merrie liep altijd zo de trailer op, en ineens niet meer. Voor haar beleving zal er heus wel iets gebeurd zijn waarom ze het niet meer wilt, voor mij is de reden niet bekend. Er is na mijn weten nooit wat mis gegaan, dus de enige reden kan zijn dat ze zich ongemakkelijk heeft gevoeld een keer dat ze op de trailer stond, mijn inziens kun je dat bij haar alleen veranderen door haar weer vaker op de trailer te zetten zonder dat ze het vervelend vind.
Mijn merrie is altijd in zo'n situaties een zenuwpees en laat zich dan absoluut niet voor eten wat doen of belonen, dat neemt ze dan niet aan. Dus dan moet je wat, en dit lijkt mij dan de beste oplossing tijdelijk.

als jij dat een normale oplossing vindt moet jij dat weten, maar ik vind het levensgevaarlijk! en niet alleen ik maar meerdere mensen die professioneel met paarden laden bezig zijn.
Maar goed, ieder zn mening, ik hoop alleen voor je dat je nooit meemaakt wat er gebeuren kan als paard toch achteruit komt zetten en op de klep gaat zitten, geen mens kan 600kg paard optillen en ook met 2 man lukt dat nog niet.

Paarden zijn nooit ´zomaar ineens´ moelijk met laden, er is altijd iets gebeurt of iets niet prettig en paarden geven vaak al van te voren een signaal af dat ze het niet zo leuk meer vinden in de trailer, dat de eigenaar dan compleet het signaal mist kan het paard niks aan doen. Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om daarop in te spelen, doe je (of kun je door onwetendheid) dat niet dan zal het paard het signaal steeds groter maken en er uiteindelijk niet meer op willen. (uitzonderingen daar gelaten)

De 1e levensbehoefte van paarden is niet het eten maar geen angst hebben, eten doen ze pas als ze op hun gemak zijn en het als een beloning zien doen ze helemaal pas in ontspannen toestand (ook zien prooidieren eten niet als beloning zoals roofdieren dat doen) nogal logisch dat je paard in stress situaties dus niet op eten is gefocused. Een gespannen paard kan niet eten want dan zitten zn lippen op elkaar geperst, past geen broodkruimel meer tussen..... ;)

Aan TS, klinkt goed! lekker geoefend! succes zondag ;)

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:39

Dank je wel. Ik was zo trots op mijn vent dat ie gewoon lekker z'n muesli at en ook zelfs een keer om zich heen keek in de trailer.
Ben in ieder geval blij dat hij weer net zoals vroeger te laden is.
Maar oefening baart kunst dus de trailer oefeningen houden we er gewoon in. ook op zijn nieuwe stal.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:24

Ik zag je update net, klinkt goed!
Mooi dat het zo gelukt is +:)+

en veel plezier op je nieuwe stal

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 10:48

Dank je wel!
Maak me nog steeds erg druk over de verhuizing, tot nacht"merries" aan toe!
Volgens mij vind ik de trailer enger dan mijn paard :o

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:01

Klinkt bekend; terwijl je, je paard opvoedt, meteen jezelf overtuigen ;)

Jezelf even streng toespreken dat je, je paard niet zenuwachtig gaat maken.
Mocht het door jouw zenuwen toch iets minder soepel gaan, gewoon weer terugdenken aan dat het nu wel lukt(e). En weer rustig op je eigen manier verder gaan! Geen haast
Komt echt wel goed!

Yvonne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:36

Mijn paard heeft dat ook gehad.

Ze liep de trailer wel op, maar stormde er altijd heel snel weer af. Of als ik aan was gekomen op de bestemming stormde ze de trailer af. Best gevaarlijk. Het was zelfs zo erg dat ze onder de trailerstang door kwam aan de achterkant.

Ik heb via Trailerladen.com een aantal trainingen gedaan en nu kan ik mijn paard goed in- en uitladen.
Ook in de omgang doet ze het nu veel beter. Ze vertrouwd mij nu.
Echt een aanrader.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 14:20

Jolo: Daar heb ik inderdaad wel moeite mee mijn eigen emoties onder controle houden. Als het niet ging liet ik mijn man hem laden en stond ik met de bak eten te wachten. Als het dan een paar keer goed gaat dan gaan mijn emoties ook wat zakken. Vanavond gaan we de trailer nog even inspecteren, gaat de balk er makkelijk in, is de trailerketting wel lang genoeg zodat ie niet eventueel zou kunnen gaan hangen (trailer is erg groot)
Ik weet nog niet of ik morgen nog een keer zal gaan oefenen of gewoon zondag erin en rijden maar ?

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:54

Precies, even goed voorbereiden, zodat al die 'andere dingen' in ieder geval niet de boel zouden kunnen verpesten.

Hmmmmm, wat betreft morgen.... als je, je morgen druk maakt en het gaat niet goed, ben je helemaal gespannen voor zondag.... Als het morgen wel goed gaat, is het weer een goede oefening.... maaaaaar als het morgen goed gaat en ie er meteen in loopt, doet ie dan zondag ook wel!
Dus ik denk dat je alleen morgen moet oefenen als je er zelf zin in hebt. Ben je morgen gespannen of zie je er tegen op, zou ik morgen niks doen. Lekker ontspannen en in je hoofd houden dat het afgelopen dagen goed ging, dus komt zondag ook goed!

Heeft je man 'm van de week ook geladen? Misschien kan hij het nui dan weer doen.
Zo, niet, even diep ademhalen, glimlachen :D en alles precies hetzelfde doen zoals het van de week ook goed ging!!
Zal voor je duimen *\o/*

(en dan op je nieuwe stal weer lekker rustig gaan oefenen met de boel 'uitbreiden'. Zondag hoeft ie er maar 1 keer in en dat is je al gelukt deze week, dus komt zondag ook goed!)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:58

misschien met een longeertouw erachter
of dat iemand anders super snel een longeertouw of die stang er achter doet?