stamboekjaarling heeft ONBEKENDE vader na DNA test!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:39

Lijkt me raar om uit haren bloed te trekken >;)

Misschien idd een idee om 'n second opinion te laten doen in 'n ander onderzoeks centrum om te laten controleren op het DNA..
Vind 't raar dat niemand ergens de "fout" kan ontdekken waar het fout gegaan is >;)

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 08:41

Dunno schreef:

Misschien idd een idee om 'n second opinion te laten doen in 'n ander onderzoeks centrum om te laten controleren op het DNA..
Vind 't raar dat niemand ergens de "fout" kan ontdekken waar het fout gegaan is >;)

oei, dat is een foutje van mij, excuses.
Dus: Dna uit haar getrokken (geen bloed ;) )

We gaan vandaag terug haarmonsters nemen van veulen en moeder en opsturen voor 2nd opinion.
Het stamboek blijft erop wijzen dat de fout in het koeriersbedrijf zit...

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:05

nou ben echt benieuwd hoe dit afloopt.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:13

R_S schreef:
Dunno schreef:

oei, dat is een foutje van mij, excuses.
Dus: Dna uit haar getrokken (geen bloed ;) )

We gaan vandaag terug haarmonsters nemen van veulen en moeder en opsturen voor 2nd opinion.
Het stamboek blijft erop wijzen dat de fout in het koeriersbedrijf zit...

Hmm, foutje kan gebeuren ;)
Ben eens benieuwd wat hun daar uit kunnen halen... Zou fijn zijn als jullie daar natuurlijk wel 'n goede uitslag van zouden kunnen krijgen, maar als 't weer negatief is, zijn jullie ook weer bij af...

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:24

Dunno schreef:
Ben eens benieuwd wat hun daar uit kunnen halen... Zou fijn zijn als jullie daar natuurlijk wel 'n goede uitslag van zouden kunnen krijgen, maar als 't weer negatief is, zijn jullie ook weer bij af...

We vrezen eigenlijk het ergste, omdat DNA test al paar keer herhaald is door stamboek zelf.
We hebben vandaag een aangetekende brief opgesteld. We hebben er in vermeld dat deze brief geen 'inleiding' is voor een rechtzaak, maar dat er wel een oplossing gezocht en gevonden moet worden.
En dat we verder verwachten dat het stamboek en de hengstenhouder het uiterste doen om op zijn minst de juiste vader te vinden, want dat we dat het belangrijkste vinden. Ook hebben we gevraagd voor een persoonlijk gesprek om alles een keer met HH en koerier te overlopen (hoe HH alles juist aanpakt en hoe de koerier alles juist aanpakt ivm spermalevering)

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:31

R_S schreef:
Dunno schreef:

We vrezen eigenlijk het ergste, omdat DNA test al paar keer herhaald is door stamboek zelf.
We hebben vandaag een aangetekende brief opgesteld. We hebben er in vermeld dat deze brief geen 'inleiding' is voor een rechtzaak, maar dat er wel een oplossing gezocht en gevonden moet worden.
En dat we verder verwachten dat het stamboek en de hengstenhouder het uiterste doen om op zijn minst de juiste vader te vinden, want dat we dat het belangrijkste vinden. Ook hebben we gevraagd voor een persoonlijk gesprek om alles een keer met HH en koerier te overlopen (hoe HH alles juist aanpakt en hoe de koerier alles juist aanpakt ivm spermalevering)

Snap ik als er al 4x getest is en niks uitgekomen is.. Positief denken is nou dan idd niet heel makkelijk juist omdat jullie idd bang zijn dat 't weer niet goed zal zijn...

Ik hoop dat jullie samen met de HH en de koerier er samen uit zullen komen, ergens móet een fout zitten in 't hele gebeuren maar de vraag is waar........

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:41

R_S schreef:
mayday schreef:
Misschien een idee, ik vermoed dat jou jaarling niet KWPN is, maar hun hebben volgens mij wel een uitgebreide database, misschien via hun nog een x DNA, of komt dat allemaal bij hetzelfde dna onderzoekscentrum terecht???

Nee het is geen KWPN.
Ik weet niet of alles in 1 onderzoekscentrum terecht komt, maar ik denk het eigenlijk niet.
We laten momenteel het stamboek zelf zo veel mogelijk uitpluizen zodat we niet onnodig voor hoge kosten komen te staan die uiteindelijk misschien niets teweeg brengen.

Waar is het DNA getest? Volgens mij hebben de onderzoekslaboratoria een database waar de hengsten in staan. Zo heb ik van mijn eigen hengst DNA moeten laten bepalen bij goedkeuring, en dit heeft ook even geduurd. Dit omdat ze niet wisten welke van de 3 Lamento III's ze moesten nemen die ze in de database hadden staan. In mijn geval was dit 3 keer dezelfde hengst, in Duitsland, Belgie en Nederland goedgekeurd en daardoor 3 verschillende stamboeknummers. Echter, alleen bij de Nederlandse goedkeuring is DNA van hem bepaald bij Van Haeringen. Van Haeringen heeft dus het DNA onderzoek van het belgische en duitse stamboek uit een database.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 11:33

Neonlight schreef:
Waar is het DNA getest? Volgens mij hebben de onderzoekslaboratoria een database waar de hengsten in staan. Zo heb ik van mijn eigen hengst DNA moeten laten bepalen bij goedkeuring, en dit heeft ook even geduurd. Dit omdat ze niet wisten welke van de 3 Lamento III's ze moesten nemen die ze in de database hadden staan. In mijn geval was dit 3 keer dezelfde hengst, in Duitsland, Belgie en Nederland goedgekeurd en daardoor 3 verschillende stamboeknummers. Echter, alleen bij de Nederlandse goedkeuring is DNA van hem bepaald bij Van Haeringen. Van Haeringen heeft dus het DNA onderzoek van het belgische en duitse stamboek uit een database.

Ik begrijp niet zo goed waar je op doelt met je vb. van die hengst, zou je dat even kunnen verduidelijken?
Het DNA is getest, waar alle DNA van dat stamboek getest wordt, waar weet ik niet precies.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:41

De vader van mijn hengst is bij 3 stamboeken goedgekeurd, daardoor heeft hij ook 3 verschillende stamboeknummers (bij ieder stamboek eentje). Toen ik DNA moest laten testen van mijn hengst kreeg ik de vraag terug welke Lamento III ze moesten hebben, want ze hadden er 3 in de database. Dit was gewoon 3 keer dezelfde Lamento III, met zijn verschillende stamboeknummers erbij. Ik weet dat bij Van Haeringen (waar de DNA test gedaan werd) maar 1 keer DNA is bepaald van Lamento III, en dat is onder nederlands stamboeknummer. Het DNA van hem onder het duitse en het belgische stamboeknummer komt uit een algemene database en is bepaald in een ander laboratorium.
Oftewel: er is dus gewoon een database waar al het bepaalde DNA is opgeslagen. Alleen is die database dusdanig groot dat het niet te doen is om jouw paard met al het DNA wat ze hebben te vergelijken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:16

Als ik je verhaal zo lees zou ik zeggen, draai bij die koerier de bankschroef eens aan. Flauwekul dat die niet na kan kijken welk sperma hij die dag bij zich had. Het is een bedrijf en die houden er een administratie op na (anders zouden ze nooit rekeningen kunnen sturen naar de verschillende hengstenhouders voor hun diensten. En reken maar gratis rijden die ook niet ;) ).
Het begint er nu voor mij nl uit te zien dat ze maar lauwtjes wat doen. Vast niet te hard wat willen want dan kan het mss wel naar buiten komen dat er weer een hengst is waar de dekkingen mee mis gingen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:15

Er is een aantal jaar terug ook zoiets gebeurt met de hengst lucky boy. Deze hengst gaf altijd bepaalde kleur veulens en opeens kwamen er hele andere kleuren veulens. De hengst dekte namelijk niet meer, ze lieten een andere hengst springen. Ik weet niet wat de vader van jou veulen is maar zo zijn er dus nog een aantal hengsten geweest.

odulnetga

Re: stamboekjaarling heeft ONBEKENDE vader na DNA test!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:05

Een merrie heeft een afstammingspapier, een hengst heeft een afstammingspapier. Deze papieren geven aan dat een erkend verzamelaar van afstammingspapieren erkend deze dieren te erkennen in zijn verzameling. Er is geen garantie van juistheid van de gebruikte gegevens. Als je als individu weet hebt van onregelmatigheden, kan je daar zeer zeker zeer verveeld mee zitten. Maar 100% bestaat niet.
Is het bij het betreffende stamboek regel dat een veulen, geboren uit een merrie met afstammingspapier en dekbewijs van een hengst met afstammingspapier een afstammingspapier krijgt dat opgemaakt is aan de hand van de verwerking van deze gegevens? Is er een regel die gewag maakt over de restricterende waarde van opgemaakte DNA-profielen en de verwerking ervan?
Men kan zich door wetenschap bij bepaalde gevallen ongemakkelijk herkennen, maar een piepklein zandkorreltje op de grote aardbol zal niet zijn koers bepalen in ons heelal.
Soms moet je ergens overstappen om te kunnen doorgaan op de "normale" weg.
Anderzijds kan je je ook amuseren door datgene wat je tegenkomt uit te pluizen.
Eender wat je wil, kan, ... have fun (leer er mee leven).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:47

Maar als het Chimena is, of hoe je het ook schrijft, dan zou het DNA van de moeder ook niet overeen moeten komen met veulen...
Zoals ik het lees zou het fout moeten zijn gegaan bij het koeriersbedrijf.
Zij moeten een administratie hebben waar ze die dag allemaal geleverd hebben, kwestie van facturen uitpluizen. Dit zou echter wél betekenen dat er nóg iemand is met hetzelfde probleem. Want dan is het sperma dat JIJ besteld had, naar een andere merrie gegaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:18

chimera´s kunnen heel raar in elkaar steken wat DNA betreft. Er is ooit eens een uitzending bij Discovery over geweest. Er was een vrouw in scheiding met voogdijproblemen met haar kinderen die niet van haar waren zei men, DNA kwam niet overeen nl.
Ze was in verwachting en ze hebben toen de baby in het bijzijn van een rechter onderzocht (die baby zat nog met de navelstreng aan de moeder vast!) en het bleek dat het niet haar kind was, DNA technisch gezien dan. Wat was nou het geval, zij was een chimeer en haar eierstokken hadden een ander DNA profiel dan haar bloed.

Ook was er een stuk over een vrouw die een niertransplantatie nodig had en haar familieleden werden onderzocht, er was geen match maar ze had 3 kinderen. Zij was ook een chimera.
David Bowie is waarschijnlijk ook een chimeer, die heeft twee verschillende ogen. Er zijn ook kinderen geboren die half zwart en half wit waren of half man half vrouw. De natuur doet soms rare dingen ;)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:53

op wikipedia zie je er foto`s van.
maar wat zijn de stappen die de ts er nu nog wil ondernemen?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:27

is er al meer duidelijkheid?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:02

Ik heb alles doorgelezen en eigenlijk vind ik ook alles wijzen in de richting van de koerier...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:47

@ Cissy, was die Chimera niet Dunbar's Gold?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:14

nare kwestie, ben ook erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:42

Heb even gezocht of ik dat artikel online kon vinden, het stond in de Quarter Horse Journal van Februari 2006, maar dat is online niet meer te vinden. Artikel heette "One in a Million", als dit hetzelfde is als dat artikel van Cissy, zou ik hem ook wel als PDF willen hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:39

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:02

Is trouwens de dierenarts hoe dan ook niet aansprakelijk (even er vanuitgaand dat de hengst geen Chimera is, lijkt me dat het dan al eerder opgemerkt was). Hij moet controleren welke naam er op de buis staat waarmee hij insemineerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:27

Dankjewel Cissy, dat artikel van Jeddah was ook dat artikel "One in a Million" over die Brindles. Zo jammer dat de AQHA hem van de site heeft verwijdert!

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:12

Er is nog geen vooruitgang, dna test is nog aan het lopen

Mariska_28 schreef:
Is trouwens de dierenarts hoe dan ook niet aansprakelijk (even er vanuitgaand dat de hengst geen Chimera is, lijkt me dat het dan al eerder opgemerkt was). Hij moet controleren welke naam er op de buis staat waarmee hij insemineerd.

wij hebben het juiste sperma geïnsemineerd, er staat enkel een brief met vader ed op de box zelf, en dit was volledig inorde, dus dierenarts kan niet aansprakelijk gesteld worden.

Grootste probleem is dat de koerier failliet is gegaan en alle administratieve bestanden dus niet meer te vinden zijn!!!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:18

idd een groot probleem