Paard gekocht en is afgekeurd, wat nu? wat zijn je rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:38

Ik zou eerst maar eens afwachten hoe die keuring is, wellicht is het een storm in een glas water. Hangt ook af hoe het dier op zijn voeten staat, als dat al niet zo best was en er een goede smid nu bij komt, kan het dier er ook op reageren. Mijn paard was ook een keer niet rad op een buigproef, foto's wezen niets uit, de volgende keer was hij weer rad.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:46

Niet aanvallend bedoeld ofzo. Maar waarom laat ze in vredesnaam het paard 3 weken na aankoop keuren? En dan al op 3 ijzers :? Doe het dan bij de aankoop of later (of helemaal niet). Waarom na die 3 weken? Waren er problemen?

Zou nu eerst maar afwachten wat er uit die volgende keuring komt, maar ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.
Wij hebben net vorige week paard gekocht en duidelijk afgesproken dat als die nog afgekeurd werd hij terug moest. Het is dus niet allemaal handig gegaan hier..

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:47

idd, zoals russel al zegt.
Persoonlijk ben ik niet zo voor een buigproef.
Sommige paarden reageren daar juist heel slecht op.
Met röntgenfoto's weet je al een hoop meer en als ie straks opnieuw beslagen wordt komt hij misschien wel weer door die buigproef !
Succes en geef maar eens een update ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:28

Stel je zou maar de verkoper van dit paard zijn.

Nou ik zou woedend zijn. Eerst verliest je ex paard zijn ijzer vervolgens laat koper het paard weken op 3 ijzers lopen.

En dan ook nog gaan klagen dat ie niet goed loopt. IK zou als verkoper zeer pissed zijn omtrend deze gang van zaken. Want koper doet er blijkbaar ook erg weinig aan om het paard de optimale zorg te geven. En dus een paard af te leveren voor de keuring die ook daad werkelijk optimaal keurbaar is.

Ik zou dus als verkoper nopes van de prijs af doen (mocht het paard niet goed zijn), kopers zorgen immers zelf niet "goed"voor het paard. Door hem niet direct weer te voorzien van ijzers.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:38

Hangt er natuurlijk vanaf wat er precies aan de hand is. Ik weet niet hoe het paard liep maar wellicht een peesblessure of iets anders aan de benen? Dit kan door een goede VA worden beoordeeld of dat iets van de laatste 3 weken is...of al langer speelt.

Daarom zou ik als ik je vriendin was, als hij nog niet oke loopt, een foto laten maken van dat been. Ik denk namelijk, als jou VA kan aantonen dat dit er al langer zit...je vriendin wel een punt heeft.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:43

Het paard is gekocht 3 weken geleden ....Het paard loopt nu na 3 weken op 3 ijzers.
Die ijzers waren dus zeker aan vervanging toe.

Hoelang hebben die ijzers er onder gezeten??
Ik vind dan wel dat de verkopende partij rekening had moeten houden met de termijn waarop de ijzers
vervangen hadden moeten worden.

Een paard 3 weken op 3 ijzers laten lopen vind ik een kwalijke zaak.

Bij mij gebeurd het ook wel eens dat een paard 1 dag of 2 dagen met 3 ijzers loopt maar niet langer dan dit.

De kopende partij is dus ook een beetje laks.

joyce83

Re: Paard gekocht en is afgekeurd, wat nu? wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:44

Ulissa dat vind ik wel erg voorbarig. Een paard kan altijd een ijzer eronderuit trappen, dat is niet gebonden aan het feit of een ijzer er al langer onderzit of niet. Daar kun je dus niks over zeggen tegen de verkopende partij. En tja ik zou een verkocht paard die 6 weken ijzers eronder heeft ook niet opnieuw laten beslaan als die weg gaat.

Ja dat de kopers laks zijn om het paard zo lang zonder ijzer te laten lopen dat klopt.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:18

Wat ik dan weer zo jammer vind... is dat het overgrote deel met elkaar mee praat over het verloren ijzer! Volgens mij vraagt de TS naar zaken over als het paard straks nog onregelmatig is en er een ANDERE aanwijsbare oorzaak is.

Athans, zo heb ik het begrepen van TS?
Daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat het laksigheid is, maar daar wordt in dit topic niet naar gevraagd.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:11

Daar is ook antwoord op gegeven, maar ook dat is niet welkom omdat dat over wel of niet keuren gaat. ;)

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:16

ik vind het ookapart dat een hoefsmid niet binnen 3 weken kan komen.
als ik de mijne bel dan is hij er altijd binen 3 dagen.
soms kan hij de volgende dag al.
oke sommige smids zijn natuurlijk heel druk.
maar dan nog 3 weken voordat je tijd heb voor een klant met een paard op 3 ijzers vind ik wel lang.

en of de verkoper of koper nou ''fout'' zit vind ik lastig te zeggen.
misschien waren de ijzers inderdaad wel aan vervanging toe maar misschien zaten ze er net 2 dagen onder.
ik ken een paard die soms wel 2 keer in de week haar ijzers eraf trapte zelfs met springschoenen om.
dus het kan ook door het paard zelf komen.

maar even zo goed snap ik gewoon niet dat je een paard na een maand nog laat keuren.
en dan ook nog eens op 3 ijzers.
(zelf loop je ook op 2 schoenen)
en dat de DA dan toch de keuring doet en hier voor een halve keuring nog geld vraagt
en volgende week mag het paard weer.

1goeie tip voor de eigenaar van dit paard
laat de smid komen en verzet je afspaak bij de DA met een week.
laat de ijzers er eerst even een weekje onder zitten.
des te meer kans dat het paard dan bij de keuring wel goed loopt.
zelf moet je ook je nieuwe schoenen inlopen tegen blaren.
en veel paarden hebben baat bij ijzers als ze onregelmatig lopen

succes ermee

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:44

Ja precies ik vind het excuus dat de hoefsmid niet kon binnen 3!!! weken klinkklare onzin. Sorry maar ik zou mijn paard never zo lang zonder een ijzer laten lopen! Ik kan me voorstellen dat sommige hoefsmeden drukker zijn dan anderen maar 3 weken wachttijd is gewoon belachelijk voor dit soort noodgevallen. Dan ga je toch opzoek naar een andere? Dat is geen reden om je paard zolang zonder ijzer te laten lopen.
Wat ik nu uit het verhaal haal is dit:

Men koopt een paard, na 3 dagen verliest het een ijzer. Laks met een hoefsmid regelen, laat het paard 3 weken doorlopen zonder 1 ijzer. Het paard gaat onregelmatig lopen (volkomen normaal), meisje denkt dat ze een paard heeft gekocht met een gebrek. Laat hem keuren, wat natuurlijk niet gaat aangezien hij onregelmatig loopt hoogstwaarschijnlijk! doordat het een ijzer mist. Paard wordt afgekeurd. Typisch geval van onkunde van de koper, en dan nog wel kijken of je de schuld nog in de schoenen kunt schuiven van de verkoper?
Dit is maar een speculatie die ik opmaak aan de hand van deze gegevens. I really hope I'm wrong.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:00

Het kan toch heel goed zijn dat als hij opnieuw beslagen is, en hem even een weekje bij laat komen, dat die dan misschien wel door de keuring komt! Vandaar dat ik op de ijzers reageerde!

Ik zou dan ook heel eerlijk tegen mijn vriendin zeggen, dat ik het allemaal heel erg voor der vind, maar als ze niks doet met de dingen die hierboven gezet zijn houd het voor jou ook snel op TS.

Ik vind het goed van je dat je probeerd hier info te halen , voor een vriendin. Ondanks dat je het niet eens bent met haar werkwijze (teminste dat haal ik op uit jouw vorige reacties)
Vraag nog eens aan haar waarom ze de keuring niet een weekje uitstelt, die ene week maak nu ook niks meer uit.!

Laat je ons even de uitslag weten? Groetjes

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:12

hoe gaat het inmiddels met het paard?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:53

joyce83 schreef:
Ulissa dat vind ik wel erg voorbarig. Een paard kan altijd een ijzer eronderuit trappen, dat is niet gebonden aan het feit of een ijzer er al langer onderzit of niet. Daar kun je dus niks over zeggen tegen de verkopende partij. En tja ik zou een verkocht paard die 6 weken ijzers eronder heeft ook niet opnieuw laten beslaan als die weg gaat.

Ja dat de kopers laks zijn om het paard zo lang zonder ijzer te laten lopen dat klopt.

Als er hier een ijzer onderuit ligt en we dringen aan bij onze hoefsmid staat ie er waarschijnlijk dezelfde avond nog (alleen dringen wij nooit aan, en dan is ie er de volgende ochtend + wordt er die dag niet meer gereden op het paard).

Misschien teneerste al eens tijd voor een nieuwe hoefsmid? :Y)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:45

En is er al wat meer duidelijkheid over het paard.
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:55

ik zou indd ook eerst ff het paard weer een week aan het ijzer laten wennen voordat je hem weer herkeurt! mijn haflinger heefteen x heel ongelukkig 2 linker ijzers (voor en achter) verloren zaten er ook net onder! de volgende dag kwam de hoefsmid al maar ze heeft nog 2/3 dagen gevoelig gelopen! Dus ik zou dan sowieso ff 5 dagen wachten zodat je wel een eerlijke/goed keuring tegenover het paard krijgt!

cynthjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:31

ik zou gewoon even afwachten tot de volgende keuring, misschien komt die daar nu wel goed doorheen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:27

Wanneer is die keuring dan? Ik zie dit topic al zo lang voorbijkomen nu!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:01

Nou is hij gister nog gekeurd? Met 4 ijzers?
Be benieuwd.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:17

qt_shetties schreef:
jullie hebben allemaal goede punten, alleen is het leed natuurlijk al geschiedt, we wachten woensdag gewoon even af, gezien het dus logisch is dat het paard onregelmatig loppt door het missende ijzer. máár mocht het nou dus wat anders zijn, kan de eigenaar dan iets verhalen op de verkoper van het paard?

Ligt eraan. In beginsel kan het niet als dit bij een klinische aankoopkeuring naar voren zou zijn gekomen. Het is dan namelijk geen verborgen gebrek. De uitzondering bevestigt de regel natuurlijk, maar dit zou ik op het eerste gezicht denken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:44

het is inmiddels vrijdag en afgelopen woensdag zou er een herkeuring zijn, is die al geweest en wat was de uitslag? of is het opgeschoven omdat paard nog niet goed liep?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:50

Als de eigenaar het paard niet kwijt wil, heeft ze nergens recht op.
Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat met het paard.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:38

Ik ook, aan TS de eer om ons te informeren.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:42

hey hoe is het nou afgelopen????
ben wel benieuwt hoe of wat de rede/oorzaak was van de afkeuring
of is de eigenaar toch zo slim geweest om de keuring een week te verplaatsen?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:24

Ik zou ook graag willen weten of die goed og af gekeurd is