wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:19

IniminiLover schreef:
_Micha_ schreef:
Ik hoef verder niets te weten, maar vind een reactie met alleen dat is wel zo maja.. een beetje vreemd. Volgens mij wíl je alleen maar horen dat mensen zeggen ja je moet je fjord weg doen. en heb je je keuze al gemaakt.

oo jij ziet nu ook al wat ik denk ? poeh poeh , nou ik zal je 1 ding vertellen ik weet het niet anders maak ik dit topic niet , en ja, ik reageer soms raar , maar heb je enig idee hoe moeilijk dit is !!

Ik zeg volgens mij; míjn mening dus.
En já ik heb enig idee hoe moeilijk zo'n keuze is, heb er zelf ook voor gestaan (toch wel heel anders, maar ik weet hoe het is om te moeten kiezen)

En hij lijkt gewoon of je die fjord geen kans wil geven, maar ik moet eerst nog maar eens zien dat jij ook dat 'hoge' niveau haalt want niet iedereen is een olypisch ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:20

Als ik jou was zou ik eerst is wat respect in je reet krijgen.
Jeetje zeg, je kríjgt een paard, weet je hoeveel meisjes daar een moord voor zouden doen?
Je hebt nog geen wedstrijdervaring, waarom niet eerst zelf fatsoenlijk leren springen voor je meteen een hartstikke leuk beest de deur uitgooit zonder hem een kans te geven?

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:21

_Micha_ schreef:
[Ik zeg volgens mij; míjn mening dus.
En já ik heb enig idee hoe moeilijk zo'n keuze is, heb er zelf ook voor gestaan (toch wel heel anders, maar ik weet hoe het is om te moeten kiezen)

En hij lijkt gewoon of je die fjord geen kans wil geven, maar ik moet eerst nog maar eens zien dat jij ook dat 'hoge' niveau haalt want niet iedereen is een olypisch ruiter.

zeg ik dan dat ik dat wil worden ?ik wil gewoon verder met de paarden en dat hoeft niet olympishe ruiter te wezen !! &tuurlijk wil ik hem wel een kans gevenn ,

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:23

Zowieso is het lekker om eerst bij de pony's rijden, zowieso zul je eerst wat dressuur moeten rijden, want zonder winstpunt ook geen springwedstrijden.. ;) En bij de pony's is op 15 jarige leeftijd gewoon erg leuk, ik heb vorig jaar de overstap naar de paarden gemaakt, ik vind het super om bij de paarden te rijden, maar het is wel anders dan een ponyclub.. ;)

Ik zal er iig wel heel goed over nadenken.. :)

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:23

Ik krijg als ik dit topic lees een beetje het idee dat je zelf al een keuze hebt gemaakt --> de fjord verkopen.
Je reageert niet op de (naar mijn idee nuttige) argumenten en ideeen die anderen je hier proberen te geven.
Wat wil je eigenlijk precies horen van de mensen hier op bokt?

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:24

Ik snap precies wat je bedoeld. Ik bedoel fjorden in de springring, de meeste zijn gewoon minder dan een springgefokt dier. Daarnaast zijn ze minder wendbaar en `handig` om op die manier een parcoursje rond te komen. Dus ja voor de sport zou ik geen fjord kiezen. Ik heb wel eens bij jurys (dressuur) in de auto gezeten om te schrijven en die dan riepen van dat ziet er gewoon een stuk minder uit.

Aan de andere kant. Heb je natuurlijk een band met dat diertje, en daar komt bij dat ie ook nog dat extra stukje emotionele waarde heeft. Fjorden zijn gewoon trouwe, superlieve dieren. Maar idd niet de ideale sportpony.

Lastige keuze. Ik zou kijken naar hoever jou gevoel voor de fjord gaat, als je echt een band met hem hebt zou ik hem houden. Heb je t gevoel van njaa. niet echt ga dan is verder kijken op internet ;-)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:24

Jéétje wat ben jij een ondankbaar verwend meisje :\
Je krijgt een fjord, hebt zelf nog nauwelijks springervaring en dan wil je een springpaard.
Ga eerst maar eens leren springen op je fjordje, en als je er echt 'zo gek op bent' had je niet eens aan verkopen gedacht.

Neem eens een goed uitgebreid kijkje in de profielen van Amber en GinnyBanshee. Dan kun je zien wat Fjordjes allemaal in hun mars hebben.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:25

IniminiLover schreef:
zeg ik dan dat ik dat wil worden ?ik wil gewoon verder met de paarden en dat hoeft niet olympishe ruiter te wezen !! &tuurlijk wil ik hem wel een kans gevenn ,

Een beetje normaal reageren maar ook wel hé juffie... mensen proberen jou hier te helpen en je hangt zelf de brutale aap uit.

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:27

Je wilt dus meer voor de sport gaan, begrijp ik uit al deze verhalen.
Ik vind het een beetje apart, maar dat is mijn mening.
Duizende meisjes schreeuwen en zeuren erom om een eigen pony te krijgen, waaronder ik. En nu heb je een pony, waar je heel veel lol mee kan beleven. En wil je liever voor de sport gaan dan voor je pony!
Ik heb zelf veel geleerd van alle verzorgpony's enzo, maar ben er echt achter gekomen dat een sterke band hebben met je paardje veeel en veeel belangrijker is dan te rijden, en dus ook de sport in te gaan!
Je pony vrolijk te zien worden, en een sterke band opbouwen, dat is veel mooier dan prijzen binnen te halen!
En toch vind ik deze pony toch een soort herdenking aan je verleden oom, zelf zou ik er erg veel verdriet aan hebben als je hem weg deed.

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:28

Ilsje_007 schreef:
Ik krijg als ik dit topic lees een beetje het idee dat je zelf al een keuze hebt gemaakt --> de fjord verkopen.
Je reageert niet op de (naar mijn idee nuttige) argumenten en ideeen die anderen je hier proberen te geven.

Nou geen gezeur ,

Vue

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:29

Als je geen gezeur wil moet je je niet aanmelden op bokt.nl en zeker niet zulke topics openen.

Birgit__

Sorry hoor. Maar als je geen "gezeur" had willen horen, had je geen topic moeten openen.
Iedereen hier wil alleen maar duidelijkheid om je te helpen.

Renza

Waarom zou ze geen respect hebben, ondankbaar en verwend zijn, etc? Vind dat er wel een beetje aanvallend gereageerd wordt. Natuurlijk is het fijn dat ze een paard krijgt, maar als ze op zoek zou zijn naar een paard, zou ik haar geen Fjord aanraden als ze springambities heeft.. Dus ik vind het niet raar dat je nu twijfelt of het nou wel het juiste paard voor jou is.

Natuurlijk ligt het moeilijker omdat er al een paard is en kan me voorstellen dat het, zeker omdat je hem van je oom/opa gekregen hebt, wel moeilijk zal zijn om hem te verkopen. Dus zou geen overhaaste beslissingen maken. Eerst kijken hoe ver je kan komen met de Fjord en daarna evt alsnog verkopen als je toch vastloopt en je verder wil in de springsport kan altijd nog (en waarschijnlijk heb je je tegen die tijd zo aan je Fjord gehecht en kan hij zo goed springen dat hij nooit meer weg gaat :D ).

Maar als je de Fjord echt niet leuk vindt, is die ook beter af bij iemand die wel van Fjorden houdt..

Chantal511

IniminiLover schreef:
Ilsje_007 schreef:

Nou geen gezeur ,

jij maakt het er erger van dat dat het is, je kan het ook anders opvatten!
jij ziet het gelijk weer als aanvallend, maar ze proberen alleen argumenten en hun meningen te geven! :)

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:30

Chantal511 schreef:
Duizende meisjes schreeuwen en zeuren erom om een eigen pony te krijgen, waaronder ik. En nu heb je een pony, waar je heel veel lol mee kan beleven. En wil je liever voor de sport gaan dan voor je pony!
Ik heb zelf veel geleerd van alle verzorgpony's enzo, maar ben er echt achter gekomen dat een sterke band hebben met je paardje veeel en veeel belangrijker is dan te rijden, en dus ook de sport in te gaan!
Je pony vrolijk te zien worden, en een sterke band opbouwen, dat is veel mooier dan prijzen binnen te halen!
En toch vind ik deze pony toch een soort herdenking aan je verleden oom, zelf zou ik er erg veel verdriet aan hebben als je hem weg deed.

tuurlijk doet mij het wat ,,daarom is het zo moeilijk , en met die meisje die er een moord voor doen dat snap ik maar ik ben opgegroeit met paarden op de boerderij enzo en mijn zus heeft dan wel spring paarden , das voor het geval mensen zeggen dat ik een verwend nest ben ..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:30

Overschat dat hele springen niet.

Ik kan best leuk rijden, kom met de meeste paarden wel weg (heb inmiddels een paar jaar lang fulltime in de paarden gezeten, en reed met bijna alles wat ik voor mn neus kreeg, haflinger, fjord, arabier, kwpn, fries, you name it)
Ik ben van nature geen held met rijden, maar heb toch ook wel jonge paarden gereden en eea zadelmak gemaakt, ook erg goede springpaarden. Heb zelf een KWPN merrie die erg fijn springen kan en waarmee ik wel spring, maar ondanks dat ze fijn is en meedenkt, ga ik momenteel nog voor geen goud over een 1 meter parcours. BB kan ik best fijn rondsturen, en heb ook springles gehad op hele fijne springpaarden (tijd voor internationale eventing en springruiters gewerkt, die me ook hun wedstrijdpaarden lieten rijden), maar da's gewoon een stukkie angst.

Ik lees dat jij met je oude pony al niet durfde... De hindernissen voor de paarden zijn hoger. Een paard denkt in het parcours lang niet zo mee als een pony, die maken er veel makkelijker ff een pasje bij of een pasje terug, een paard niet.

Dan mag het er nog zo stoer en simpel uitzien, als jij zelf die sprong aanrijd en je bent ook maar een klein beetje onzeker kom je er niet over. Misschien de eerste 2 x wel, maar je paard krijgt het echt wel door en dan gaat ie staan, of je verknalt het zelf zo dat je midden in de hindernis eindigt. Voor je netjes een B parcours kunt rondrijden (en dan bedoel ik niet dat stuurloze gescheur wat je te vaak ziet) moet je dressuurmatig ook wel wat verder zijn dan een beetje gehups op een pony. Dat bedoel ik niet gemeen, maar je moet zo'n dier wel echt kunnen trainen.

Mijn suggestie: Ga eens een tijdje op een spring/handelsstal helpen waar ze je ook eens laten rijden. Kan je voelen hoe een echt springpaard reageert en eens een paar x een parcours rondspringen. Goed voor je ervaring, en dan weet je straks,mocht je toch dapper genoeg blijken, ook beter wel soort paard bij je past (een vlugge, of iets constanter, kan je eentje die zich heel rond maakt op de sprong uitzitten... noem maar op... had je nog niet over nagedacht he?)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:30

Ilsje_007 schreef:

Dat mag je niet zeggen :n anders had ze dit topic niet geopent.

TS; wat bedoel je dan in met 'verder komen' wat is bij jou verder? B, L, M ??
En misschien zou het helpen als je zoals Vue zegt, misschien mensen iet wat respectvoller behandeld. Wij geven je advies/raad/onze mening, dat doen we graag maar ik ( denk de rest ook) hou er niet van uitgekafferd te worden als ik zeg wat ik opmaak uit jou posts.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:31

Nou wat wil je dan horen? Ja verkoop hem maar want je wil verder komen in de springsport? Want op de rest van de adviezen heb je alleen maar commentaar en je noemt dat gezeur!

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:32

Renza schreef:
Waarom zou ze geen respect hebben, ondankbaar en verwend zijn, etc? Vind dat er wel een beetje aanvallend gereageerd wordt. Natuurlijk is het fijn dat ze een paard krijgt, maar als ze op zoek zou zijn naar een paard, zou ik haar geen Fjord aanraden als ze springambities heeft.. Dus ik vind het niet raar dat je nu twijfelt of het nou wel het juiste paard voor jou is.

Natuurlijk ligt het moeilijker omdat er al een paard is en kan me voorstellen dat het, zeker omdat je hem van je oom/opa gekregen hebt, wel moeilijk zal zijn om hem te verkopen. Dus zou geen overhaaste beslissingen maken. Eerst kijken hoe ver je kan komen met de Fjord en daarna evt alsnog verkopen als je toch vastloopt en je verder wil in de springsport kan altijd nog (en waarschijnlijk heb je je tegen die tijd zo aan je Fjord gehecht en kan hij zo goed springen dat hij nooit meer weg gaat :D ).

Maar als je de Fjord echt niet leuk vindt, is die ook beter af bij iemand die wel van Fjorden houdt..

sorry dat ik jou voor beeld even meld , maar dit is nou een reactie , in plaats van aan dat gezeur ,,

Maar echt bedankt !!Renza !

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:32

Tja, moeilijk. Hecht je veel waarde aan je fjord? Heb je het er wel voor over om je fjord je verkopen voor een springpaard? Zoals al eerder gezegt, er zijn een aantal mensen hier op bokt die alles met hun fjord doen.. Zoals GinnyBanshee. Zoek haar profiel maar is op met de zoekfunctie...

Ik denk dat je er nog even goed overna moet denken: 'Wil ik dit echt?'
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 18-02-09 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:33

Ik vind de meeste hier wel errug aanvallerig zeg! :\
Zo voelt de ts zich waarschijnlijk ook. En dan al die speculaties dat ze niet gek genoeg is op dat dier omdat ze twijfelt. Kom op zeg. Ze is heus harstikke gek op het dier. Maar wil gewoon graag de sport serieus in. En ja daar is de fjord dan niet het meest geschikst voor.

En kom op zeg, Olympisch ruiter, dat is wel erg overdreven daar denkt ze heus niet aan. En verwend? Tsjah is dan iedereen die het graag iets anders zou willen zien verwend? Omdat die geen daar misschien een kans op heeft?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:33

Je moet gewoon eerlijk naar jezelf toe zijn. Als jij zo graag wedstrijden wil rijden en als daar je ambities liggen dan moet je dat gewoon doen joh. En als jij diep in je hart een springpony/paard wil en je ouders hebben er geen problemen mee en je opa maakt het ook niet uit, wat let je? Er zijn genoeg liefhebbers voor de fjord te vinden denk ik. En uit jouw berichtjes lees ik dat je eigenlijk iets anders voor ogen had dan een fjord. Dus ik zou als ik jou was een goed adresje voor de fjord zoeken bij een leuke recreatieve ruiter die er waarschijnlijk veel plezier van zal hebben. En dan kun jij je eigen type paardje uitzoeken. Ik denk dat dat zowel voor de fjord als voor jou de beste keuze is. Veel succes.

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:33

_Micha_ schreef:
Ilsje_007 schreef:

Dat mag je niet zeggen :n anders had ze dit topic niet geopent.

TS; wat bedoel je dan in met 'verder komen' wat is bij jou verder? B, L, M ??
En misschien zou het helpen als je zoals Vue zegt, misschien mensen iet wat respectvoller behandeld. Wij geven je advies/raad/onze mening, dat doen we graag maar ik ( denk de rest ook) hou er niet van uitgekafferd te worden als ik zeg wat ik opmaak uit jou posts.

Nee, maar jullie snappen mijn hele situatie niet ,, je weet niks van mij en begint steed te zeuren dat ik verwend bent enzo ,z eg zo iets pas als je echt weet wat er speelt ,,

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:34

MyHorseGirl schreef:
Tja, moeilijk. Hecht je veel waarde aan je fjord? Heb je het er wel voor over om je fjord je verkopen voor een springpaard? Zoals al eerder gezegt, er zijn een aantal mensen hier op bokt die alles met hun fjord doen.. Zoals GinnyBanshee. Zoek haar profiel maar is op met de zoekfunctie...

Ja ik hecht wel veel waarde aan hem ja

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:35

IniminiLover schreef:
Chantal511 schreef:

tuurlijk doet mij het wat ,,daarom is het zo moeilijk , en met die meisje die er een moord voor doen dat snap ik maar ik ben opgegroeit met paarden op de boerderij enzo en mijn zus heeft dan wel spring paarden , das voor het geval mensen zeggen dat ik een verwend nest ben ..

Kan je dan niet gewoon paarden van je zus bijrijden?
met een fjord kan je ook harstikke leuk springen hoor, niet ieder paard is een natuurtalent omdat ie groter en beter voor springen is gebouwd.
Kijk maar naar Ginnybanshee en kellytaco, die fjorden kunnen ook heel veel!
gewoon kwestie van oefenen. en er 100% voor willen gaan!