Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:15

pol013 schreef:
Brainless schreef:
Ik krijg er juist kromme tenen van mensen die (veel) geld durven te vragen voor het berijden van hun paard.
Een paard kost niets extra's of hij nu wel of niet bereden word (iets meer slijtage van hoefijzers) dus niet te vergelijken met het benzine verbruik van een auto.
Een kleine bijdrage in de kosten voor evt hoefijzers indien iemand meerdere dagen rijdt vind ik evt wel gepast. En dat houdt snel op bij 20E per maand.
Voor de rest verleent de verzorger juist een gunst door je paard aandacht en beweging te geven.

Ik zou zelf kiezen voor een geschikte verzorger die geen geld geeft dan 1 die genoeg geld heeft maar de kantjes er van af loopt en denkt alles te mogen omdat ze er nu eenmaal voor betaald!!

Een paard wat bereden wordt kost niets extra? Beetje rondhobbelen misschien niet nee.
Als mijn paard niet (meer) bereden zou worden kunnen de ijzers er onderuit blijven, heeft hij geen krachtvoer nodig en hoeven er geen dekens op. Dan is er ook geen noodzaak meer voor een rijbak en kan hij ook ergens 24\h de wei op, kan het hele tuigage de deur uit (met een waarde van zo'n 2000 euro schat ik). Aardige kostenposten zou ik zo zeggen.
Aandacht krijgt hij van mij wel en beweging is ook geen issue omdat hij voldoende buiten komt.

Er zijn best situaties waarbij ik het onredelijk vind als je geld vraagt aan een bijrijdster hoor. Bijvoorbeeld. ruiter maakt het paard beter, paard komt anders niet voldoende uit zijn stal, eigenaar heeft onvoldoende tijd om het paard aandacht te geven/ zijn gezondheid in de gaten te houden, de bijrijder moet veel 'werk' rondom het paard doen.

Mijn paarden staan 24/7 buiten zonder dekens en krijgen nauwelijks krachtvoer (alleen een summerfit koek en 1 staat er op een 1/2 kilo musley).
Toch worden ze regelmatig gereden, maar het gaat hier om BIJrijden dus als de eigenaar zelf ook rijdt.
Als je een verzorger nodig hebt doe je dat voor jezelf (wat de reden ook is) en dan vind ik het niet terecht om iemand daar voor te laten betalen.

Ik zelf laat niemand betalen om op mijn paardjes te rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:19

Brainless: Heb jij gelezen hoe ik mijn (hypothetische) situatie omschreven heb? En heb je dan nog dezelfde mening?
Ik heb het namelijk over een ervaren wedstrijdpaard waar iemand erg veel van kan leren.
Even voor de discussie. Ik heb het dan over een bijdrage van 100 euro per maand. En ik heb dus niemand "nodig".

Als ik hem zelf zou blijven rijden is dat alleen om hem bij te schaven en op niveau te houden. Dat is dus iets waar de bijrijder plezier van heeft.

Gelukkig is het nog niet zo ver. Ik wordt niet erg blij van sommige mensen hier uit het topic. Waardeert niemand een 'schoolmaster'?

Naomi_Azzet

Re: Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:24

Is die 100 euro per maand voor full-time verzorgen, dus 7 dagen in de week, of voor 2 dagen ofzo?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:24

Gelukkig zul je die mensen nooit tegen komen omdat zij niet zijn bereid te betalen :)

Ik zie het alleen als een mooie voorbereiding op een eigenpaard, en ik vind het prettig dat ik niet het gevoel heb voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Je zult heus iemand vinden hoor TS :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:29

Dan heb ik het over 4 dagen tot fulltime. Met alle vrijheden wat betreft discipline (spr,dr,sgw) en wedstrijden; binnen de grenzen van wat ik gezond acht.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:31

1. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de verzorger van je paard?
Ik had een advertentie geplaatst op bokt.

2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
na een mindere ervaring met een vroegere verzorgster zijn we wel strenger gaan kijken inderdaad.
De persoon moest met mij en mijn pony klikken.
ik zou ook een proefperiode afspreken in het vervolg.

3. Wat waren voor jou de belangrijkste voorwaarden?
dat de persoon meerdere keren in de week zou kunnen en kennis en ervaring heeft met (jonge) paarden. verder een persoon met dezelfde insteek en visie als mij.

4. Welke afspraken/regels hebben jullie gemaakt?
wij hebben weinig echte regels, eigenlijk niets vastgelegd, ik heb het erg getroffen met mijn verzorgster en weet dat ze een groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft,
ze mag alles doen met mijn pony maar bepaalde zaken wel in overleg natuurlijk. dit vertrouwen heeft zich ook op moeten bouwen.

5. Wat zijn de taken van de verzorger?
Mijn verzorgster geeft de aandacht en training aan onze haflingermerrie.
verder is het prettig dat er zo nu en dan mee uitgemest word of eens een keer gevoed indien ik niet kan.

6. Hebben jullie een taakverdeling gemaakt, met bijvoorbeeld vaste dagen?
wij hebben geen vaste dagen, alles in overleg. Vaak spreken we samen af indien mogelijk omdat we het gezellig vinden eens bij te kletsen en het leuk is om eens samen aan de slag te gaan.
7. Mag de verzorger ook op je paard rijden?
ja
8. Deelt de verzorger mee in de kosten en zo ja, hoeveel?
Nee, ik ben blij dat ze goed is voor mijn pony en haar de aandacht geeft.
verder helpt ze mee op stal en is het gewoon gezellig. Ze is meer een goede paardenvriendin geworden eigenlijk ;-)
9. Hoe bevalt het jullie?
het bevalt ons prima, maar ik denk ook dat ik het erg getroffen heb. ik zal niet zomaar blindelings met een andere/nieuwe verzorgster in zee gaan :-)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:32

ik heb alleen de eerste pagina gelezen :D
ik heb bijrijders gehad ;)

ik heb mijn bijrijdsters via MP

2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?

ik had in mijn adv boven 18 jr gezet

betrouwbaar,flexibel en ervaren

dagen in overleg en vast bedrag per mnd en deel van hoefsmid

op mijn vorige stal op jouw dag uitmesten[ vaak was ik er zelf en deed ik het]

dagen in overleg doordeweeks en af en toe weekend

ik had bijrijdsters dus juist voor het rijden

ja ze betaalden mee 80 euro + deel hoefsmid per mnd voor 3 a 4 dagen rijden

heb bijna 10 jr bijrijdsters gehad [ en ja, allemaal betalenden :D ]
en sinds vorig jaar nov ben ik helemaal gestopt met bijrijdsters
ik sta nu goedkoper en vind het prima zo! :j

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:40

Eigenlijk is het een businessplan of the year! Je koopt een paard en laat iemand anders ervoor betalen om gebruik te maken van het paard. Niet bepaald fair dus.

Ik heb nog nooit hoeven betalen voor een paard in de vorm van een maandelijks bedrag. Jij steekt er je tijd en energie in, geld (les en wedstrijdkosten) en dan ook nog eens betalen? En bij de verkoop de volle pond vragen, werk dat jij erin hebt gestopt.

Sommige ruiters zijn inderdaad minder handig met andermans paarden. Maar je hebt er een hoop tussen zitten die misbruik maken van de ruiters.

betalen voor een leerpaard is niets mis mee. Maar betalen voor een groen paard waar jij veel werk in moet stoppen als ervaren ruiter, dat kan gewoon niet.

Sorry, wordt altijd wat pissig als het om dit soort onderwerpen gaat. ;)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:41

Ik ben via de 'buurvrouw' van het paard aan het email-adres gekomen omdat zij op zoek was naar een nieuw iemand
Haar vorige bijrijdster was een stuk jonger. Ze had ook iemand anders langs gehad om te gaan rijden, en hierna mocht ik. Ze heeft uiteindelijk gekozen wie ze het fijnst vond passen
Ik weet dat ze van vriendelijk/eerlijkheid houdt, maar ook aanpakken wat soms nodig is
Niet echt afspraken. Ik doe alles wat ik vind dat ik moet doen: Mesten, strooien, voer klaarzetten en zorgen dat de spullen op de goede plek in de kast staan. Ik mag ook mijn cap + zweep in de kast leggen
Stal mesten, beweging geven aan het paard en zorgen dat het tuig 'gewoon' behandeld wordt.
Ik heb 2 vaste dagen, soms mag ik extra dagen of ruilen we als dat beter uitkomt. Dit gaat allemaal soepel en prima.
Dat mag ik ja
Ja, ik doe haar 2 (of 3) dagen per week en ik betaal 65 euro
Vanuit beide partijen bevalt het prima. Ik heb nu een paar lessen gehad en het gaat echt vooruit merk ik. De eigenaar is hier ook tevreden over.

Ik wil me er even tussen mengen als bijrijdster die bijdrage betaalt :)
Ik vind het wel moeilijk altijd met bijdragen.. Ik heb het niet superbreed en wil graag lessen, wat het paard en mij ten goede komt.. Daarnaast help ik de eigenaar ook met dagen waarop diegene niet kan.. Een soort hulp dus.
Mijn voordeel hier is: een paard met meer capaciteit dan een manegepaard, wat dat betreft dan betaal je niet zoveel en het geeft ook wel een soort grens om niet zomaar elk paard bij te rijden..

Ik doe het wel, ik zit op 5 minuten fietsen van die stal, heb een binnenbak, buitenbak, springtuin + omheinde rijbak/paddock tot mijn beschikking, en ook nog een longeerring..
Ik mest wel, maar dat is zo gedaan en daar ben ik niet vies van..

Ik blijf het altijd dubbel vinden, 65 vind ik zelf een beetje het maximum voor dit aantal dagen, zeker omdat lessen ook nog geld kosten, dus wordt het al met al weer een dure hobby, máár.. ik heb wel een fijn paardje waar ik heen kan, die ik met de eigenaar alleen rij... :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:42

BenB schreef:
Eigenlijk is het een businessplan of the year! Je koopt een paard en laat iemand anders ervoor betalen om gebruik te maken van het paard. Niet bepaald fair dus.

Ik heb nog nooit hoeven betalen voor een paard in de vorm van een maandelijks bedrag. Jij steekt er je tijd en energie in, geld (les en wedstrijdkosten) en dan ook nog eens betalen? En bij de verkoop de volle pond vragen, werk dat jij erin hebt gestopt.

Sommige ruiters zijn inderdaad minder handig met andermans paarden. Maar je hebt er een hoop tussen zitten die misbruik maken van de ruiters.

betalen voor een leerpaard is niets mis mee. Maar betalen voor een groen paard waar jij veel werk in moet stoppen als ervaren ruiter, dat kan gewoon niet.
Sorry, wordt altijd wat pissig als het om dit soort onderwerpen gaat. ;)

Maar dan heb je, teminste in mijn ogen, dus niet meer over een bijrijdster maar echt over een trainster. En die zou ik zelf betalen (al zal ik dan ook voor iemand gaan die Zdressuur is of veel ervaring heeft). Bij een bijrijdster denk ik meer aan het rijden van een leerpaard.

En die indruk krijg ik van TS haar paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:44

pol013 schreef:
Brainless: Heb jij gelezen hoe ik mijn (hypothetische) situatie omschreven heb? En heb je dan nog dezelfde mening?
Ik heb het namelijk over een ervaren wedstrijdpaard waar iemand erg veel van kan leren.
Even voor de discussie. Ik heb het dan over een bijdrage van 100 euro per maand. En ik heb dus niemand "nodig".

Als ik hem zelf zou blijven rijden is dat alleen om hem bij te schaven en op niveau te houden. Dat is dus iets waar de bijrijder plezier van heeft.

Gelukkig is het nog niet zo ver. Ik wordt niet erg blij van sommige mensen hier uit het topic. Waardeert niemand een 'schoolmaster'?

Ik vind dit wel dubbel in die zin, ik begrijp jouw kant ook wel (hypothetisch).
Je geeft je (hoger geklasseerde) paard te leen met alle risico's (spullen kapot, kreupel ed) er bij.
Ik kan me best wel voorstellen dat iemand wil betalen om de kans te krijgen om een paardje privé te rijden en zelf hoger geklasseerd te worden.

Maar bij de meeste eigenaren gaat het om een "gewone" verzorger die het paard wat aandacht en beweging geeft.
Dan vind ik het raar om daar (veel) geld voor te vragen. Tuurlijk hoort stallen mesten, vegen en spullen invetten er wel gewoon bij.

Maar zelf vind ik het leuk dat een meisje van 16 met mijn paardje plezier heeft en daar ook wat van leert.
Ook ik mocht toen met een Z2 paard naar les en geloof me, zelf was ik toen al blij dat ik het paard normaal rond kon sturen :D .
En ik heb niets hoeven te betalen, hun vonden het gewoon leuk om iemand een kans te geven wat te leren.
Dus onze insteek is anders. Voor mij is het anders en ik zelf rij niet meer op de vereniging met hem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:48

pol013 schreef:

Idd, dat idee krijg ik soms ook. ja.
Zoals ik al schreef kunnen de meeste verzorgsters nog (lang) geen winstwaardige L2 proef neerzetten...

De beweging is dus vaak echt niet zo positief om het als 'helpen' aan te duiden.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 16-02-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:49

Ik denk dat we het best met elkaar eens zijn.
Het 'gewoon' berijden van een paard moet inderdaad geen tot weinig bijdrage vragen van een bijrijdster.

Als ik er nu een periode uit lig vraag ik een stalgenoot en die doet mij dan een 'gunst' zoals ik dat ook bij hun doe als zij een probleem hebben.
Stel dat ik geen tijd meer zou hebben en mijn paard zou niet voldoende buiten komen zou ik ook absoluut geen bijdrage vragen aan een bijrijdster.(eerder af en toe een bedankje)

Ik vind wel of geen bijdrage vragen dus ook sterk afhankelijk van de situatie en van wat beide partijen elkaar te bieden hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:50

pol013 schreef:
Ik vind wel of geen bijdrage vragen dus ook sterk afhankelijk van de situatie en van wat beide partijen elkaar te bieden hebben.

Idd, ik ook!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:51

Odine schreef:
Ik heb advertenties geplaatst op marktplaats, maar daar vond ik niet echt iemand. Na een tijdje heb ik hier iemand gecontacteerd op bokt, of zij mij dat weet ik niet meer en dat is wel goed gelukt!
Ik heb voor een minimumleeftijd van 15 gekozen, omdat mijn stal achteraf ligt en je vaak alleen bent (4 stallen) en ik dus wel wil dat ze goed zelfstandig en verantwoordelijk is. Ik heb de geinteresseerden uitgenodigd en laten rijden, mijn pony is ook een ontzettende hittepetit en die gaf zelf prima aan wie wel en wie niet beviel, dat was voor mij wel heel makkelijk, maar soms ook wel heel moeilijk, als de zoveelste weer niks was :+
Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en gevoel voor paarden
Dat ze uitmest als ze er is, mijn pony aandacht geeft en de paarden voert even kort gezegd. En natuurlijk even zeggen als je niet komt, laten weten als er iets is gebeurt en me een beetje op de hoogte houden
Zie 4
Mijn verzorgster komt op maandag en vrijdagmiddag, dat waren voor haar de beste dagen en voor mij kwamen ze ook prima uit
Ja dat mag ze, ze mag er eigenlijk alles mee doen wat mogelijk
Nee, ze neemt wel voerdiensten van me over op die twee dagen en ze mest uit en bovendien geeft ze mn pony aandacht, dat is voor mij voldoende waard. Het enige wat we hebben afgesproken is dat ze regelmatig (1x in de maand oid) les neemt met haar bij mijn instructrice.
Super! Zij en mn pony kunnen prima met elkaar opschieten en ik en zij ook (is ook erg belangrijk). Ik vind het belangrijker dat mijn pony echt goede aandacht krijgt en ik van iemand op aan kan dan dat ik er geld voor krijg.

Groetjes,

Sara

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:11

Even een verzorger die hierop antwoord. ik zal sommige vragen dus ook niet kunnen beantwoorden, maar kan je wel mijn standpunt laten zien ';)

nouja ik had dus een advertentie op marktplaats gezet en toen hebben de eigenaren van mn *verzorg*paard mij gevonden.
Ze wouden iemand van minimaal 16 en ik moest ervaring hebben.
De belangrijkste voorwaarden die zij aan mij stellen is dat ik betrouwbaar ben en dat ik mijn werk en afspraken ook nakom. Daarnaast moet ik flexible, paardgericht en meewerkend zijn.
Eigenlijk geen, ik ben 'ingeleid' in het hele stalgebeuren (ben dan ook een stalhulp)
Ik heb een paard compleet voor mezelf, maar ben er dus ook zélf verantwoordelijk voor. Dat betekend rijden, verzorgen, dekens verwisselen, beweging geven etc.
Bespreekbaar.
Ja ik mag op dr rijden, en ook op anderen in overleg. ;)
Nee :o dit wouden zij niet, dit heb ik zelfs nog aangeboden.
Ik doe dit nu zo'n halfjaar en totnutoe bevalt het van bijde kanten erg goed. Alleen de eigenaar is een beetje een knorrepot :Y) maar over het algemeen gaat het zeer goed.

hopelijk heb je hier ook wat aan. Ik vind dat als de verzorgster mag rijden, en dat voor meer dan 2dagen in de week, dat ze (of hij natuurlijk:Y)) Zéker mee mag(moet?XD) betalen. Wij praten hier nu wel over iemand die zomaar even op je eigenbetaalde paard klimt, en jij betaald ook de volle mikmak iedere maand, dan vind ik dat die persoon ook gewoon mee moet betalen.

als je nog vragen hebt hoor ik het wel? :Y)

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:17

superwoman schreef:
cile205 schreef:
Dat iets Jouw geld kost hoeft nog niet te zeggen dat het De verzorger ook geld moet kosten!! Princiepe kwestie. En een stuk socialiteit naar je verzorgster toe. J

Ik zou nooit maar dan ook nooit geld vragen om een verzorgster te nemen voor mijn paard, eerder zou ik haar er nog voor betalen omdat ze mij er mee helpt!

Mijn princiepe is dat ik niet andermans hobby ga bekostigen als ik er zelf of mijn paard niet beter van worden...
voor niets gaat de zon op.

Dit bedoel ik dus:

Als er iets gekocht moet worden zijn ze te gierig om er voor te betalen wat men vraagt en wordt er afgeboden want het mag niks kosten.
En als er iets verkocht moet worden moet er de hoofdprijs voor worden betaald!!

Niks voor niks :S

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:23

Ik vind dat het ook een wederzijdse dienst is hoor, de verzorgster helpt jou uit de brand omdat je zelf geen tijd hebt en jij geeft de verzorgster de kans om iets met haar hobby te doen.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:30

BrittKitt schreef:
Ik vind dat het ook een wederzijdse dienst is hoor, de verzorgster helpt jou uit de brand omdat je zelf geen tijd hebt en jij geeft de verzorgster de kans om iets met haar hobby te doen.

Hmm ja en elke hobby kost geld en als de kans er is om niet een paard te hoeven aanschaffen omdat je daar gewoon de tijd en geld er niet voor hebt en je komt een advertentie tegen met gevraagd bijrijdster met een bijdrage van...per maand vindt ik dan helemaal niet gek.

Voor niks gaat de zon op!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:31

Ik vind dit nogal een vreemd topic. Voordat ik mijn allereerste paard kocht, was dit ook zogenaamd mijn "verzorgpaard". Ik betaalde gewoon de helft van alle kosten ! Hoefsmid, veearts, spullen, stalgeld, lesgeld enz. Ik vond dat altijd normaal. Ik had het paard zelf al niet moeten kopen (heb het na een paar jaar wel overgekocht :D ) en ik had de beschikking over een goed paard waar ik mee mocht rijden wanneer ik wou. Bovendien moet je op een manege ook betalen om met een paard te rijden.

Vinden jullie dat echt normaal dat je zomaar gratis met iemands paard mag rijden ? Het dier staat op een manege gestald meen ik uit de openingspost af te leiden. Veel verzorgwerk zul je er dus niet aan hebben, afgezien van wat poetsen en de spullen onderhouden.

In Belgie wordt daar altijd voor betaald. Zoiets heet bij ons "halve stal". Rare jongens die Romeinen :+

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:33

@Sevke mijn idee ;)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:36

devine schreef:
@Sevke mijn idee ;)

én mijn idee.

Odine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:38

Wat leuk, al zoveel reacties, bedankt! Erg leuk om de verschillende meningen te lezen.
Ik wil nog even opmerken dat het absoluut niet het geval is dat ik geen tijd meer heb voor mijn eigen paard. Ik kan het in mijn eentje nog prima redden. Ook is een financiële bijdrage niet perse nodig. Ik kan mijn paard makkelijk zelf onderhouden. Wel zie ik het zo dat ik mijn paard beschikbaar stel voor een ander. Let wel: het gaat hier om een veelzijdig, goed doorgereden paard, waar iemand anders veel van kan leren. Maar het beschikbaar stellen van mijn paard aan iemand anders, brengt voor mij wel risico’s mee. Ook mag diegene gebruik maken van mijn spullen en de faciliteiten waar ik voor betaal. Dan is het toch ook niet gek dat ik daar een kleine bijdrage voor vraag?

Ik merk dat er wel verschillend wordt gedacht over een verzorg/ lease /bijrijd paard. Wat is nou het werkelijke verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:44

devine schreef:
BrittKitt schreef:

Hmm ja en elke hobby kost geld en als de kans er is om niet een paard te hoeven aanschaffen omdat je daar gewoon de tijd en geld er niet voor hebt en je komt een advertentie tegen met gevraagd bijrijdster met een bijdrage van...per maand vindt ik dan helemaal niet gek.

Voor niks gaat de zon op!

Ik ben het wel eens met de eerste reactie, je helpt tenslotte elkaar. Voor niks gaat de zon op vind ik wel erg kort door de bocht, iemand die je paard komt trainen is niet "niks".

Ik (21 en M2 dressuur ervaring) rijd een groen paardje voor mensen die zelf al 70+ zijn. Het is echt een getalenteerd paardje en ik leer er veel van. Ik betaal niks voor het rijden, hoef niet te mesten maar wel vegen etc. Ik rijd daar 2x in de week en spring uiteraard bij als er een keer iets aan de hand is. Het paard wordt nog 2 dagen door een prof gereden, die brengt haar ook uit op wedstrijd, de andere dagen wordt ze door de eigenaar gelongeerd. Voor mij is het geweldig omdat ik mag rijden en ook echt de kans krijg, voor hun is het mooi omdat ze hun paard nu maar twee dagen (duur) in training hoeven te zetten in plaats van 4 dagen.

Eerder reed ik een pony van een mevrouw die zwanger was, daar betaalde ik ook niks voor. Voordeel voor haar: omdat ik haar pony ging rijden bleef de pony in vorm en kon zij er na haar zwangerschap zo weer op verder rijden. Ik hield de pony in conditie.

Dit vind ik echt een vorm van elkaar helpen. Ik heb het voordeel dat ik mag rijden, zij hebben het voordeel dat hun paard wordt getraind. Nou is het misschien iets anders omdat ik al wat meer ervaring heb dan de gemiddelde bijrijder, maar toch.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:46

Odine schreef:
Wat leuk, al zoveel reacties, bedankt! Erg leuk om de verschillende meningen te lezen.
Ik wil nog even opmerken dat het absoluut niet het geval is dat ik geen tijd meer heb voor mijn eigen paard. Ik kan het in mijn eentje nog prima redden. Ook is een financiële bijdrage niet perse nodig. Ik kan mijn paard makkelijk zelf onderhouden. Wel zie ik het zo dat ik mijn paard beschikbaar stel voor een ander. Let wel: het gaat hier om een veelzijdig, goed doorgereden paard, waar iemand anders veel van kan leren. Maar het beschikbaar stellen van mijn paard aan iemand anders, brengt voor mij wel risico’s mee. Ook mag diegene gebruik maken van mijn spullen en de faciliteiten waar ik voor betaal. Dan is het toch ook niet gek dat ik daar een kleine bijdrage voor vraag?

Ik merk dat er wel verschillend wordt gedacht over een verzorg/ lease /bijrijd paard. Wat is nou het werkelijke verschil?

Ik vind het juist 100% op zn plaats dat je een bijdrage vraagt!

Leasepaard is eigenlijk van jou zonder de echte kooprechten, je doet er alles mee, alsof het jouw eigen paard is, hiervoor betaal je ook een flink bedrag per maand.

Verzorg & Bijrijd is een beetje in een. Je verzorgt het paard en mag daarbij(niet altijd) rijden. Bijrijd is uiteraard wél om te rijden, maar zoals het woord al zegt , meer als de eigenaar niet kan.