aansprakelijkheid bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:47

beantsje schreef:
Nou, mij boeit die vraag wel, omdat ik niet zo bang ben om aansprakelijk te zijn, als ik dan maar wel verzekerd ben (hoewel mijn verzekering bij schade veroorzaakt door mijn huisdier een eigen risico van € 225 hanteert :( )

Bij mijn verzekering (WA) is mijn pony wel ondergeschreven als huisdier :j

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:30

LDRD schreef:
boeli schreef:
ik heb vaak gehoord dat ze met een wa verzekering (je eigen wa verzekering) wel eens moeilijk doen over paarden..
ik sta onder de naam van mijn vriend wa verzekerd.. bij de snsbank..

nu had ik daar over gebelt of dat als mijn shet iets aanricht dat dat dan ook gewoon onder mijn wa verzekering valt.. (of wa voor huisdieren) ..

maar hun wisten mij te vertellen dat dit niet het geval was en dat ik dan een paarden verzekering moest afsluiten..
maar nu moet ik dus speciaal een paarden verzekering moet hebben om mijn pony wa verzekerd te hebben ..

of moet ik gewoon de sns weer op bellen en er op aandringen dat mijn pony er bij vermeld word???

Jij staat bij je vriend op de AVP? Check dat nog maar eens dubbel in ieder geval, want dat klinkt mij merkwaardig in de oren. Zeg niet dat het niet kan hoor, maar het is wel wat vreemd.
Maar dat terzijde.

Als jij gewoon een AVP hebt dan is jouw shet gewoon meeverzekerd. Jouw AVP dekt namelijk gewoon alle zaken waarvoor jij wettelijk aansprakelijk bent. Als jouw shet een geintje uithaalt, dan ben jij daar wettelijk aansprakelijk voor en dus is het gedekt.
|

Bedankt voor je reactie :D

mijn vriend heeft dus een wa verzekering bij de sns bank .. en heeft zich verzekerd als gezin.. dus ben ik automatisch meeverzekerd.. en in de polis staat ook bescheven dat partner en kinderen automatisch zijn meeverzekerd..

maar dan begrijp ik dan goed dat als mijn pony wat aanricht en ik aansprakelijk word gestelt dat dat gewoon verzekerd word!?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:04

boeli schreef:
ja een wa verzekering is voor de aansprakelijkheid (schade aan derden) en een gewone verzekering voor als er iets gebeurt met je pony.. een been breekt.. of verwondingen door draad, blikseminslag, brand.. enz enz.. en dan heb je ook nog een ziektekosten verzekering :P..

met andere woorden.. verzekering hier verzekering daar.. pff.. om gek van te worden... haha... !!

ik wil voor mn pony sowieso een gewone verzekering en een ziektekosten verzekering hebben.. mocht er wat zijn.. bespaar je je een hoop kosten!!

ja dat kun je je afvragen. Het ligt natuurlijk ook aan wat je hebt. Mijn paard heeft in 5 jaar niks gehad. Ik zou niet weten hoeveel je voor zo'n verzekering betaalt maar ik vind het bij mijn pony niet nodig. Maar het is ook zo dat als er echt iets gebeurt met haar, dat mijn ouders het waarschijnlijk wel kunnen betalen. En dat is natuurlijk voor iedereen weer anders :)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:30

Alexx schreef:
boeli schreef:
ja een wa verzekering is voor de aansprakelijkheid (schade aan derden) en een gewone verzekering voor als er iets gebeurt met je pony.. een been breekt.. of verwondingen door draad, blikseminslag, brand.. enz enz.. en dan heb je ook nog een ziektekosten verzekering :P..

met andere woorden.. verzekering hier verzekering daar.. pff.. om gek van te worden... haha... !!

ik wil voor mn pony sowieso een gewone verzekering en een ziektekosten verzekering hebben.. mocht er wat zijn.. bespaar je je een hoop kosten!!

ja dat kun je je afvragen. Het ligt natuurlijk ook aan wat je hebt. Mijn paard heeft in 5 jaar niks gehad. Ik zou niet weten hoeveel je voor zo'n verzekering betaalt maar ik vind het bij mijn pony niet nodig. Maar het is ook zo dat als er echt iets gebeurt met haar, dat mijn ouders het waarschijnlijk wel kunnen betalen. En dat is natuurlijk voor iedereen weer anders :)

ja kijk, als je zulke ouders hebt die het dan kunnen betalen.. dan is dat heel mooi meegenomen :) ..

bij is dit dus niet zo.. dus dan heb ik mn pony liever verzekerd..
ik heb liever dat ik een bedrag in de maand betaal dat als er iets is dat het ook vergoed word.. ook al heeft hij in 5 jaar niks.. dan dan ik ineens voor een verrassing kom te staan en hele hoge dierenarts kosten ga krijgen.. want dat kan ik me niet veroorloven..dus ja.. dan moet je gaan nadenken of het zin heeft.. of dat je wel een operartie of wat dan ook kunt betalen :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:04

beantsje schreef:
Nou, mij boeit die vraag wel, omdat ik niet zo bang ben om aansprakelijk te zijn, als ik dan maar wel verzekerd ben (hoewel mijn verzekering bij schade veroorzaakt door mijn huisdier een eigen risico van € 225 hanteert :( )

Stel je voor dat mijn paard iemand een rolstoel inschopt en mijn verzekering zegt: een paard is geen huisdier dus u bent hier niet voor verzekerd...daar moet je toch niet aan denken!

Als je nou goed leest, dan zie je dat het niet de vraag is of een huisdier meeverzekerd is.

Nogmaals, jij bent tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd. Als jouw paard iets flikt, ben jij wettelijk aansprakelijk en dus verzekerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:05

boeli schreef:
maar dan begrijp ik dan goed dat als mijn pony wat aanricht en ik aansprakelijk word gestelt dat dat gewoon verzekerd word!?

Ja.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:15

LDRD schreef:
boeli schreef:

Ja.

maar moet ik verder niet opgeven dat ik een shetlander bezit?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:40

je geeft je kat toch ook niet op? of je cavia?

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:55

beantsje schreef:
je geeft je kat toch ook niet op? of je cavia?

dat weet ik ook allemaal niet.,.. ik woon pas op mezelf.. moet ook nog een hoop leren.. kan dr ook niks aan doen..

ik kan toch beter vragen dan dat ik straks voor verrassingen kom te staan??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:52

nee hoor, hoef je niet apart op te geven. Het wordt pas een ander verhaal als je meerdere paarden hebt en er een bedrijfsmatig tintje komt aan het houden van die paarden.

Zarahk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:08

Lees jullie topic en nu lees ik dat ervan uitgegaan wordt dat je paard sowieso is meeverzekerd in je WA (of ik heb iets gemist, dan sorry!!!!), wilde even laten weten dat je verzekering daarover eigen voorwaarden mag stellen. Het kan dus kloppen dat het bij de ene WA niet wordt gezien als huisdier en dan ben je niet WA verzekerd voor je paard. Als jouw verzekering een paard wel een huisdier vindt, dan ben je wel verzekerd. Ik heb mijn verzekering gebeld en op schrift laten stellen dat het volgens mijn verzekering valt onder huisdier en dat ik dus verzekerd ben. Handig, want dan heb je het zwart op wit. Een paard wordt overigens anders gezien dan een kat of cavia, omdat een paard vaak op een andere plaats dan in huis wordt gehouden. Bovendien is de schade die een paard aan kan richten over het algemeen groter dan dat een cavia kan doen. vandaar dat een verzekering ws liever niet een paard verzekerd....

Moraal van het verhaal: bel even je verzekering, dan weet je het en laat het ze vooral zwart op wit zetten als het kan....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:31

Nagenoeg alle verzekeraars hanteren de AVP voorwaarden van het Verbond van Verzekeraars waarbij ze aangesloten zijn. Daarbij is het dus niet nodig om je paard op te geven.

Verder ga ik hier niet meer op in, zo zit het namelijk.

Zarahk

Re: aansprakelijkheid bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:06

Zo zit het precies, met de nadruk op het woord "nagenoeg". Dus even bellen is nooit weg. Bovendien kan het ook geen kwaad, toch? Één telefoontje???

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:56

@ indienik hoi jij moet ten alle tijden wa verzekert zijn voor jou paard.
dus moet je even bij jou verzekering navragen of indi onder jou verzekering valt.
wat er ook gebeurt met jou bijrijder jij bent aansprakelijk voor wat indi een derde aanbrengt.
je kan altijd een vergoeding vragen voor het verzorgen.
denk aan helft stalgeld bijvoorbeeld.
dan kan je daarvan eventueel de kosten van de hoefsmid van betalen of DA of als er iets stuk gaat aan
je tuig.
je kan niet verwachten dat jou verzorgster naast een bedrag per maand ook gaat betalen apart voor als er iets stuk gaat.
maar je kan je ook bedenken wat een goeie verzorgster waard is.
misschien is dat belangrijker dan geld?

@boeli sta jij ook geregistreert als partner van jou vriend?
moet je even nagaan.
want misschien gaat de verzekering niet accoord als je geen samenlevingscontract heb.
of getrouwd ben.
en of je nou een shetlander heb of een shire dat maakt niet uit.
ook een shetlander kan veel schade aanrichten

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:59

geresistreerd bij de verzekering bedoel je? nee..
hij heeft zich wa verzekerd als gezin.. dus ik ben automatisch meeverzekerd.. dus sta er niet bij op..

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:01

@boeli
ik weet van de verzekering van mijn man dat ze een bewijs van samenleving nodig hadden.
dit is inmiddels wel 6 jaar geleden en weet niet of het inmiddels anders is geregeld.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:02

@boeli
oh ja en het paard moet wel op jou naam staan.
anders keren ze niks uit bij schade

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:02

caspar2007 schreef:
@boeli
ik weet van de verzekering van mijn man dat ze een bewijs van samenleving nodig hadden.
dit is inmiddels wel 6 jaar geleden en weet niet of het inmiddels anders is geregeld.

oke, en waar was jou man verzekerd? als k vragen mag!? :P

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:03

caspar2007 schreef:
@boeli
oh ja en het paard moet wel op jou naam staan.
anders keren ze niks uit bij schade

op mijn naam in het paspoort toch!?

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:27

bij de interpolis

ja je moet kunnen aantonen dat het paard zwart op wit van jou is.
anders neemt 1 iemand een verzekering en kan die voor alle paarden gaan claimen.
dus je moet kunnen aantonen dat het paard van jou is.
dus als er in het paspoort staat dat het paard van jou is dan is het goed.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:28

caspar2007 schreef:
bij de interpolis

ja je moet kunnen aantonen dat het paard zwart op wit van jou is.
anders neemt 1 iemand een verzekering en kan die voor alle paarden gaan claimen.
dus je moet kunnen aantonen dat het paard van jou is.
dus als er in het paspoort staat dat het paard van jou is dan is het goed.

oke, maar in het paspoort staat dat het paspoort geen eigendomsbewijs is.. hoe zit dat dan? :P

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:36

Ik denk in het geval van aansprakelijkheid dat kunnen aantonen dat het betreffende paard NIET de jouwe is veel moeilijker is :+

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:45

nee klopt een paspoort is geen eigendoms bewijs.
maar op het moment dat je een paard aankoopt ben je welverplicht om bij de instantie die het paspoort heeft uitgegeven aan te geven dat het dier van eigenaar is verandert.
het paspoort verhuist altijd mee met het paard.
maar als er in het paspoort staat dat jij op dit moment eigenaar bent dan is het goed.
dan kan je aantonen dat het paard ook bij de instantie op naam staat.
even mijn voorbeeld.

ik heb zelf een KWPN ruin gekocht.(2 jaar oud gekocht als 2 weken oud veulen)
het paspoort stond nog op de naam van de fokker.
toen ik het paard gekocht had kreeg ik het paspoort van de fokker.
het stamboompapier heb ik terug gestuurt naar het KWPN en heb een nieuw papier gekregen met mijn naam erop.
en een sticker voor in het paspoort die ik moest plakken op de pagina ''eigendomsmutaties''
dus elke keer dat een paard van eigenaar verandert moet de nieuwe eigenaar dit aangeven bij
de vereniging waar het paard staat ingeschreven.

hopelijk is het een beetje duidelijk zo

p.s je kan natuurlijk een aparte verzekering nemen voor je paard.
die de kosten van veearts of overlijden dekt.
vaak zijn deze verzekeringen wel duur.
wat je ook kan doen is een spaarrekening openen en elke maand zelf geld
apart zetten .
desnoods blokker je de rekening voor opname en laat je het deblokkeren
wanneer je het geld nodig heb.
stel je betaald 30 euro per maand voor zo een verzekering en je maakt er 5 jaar geen aanspraak op omdat je het niet nodig heb dan ben je dus na 5 jaar 1800 euro lichter en je heb er niks voor.
mag ik de mensen er ook even aan helpen herinneren dat zo een vwerzekering maar een deel van je veearts rekening vergoed??? de rest mag je alsnog zelf betalen.
dus ik zou zelf sparen en heb je het niet nodig heb je lekker een spaarcentje
en mocht er toch wat gebeuren met je paard dan heb je het geld achter de hand.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:51

ja daar zit ook wel weer wat in..
maar goed als hij wel wat krijgt .. en je moet ik zeg maar 2000 euro betalen.. en je hebt het niet.. dan is het wel handig als je een verzekering hebt.. en je hoeft dan maar 300 te betalen .. dat scheelt dan toch ook wel weer.. maar ja .. daar ga ik no g eens goed over nadenken wat ik nou ga doen :P..

en wat betreft het paspoort..
ik heb zelf het paspoort aangevraagt.. dus via het paspoort ben ik de eerste eigenaar.. terwijl hij er voor mij al 5 heeft gehad.. haha.. en hij is in april 4.. en heeft sinds augustus vorig jaar een paspoort ..

sommige mensen maken er ook een potje van.. dan denk ik.. laat een veulen toch gelijk chippen en paspoort er bij voor je hem uberhaupt verkoopt.. maar ja..

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:56

mijn paard kreeg verplicht een chip en paspoort.
dit komt omdat de moeder gedekt is door een erkende hengst van het KWPN en die eisen dat alle merries die gedekt worden door een hengst een opgave geven van het geboren veulen.
dat komt er met een paard dagen een veulenschetser die je veulen schets (dus aantekeningen in het paspoort van kleur en afbeelding kwa bles enz)en die chipt je veulen gelijk.
bij het kwpn als je het via een officicele geregistreerde hengst doet kom je er niet onder uit.
dan word het veulen altijd gechipt