Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:44

pharagirlke schreef:
Ik denk he, dat veel mensen die hier beweren ze te houden: 1. niet zelf betalen, 2. nog geen ziek paard onder hun hoede gehad hebben. ;)

Ooh toch wel hoor Phara, je kijkt hier naar eentje.
Mijn blinde draver kan ook niet meer gereden worden, hij is nog maar 13 en OK, hij kost me niet veel aan DA-kosten (of toch niet meer dan mijn andere paarden, hij heeft ook af en toe zijn kwaaltjes) maar zijn onderhoud moet toch ook betaald?

Ik heb vijf jaar geleden voor hem gekozen en dat doe ik nu nog.
Indien er hier ooit eentje weg moet vanwege financiële problemen dan wordt het de jonge merrie.
Met haar karakter, afstamming en uiterlijk komt zij zeker nog goed terecht.
Dat durf ik niet te denken van mijn twee kerels eerlijk gezegd.

Overigens zou ik indien ik een oud paard niet kan geven wat hij moet hebben, hem ergens anders stallen maar er wel voor blijven betalen.
Dat ben je je paard schuldig na jaren vriendschap.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:45

Ik wil pas een paard als ik er zeker van kan zijn dat ik hem mijn hele leven bij mij kan houden.
Als ik dan bv een keuze kan maken wat in een bepaalde opzichte beter is voor mijn paard (net als hierboven vermeldt dat het paard niet de hele dag naar buiten kan) dan zou ik hier wel voor kiezen.
Het is alleen wel moeilijk om mensen te vinden die jou paard (waar niks meer mee gedaan kan worden) willen hebben en dat je er ook zeker van bent dat hij daar zijn hele leven staan kan.
Dit lijkt mij wel moeilijk..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:45

imo hangt het van vele dingen af...
Als het paard nog wel bereden kan worden, dan is verkopen imo soms (!) echt niet erg. Al verkoop je je paard wanneer hij nergens last van heeft, kan dat later ook komen.... Ook dan heb je er geen zeggenschap over...
Een paard wat niks meer kan, behalve grasmaaien, moet je zelf houden (betalen) of in laten slapen/slager... imo is de kans dat hij niet goed terecht komt vele malen groter.
Het afdanken is in sommige gevallen echt een te groot woord. Soms vallen er dingen samen die je niet had kunnen verwachten. Ziekte-inkomen kwijt etc etc. Dan heb je soms geen keuze om het paard los te laten

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:46

ProudJustify schreef:
@Lydia: als jij een fijn plekje voor hem vindt ergens op een weitje met een
ander paardje of andere paarden dan dank je je paard toch niet af, dan zorg je dat hij nog een fijn leventje
kan hebben, ook al is dat alleen maar als grasmaaier :)

Maar ik heb hier al een paar keer gelezen, hij/zij zou vooraltijd bij mij blijven. Maar als je het beste gaat kiezen voor je pony/paard, die bijvoorbeeld kreupel is of oud, en het beste is iets wat jij hem/haar niet kan bieden, dan is het toch niet afdanken? :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:47

Gelukkig heb ik voldoende grond om mijn oude beestjes zelf te houden. Heb 1 keer de fout gemaakt om een fjord weg te geven die niet meer kon werken omdat ze zwaar dampig was...die werd binnen een week al weer gereden...dat gebeurd me dus nooit, maar dan ook nooit meer!! Dan breng ik ze veel liever naar de slacht of laat ze inslapen.
Momenteel heb ik 3 oudjes staan, dat waren er vorig jaar 5. Twee zijn inmiddels ingeslapen omdat ze te veel pijn kregen.
Wel geef ik af en toe een paard weg aan b.v bijrijders, die al jaren zo'n paard verzorgen en waarvan ik heel zeker weet dat het goed is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:49

whisperramse schreef:
pharagirlke schreef:
Ik denk he, dat veel mensen die hier beweren ze te houden: 1. niet zelf betalen, 2. nog geen ziek paard onder hun hoede gehad hebben. ;)

Mijn blinde draver kan ook niet meer gereden worden, hij is nog maar 13 en OK, hij kost me niet veel aan DA-kosten (of toch niet meer dan mijn andere paarden, hij heeft ook af en toe zijn kwaaltjes) maar zijn onderhoud moet toch ook betaald?

Indien er hier ooit eentje weg moet vanwege financiële problemen dan wordt het de jonge merrie.

Overigens zou ik indien ik een oud paard niet kan geven wat hij moet hebben, hem ergens anders stallen maar er wel voor blijven betalen.

Maar dan zit je niet met hoge medische kosten.

Nu, ben ik sowieso zo, dat moesten de kosten zo ontzettend hoog zijn voor een dier dat nooit meer geheel okee zal worden en waar ik eigenlijk enkel nog aan pijnbestrijding doe, dan neem ik afscheid... Dat heeft geen zin... Niet voor mij, niet voor het dier, dan krijgen we allebei rust. (ik zeg niet als het dier nog zonder pijnstillers op weide kan. Enkel als het zelfs voor op weide weet ik wat voor kosten moet)

En bij ons mogen de dieren sowieso blijven. Alles wat al naar ons gekomen is, is of bij ons gestorven, of staat er nog... Maar ik kan best begrijpen dat mensen die die optie níet hebben, het dier weg doen of laten gaan. Ik kan dan weer niet begrijpen dat die mensen zo meedogenloos veroordeeld worden door sommige bokkers hier, ik heb nog nooit een dier verkocht voor iets als dit, maar zelfs ik denk bij sommige berichten "ja hallo..."

We hebben hier eentje staan die nog maar heel heel heel licht werk aan kan (en dan nog moet je opletten). Dat is helemaal geen grapje... :n Prachtig dier, maar als je er wat mee wil doen ben je de DA er bij aan het halen, ding kan nog een perfect leven hebben op weide maar is gewoon niet meer geschikt om te werken, dier is 12 jaar oud dit jaar... Tja... Staat op weide te grazen, maar kan best begrijpen dat er mensen zijn die dat niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-01-09 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:50

whisperramse schreef:
pharagirlke schreef:

Hier nog iemand, betaal toch echt al mijn paarden helemaal zelf en je wil echt niet weten wat een
pech ik met ze heb gehad. Denk dat onze DA van niemand rijker is geworden dan van mij hoor, maar
ik peins er toch niet over om mijn paarden zo maar weg te doen. Dat gebeurd alleen maar als ze geen paardwaardig
bestaan meer kunnen hebben. Zo lang ze geen pijn hebben en gelukkig zijn dan blijven ze bij mij, ook al is het maar als
grasmaaier en ook al is het dan niet aan huis ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:55

Lydia_ schreef:
ProudJustify schreef:
@Lydia: als jij een fijn plekje voor hem vindt ergens op een weitje met een
ander paardje of andere paarden dan dank je je paard toch niet af, dan zorg je dat hij nog een fijn leventje
kan hebben, ook al is dat alleen maar als grasmaaier :)

Maar ik heb hier al een paar keer gelezen, hij/zij zou vooraltijd bij mij blijven. Maar als je het beste gaat kiezen voor je pony/paard, die bijvoorbeeld kreupel is of oud, en het beste is iets wat jij hem/haar niet kan bieden, dan is het toch niet afdanken? :)

Een paard kan ook nog van jou zijn terwijl hij ergens anders in een weiland staat en iemand
anders de zorg op zich neemt. Je moet alleen zorgen dat je een betrouwbaar adres vindt waar je er zeker van bent
dat er ook echt niet meer op gereden wordt.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:55

pharagirlke schreef:

Nu, ben ik sowieso zo, dat moesten de kosten zo ontzettend hoog zijn voor een dier dat nooit meer geheel okee zal worden en waar ik eigenlijk enkel nog aan pijnbestrijding doe, dan neem ik afscheid... Dat heeft geen zin... Niet voor mij, niet voor het dier, dan krijgen we allebei rust. (ik zeg niet als het dier nog zonder pijnstillers op weide kan. Enkel als het zelfs voor op weide weet ik wat voor kosten moet)

En bij ons mogen de dieren sowieso blijven. Alles wat al naar ons gekomen is, is of bij ons gestorven, of staat er nog... Maar ik kan best begrijpen dat mensen die die optie níet hebben, het dier weg doen of laten gaan. Ik kan dan weer niet begrijpen dat die mensen zo meedogenloos veroordeeld worden door sommige bokkers hier, ik heb nog nooit een dier verkocht voor iets als dit, maar zelfs ik denk bij sommige berichten "ja hallo..."

Daar geef ik je gelijk in. Als ik niet voor de medische kosten kan opdraaien, dan zou het enkeltje naar de paardenweides worden natuurlijk.

Gelukkig hebben wij in Belgie het redelijk makkelijk op dat vlak qua kosten.
Toen mijn vriendin haar paard geopereerd moest worden, kwam de schatting op zo'n 6000 euro, wat zij op dat moment niet had vanwege net de aankoop van een huis.
De kliniek heeft de operatie uiteindelijk toch uitgevoerd, en véél goedkoper omdat het een "zeldzame" operatie was waar de studenten veel uit konden leren.

Het gratis weggeven of verkopen onder de slachtprijs ben ik geen voorstander van.
Net zoals die gebeurtenissen met Vincenza(?). Als je denkt dat iemand jouw oude paardje gaat onderhouden waar je eigenlijk niks mee kan, leef je in een rooskleurige wereld zeg...
Dat er mensen zijn die zoiets betrouwen...
Laatst bijgewerkt door whisperramse op 29-01-09 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:56

Ik zit ook met een luxe grasmaaier. De ellende is wel dat ik daarom elke vorm van leuk rijden met een eigen paard voorlopig moet opgeven. Verkopen is voor mij geen optie, tenzij naar een bekend adres waar ik vertrouwen in heb.
De vraag is ook een beetje wat is reeel. Ik kan nu gelukkig wel paarden van een ander rijden, maar daar zal ik nooit mee bereiken wat ik met een eigen paard zou kunnen doen.
Ik heb gelukkig wel het vooruitzicht dat ik met een jaar of twee met een ander eigen paard verder kan, maar als je bij voorbaad weet dat je nog 20 jaar geld moet uitgeven aan een paard waar je niets mee kunt behalve naar kijken en dus je hele hobby in het water kan smijten en moet gaan voetballen omdat je geen tweede paard kan betalen is logischerwijze ook niet voor iedereen vanzelfsprekende keuze.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:58

whisperramse schreef:
pharagirlke schreef:

Daar geef ik je gelijk in. Als ik niet voor de medische kosten kan opdraaien, dan zou het enkeltje naar de paardenweides worden natuurlijk.

Gelukkig hebben wij in Belgie het redelijk makkelijk op dat vlak qua kosten.
Toen mijn vriendin haar paard geopereerd moest worden, kwam de schatting op zo'n 6000 euro, wat zij op dat moment niet had vanwege net de aankoop van een huis.
De kliniek heeft de operatie uiteindelijk toch uitgevoerd, en véél goedkoper omdat het een "zeldzame" operatie was waar de studenten veel uit konden leren.

Het gratis weggeven of verkopen onder de slachtprijs ben ik geen voorstander van.
Net zoals die gebeurtenissen met Vincenza(?). Als je denkt dat iemand jouw oude paardje gaat onderhouden waar je eigenlijk niks mee kan, leef je in een rooskleurige wereld zeg...
Dat er mensen zijn die zoiets betrouwen...

Vind je het werkelijk nodig om te beweren dat ik in een rozekleurige wereld leef zonder me te kennen? Kan je niet discussiëren zonder dergelijke dingen?

Ik ben er nu eens zeker van dat er 1 persoon is in mijn omgeving, die ik met een gerust hart een van mijn paarden zou kunnen af staan. Ook zonder dat die gereden kan worden enz.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:59

ik heb altijd gezegt mijn pony blijft tot aan dr dood bij me,
En daar houd ik me aan, heb nu ook een weide/wandelpony, er is spat geconstateerd,
maar ik kan er geen afscheid van nemen, doe dr echt niet weg, ja als ze pijn gaat krijgen, wat ze nu nog niet heeft, laat ik haar inslapen.. pony moet zonder pijn kunnen grazen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:59

pharagirlke schreef:
Vind je het werkelijk nodig om te beweren dat ik in een rozekleurige wereld leef zonder me te kennen? Kan je niet discussiëren zonder dergelijke dingen?

Ik ben er nu eens zeker van dat er 1 persoon is in mijn omgeving, die ik met een gerust hart een van mijn paarden zou kunnen af staan. Ook zonder dat die gereden kan worden enz.

Wat kan jij alles persoonlijk en aanvallend opnemen zeg, einde van de maand? :+
Ik doelde erop dat ik DAT gewoon niet vind kunnen, zeg toch nergens dat jij dat zou doen?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:02

Mijn merrie staat sinds een jaar met pensioen. Ze heeft artrose, is aan één oog blind en ze heeft nog weleens last van mok. Haar gezondheid is niet meer wat het geweest is, maar met goede zorg, voedingssupplementen en veel liefde geniet ze nog elke dag van het leven. Haar ogen stralen en ze heeft een hoge positie in de kudde waarin ze staat.

Voor mij staat het vast dat mijn paard tot haar dood bij mij blijft. Ik houd erg veel van mijn paard en zou haar ook niet kunnen missen. Het is jammer dat we niet meer samen kunnen werken, maar als ik naar mijn blije, oude paard kijk geniet ik nog elke dag van haar. Het houden van een (oud) paard brengt kosten met zich mee, maar die neem ik voor lief. Waarom? omdat ik van mijn paard houd, of ze nu wel of niet kan werken. Door de jaren heen zijn mij al meerdere 'afgedankte' paarden aangeboden, maar ik onderhoud mijn eigen merrie liever goed, dan dat ik twee paarden half kan onderhouden. Ik heb de kosten, moeite en tijd graag over voor mijn oude paard.

Mensen die niet de verantwoordelijkheid willen nemen voor een afgedankt dier, zouden vóór de aanschaf hier al eens over na moeten denken. Iedereen weet immers dat er ooit een dag kan komen, dat het dier zijn werk niet meer aan kan. Als je niet de verantwoordelijkheid wilt dragen voor een afgedankt dier, dan zou ik deze mensen aanraden nooit een levend dier als een paard aan te schaffen.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:07

ik heb gelukkig de mogelijkheden om mn paarden van hun oude dag te kunnen laten genieten dus blijven ze bij me tot de dood

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:08

IK voel mij niet aangevallen, maar ik denk wel dat sommigen zich door jou bericht aangevallen kunnen voelen Tijgertje86.

Niet iedereen zit in een luxeposities om 2 paarden te onderhouden waaronder een ''afgedankt'' paard.

Als een paard pijn heeft en ook niet meer een pijnvrij leven kan leiden, dan zijn er nog maar 2 opties in mijn ogen, de slacht of inslapen.

Heeft het paard geen pijn en kan het gerust nog een aantal jaar pijnvrij mee dan zie ik het probleem er niet van in omdat paardje ergens onder te brengen als grasmaaier.

Ik vind mijn vorige paard geen afdanker, ja hij heeft ataxie, en zijn toekomst is onzeker omdat ze mij niet konden vertellen hoelang het zou duren voordat hij uitval zou krijgen, nee hij heeft geen pijn en zal ook geen pijn krijgen van de ataxie, hinderlijk zal het wel voor hem worden met de uitval, maar ik weet wel 100% zeker dat de nieuwe eigenaar het niet zo ver laat komen.

Daarbij hij wordt nu nog gewoon als recreatiepaard gebruik, en hij heeft er nog steeds ontzettend veel plezier in en geniet van de buitenritjes die hij samen met zijn nieuwe baas maakt.. Nee afgedankt absoluut niet.

Edit: spelfouten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:09

Bovenstaand blind paard klinkt als een wat ouder paard. Ik vraag me af hoeveel mensen echt nog 25 jaar lang met veel plezier naar hun kapotte hobby gaan die bijv. al vanaf zijn 4e jaar kapot is (dit is niet mijn situatie hoor). Ben je zelf nog gelukkig als je weet dat je pas over ruim 20 jaar weer eens zou kunnen rijden?

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:11

@ Sizzle, welk bericht bedoel je?

Edit, ik zie het al, had niet goed gelezen :o

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:13

Sizzle schreef:
Bovenstaand blind paard klinkt als een wat ouder paard. Ik vraag me af hoeveel mensen echt nog 25 jaar lang met veel plezier naar hun kapotte hobby gaan die bijv. al vanaf zijn 4e jaar kapot is (dit is niet mijn situatie hoor). Ben je zelf nog gelukkig als je weet dat je pas over ruim 20 jaar weer eens zou kunnen rijden?

Is te zien of het "kapotte" paard nog een pijnvrij leven kan lijden.
Ik heb hier een 6-jarige merrie die niet altijd regelmatig loopt, niet zo'n hinder van, maar ze zal toch nooit voor het doel kunnen dienen waarvoor ik haar gekocht heb. (toch wel 1.20 parcours en tot aan de Z had ik haar gezien)
Spijtig dan maar, meid gaat ook niet weg hoor, indien ik OOK met haar niet zou kunnen rijden.

Dat zijn keuzes die je voor jezelf moet maken. Voor de ene mens is rijden een prioriteit, voor mij een bijkomstigheid :)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:18

Steph86 schreef:
IK voel mij niet aangevallen, maar ik denk wel dat sommigen zich door jou bericht aangevallen kunnen voelen Tijgertje86.

Niet iedereen zit in een luxeposities om 2 paarden te onderhouden waaronder een ''afgedankt'' paard.

Het is niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen. Ik zou graag de ogen van sommige mensen willen openen.

Wat betreft de luxepositie: Ik heb de positie niet om nog een tweede, gezond paard te onderhouden. Ik beleef veel plezier aan de verzorging van mijn oude merrie. Dat ik nu niet kan rijden wanneer ik wil, tsja...dat is nu eenmaal zo. Ik snap best dat mensen hun afgedankte paard aanhouden en ook heel graag een gezond paard zouden willen hebben. Ik zou dat ook wel willen, mara ik kies ervoor mijn 'oudje' aan te houden. Ooit zal er bij mij wel weer een gezond paard komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:22

whisperramse schreef:
pharagirlke schreef:

Wat kan jij alles persoonlijk en aanvallend opnemen zeg, einde van de maand? :+
Ik doelde erop dat ik DAT gewoon niet vind kunnen, zeg toch nergens dat jij dat zou doen?

De 29e, had je die zin minder erg gevonden als het het begin van de maand was dan? :+ Vond de opmerking simpelweg niet nodig. Dat is dan weer míjn mening.

Ik snap dan weer niet hoe mensen daarover kunnen veroordelen. Een gevoelloze enkeling daar gelaten "dumpt" niemand graag paarden.... Ik vind niet dat mensen die hun oudje of hun zieke dier "af staan" aan iemand die er wel nog heel blij mee kan zijn op voorhand al als "onverantwoordelijk" gezien moeten worden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-01-09 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:22

Het is heel mooi dat jij je daar bij kunt neerleggen Tijgertje86.
Maar sommigen kunnen dat niet en daar heb ik ook respect voor.

Als mijn paard niet meer bereden kan worden maar wel pijnloos door het leven dan mag hij gerust blijven, in maart komt hij thuis te staan en dan heb ik wel de kans en de plek om een ''afgedankt'' paard te houden, maar heeft hij pijn en kan hij niet meer zonder pijnstillers normaal een paardwaardig bestaan lijden, ja dan laat ik hem inslapen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:25

pharagirlke schreef:
Ik snap dan weer niet hoe mensen daarover kunnen veroordelen. Een gevoelloze enkeling daar gelaten "dumpt" niemand graag paarden.... Ik vind niet dat mensen die hun oudje of hun zieke dier "af staan" aan iemand die er wel nog heel blij mee kan zijn op voorhand al als "onverantwoordelijk" gezien moeten worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

rockwitch

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:26

Zo lang mijn paard zonder pijn kan leven blijft hij bij mij, en dat is hopelijk nog heel lang, hij is bijna 5, dus ik verwacht hem nog wel even bij me te hebben.
Als hij niet meer pijnvrij kan leven, is het einde verhaal. Ik ga niemand anders ermee opschepen. Ik heb hem vanaf 8 weken en ik wil voor hem zorgen tot het einde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:30

Behalve dat er mensen zijn die hun gebrekkige of oude paard naar een 'vertrouwd adres' doen, zijn er ook mensen (die zogenaamde vertrouwde adressen dus) die er wel handel in zien en dat dier na gepaste tijd op de wei (lees: lang genoeg om de kreupelheid tijdelijk te maskeren) en een scheermachine zo'n diertje weer voor recreatie aanbieden. Heel erg veel paarden die met pensioen gestuurd zijn, komen op deze manier wel weer in het circuit terecht en als je dat voor wilt zijn dan moet je je paard zelf houden of zelf af laten maken. Overigens vind ik de mensen die munt willen slaan uit oude of zieke dieren echt van het foute slag en hart voor dieren hebben ze zeker niet :n.