Onenigheid met ouders.....trailer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amanda2

Re: Onenigheid met ouders.....trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:48

Staat er straks geen schattig trailertje onder de boom?
Dan ben je écht verwend! Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 09:21

Dat weet ik wel zeker van niet Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:34

Als je alles op een rijtje gaat zetten, denk ik dat het ook heel verstandig is op een rijtje te zetten, waar je de trailer voor nodig hebt.

Ben je van plan wekelijks naar de les te gaan met de trailer? WIl je wekelijks naar bos, duin of hei? Wat zijn je plannen? Want is het wel reeel om van je vader te vragen je wekelijks ergens heen te rijden? En dan daar 2 uur te wachten tot je weer klaar bent met je paard? In de praktijk komt daar weinig van terecht, want hij wil je misschien wel eens naar het bos brengen of strand, maar als hij daar 2 uur in de kou heeft zitten wachten, gaat de lol er snel af.

je zou dus eens heel realistisch moeten nadenken wat je met de trailer wil gaan doen. Als je hem dus maar 1 x per maand gaat gebruiken, is het veel goedkoper om een trailer te huren.

Je hebt de kosten van de aanschaf van de trailer, maar ook stalling en onderhoud. Trailers hebben ook af en toe nieuwe veilige banden nodig, etc. Ik denk dat als je alles bij elkaar optelt het veel voordeliger is om een trailer te huren.

Tenzij je natuurlijk zelf kan rijden en wekelijks met de trailer en je paard op pad gaat.

En ik vind niet dat je van je ouders kan verwachten dat ze een wekelijks taxi bedrijf zijn en dan vooral ook nog 2 uur in de auto blijven wachten tot je klaar bent.

Ik denk dat je een ideaal beeld hebt van de mogelijkheden van een trailer, die niet helemaal met de werkelijkheid overeenkomt totdat je zelf een auto hebt die de trailer kan trekken en zelf je BE rijbewijs.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 09:37

Het gaat niet om wekelijks, want dat red ik zelf ook niet.

Maar het probleem is eigenlijk, dat mijn ouders het eerst allemaal wel wilde.
Zaten zelf plannen te maken en alles en als ik dan de trailer zou regelen, dan konden we samen leuke dingen gaan plannen.
En dan is het balen, dat als het dan zo ver is het ineens niet meer kan.

Huren zou inderdaad een optie zijn, maar dan ben je wederom afhankelijk van andere en daar wil ik eigenlijk vanaf.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:41

zolang je geen e hebt, en geen eigen auto die een trailer kan en mag trekken, blijf je afhankelijk....

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:42

Huren is eigenlijk geen optie lijkt me. Dat kan heel goed als je bv wedstrijdruiter bent dan kan je je dagen plannen. Maar als je bv op een zondag spontaan zeg, ik ga vandaag naar het strand/bos wathever, dan zit je want je kan nergens een trailer op zondag huren. Dus blijf je weer afhankelijk.

Beste optie lijkt me nog steeds, eerst zelf E halen en dan een trailer aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door blackstar op 22-12-08 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:43

Voor een anderhalfpaards trailer heb je geen E rijbewijs nodig.
Wel op letten dat deze in gewicht is terug gekeurd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 09:44

Bedankt allemaal.

Zoals ik eerder al aan gaf, ga ik het er met mijn ouders eens goed over hebben.
Hebben ze gisteren zelf aangegeven, dus we wachten eerst dat even af.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:52

Ik had precies hetzelfde als jij.

Paard met trailerprobleem, met eigen trailer gewoon veel gemakkelijker en dan mol je die van een ander ook niet. Heb van m'n eigen spaarcenten dan ook een trailer aangeschaft. Niet de mooiste, maar hij doet 't perfect.

Toen we die hadden zag m'n pa in dat dit gemakkelijker was. Dus hij reed. Maarja, hij wilde ook niet elke keer rijden, dus moest ik 't zelf maar leren.

Ben inmiddels een paar maanden 20 en heb nu ruim een jaar m'n e-rijbewijs en m'n eigen trailer. Was 19 toen ik zelf op pad kon en niet meer afhankelijk, had ik ook echt een hekel aan!!! Je moet gewoon alles stukje bij beetje in stapjes doen Knipoog

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:26

pastel schreef:

In mijn ogen is dit het domste wat je kunt doen.
Je kunt goedkoop terug laten keuren, maar als je een dikkere auto hebt of wel je E haalt is het super lastig, zo niet bijna onmogelijk de trailer weer naar z'n oorspronkelijk gewicht terug te laten keuren.
Bovendien zal over een aantal jaren het E rijbewijs verplicht worden (ik verwacht binnen 5 jaar) en dan is het helemaal zonde en ben je haast gek dat je niet ''gewoon'' je E haalt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:36

Daar hoef je helemaal niet voor terug te keuren.De 1,5 paard atecs zijn al 1200 KG. Weijer 1300.
Hoe het met E gaat worden in de toekomst weet nog niemand.Er zijn ook berichten te lezen dat je sowieso zwaarder mag gaan trekken,ook berichten dat je voor elke aanhanger E nodig hebt.Maar niemand weet iets zeker.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:18

Dan nog: ik zou een kostenberekening grof voor je maken:

Knappe tweedehandstrailer : ca. 2.500 euro
Onderhoud en nieuwe banden en verzekering : ca. 1.000 euro (veiligheid boven alles)
Stalling 25 x 12 = 300 euro
totale kosten 3.800 euro in het eerste jaar en dat is alleen de trailer.

Dan heb ik het niet over de kosten van de auto, die meer brandstof gebruikt bij trailer rijden.

Je geeft aan niet wekelijks met de trailer te rijden. Zeg dat het lukt om het iedere 2 weken te doen. Dat lijkt me erg veel, maar oké.

3800 euro gedeeld door 24 dagen (iedere 2 weken een keer) : 158,50 per keer dat je de trailer gebruikt aan trailerkosten. Duur trailerritje.
Dan kan je beter een trailer huren voor die keren dat je weg wil.

Zeg dat je de trailer over 5 jaar afschrijft: dus 500 per jaar. Dan moet je hem wel 5 jaar houden/onderhouden.

Kosten trailer per jaar 500 euro,
kosten onderhoud/verzekering/banden, etc. 1.000 euro
trailer stalling 300

totaal 1800 per jaar gedeeld door 24 keer is 75 euro per keer dat je rijdt. Dan is huren nog steeds goedkoper.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:30

Stallingskosten heb ik sowieso niet.

Ik vind het van de ene kant riskant om te huren. I.v.m. schade enz.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:34

janouk schreef:
Dan nog: ik zou een kostenberekening grof voor je maken:

Knappe tweedehandstrailer : ca. 2.500 euro
Onderhoud en nieuwe banden en verzekering : ca. 1.000 euro (veiligheid boven alles)
Stalling 25 x 12 = 300 euro
totale kosten 3.800 euro in het eerste jaar en dat is alleen de trailer.

Vind ik nog al groot bedrag voor een trailer in het 1ste jaar
4 nieuwe bandjes kosten zo'n 200,-
verzekering allrisk kost bij mijn trailer 100,- per jaar en de nieuwwaarde ligt op zo'n 7500,- (interpolis)
Wil je dan direct voor 700,- aan onderhoud hebben op zo'n trailer?

TS ik zou iig een aankoopkeuring uit laten voeren of bij een erkend bedrijf kopen waar je garantie krijgt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:35

Vandaar dat ik inderdaad wat meer had gespaard zodat ik hem bij een erkend bedrijf kon kopen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:35

Naja mijn trailer kostte 1000 euro, een goeie 2e hands trailer, anderhalf paards, bij een officiele 'trailerboer' vandaan, nieuwe bodem.. Doet 't prima.

Hij weegt ook niet zoveel, en mijn paard ook niet, dus met onze auto kunnen we deze combi goed trekken (wel met e, want anders bakte ik er waars niks van). Ik doe geen ander paard in mijn trailer, tenzij er een andere auto voorstaat..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:50

De berekening naar Janouk is een worst case geval.

Ik ben veel goedkoper uit, ik heb mijn trailer al 10 jaar, stalling gratis en eens per jaar gaat hij op de brug om kijken of de bodem nog goed is.
Als ik gemiddeld over de jaren €75 per jaar aan onderhoud kwijt ben dan heb ik het wel gehad. Afgelopen jaar was duur omdat er nieuwe banden ommoesten. Maar de jaren ervoor amper kosten dus per saldo kloppen de 75 euro.

Daar kan ik echt niet voor huren.

Kijk wel uit voor het terug laten keuren van trailers, lijkt nu leuk, maar je bent dan zo over het maximale gewicht heen en dan heb je de poppen aan het dansen, je kan veel beter je E rijbewijs halen, kost iets meer, maar dan loop je geen enkel risico. Vergeet niet dat een trailer ook snel 600 kg weegt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:55

Om niet meer afhankelijk te zijn van anderen heb ik recent een iets zwaardere auto gekocht (Daihatsu Feroza). Hoop binnenkort dan eindelijk ook een trailer te hebben van mezelf.
Deze laat ik terug keuren zodat ik hem met B-rijbewijs achter mijn auto mag rijden. Zelfs dan hou ik nog ruim genoeg laadvermogen over voor mijn e-pony.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:01

Silence schreef:
Stallingskosten heb ik sowieso niet.

Ik vind het van de ene kant riskant om te huren. I.v.m. schade enz.

Hoezo in verband met schade? Als je huurt is er meestal een verzekering voor de schade en staat er in de huurovereenkomst hoe dat zit. En als je door eigen stommiteit iets echt kapot rijdt (wat niet verzekerd is), zou je dat bij je eigen trailer ook moeten betalen, dus of je het betaald of betaald, die kosten zijn er toch. Bij een huurtrailer zou je dat waarschijnlijk nog bij je WA-verzekering kunnen claimen ook.
Ik zou gewoon een trailer huren tot je de hele combi zelf hebt (= auto, trailer en E-rijbewijs), zolang je de chauffeur en auto ook moet afspreken, kun je dan ook die huurtrailer wel regelen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:23

annastasia schreef:
pastel schreef:

In mijn ogen is dit het domste wat je kunt doen.
Je kunt goedkoop terug laten keuren, maar als je een dikkere auto hebt of wel je E haalt is het super lastig, zo niet bijna onmogelijk de trailer weer naar z'n oorspronkelijk gewicht terug te laten keuren.
Bovendien zal over een aantal jaren het E rijbewijs verplicht worden (ik verwacht binnen 5 jaar) en dan is het helemaal zonde en ben je haast gek dat je niet ''gewoon'' je E haalt.

Dacht juist dat men bezig was om Europese richtlijnen te maken en daarbij het max gewicht van de combi te verhogen naar 4500 kg.......
Dan zou het nog veel makkelijker worden om met een trailer zonder E te rijden..

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:53

Mijn nicht heeft een veewagen, waar twee paarden in kunnen, en toen ik mijn paardje ging halen. Mocht ik daar gewoon in rijden, met mijn B rijbewijs.
Mijn vader heeft toen wel gereden. Maar het is een mooie oplossing, je heb een veewagen waar je je paard in kunt vervoeren, je hoeft niet je E rijbewijs te halen, en je hoeft geen andere auto aan te schaffen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:42

Silence wil endurance rijden en dan is groomen met een vrachtwagentje absoluut niet handig. Er zal dan dus altijd een extra auto mee moeten naar wedstrijd. Ben je dus 2x brandstofkosten kwijt Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:09

Nikki_L schreef:
Mijn nicht heeft een veewagen, waar twee paarden in kunnen, en toen ik mijn paardje ging halen. Mocht ik daar gewoon in rijden, met mijn B rijbewijs.
Mijn vader heeft toen wel gereden. Maar het is een mooie oplossing, je heb een veewagen waar je je paard in kunt vervoeren, je hoeft niet je E rijbewijs te halen, en je hoeft geen andere auto aan te schaffen.

Een veilig vrachtwagentje, die ook nog een beetje tempo kan maken, en waar je met de B rijbewijs mee mag rijden zijn onbetaalbaar. Lachen
Iedereen wil zo`n ding. Een trailer + auto + E rijbewijs is niet veel duurder, als het niet goedkoper is.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:40

plus al het onderhoud aan een vrachtwagentje... is toch weer een tweede auto erbij....

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:10

Mijn ouders ook hoor, we mogen best een auto lenen van vrienden en een trailer,
maar als het goed is mag onze auto een een 1 paards trailer trekken,
maar niet dat ze dat even uitzoeken, nee stel je voor dat ie het kan Tong uitsteken

altijd maar iemand anders vragen en zeggen ja we betalen wel, en dan zeuren als het teveel geld is Tong uitsteken

Achja ben bijna 18 dus flink sparen Knipoog