LDRD schreef:Joolien schreef:Ok. ik heb dus een ORUN-basis diploma, in 2005 gehaald. Ik ben lid van een rijvereniging in Assendelft maar ik geef daar geen les oid, alleen wedstrijden.
Ik doe de lessen contant (zwart) en geef momenteel maar 3 uur in de week les, maar dit wordt binnenkort meer. Ook ga ik misschien lesgeven op een manege.
De paarden zijn van de personen zelf maarrrr, 1 pony waarop ik meiden lesgeef, wordt geleased bij de eigenaar van stal.
Soms geef ik les op mijn eigen paard maar dit is sporadisch.
Ik geef slechts op deze situatie een reactie.
Jij doet dus niets uit naam van de rijvereniging, maar geeft slechts als particulier af en toe een lesje.
Jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) verzekering dekt dit tot op zekere hoogte. Met 3 uurtjes in de week kan je niet spreken van bedrijfsmatig bezig zijn en dus valt dat gewoon onder je AVP verzekering. Wanneer je aansprakelijk bent, zal jouw AVP dat dus nog dekken.
Als je echter meer gaat lesgeven ga je je wel op glad ijs begeven, want dan krijgt het toch langzaam het karakter van bedrijfsmatig bezig zijn en niet meer de hoedanigheid van particulier. Je zult dan een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten. Deze verzekeringsvorm zal in de regel naar een diploma van een erkend opleidingsinstituut vragen. Orun is zo'n diploma.
Ga je bij een manege les geven, dan zal deze manege als het goed is zo'n AVB verzekering hebben. Jij valt dan als instructrice ook onder de dekking. Ook daar zal de eis aan hangen dat je een diploma hebt, maar dat is in jouw geval in orde.
Dan even iets over de aansprakelijkheid. Wanneer de paarden niet van jou zijn heb je het minste probleem. Gebeurt er iets dan ben je alleen aan te spreken wanneer jij verwijtbaar gehandeld hebt (ik versimpel het nu wel even hoor). Stel je hebt verwijtbaar gehandeld en je bent aansprakelijk, dan nog is het de vraag of je wel een schadevergoedingsverplichting hebt. Het kan namelijk zo zijn dat de lesnemer een percentage 'eigen schuld' wordt toegerekend. Dit percentage kan varieren van 0 tot 100%. Jouw schadevergoedingsverplichting wordt verminderd met het percentage 'eigen schuld'.
Zijn de paarden wel van jou dan heb je een groter probleem omdat je op een ander artikel aansprakelijk te stellen bent. De lesnemer hoeft dan alleen maar aan te tonen dat hij van het paard gevallen is door een 'eigen gedraging' van het paard en dat hij letsel heeft opgelopen. Hij hoeft dus niet zich in allerlei bochten te wringen om aan te tonen dat jij verwijtbaar gehandeld hebt.
Ook hier geldt echter hetzelfde verhaal over de 'eigen schuld'.
met dit antwoord kan ik voor een groot deel meegaan..
het verschil tussen puur les geven en lesgeven met eigen paarden (manege dus) komt er in naar voren. Het door mij eerder aangehaalde artikel heeft betrekking op de manege eigenaar. Het artikel waarvan iemand de link heeft doorgezet ook.
Een opmerking waar ik meer moeite mee heb is die over de avp... Ik zou altijd aan de verzekeraar voorleggen of zij het wel of niet als bedrijfsmatig zien. Deze grenzen worden steeds strikter gelegd. Heb je een diploma dan ben ik bang dat zij dit al snel als bedrijfsmatig aanmerken...
ik zelf heb dit nog nooit zo nagevraagd, maar als ik kijk naar ontwikkelingen in de agro: de grens tussen burenhulp en loonwerk... het criterium is daar alleen of er geld voor ontvangen wordt. Is dit zo, dan is het altijd loonwerk.
AVP voorbeeld: aantal paarden die de avp dekt... Dit heb ik voor onze vereniging enige jaren geleden nagezocht. Dat verschil van 3 tot 5...
Vraag dit dus goed na.... kost niks en je gaat tenminste niet nat mocht er ooit iets gebeuren.
daarnaast lees ik her en der de opmerking dat ze met een dilpoma volgens de opleiding verzekerd zijn... kan best.... maar ook hier. Vraag de voorwaarden van de verzekering dan maar op bij de school. Kunnen ze die niet leveren, of blijken deze slechts een beperkte dekking te hebben sluit dan zelf iets af....
Hoop dat jullie hier iets mee kunnen
) op na houdt is niet bedrijfsmatig bezig en dat valt wel degelijk onder zijn AVP. Ook daar durf ik de discussie gerust over aan
.
Allen dank!