ongelukken met trailers: oorzaak ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: ongelukken met trailers: oorzaak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:58

Fitzroy schreef:
Ik vind het zwaar overtrokken dat je altijd iemand bij je moet hebben volgens HC.

Je geeft me nu teveel eer hoor. Het is niet volgens HC, het is 'evidence based best practice'. Maar bedankt.

Triest dat blijkbaar zoveel ruiters hun stronteigenwijze eigenbelang zwaarder laten wegen dan gezond verstand betreffende hun verantwoordelijkheid naar derden en hun paard(en) en zich verschuilen achter een smoezenboek.

Nood breekt wet en uitzonderingen bevestigen de regel...... dat je met paarden in een trailer een bijrijder meeneemt.
Nogmaals bedankt dat je dit gezonde verstand aan mij toeschrijft Cool

hc

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:05

Citaat:
Triest dat blijkbaar zoveel ruiters hun stronteigenwijze eigenbelang zwaarder laten wegen dan gezond verstand betreffende hun verantwoordelijkheid naar derden en hun paard(en) en zich verschuilen achter een smoezenboek.
ik voel me niet aangesproken, ja ik ben wel stronteigenwijs maar ik verschuil me niet en de rest is ook niet van toepassing. Niet iedereen heeft dezelfde mening en ik vind het triest dat jij iedereen die alleen gaat maar gelijk onverantwoordelijk noemt.
Gelukkig leven we in de vrij land en mogen we allemaal onze mening hebben Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:12

russel schreef:
In Nederland is het iig wel toegestaan, alleen kerstboom verlichting niet en dat is wat veel mensen doen.

Euh,..... en waar overdreef 'ik' dan mee? Je bent me nu kwijt. Ik denk dat jjij onterecht schreef dat je vindt dat je overdreef maar dit niet wil erkennen.
Dat is niet belangrijk voor me en daarom schrijf ik dit niet. Het is een voorbeeld van wat hier volgens mij vaker op dit topic aan de hand is: omdat velen uit eigen-'maar dan kan ík niet rijden'-belang tegen gezond verstand zondigen, kan niet erkend worden dat het gezond verstand ís Cool
Het is minder pijnlijk om naar HC uit te halen dan in de spiegel te kijken.

Het flexibel op zichzelf toepassen van gezond verstand omtrent basisregels en randvoorwaarden is de grootste onderliggende oorzaak van ongevallen met trailers.
Dat kan je ook lezen in het topic over het verhogen van de maximum snelheid voor aanhangers op de snelweg en in het topic over op de vluchtstrook rijden.

Op basis van ervaring als chauffeur met álle rijbewijzen (ook ambulance) en hulpverlener stel ik dat in de regel bestuurders voor een trailer met paarden nauwelijks weten waar ze mee bezig zijn. Dát is de grootste oorzaak van ongelukken.

Voor de slechte lezers:
- 'in de regel' = niet iedereen.
- 'de grootste oorzaak' = niet de enige

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:14

cissy schreef:
Gelukkig leven we in de vrij land en mogen we allemaal onze mening hebben Lachen

..om op basis van onbenul de rest van de wereld risico laten lopen, als het fout gaat hulpverleners de stront op te laten ruimen en een zielug-verhaal op Bokt-nieuws te zetten Pling

hc

Oh, nog een positieve noot: het is niet onverstandig om een veelzijdig kwaliteitsmes in de auto en evt. ook trailer te hebben liggen.
Kijk op ebay.de onder 'rettungsmesser' en je hebt een breed aanbod aan veelzijdige stukjes gereedschap.
Leg bv. een uitvoering met scherpe punt in de auto en een uitvoering met stompe punt in de kar. Idem het stukje zaagkartel. Dan heb je beiden.
Als het model van jouw voorkeur toevallig zwart of grijs is, kun je er een strookje fluoriserend plastic opplakken opdat je het minder makkelijk over het hoofd ziet na het 'ergens' even neergelegd te hebben.
Wederom 'evidence based best practice' Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:59

daar ga je weer, zou je nou aub op willen houden met iedereen over één kam te scheren of kan ik jou voortaan bellen als ik op pad moet met de trailer maar de pizzabezorger geen tijd heeft??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:20

cissy schreef:
daar ga je weer, zou je nou aub op willen houden met iedereen over één kam te scheren

Huertecilla schreef:
Voor de slechte lezers:

Citaat:
of kan ik jou voortaan bellen als ik op pad moet met de trailer maar de pizzabezorger geen tijd heeft??

Nee, ik word al gebeld om de stront op ruimen No Cheer

In de regel 'moet' je niet op pad. Als je geen bijrijder kan vinden is dat een factor die kan inhouden dat je niet hoort te gaat Pling

hc

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:20

Ik vind dat je nu wel heel duidelijk hebt gemaakt HC dan jij vind dat iedereen een bijrijder moet meenemen.
Dat een aantal mensen (waaronder ik) daar niet mee eens zijn, moet je maar accepteren. Maar ga niet meteen roepen dat we een onverantwoord bezig zijn daarin ga je toch echt te ver. We zijn oud, ervaren en verstandig genoeg om deze verantwoordelijkheid te nemen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:23

yarrah schreef:
Ik vind dat je nu wel heel duidelijk hebt gemaakt HC dan jij vind dat iedereen een bijrijder moet meenemen.
Dat een aantal mensen (waaronder ik) daar niet mee eens zijn, moet je maar accepteren. Maar ga niet meteen roepen dat we een onverantwoord bezig zijn daarin ga je toch echt te ver. We zijn oud, ervaren en verstandig genoeg om deze verantwoordelijkheid te nemen.

Heb ik ook al een keer gezegd maar dat wil er blijkbaar niet in bij HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:42

meggiemeg schreef:
yarrah schreef:

Heb ik ook al een keer gezegd maar dat wil er blijkbaar niet in bij HC

Huertecilla schreef:

Voor de slechte lezers:

Néém je verantwoordelijkheid Cool

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:56

Een alternatief veiligheidsmes is een variant van het duikersmes. Deze zijn (ook) bedoéld om gevlochten nylon lijn onder spanning door te snijden.
Een kort blad met stompe punt levert je met de meest overijverige dienstklopper geen plobleem op.

De schede kun je bij verschillende uitvoeringen tegen de transmissietunnel of op een ander makkelijk bereikbare plaast schroeven.
Dit type mes komt in verschillende felle kleuren en meestal van een borging voorzien.
Je hoeft het niet eerst uit een kastje op te diepen noch eerst open te klappen en het zit geborgd in de schede.
Ook in de trailer kan je het naast de deur of op een andere plek welke jij het handigste vindt vastschroeven.
Laat je bijrijder even zien waar het zit Knipoog Zowel in de auto als in de kar. Nee, voorkomt geen ongeluk, kan wel escalatie helpen voorkomen.
De meest(e) serieuze ongevallen zijn in de regel escalaties van door samenloop van verschillende fout lopende factoren.

Neem je verantwoordelijkheid:
1. Ken de risicos.
2. Beperk de risicos (risico = kans x gevolgen).
3. Bereid je voor en pas je planning/maatregelen aan op de potentiële problemen (vermindert kans).
4. Bereid je voor op het beperken van de gevolgen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:09

yarrah schreef:
Dat een aantal mensen (waaronder ik) daar niet mee eens zijn, moet je maar accepteren.

Hier zit haast een waslijst van haken en ogen aan Yarrah.

Één aspect is dat je aan alle kanten op je kar zou moeten zetten dat je vindt dat je geen hulp nodig hebt bij ongevallen Pling

Ik heb het recht op mijn mening en die is 'evidence based best practice'.

Jouw mening houdt een keuze in over de risicos die ánderen lopen en die anderen hebben meer recht om daar bezwaar tegen te hebben dan jij om die te maken. Jij hebt niet het recht anderen in gevaar te brengen. De samenleving heeft alle recht jouw dit te verbieden.

Wellicht moet jíj maar accepteren dat jouw verantwoordelijkheden naar de samenleving zwaarder wegen dan jouw hobbywens.

hc

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:26

We weten nu jou mening wel HC, dat jij het onverantwoord vind en dat als je toch gaat dat het allemaal smoezen zijn.
Genoeg is genoeg.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:53

I rest my case, zal even stickers gaan bestellen om vooral geen hulp te willen als ik alleen ben en wil wel hulp met een gouden randje als ik mn bejaarde oma als bijrijder meeneem.... maar wat nou als oma uit de auto wordt geslinderd, dan zit ik toch alleen in de auto.... nog maar een sticker erbij dan voor bijrijder aan/afwezig....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:04

cissy schreef:
I rest my case, zal even stickers gaan bestellen om vooral geen hulp te willen als ik alleen ben en wil wel hulp met een gouden randje als ik mn bejaarde oma als bijrijder meeneem.... maar wat nou als oma uit de auto wordt geslinderd, dan zit ik toch alleen in de auto.... nog maar een sticker erbij dan voor bijrijder aan/afwezig....

Heb je wel een goede inzittende verzekering voor als oma je gaat aanklagen Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:06

ja, gelukkig wel.... maar oma heeft geen sjoege van paarden is er bang voor en al 20 jaar dood, zou dat erg zijn?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:08

Huertecilla schreef:
Ik heb het recht op mijn mening en die is 'evidence based best practice'.

Je hebt absoluut recht op je eigen mening, net als ieder ander, maar het zou goed zijn als je die als "mening" neerzet en niet als "absoluut feit".
Het maakt toch echt uit of je het verwoord als "ik vind......" of als "het is zo en als je er anders over denkt heb je ongelijk".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:16

Voor mensen die ziende blind willen zijn ís er al een plakker.

'Beware; blind driver!' in een waarschuwingsdriehoek Go jij! Go jij!

@waratje: met een bijrijder IS veiliger. Dat er ruiters zijn die vinden dat het in hun eentje maar veilig genoeg moet zijn omdat zíj dit nu eenmaal niet anders denken te kunnen regelen verandert daar niets aan.

Nog een opmerking voor de leergierigen:
Wanneer je wel eens een niet strak geasfalteerd maar slecht begaanbaar pad op 'moet' is het niet on-slim om een handlier in de auto te mikken.
De wet van Murphy is dat de kans dat je vast komt te staan groter wordt naarmate de kans op hulp kleiner wordt.
Voor een paar tientjes koop je een handlier met 4 ton trekkracht. Goed (níet elastisch!!) webbing sleeplint, stuk doorgelaste ketting, paar harpsluitingen en ook dát risico is voor maximaal 150 euro de kop gesneld: Daarmee kan je zowel de auto als de kar elke gewenste kant op trekken.
Meestal kan je door ontkoppelen van de aanhanger de trekauto wel verder rijden. De trailer uitladen, dan naar de auto lieren. Bijvoorbeeld.

hc

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:19

cissy schreef:
ja, gelukkig wel.... maar oma heeft geen sjoege van paarden is er bang voor en al 20 jaar dood, zou dat erg zijn?

Je weet nooit wat voor paardenervaring ze hierboven heeft opgedaan in die 20 jaar Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:33

Huertecilla schreef:
.

@waratje: met een bijrijder IS veiliger.

Zijn daar dan wetenschappelijke bewijzen voor, of is dat alleen omdat jij dat vindt?
Graag staven met bewijzen svp voor je dingen gaat roepen.
Literatuurbron erbij en dan kan je me overtuigen.
Tot die tijd blijft het jouw mening en zijn een aantal andere mensen een andere mening toegedaan.
Het is je goed recht om een mening te hebben maar je moet niet proberen hem andere mensen op te dringen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:38

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:17

Huertecilla schreef:

Niet met je eens. Dat geldt uitsluitend wanneer je een bijrijder hebt met verstand van zaken!!
Aan de andere kant moet je ook een beetje redelijk omgaan met je risico-inschatting. Iemand die een routineritje doet van stal naar club met 1 ervaren paard moet je niet vergelijken met iemand die één keer per jaar met 2 paarden van Groningen naar Zeeland rijdt. De risico's van die laatste combi zijn behoorlijk wat groter en daarbij zou ik inderdaad een capabele bijrijder meer dan gewenst vinden, maar bij de eerste combi zijn de risico's vele malen kleiner. Natuurlijk zijn er nog steeds risico's, maar die zijn er ook MET bijrijder, die zijn er gewoon zodra je in welke vorm dan ook het verkeer ingaat, al dan niet met paard en trailer. Een volwassen mens met kennis van zaken kan heus wel een beeld hebben van de risico's en daar verantwoord mee omgaan.
Als je geen risico's wilt lopen, moet je zelfmoord plegen, want zelfs ademhalen brengt risico's met zich mee Cool

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:40

De meeste auto-ongelukken doen zich juist voor tijdens routineritjes in een straal van 6 km van huis.
Mensen denken juist dan minder na en zien dingen over het hoofd.

Ik denk dat met een aanhanger net zo is. Als we weer eens op vakantie gaan met de caravan ben je de eerste paar uur heel bewust van het feit dat je langer, groter en trager bent.
Na een paar dagen wordt het routine en denk je er dus veel minder bij na en dan ga je sneller fouten maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:59

Brainless schreef:
De meeste auto-ongelukken doen zich juist voor tijdens routineritjes in een straal van 6 km van huis.
Mensen denken juist dan minder na en zien dingen over het hoofd.

Als jij niet bewust rijdt wanneer je je paard vervoert, hoor je helemaal geen paard te hebben!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:02

ik ben altijd heel scherp als ik me in het verkeer begeef......... kan ook niet anders........ ik heb OF een paard achter de wagen, OF mijn kind in de auto, OF ik zit op de motor ... OF ik zit in de TT, en ik ga alleen met de TT als ik baldadig ben......... en dan moet je ook opletten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:41

Waratje schreef:
Huertecilla schreef:

Niet met je eens. Dat geldt uitsluitend wanneer je een bijrijder hebt met verstand van zaken!!
Aan de andere kant moet je ook een beetje redelijk omgaan met je risico-inschatting. Iemand die een routineritje doet van stal naar club met 1 ervaren paard moet je niet vergelijken met iemand die één keer per jaar met 2 paarden van Groningen naar Zeeland rijdt. De risico's van die laatste combi zijn behoorlijk wat groter en daarbij zou ik inderdaad een capabele bijrijder meer dan gewenst vinden, maar bij de eerste combi zijn de risico's vele malen kleiner. Natuurlijk zijn er nog steeds risico's, maar die zijn er ook MET bijrijder, die zijn er gewoon zodra je in welke vorm dan ook het verkeer ingaat, al dan niet met paard en trailer. Een volwassen mens met kennis van zaken kan heus wel een beeld hebben van de risico's en daar verantwoord mee omgaan.
Als je geen risico's wilt lopen, moet je zelfmoord plegen, want zelfs ademhalen brengt risico's met zich mee Cool

Sluit ik me helemaal bij aan!
Hoe vaak zie je niet iemand rijden met een aanhanger die het E-rijbewijs er vroeger bij kado kreeg maar nooit met een aanhanger rijdt.. Dat zijn echte gevaren op de weg! Dat zijn van die mensen die denken van dat doe ik wel even terwijl ze niet eens recht achter uit kunnen rijden laat staan een bochtje achteruit.