Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Re: Paard verkocht en verwaarloosd *wat nu*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:39

Nooit een paard meegeven dat niet 100% betaald is, en nooit handel doen met iemand die zich duidelijk geen paard(en) veroorloven kan............. kan in de toekomst een boel leed voorkomen.
Ik hoop dat je bewijs hebt dat je merrie niet helemaal betaald is; zo niet, kan ze je als je haar ophaalt van diefstal beschuldigen. Ben jij de pineut i.p.v. zij............. heeft wel wat lang geduurd allemaal?

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:45

linky schreef:
Nooit een paard meegeven dat niet 100% betaald is, en nooit handel doen met iemand die zich duidelijk geen paard(en) veroorloven kan............. kan in de toekomst een boel leed voorkomen.
Ik hoop dat je bewijs hebt dat je merrie niet helemaal betaald is; zo niet, kan ze je als je haar ophaalt van diefstal beschuldigen. Ben jij de pineut i.p.v. zij............. heeft wel wat lang geduurd allemaal?

Jeps, daarom niet zomaar wat doen maar instanties inschakelen die je kunnen helpen!! Geen eigen rechter gaan spelen, dat loopt fout af.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:45

Bah wat een nare situatie, als dat paard daar idd zo slecht staat.
Ik denk mss te simpel, maar als de betalingstermijn verstreken is zonder betaling heb je toch alle recht om je paard terug te halen? En als de termijn nog niet verstreken is heeft koper nog recht om tot die tijd te wachten met het geld. (of stond dat niet in het contract? als ik een paard zou verkopen op afbetaling/met uitstel van betaling van het resterende aankoopbedrag, dan zou ik daar toch een uiterlijke datum van betaling van het hele bedrag aan hangen?)
Ik vind het jammer dat de brief niet meer te lezen is, heb nu niet alle info kunnen lezen.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 15:51

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:51

Volgens mij is de koper nog niet eigenaar van het paard, omdat het volledige aankoopbedrag nog niet is voldaan. De problemen met de rug enz. staan daar los van, want als de koper dat zo'n probleem vindt, had ze wel geeist dat verkoper het paard terug moest nemen. Als verkoper zou ik de koop gewoon ongedaan maken en het paard terughalen. Desnoods geef je die 200 euro terug. Ik zou niet bang zijn voor een gang naar de rechter gezien de reputatie van de koper, het feit dat ze al niet vóór mei en haar brief het restant had betaald en de huidige conditie van het paard. Als de koper aandraagt dat ze kosten voor het paard heeft gemaakt, dan kan de verkoper zeggen dat ze het paard gewoon terug had willen nemen. Je moet ook eens wat durven, maar ik vind de verkoper in dit hele verhaal toch echt een zacht ei!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:01

Even een opmerking: verkoper heeft niet geweten dat het paard nooit volledig betaald is geweest. Het schijnt dat de ouders de brief al eerder ontvangen hadden, maar wetende hoeveel verdriet de dochter hiervan zou hebben.... hebben ze dit nooit verteld!
Over de rugproblemen van het paard: dit is wel degelijk bij de verkoop vermeld. Koper heeft ervoor gekozen om het dier niet verder te laten onderzoeken.
Er is alleen een aanbetaling van 200 euro gedaan, het restant van de afgesproken verkoopprijs (1000 euro totaal) dus 800 euro, is nooit betaald.
Een eventuele bloedworminfectie die veel later opduikt is geen excuus om een paard dan maar niet meer te betalen!

Buiten dit verhaal is er inmiddels een ander verhaal van iemand met een Merens, waar dezelfde koopster ook geprobeerd heeft het dier zonder betaling mee te nemen.

M.i.: omdat 1 van beide partijen hun koopverplichting niet is nagekomen kan het ontbonden worden. Volgens mij is Paletka nog steeds eigendom van TS. Althans: van degene waarvoor TS zit te posten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:06

Ah een oude bekende, van bokt gegooid wegens ongevraagd readen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:12

Ik weet niet hoe oud de verkoopster is, maar gezien de opmerking van Countrygirl neem ik aan dat het om een jong meisje gaat. Waarom hebben die ouders dan helemaal niets gedaan? Die hadden toch al lang moeten ingrijpen! Daar scheep je dan toch niet je dochter mee op. Het verhaal wordt zo steeds vreemder. Hoe oud is de verkoopster nu eigenlijk, want misschien is ze niet eens handelingsbekwaam. Of hebben haar ouders die hele verkoop geregeld? Zo ja, dan kunnen ze ook mooi het paard weer terughalen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:13

nee ze is al wat ouder

het regent klachten over haar, zie de link die eerder werd gegeven. De AID is ook al langsgeweest

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:15

@Arabesk, ik het over de verkoopster, jij ook? Ik dacht dat je nu de koper bedoelde.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:16

ik ben het er mee eens dat dat paard dar weg moet.
MAAR [ik ben geen jurist] volgens mij heeft verkoper geen poot om op te staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:16

Goed dat de AID is geweest en nu nog hopen dat die iets doen.
Arabesk, degene die het paard heeft "verkocht" aan V is inderdaad nog niet zo oud.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:17

Koper heeft het volledige aankoopbedrag niet betaald en het juridisch eigendom ligt daarom nog bij de verkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:18

Ja, lijkt mij ook, Jol.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:20

suleilitha schreef:
Ja, lijkt mij ook, Jol.

Desbetreffende brief is een bewijsstuk!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:21

Jol1 schreef:
Koper heeft het volledige aankoopbedrag niet betaald en het juridisch eigendom ligt daarom nog bij de verkoper.

hellaas is het tijdbestek te groot,in dit geval staat de koper sterker dan de verkoper Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:21

Zou mooi zijn dat het snel wordt opgelost.
Klopt het dat Paletka inmiddels drachtig is overigens?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:22

Jol1 schreef:

Kleine nuance: koper kan het nu op onjuiste voorstelling van zaken gooien of bedrag ivm het contract waarin staat dat het paard gezond zou zijn geweest... Zo makkelijk ligt deze zaak niet...
Als de koper het paard niet zou willen houden, zou je alles "makkelijk" terug kunnen draaien. Maar nu wil de koper dat niet... Die wil het paard houden met de rest van het aankoopbedrag (dat dus niet voldaan is) als compensatie voor de gemaakte kosten/waardedaling van het paard... Menig rechter die dit billijk zal vinden (even de historie van de koper daargelaten)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:23

@Suleilitha, jammer dat die ouders niet ingrijpen en nu hun dochter zo laten "zwemmen". Zij zouden de zaak als volwassenen veel sneller kunnen oplossen en zijn toch ook medeverantwoordelijk voor de daden van hun (naar ik aanneem minderjarige) dochter. Als het mijn dochter was geweest, had ik de zaak allang voor haar geregeld, maar ik had mij ook zeker bemoeid met de verkoop van haar paard. Dat zijn immers geen dingen die je alleen door een jong meisje laat regelen. Het gaat toch niet om een paar boeken op een rommelmarkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:25

Hm.... ik denk dat het feit dat, zoals Arabesk zegt, de AID al is ingeschakeld niet echt in het voordeel van de koper zal werken en je hoeft maar even her en der te lezen om te weten dat het dier niet goed wordt verzorgd... dat maakt het er voor de koper niet rooskleuriger op Haha!

Jol, ik acht de kans groot dat die mensen inmiddels wel zijn wakkergeschud na het lezen van een groot aantal posts in dit topic, het zou zomaar kunnen dat er inmiddels actie wordt ondernomen waar wij nog geen weet van hebben. Ik hoop het dat dat zo is!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:27

@Mariska32, dat tijdsbestek is nu juist datgene waarover ik hier vragen heb gesteld op bokt. Die vragen zijn tot nu toe nog steeds niet beantwoord. Ik vraag me toch nog steeds af of de verkoopster haar paard überhaupt wel wil terughalen. Ik krijg het gevoel dat ze in eerste instantie wel blij was dat het paard weg was, maar misschien nu last heeft van een schuldgevoel. Maar ze heeft ook nog steeds niet uitgelegd waarom er tot op heden nog steeds geen actie ondernomen is. En dat is nu net iets wat ik zo vreemd vind aan het hele verhaal.

@Suleilitha, waarom geeft de TS dan niet aan dat ze nu iets gaan doen? Ze hoeft toch niet precies aan te geven wat.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:30

Jeetje, de zóveelste klacht over dit misbaksel. (Koper is helaas een oude bekende van me.) Ik zou maar zorgen dat het paard zo snel mogelijk weg is daar!

@Sul: Paletka is op 5 april 2008 naar de fokker gebracht om gedekt te worden door de hengst Papillion (heb niet alles doorgelezen, sorry als ik oud nieuws breng!). Ik weet overigens niet of Paletka nu drachtig is.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:37

@Liezel1, als een paard een verborgen gebrek heeft dan kun je niet eigenmachtig een bedrag achterhouden als tegemoetkoming in de kosten. Je zult eerst aan de verkoper moeten melden dat het paard niet voldoet en dan tot overeenstemming moeten komen. De verkoper kan dan of akkoord gaan met een vergoeding voor bijv. dierenartskosten, maar kan dit ook weigeren zodat de koop ongedaan wordt gemaakt. Blijft ook nog het feit dat het paard niet eens het eigendom is van de koper, omdat ze het aankoopbedrag nog niet had voldaan. Juridisch zit het dus toch wel wat anders in elkaar dan zoals jij het nu stelt. Als de koper het paard had laten keuren door een dierenarts terwijl ze 200 euro had aanbetaald, had ze die veeartskosten toch ook niet, zonder van te voren hierover afspraken te maken, kunnen verhalen op de verkoper?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:39

pfff, heb 'even ' het hele verhaal gelezen, alle links en al. Mijn advies op halen dat paard ZSM!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Succes

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:45

Jol1 schreef:
@Liezel1, als een paard een verborgen gebrek heeft dan kun je niet eigenmachtig een bedrag achterhouden als tegemoetkoming in de kosten. Je zult eerst aan de verkoper moeten melden dat het paard niet voldoet en dan tot overeenstemming moeten komen. De verkoper kan dan of akkoord gaan met een vergoeding voor bijv. dierenartskosten, maar kan dit ook weigeren zodat de koop ongedaan wordt gemaakt. Blijft ook nog het feit dat het paard niet eens het eigendom is van de koper, omdat ze het aankoopbedrag nog niet had voldaan. Juridisch zit het dus toch wel wat anders in elkaar dan zoals jij het nu stelt. Als de koper het paard had laten keuren door een dierenarts terwijl ze 200 euro had aanbetaald, had ze die veeartskosten toch ook niet, zonder van te voren hierover afspraken te maken, kunnen verhalen op de verkoper?

Er is een verschil tussen juridisch gelijk hebben en uiteindelijk in de rechtzaal zitten, waar je door de rechter wordt gewezen op het feit dat het niet betaalde bedrag zou kunnen fungeren als compensatie voor de verkeerde voorstelling van zaken. Redelijkheid en Billijkheid...