Kan een Citroën Berlingo een 1,5-paardstrailer trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Kan een Citroën Berlingo een 1,5-paardstrailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:36

Tessa_T schreef:
loulou schreef:
wij hebben thuis een renault kangoo (vergelijkbare auto) en die trekt ook wel eens een 1,5 paards trailer met paard.
idd geen geweldige combi, maar voor korte afstanden en bij gebrek aan beter kan het best.

Ik heb dat ook wel eens gezien ja! maar hoeveel mag een kangoo trekken volgens jullie papier?
mischien dat een kango een zwaardere motor heeft ofso???

Minder, althans de 1.4 benzine.
Maarre, beste wannabee-bezitters: KONTROLEER JE KOGELDRUK!!!!!!!!!!
Alle auto's die hier voorbij komen hebben stuk voor stuk maar 50kg toegestane kogeldruk. Dat red geen enkele trailer. Te hoge kogeldruk is overbelading en overbelading is een MISDRIJF!!!!
Je kunt heel veel auto's huren voor de boete die je krijgt bij overbelading. Ik ben hier in Ede nog geen 100 euro per dag kwijt voor een dikke Ford Transit die probleemloos 1:10 doet met 2000kg aan de haak; ik kan er eigenlijk mijn vrachtwagen niet voor rijden..........

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:57

Ok, op die manier.
Er hoeft geen jeep voor, maar het heeft wel de voorkeur, zoals Ikke al diverse keren gezegd heeft, let naast trekgewicht ook op kogeldruk, deze is bij de meeste personenauto's hooguit 75 kg, en dat is juist het minimum voor een paardentrailer.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb wel een jeep/terreinauto, als je wil zou ik wel eens kunnen rijden voor je.

Je moet jezelf ook de vraag stellen of het aantal ritten dat je per jaar maakt met zo'n trailer de moeite waard is om speciaal een andere auto voor aan te schaffen en of je bereid bent afhankelijk te zijn van derden zoals een paardentaxi.

Tessa_T schreef:
stefanvi schreef:
Ik volg dit topic al enkele dagen, en moet toch ook van mening zijn dat dit geen geweldige combinatie is, of zelfs helemaal niet mag, zover heb ik me er niet in verdiept.

Maar even iets anders, kun je geen 'stevigere' auto van een familielid lenen?

We gaan niet met deze auto een trailer trekken, we zouden een andere auto moeten kopen (waar we nog niet uit zijn want hij mag niet veel benzine zuiper!) en lenen ja daar zou je moeten kijken of het kan etc..
Maar er zou dus inderdaad een andere auto voor moeten, maar geen dikke jeep etc want er groeit geen geld boom in onze tuin Duivel jammer jammer..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:42

Tessa_T schreef:
loulou schreef:
wij hebben thuis een renault kangoo (vergelijkbare auto) en die trekt ook wel eens een 1,5 paards trailer met paard.
idd geen geweldige combi, maar voor korte afstanden en bij gebrek aan beter kan het best.

Ik heb dat ook wel eens gezien ja! maar hoeveel mag een kangoo trekken volgens jullie papier?
mischien dat een kango een zwaardere motor heeft ofso???

onze auto mag slechts 950 kilo trekken.
daar red ik het dus niet mee.
wanneer wij een lichtere motor hadden gehad, had de auto meer mogen trekken. dus dat
wil ook niet altijd iets zeggen. (volgens de garage lag dit aan de koeling van de motor?)

ik rijd met deze auto alleen korte afstanden en dat gaat prima. trailer gaat er echt niet met de
auto vandoor. maar ik rij dan ook wel gewoon lekker rustig met die wagen.

op kogeldruk worden echt zelden boetes gegeven. dan moet je net in een fuik rijden waarin ze
alles uitgebreid controleren. al is het natuurlijk wel zo slim je wel gewoon aan de toegestane kogeldruk te
houden.

als je een ander auto hebt zou ik een met een andere auto gaan. maar voor een keer en voor korte afstanden
kan het best.

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:05

mischien dat een kango een zwaardere motor heeft ofso???[/quote]
Minder, althans de 1.4 benzine.
Maarre, beste wannabee-bezitters: KONTROLEER JE KOGELDRUK!!!!!!!!!!
Alle auto's die hier voorbij komen hebben stuk voor stuk maar 50kg toegestane kogeldruk. Dat red geen enkele trailer. Te hoge kogeldruk is overbelading en overbelading is een MISDRIJF!!!!
Je kunt heel veel auto's huren voor de boete die je krijgt bij overbelading. Ik ben hier in Ede nog geen 100 euro per dag kwijt voor een dikke Ford Transit die probleemloos 1:10 doet met 2000kg aan de haak; ik kan er eigenlijk mijn vrachtwagen niet voor rijden..........[/quote]

Ja ben ik volkomen met je eens!!!
maar jaa waar kies je voor, als ik 1 of 2x in de week weg wil, is het wat duur om een auto te huren.
Als ik eenmalig ergens heen zou moeten zou ik het wel doen inderdaad.

Ik vind het nadeel van zo;n grote dikke auto ze kosten in aankoop wat dat is eenmalig maar daar komt nog bij verzekering en wegenbelasting en natuurlijk benzine en zoiets slurpt als een grote.. dusssss daarom willen we wat er tussen inzit, die het wel kan en MAG trekken maar ook te betalen is Knipoog

P.s. lief aanbod hoor Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:16

Tessa_T schreef:
Ja ben ik volkomen met je eens!!!
maar jaa waar kies je voor, als ik 1 of 2x in de week weg wil, is het wat duur om een auto te huren.
Als ik eenmalig ergens heen zou moeten zou ik het wel doen inderdaad.

Ik vind het nadeel van zo;n grote dikke auto ze kosten in aankoop wat dat is eenmalig maar daar komt nog bij verzekering en wegenbelasting en natuurlijk benzine en zoiets slurpt als een grote.. dusssss daarom willen we wat er tussen inzit, die het wel kan en MAG trekken maar ook te betalen is Knipoog

Ga eens kijken in de klasse Ford Mondeo, Volkwagen Passat e.d. dat zijn auto's die vaak een 1,5 paards kunnen en mogen trekken, terwijl ze betaalbaar zijn in aanschaf en bezit. beetje zoekwerk op http://www.autoweek.nl/carbasemerkindex.php geeft je een aardig idee van wat er te koop is en wat de mogelijkheden zijn.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:23

Tessa_T schreef:

Wij hebben een VW Passat 1.9 TDI uit 1998. Mag 1500 kg aan de haak hebben en meende 75 of 80 kogeldruk. Deze auto's zijn er voor zo rond de €7500,- en kosten ca €95,- wegenbelasting per maand.
Een tank diesel kost mij rond de €60,- en hier kan ik 800 - 850 km mee rijden. Ik heb ca 2 keer per week de trailer er achter en rijd dan zo'n 30 km per keer.

Zelf heb ik er een 2 paards trailer achter hangen met 1 paard erin of mijn pony met veulen.

Dus tja, wat is heel duur.......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:50

paardrijden en wedstrijden willen starten is nou eenmaal duur, ik vind niet dat je moet bezuinigen op veiligheid als je op pad wil, je moet nou eenmaal keuzes maken en als het niet kan dan kan het simpelweg niet, zo is het leven nou eenmaal!
Er zijn zat tussen oplossingen zoals een auto huren voor die paar keer dat je op pad gaat, dat is goedkoper dan zelf een grote auto te rijden.
Maar om dan maar met een te lichte auto (ook al is het maar een stukkie) en een trailer op pad te gaan en te denken ´zoiets overkomt mij toch niet´ dat is wel heel naief! Ongeluk zit in een klein hoekje en vaak nog om de hoek ook!