paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:09

hmmm das jan kloek he

en dan zijn eigen da gebruiken das niet zo slim als ik jou was zal ik geld terug eisen en ergens anders een paard gaan halen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:11

meredith schreef:
hoezo is cornage met 4 wk gld?paard heeft dit of niet. Het is toch aangeboren?(zelfs erfelijk)

Juridisch gezien is het maar 4 weken geldig.
Als het inderdaad geconstateerd is dan heeft ie het. En is er niets aan te veranderen. Cornage is cornage. Maar wettelijk gezien schijnt het (ook voor bijvoorbeeld opnemen van verzekering, buitenlands paard in stamboek en hengstenkeuring) maar 4 weken geldig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:12

De antedateringstermijn voor cornage is 4 weken, dat is zo bepaald. M.a.w. als een paard cornage heeft moet dit binnen 4 weken na aflevering gemeld worden. Daarom gaat dat verhaal nu niet meer op.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:16

ik weet niet pcies wat er in de koopovereenkomst staat want ik ben op het moment niet thuis, maar volgens mij staat er in dat ik geen geld terug kan krijgen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:17

Ti_Amo schreef:
ik weet niet pcies wat er in de koopovereenkomst staat want ik ben op het moment niet thuis, maar volgens mij staat er in dat ik geen geld terug kan krijgen.

Ben érg benieuwd wat daar allemaal in staat!!!!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:17

meredith schreef:
hoezo is cornage met 4 wk gld?paard heeft dit of niet. Het is toch aangeboren?(zelfs erfelijk)

cornage kunnen ze (heb ik gehoord) ook van een luchtwegontsteking of zelfs een misplaatste enting krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:20

Liezel1 schreef:
Ti_Amo schreef:

Er staat niet zo heel bijzonders in hoor(voor zover ik me kan herinneren, TS zal de vergeten onderdelen vanavond wel vertellen denk ik), alleen welk paard ze heeft gekocht, levensnummer, naam, etc, voor welk bedrag, dat hij gekeurd is en goed bevonden is, dat ze binnen een bepaald termijn er geruild kan worden, met een evt bijbetaling en dat er in geen geval geld terug gegeven wordt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:20

Liezel1 schreef:
Ti_Amo schreef:

Heb je een scanner TS ??
Ik ben ook wel benieuwd wat er staat....
Misschien kunnen we helpen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:21

Rapport waarin vermeldt staat "zware adem" ben ik ook benieuwd naar....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:22

ojee met eventuwele bijbetaling ???????????

hmmm maak je broek maar nat die dat wordt dokken

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:24

Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 24-10-08 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:25

trisca schreef:
meredith schreef:

cornage kunnen ze (heb ik gehoord) ook van een luchtwegontsteking of zelfs een misplaatste enting krijgen Nagelbijten / Gniffelen

heb het even opgezocht en ja je hebt gelijk ook van droes.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:31

Veel sterkte met het uitzoeken van een nieuw paard. Ruil niet in op de eerste beste paard waar je op gaat rijden maar ga juist meerdere paarden rijden bij hem.
En kom maar een extra keer terug om het paard te rijden waarvan je denkt dat die bevalt.
Zal bij het kijken ook je instructrice of een ander iemand meenemen die veel verstand heeft van paarden.
En laat hem dan maar rontgen en klinisch keuren door een onafhankelijke dierenarts. Pling

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:32

Hmmm , hoe alles hier nu staat KAN het ook nog heel goed zijn dat de handelaar prima gehandeld heeft en helemaal geen kwaad in de zin heeft.

Het kan natuurlijk vast ook wel zijn dat ze het paard iets gegeven hebben om de cornage te verdoezelen en de TS een poot uit te draaien , maar zoals ik het lees kan het ook absoluut allemaal keurig gegaan zijn ! Ja

Zij komt paard uitzoeken , kiest deze , beestje wordt gekeurd , zware ademhaling valt op en omdat dat niet helemaal normaal is maakt de DA een aantekening ervan , maar er is een verkoudheidsgolfje door de stal getrokken en het paard krijgt waarschijnlijk geen echte zware sportkeuring maar een recreatie-keuring , voor welk gebruiksdoel die niet helemaal 100% goede ademhaling niet als een reden van afkeuren wordt gezien.

Het dier heeft daar misschien weinig serieus gelopen en de omstandigheden waren goed , waardoor ze het piepen daar niet ervaren hebben verder en de TS dus ook niet bedonderd hebben.

Het staat op de papieren dat de zware ademhaling opvallend was. Maar dat is niet gezien als een enorme belemmering voor het functioneren als recreatiepaard. De TS heeft vervolgens zelf nagelaten om er verder op door te vragen of zich aan haar onderzoeksplicht te houden. Bij veel mensen zouden de alarmbellen gaan rinkelen bij zo'n aantekening.... je hebt daar zelf òòk een steekje laten vallen , ZEKER als iemand al tegen je begint over Cornage , dan had je dat beter uit moeten (laten) zoeken als je daar bang voor was.

Het kan prima zijn dat de handelaar en veearts geen reden hadden om daar specifiek naar te gaan zoeken.

Omdat het vanwege de inmiddels veranderde omstandigheden nu bij jou pas ineens heviger is geworden en meer tot uiting komt....

Het omruilen KAN ook gewoon een prima voorstel zijn , sowieso dat jaar om te beslissen is een hele keurige benadering vind ik !

Kijk naar wat je voor dit paard betaald hebt en wat een eventueel ander paard waard is , en laat je niet foppen met de prijs.

Als je iemand kunt vinden die er goed kijk op heeft en vaker met dit bijltje gehakt heeft (aankoop van paarden en de juiste prijzen ervoor) , dan is het een hele grote aanrader om die mee te vragen , want voor een ander is het makkelijker dan als het je eigen paard moet worden Lachen

Het is voor mij dus helemaal niet zeker dat de handelaar in dit geval een gemene ploert is hoor , het KAN zijn maar het kan ook prima zijn dat je nu teveel gaat zoeken....

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:33

ik heb een scanner op mijn werk, ik zal als ik het niet vergeet de papieren maandag meenemne ikga het gelijk in me agenda schrijven en dan scan ik het in .

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:35

trisca schreef:
meredith schreef:

Precies, daarom ook maar 4 weken de tijd om te melden dat er cornage is geconstateerd. Maar volgens mij heeft TS hier nog geen onderzoek naar laten doen, toch? Hebben omstanders haar op het geluid en dus evt. cornage geattendeerd?
Als er tijdens een keuring geluid is ontdekt door DA (en dat is in dit geval zo) dan is het normaal dat een DA met je overlegd of je dit verder onderzocht wilt hebben ivm een cornage. Dat is dus niet gebeurd? En ik vraag me af of je iemand bij je had die verstand van paarden en ook de handel heeft of dat je gewoon alleen (zonder ervaren iemand erbij) alles hebt geregeld? Ik zie namelijk in je berichten dat er toch meermaals ook met de handelaar over dat geluid is gepraat. En dan is er niemand in jouw directe omgeving die je dan zegt dat je het beter kunt laten onderzoeken? En zelfs nu, zou ik al was het alleen maar voor mezelf willen weten of het inderdaad wel een cornage is. Want als dit de enigste reden is van het paard terug willen doen, dan wilde ik wel heeeel zeker weten dat dat ook inderdaad het geval is en in welke mate...

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:38

ik vraag idd mijn instructrice of ze mee wilt

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:40

cornageGeplaatst: 16-06-08 12:06

waarom ben je er nu nog steeds mee bezig. Denk dat je graag andere mensen aan wil horen Haha! wat je onder tekst zal zegt Ach gut
Laatst bijgewerkt door meredith op 24-10-08 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:41

ik heb de fokker gebeld die zegt dat ze zware cornage heeft, dat is bij haar geboorte af geconstateert.
ik heb geen deskundige meegenomen wel me nicht die een aantal eigen paarden heeft gehad.
ik weet dat ik veel dingen fout heb gedaan maar van fouten leer je? nietwaar?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:42

meredith schreef:

waarom ben je er nu nog steeds mee bezig. Denk dat je graag andere mensen aan wil horen Haha!

wat bedoel je hiermee?

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:43

Ti_Amo schreef:
meredith schreef:

waarom ben je er nu nog steeds mee bezig. Denk dat je graag andere mensen aan wil horen Haha!

wat bedoel je hiermee?
precies wat er staat. op 16-06 had je het er ook al over
Ti_Amo @ [TAO] cornage

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:47

ik kan dat topic niet openen?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:47

Als je het in juni al wist en hiermee zat, wat is er de afgelopen 3 maand dan gebeurd? Bloos

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:49

zonde van onze tijd Boos! ze is zeker al weer verdwenen Haha! Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:53

Vind het steeds vreemder vinden. Je weet het (van het geluid, want cornage is nog nooit vastgesteld!!!) en hebt er dus al die tijd niets mee gedaan. Of je hebt giga spijt van het feit dat je dit paard gekocht hebt en probeert hier uit te zoeken of een geluid genoeg is om paard terug te brengen of je vind de aandacht leuk. Mijn mening: je hebt een zeer grote fout begaan door niet een ervaren paardenkenner mee te nemen en daar moet je nu voor "boeten". Gebeurd heel veel mensen bij de eerste aankoop(en) Je hebt in dit topic al veel tips gekregen en hier kun je voor de toekomst dan wat mee, maar ik vraag me nog steeds af (en heb al eerder gevraagd, maar geen antwoord gekregen) of dit de daadwerkelijke aanleiding is dat je van het paard af wil, want als dat het geval was geweest had je na aanleiding van je topic in juni al stappen ondernomen...