Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:10

misschien moet je dan ook mijn hele post quoten JP Lachen

Ik geef een skup waar nodig en ik geef ohz ook een draai om de oren waar nodig, en dat steek ik niet onder stoelen of banken......... ik pak aan, en ik beloon alles naar evenredigheid ingespeeld op het individuele paard en diens gebruiksaanwijzing.

Maar een eigenaar kan daar hele andere ideen over hebben, en de eigenaars ideeen zijn vaak die waarom een paard bij mij komt Lachen dus ik breng eerst weer het paard zijn belevingswereld weer in het normale, en dan ga ik werken aan de eigenaars ideeen over hoe je met een paard omgaat.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:32

Steefjevos schreef:
Raar hoor, ik zou niet zomaar mijn paard naar een stal sturen waar ik niet eens mag komen kijken.
Ik zou mijn paard zowieso niet eens opeens naar een stal sturen, ik zou daar eerst eens gaan kijken hoe de huisvesting van de paarden is en hoe ze met de dieren omgaan.

Heeft die vriendin van je uiteindelijk haar paard daarheen gestuurd?

even snel antwoord; wij kennen de stal en eigenaar en daar is opzich niets mis mee voor zover we weten. Ja haar paard gaat er binnenkort heen om te beleren, na 3 weken gaat ze kijken hoe het gaat en er zelf even op, en dan kijken of ze nog 3 weken blijft of niet. Het paard kent de basis al, kan al mee gestapt en gedraafd worden, alleen ze heeft geen tijd om het paard een poosje achter elkaar even goed door te rijden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:37

Sanex, ik zou mijn paard never nooit niet naar zo'n africhtingsstal brengen. Sowieso vind ik het niets als ikzelf niet betrokken zou worden bij het gehele beleerproces. Daarom zou ik eerder naar een Emiel Voest gaan, bijvoorbeeld, als ik uberhaupt al naar een prof zou willen. Knipoog
Daar word je er als eigenaar bij betrokken, je leert een hoop en je krijgt handvaten voor thuis, indien nodig.

(Maar goed, ik vind beleren heel leuk om te doen, dus doe het liever allemaal zelf en daarnaast met extra hulp van een goede, paardvriendelijke instructrice Lachen ).

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:39

KiWiKo schreef:

Ik geef een skup waar nodig en ik geef ohz ook een draai om de oren waar nodig, en dat steek ik niet onder stoelen of banken......... ik pak aan, en ik beloon alles naar evenredigheid ingespeeld op het individuele paard en diens gebruiksaanwijzing.

Maar een eigenaar kan daar hele andere ideen over hebben, en de eigenaars ideeen zijn vaak die waarom een paard bij mij komt Lachen dus ik breng eerst weer het paard zijn belevingswereld weer in het normale, en dan ga ik werken aan de eigenaars ideeen over hoe je met een paard omgaat.

Je geeft een skup en een ohs draai om zijn oren?????????!!!!!!!!! Ach gut

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:43

SANEX schreef:
Steefjevos schreef:
Raar hoor, ik zou niet zomaar mijn paard naar een stal sturen waar ik niet eens mag komen kijken.
Ik zou mijn paard zowieso niet eens opeens naar een stal sturen, ik zou daar eerst eens gaan kijken hoe de huisvesting van de paarden is en hoe ze met de dieren omgaan.

Heeft die vriendin van je uiteindelijk haar paard daarheen gestuurd?

even snel antwoord; wij kennen de stal en eigenaar en daar is opzich niets mis mee voor zover we weten. Ja haar paard gaat er binnenkort heen om te beleren, na 3 weken gaat ze kijken hoe het gaat en er zelf even op, en dan kijken of ze nog 3 weken blijft of niet. Het paard kent de basis al, kan al mee gestapt en gedraafd worden, alleen ze heeft geen tijd om het paard een poosje achter elkaar even goed door te rijden

Dan rij je toch gewoon twee of drie keer in de week, met begeleiding, en de rest longeren of zo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:45

montyjansen schreef:
KiWiKo schreef:

Je geeft een skup en een ohs draai om zijn oren?????????!!!!!!!!! Ach gut

jij beloont zeker als een paard zijn voorbeentjes om jouw oren vouwd, dat vind jij leuk Lachen lachen man!! Ik heb daar iets andere ideeen over, noem mij vooral fout Lachen Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:50

lekker idee dat je niet welkom bent, idioot zelfs.
Zou mijn stal niet zijn.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:55

Twiggy2008 schreef:
Sanex, ik zou mijn paard never nooit niet naar zo'n africhtingsstal brengen. Sowieso vind ik het niets als ikzelf niet betrokken zou worden bij het gehele beleerproces. Daarom zou ik eerder naar een Emiel Voest gaan, bijvoorbeeld, als ik uberhaupt al naar een prof zou willen. Knipoog
Daar word je er als eigenaar bij betrokken, je leert een hoop en je krijgt handvaten voor thuis, indien nodig.

(Maar goed, ik vind beleren heel leuk om te doen, dus doe het liever allemaal zelf en daarnaast met extra hulp van een goede, paardvriendelijke instructrice Lachen ).

eens Ja

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:09

Ik werk op een africhtingsstal
En bij ons kunnen de mensen als ze bellen altijd komen kijken!
Oke moet wel toegeven dat het wel irritant is als ze om de haverklap op de stoep staan, maar dit verschilt ook per eigenaar. Maar als de eigenaar dat wil dan gebeurd het.
Als ze mensen er zelf op willen mogen ze dat en krijgen ze begeleiding van ons. En als het nog niet verantwoord is, geven wij dit ook door, en rijden we hem zelf voor, zodat de eigenaar kan zien waarom we dit zeggen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:20

KiWiKo schreef:
jij beloont zeker als een paard zijn voorbeentjes om jouw oren vouwd, dat vind jij leuk Lachen lachen man!! Ik heb daar iets andere ideeen over, noem mij vooral fout Lachen Lachen

Haha!

Ik denk dat je het een paar posts eerder heel goed verwoord hebt. Mensen mogen bij jou wel komen kijken maar je hebt het liever niet. Je legt helder uit waarom, maar zegt ook duidelijk dat je het niet verbiedt!!!

Kijk, iemand die het ronduit verbiedt, zou ik mijn paard niet toevertrouwen. Iemand die zegt liever niet want.......... Maar het mag wel, dat is een heel ander verhaal. Dan blijf je toch open naar je klant toe....... Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:40

KiWiKo, effe voor de duidelijkheid: Een jong paard wat zich zo verzet bij het beleringsproces, dat je zo moet afstraffen, dan doe je iets fout, lijkt mij. Ik denk dat jij het meer hebt over de paarden die bij jou komen met gedragsproblemen, toch? Maar dat is weer een heel ander verhaal dan een jonkie laten africhten ergens, vind ik.

Al hoewel je weet dat ik niet van het geweld ben, moeilijk paard of niet..... Knipoog Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:42

een jong paard wat zich zo verzet gaat mij veel aan telefoonkosten kosten Lachen want ik ga de eigenaar overtuigen dat het effe iets langer tijd kost Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:44

Hahaha, dat snap ik. Knipoog

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:15

Ik heb juist graag dat de eigenaren regelmatig komen kijken.
Meestal maak ik afspraken voor 1 keer in de week, waarin ik alle tijd neem. Om alles te bespreken, het doel, waar we aan hebben gewerkt om dat te bereiken, wat er wat minder ging en hoe we er aan gaan werken om dat eventueel op te lossen. Paard wordt uitgebreid voorgereden.
Diegenen die ervoor hebben gekozen eerst enkele malen onder begeleiding te rijden, die help ik op dat moment.
Dat het soms net wat minder gaat als de eigenaar staat te kijken is soms wel jammer, omdat het bijvoorbeeld erg lekker ging. Van de andere kant doe ik niet anders dan anders, ook voor de eigenaren zijn dat leermomenten.
Ik ben graag heel duidelijk en helder. Zéker tijdens de trainingsperiode, dat de eigenaar vertrouwen heeft in mijn werk vind ik erg belangrijk. Ze willen zelf namelijk zo goed mogelijk verder met het paard en ik denk dat dat wat makkelijker is als ze de uitleg en het resultaat van een bepaalde aanpak direct kunnen zien en plaatsen.
Tussendoor kan altijd binnengewandeld worden, dat is geen enkel probleem.
Maar omdat ik dan niet altijd alle tijd kan nemen voor een praatje, of zelf ergens ben trainen voel ik me weleens bezwaard Knipoog (maar dat is meer mijn probleem) Daarbij staan de paarden gelukkig particulier gestald en word het wel zeer op toegezien dat niet zomaar jan en alleman naar de paarden loopt.

Persoonlijk vind ik het dus wel fijn als ik even een belletje krijg vooraf, maar dat hoeft niet. Ik kan best begrijpen dat de eigenaar 'steekproeven' houdt.
Ikzelf zou mijn paard niet brengen naar een stal waar je helemaal niet langs mag komen, dan krijg ik ook wat twijfels over de wijze van trainen.
Van de andere kant kan ik ook begrijpen dat als je een heel 'opdringerige'eigenaar zou hebben die alles 'sielug'vindt dat dat niet prettig is.
Daarom ben ik heel open in de communicatie, zodat de eigenaar ook begrijpt waarom je een paard eventueel eens wat op een bepaalde manier aanpakt. Zou er gezanik blijven mogen ze het dier direct op komen halen, voor koppijn krijg ik niet betaald Haha!
Gelukkig is dat nog niet voorgekomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:48

Kijk, dat vind ik nou een prima opstelling. Helder, duidelijk en open.

Beste TS ik zou als ik jou was je paard maar naar dit adres brengen. Lachen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 23:51

montyjansen schreef:
SANEX schreef:

Dan rij je toch gewoon twee of drie keer in de week, met begeleiding, en de rest longeren of zo.

Het is mijn knollenbeest niet dus als zij 'm naar een africhtingsstal wil doen om even goed door te rijden i.p.v aan te blijven pielen is dat haar keuze. Ging dit topic ook niet over Knipoog

@Kiwiko; wat ben je weer heerlijk droog, i like it! Haha!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:52

KiWiKo schreef:

Ik sla hem niet om zijn oren en schoppen doe ik ook niet, omdat een eigenaar hem vrije opvoeding gaf hoef hij niet in elkaar worden getrimd, doe je bij een kind toch ook niet, er word altijd gezuurd over aller lei dingen die niets met de problemen hebben te maken.
Er word tegen mij wel gezegd wat hij bij jou leert in drie dagen, heeft hij bij ons nog niet geleerd in drie jaar, lijkt mij duidelijk dat ik het vrij redelijk doe. Cool
Wat is fout? Volgen mij heb ik dat niet gezegd, maar kan anders denk ik. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:58

duidelijk dat jij zulke dingen nog niet hebt meegemaakt Lachen Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:08

KiWiKo schreef:
duidelijk dat jij zulke dingen nog niet hebt meegemaakt Lachen Lachen

Wat jij wil, ik krijg geen hengsten, die geleerd zijn die als veulen de voetjes op de schouder moesten zetten??en als ze drie jaar zijn mogen ze dat niet meer, is ook raar. Ach gut
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 18-10-08 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:15

SANEX schreef:
Beetje vreemde titel, maar kon er niet helemaal in kwijt wat ik bedoelde.
Een kennisje van mij brengt haar paard een paar weken naar een africhtingsstal om te beleren. In die weken is zij niet welkom om te komen kijken hoe het gaat. Ze mag pas komen als het paard beleerd is.

Aan de ene kant begrijp ik dit wel, ik neem aan dat het niet echt prettig beleren is wanneer de eigenaar je continu op de vingers kijkt,ieders trainingsmethode is anders en dat zou wrijving kunnen geven tussen trainer, en eigenaar die emotioneel bij paard betrokken is en daardoor misschien sneller dingen als 'zielugh' ervaart.
Aan de andere kant zou ik er persoonlijk wel veel moeite mee hebben. Je brengt je paard natuurlijk naar iemand die je vertrouwt, maar toch zou ik wel de gang van zaken meerdere malen willen zien. En niet pas na een paar weken als het paard 'klaar' is...

Wat vinden jullie ? Wel of niet begrijpelijk dat iemand geweigerd wordt bij zn/haar eigen paard te kijken tijdens training ?
Wie brengt zn paard zonder problemen heen en wie zou zoeken naar iemand waarbij je wel de training kan volgen ?
Ben wel benieuwd naar de mening van anderen...

Ik kan begrijpen dat ze niet de hele dag door eigenaren op hun bedrijf willen. Het is immer geen pensionstalling. Maar een bv 2 a 3 keer per week moet toch mogelijk zijn. Helemaal niet langs mogen komen zou ik niet accepteren.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:13

Vreemde zaak, als je proffesioneel bezig bent heb je er geen moeite mee als de eigenaar komt kijken.
krijg er een beetje onderbuik gevoelens van.
meschien eens handig om op google enz in ieder geval wat meer informatie over deze stal te verzamelen.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:04

Ik vind het een beetje verdacht.. Ken zelf meerdere mensen die hun paard naar (ieder een andere)trainingsstal hebben gebracht en mochten gewoon komen wanneer ze wilde.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:31

Ik ben het wel met kiwiko eens hoor!

Sommige paarden hebben echt wel opvoeding nodig. dat wil niet zeggen allemaal. Maar als ze mij de stal uit proberen te trappen, krijgen ze van mij er toch ook een.
Dat ze een keer een tik of iets krijgen wil niet gelijk zeggen dat je ze mishandeld hoor! Heeft gewoon ook met opvoeding te maken.
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het paarden die over je heen walsen met alles, van die verwende beesten, waar alleen een keer foei tegen is gezegd en 5 sec later het zelfde weer doen.
Ik laat me niet bijten of schoppen door een paard, als ze dat doen/proberen, krijgen ze er zelf een net zo hard terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:30

Het valt me op dat het gros er hier vanuit gaat dat alle paarden altijd maar braaf zijn, en niks doen!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:40

Ik zou mijn paard ook niet naar een stal brengen waar ik de eerste 3 weken niet welkom ben om te komen kijken..
Op een zeer bekende stal hier in de buurt is dat ook zo, en ik vind het maar raar. Natuurlijk moet je niet elke dag langskomen, maar 2 á 3x per week even komen kijken tijdens het trainingsdeel van je paard moet kunnen.

Mijn merrie is deze zomer ook beleerd, en ik mocht gewoon komen wanneer ik wilde. Ik ben toen 2 tot 3 keer per week geweest. Ze belden me zelfs of ik kwam kijken etc. Was heel fijn toen!
Twas dus een zeer braaf dier, want na 2 dagen in training zaten ze er al op, had al een hoop voorwerk thuis gedaan.. Knipoog
Zo kon ik precies zien hoe mijn paard vorderde en ik mocht na 2 weken al zelf er op.

Ik had besproken voor 4 weken, dus ik heb nog 2 weken lekker 3x per weer gelest met haar en ze werd verder ook nog door de trainers gereden. Was een hele fijne tijd daar op de trainingsstal, ze hebben me overal bij betrokken en ik heb er heel veel van geleerd.. Lachen