Paard valt om in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Paard valt om in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:57

He he gelukkig maar weer.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:12

Wat super! Altijd goed om positieve verhalen te horen alvorens ik het zelf ga proberen Knipoog

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:39

Ja ben ook helemaal blij, had natuurlijk ook hier al van veel mensen gehoor/gelezen dat het hielp. Maar toch, eerst zien dan geloven Haha! Nu maar hopen dat het goed blijft gaan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:47

O dat had ik ook, maar die van mij staat op die manier al jaren weer met plezier op de trailer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:04

Super!!!!!!!11 fijn dat het zo simpel opgelost kon worden! helemaal top!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:13

Super Anne dat het zo goed is gegaan.

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:43

mijn paard was een keer ernstig gevallen in de trailer daardoor had ze hara been gebroken en toen moest ze een spuitje Huilen Ach gut

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:01

Ik ben degene die dit topic heeft geopend en dankzij jullie tips is mijn probleem verholpen! Schot schuingezet en langere stang erachter en mijn paard weet zich nu in elke bocht staande te houden, super :wave: :wave:

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:15

Fijn te horen!!!! ehh... lezen! +:)+

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:12

AmonRe schreef:
Ik ben degene die dit topic heeft geopend en dankzij jullie tips is mijn probleem verholpen! Schot schuingezet en langere stang erachter en mijn paard weet zich nu in elke bocht staande te houden, super :wave: :wave:

SUPER! Goed om te horen.

Helaas gaat het bij die van mij nog steeds niet 100%. We hebben m toen terug naar huis gebracht zonder schot, dat ging goed, wel nog overdreven voorzichtig gereden. Toen was mijn laatste bericht hier. Daarna hebben we nog een keer geoefend, we hebben toen ook wat 'harder' gereden door de bochten, gewoon zoals we het voorheen ook zouden doen zeg maar. Ging ook wel prima.

Nu ben ik 2 weken geleden van stal verhuist, dus weer met de trailer op pad, en bij een van de eerste rechter bochten deed ze het weer! Zo heel onnozal trappelen alsof ze omkiept. Heel langzaam verder gereden en de verdere reis is (met aangepast rijgedrag) goed gegaan, maar toch....

In de linkerbochten stap ze gewoon even om haar evenwicht te behouden, maar rechtsom verzet ze haar benen niet! Het schot is er nog steeds uit (blijft er wat mij betreft ook uit) ze staat met haar voorkant in het midden en haar achterkant rechts. Als er dan een rechterbocht komt gaat ze wel tegenhangen naar links, maar verzet dus geen pas. Ze staat dan dus met haar voorbenen in het midden, maar haar bovenkant zowat helemaal tegen het schot aan. En volgens mij als het dan 'te hard' gaat om het zo op te lossen, begint ze te trappelen omdat ze in principe dus omkiept.

Nou, heel verhaal weer. Maar wie komt dit bekent voor, heeft een oplossing of bijv. iets van oefeningen wat ik kan doen zodat ze gaat snappen/durven haar benen te verzetten in een bocht?

Paard was overigens niet bezweet, paniekerig oid.
Laatst bijgewerkt door Anne_0 op 15-01-09 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:14

die van mij is ook een keer zomaar omgevallen, hij had toen wel een snee in zn been... het was een geluk dat hij zo rustig van karakter is, anders had hij de trailer aan gort geslagen :=

ik heb er zelfs foto's van :')

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:18

Mijne laat zich ook vallen en molt de hele trailer. Nu staat het schot schuin en is het over.. Hij kan ook niet met zijn 2tjes staan dan is het feest. Erg jammer, want kan nu niet meer met zijn tweetjes naar het bos ofzo..

_Evelyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:15

hallo,

'leuk' te lezen dat er nog mensen zijn die hetzelfde probleem hebben. Ik zit nu ook in het hertrainen van mijn paardje dat valt / zich laat vallen op de trailer. Voorlopig gaat het de goede weg op (duimen). Dus hier even mijn verhaal, k ga het proberen zo feitelijk mogelijk te geven, hopelijk zijn jullie er ook iets mee, advies is allesinds welkom.

Ik heb een rustige quarter merrie van 3.5 jaar, helemaal geen 'stresskonijn', integendeel bomproof maar met een zekere dominantie. Ze ging in het begin zonder problemen op de trailer en kon vlot vervoerd worden (meestal alleen in een tweepaardstrailer). Na een tijdje was er meer gestommel op de trailer en ook een trailerladen probleem. Het ladenprobleem had vermoedelijk met dat gestommel te maken aangezien het rijden een nogal stressvol gebeuren was geworden. Het trailerladen heb ik met mijn trainer kunnen oplossen, stapje per stapje, niet te veel druk, haar weer vertrouwen in de trailer geven. Zelf ook nog een week of 3 mee verder gegaan, samen met haar uren op de trailer gestaan, met haar eten, erop eraf, dan es auto starten en weer afleggen etc. De laatste fase was metertje vooruit rijden en achteruit toen ze er alleen op stond, wat prima ging.

Nu plande ik vorige week korte ritjes met haar te gaan doen en haar er telkens weer uit te halen en dan lekker in de wei te laten. De eerste keer dat ik dit wou doen was het weer een gestommel van jewelste (laten vallen dus). Ik ben toen bij haar in de trailer gaan staan terwijl iemand ander reed, en telkens ze zich wou laten vallen heb ik ze een ruk aan de halster gegeven om haar recht te zetten en ze op haar donder gegeven (stem, niet slaan of zo hoor), telkens ze weer rechtstond kreeg ze een knuffel of wat voer. Wat me opviel is dat ze er tussendoor niet zo bang bij stond, het vallen leek een vorm van protest (of iets dat ze in haar hoofd haalt). Want na eventjes moest ik maar mijn stem verheffen en ze zette zich weer mooi vierkant op haar voetjes. De bochten naar rechts (ze valt altijd naar rechts, staat ook rechts) waren wel het vervelendst.

Ik vermoed dat ik in het begin een paar keer net te scherp mijn bochten genomen heb waardoor ze deze 'gewoonte' opgenomen heeft (ik ben nochtands geen roekeloos chauffeur, maar als je zelf in die trailer staat dan is dat niet echt een stabiel iets...). Effe brainstormen met mijn lesgeefster en we gingen op zoek naar iets om haar gewoonte te doorbreken (gewoon korte ritjes was dus niet voldoende), waarna we haar hopelijk nadien weer vertrouwen in dat wiebelding konden geven.
Dit weekend hebben we haar eens achterstevoren op de trailer gezet, dus ook achterstevoren laden (is niet eenvoudig maar lukt), hoofdje wat schuin of over de klep en ik ernaast om haar opnieuw te corrigeren als ze zou vallen. Slechts 1 keer bij het starten moeten boos worden, nadien niets meer ! Wat een opluchting was dat. Voor de rest was het een hilarisch ritje, want de chauffeurs achter ons zagen zowel mijn paard als mij over de klep kijken en we hebben wat afgezwaaid :D.

De dag nadien haar opnieuw vooruit op de trailer gezet met het tussenschot schuin, opnieuw enkel in het begin aanzet tot vallen dat ik kon corrigeren en nadien ook niets meer. Ik zag dat ze haar achterbenen een pak breder kon zetten en dus meer steun had, ze zou wel nog willen leunen naar rechts als ik even aan haar halster trok stond ze weer mooi recht.
Nu zijn we van plan om dit zo nog enkele keren te doen totdat we haar niet meer moeten rechtzetten gedurende de rit, volgende stap is halfweg de rit uit te trailer te gaan zodat ze alleen op de trailer staat. Vermoedelijk ga ik voor altijd het tussenschot opzij zetten, we zien wel als het ooit nog anders kan, maar ik ga al blij zijn dat het zo lukt. K ga wel een lange baar maken voor achter haar, anders zou ze tegen de laadklep durven leunen en k zou echt niet graag hebben dat die het tijdens een rit begeeft.

thx voor het lezen alvast

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:53

Heey,

'leuk' om je verhaal te lezen. Zoals je een paar posts hierboven kan lezen doet de mijne het ook, en ook alleen rechtse bochten. Ze is ook (naar mijn idee) totaal niet bang of angstig, op die keer dat ze echt goed gevallen is na, toen was ze zeiknat. Laden is ook geen probleem. Heb je het tussenschot er al eens helemaal uit gehaald? Dat heeft bij mij iig al iets geholpen. Heb je hem nu wel 'goedom' in de trailer, of nog steeds verkeerd om?

_Evelyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:34

laatste keer stond ze gewoon weer met haar neus naar voor in de rijrichting (lijkt mij uiteindelijk wel het handigst - k hoop het zo te houden), misschien ook eens enkele ritjes omgekeerd proberen ?

Ik durf er het schot niet volledig uit te halen, als ze dan valt, dan valt ze echt wel volledig en dat wil ik toch nog vermijden. Ze reageerde goed op het schot schuin, dus k hoop dat dit lukt.

Heb jij al es geprobeerd er bij te staan in de trailer ?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 07:57

_Evelyn_ schreef:
laatste keer stond ze gewoon weer met haar neus naar voor in de rijrichting (lijkt mij uiteindelijk wel het handigst - k hoop het zo te houden), misschien ook eens enkele ritjes omgekeerd proberen ?

Ik durf er het schot niet volledig uit te halen, als ze dan valt, dan valt ze echt wel volledig en dat wil ik toch nog vermijden. Ze reageerde goed op het schot schuin, dus k hoop dat dit lukt.

Toch blijkt bij velen dat het schot er volledig uithalen, vaak het beste werkt. Kijk maar naar hoe goed jou paard reageert op het schot alleen schuin...

Ik denk dat veel mensen bang zijn dat hun paard omvalt met het schot eruit, maar toch blijkt vaak dat ze, door de ruimte die ze hebben, breed gaan staan, zowel in de voorhand als de achterhand, waardoor ze makkelijker hun balans kunnen houden.

Erbij staan in een trailer vind ik erg idealistisch(om je paard het zo te leren), maar ook wel erg gevaarlijk. Stel er gebeurt een keer wat, degene in je auto moet een noodlanding maken, jij maakt een vlucht door de trailer, dan gaat je paard helemaal nooit meer de trailer in. Ik vind dat altijd een eng idee, erbij blijven in de trailer.. Dan zou ik toch echt liever kiezen voor het schot er helemaal uit, helemaal inpakken in de beschermers en dan een keer gaan rijden, kijken wat er dan gebeurd.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:18

_Evelyn_ schreef:

Direct nadat ze echt gevallen was heb ik er het eerste stukje bij gestaan op de terugweg, maar toen deed ze weer zo raar, dus zijn we vrijwel meteen gestopt. En nu ik het tussenschot eruit heb vind ik het te gevaarlijk om erbij te staan (met tussenschot is ook gevaarlijk, maar toch).

Ik had bij die van mij juist het idee dat ze in paniek raakte van het tussenschot, daarnaast heb ik 'liever' dat ze zonder schot valt, ze zullen maar klem komen te zitten ofzo.... En ik denk dat de kans op verwondingen minder groot is. Maargoed, mijn tussenschot kan niet schuin, dus dat is natuurlijk wat anders.

Voordat ik het schot eruit heb gehaald heb ik ook naar aanleiding van tips in dit topic overwogen om haar achterstevoren te vervoeren, maar heb het niet gedaan omdat ik het toch te gevaarlijk vond aangezien mijn trailer er niet voor gemaakt is en het hoofd dus eigenlijk geen plek heeft en ik het om diezelfde reden ook niet echt als een structurele oplossing zag.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:05

Wij hebben er ook eentje gehad die zich om liet vallen (altijd naar zijn linkerzijde) en vervolgens begon te timmeren. Ik heb er uren achterin bij gezeten (vrachtwagen) om hem te observeren, en ik heb juist de tegenovergestelde conclusie getrokken als die ik hier hoor. Deze hackney stond te ruim en kreeg hierdoor geen steun. Wij hebben zijn vak verkleind door aan 1 schot een stuk schuimrubber, bekleed met skai leer van een 10 cm dik te maken. Zo stond hij strakker met zijn lijf tussen de schotten (onderkant schot is open, dus benen kunnen er nog een stuk onderdoor gezet worden) en als hij tegen het schot aan kwam deed het hem geen pijn meer (dat was de oorzaak van het timmeren). Deze hackney werd al meer dan 10 jaar zonder problemen vervoerd, en dit probleem kwam bij een nieuwe vrachtwagen, na een aantal maanden. Nadat we het schuimrubberen kussen hadden neergehangen is hij ook weer jaren zonder problemen vervoerd.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:49

wij hebben dit ook een keer met een paard geha. dit paard viel met het minste of gerinkste om. zelfs een keer op de snelweg! we reden over een ''richel'' van een viaduct. de eigenaar (NIET MIJN MANIER!!!!)had een spanband in zn auto liggen en heeft het paard overeind geholpen en het met de spanband vast gezet. het was een goeie tijdelijk oplossing maar volgens mij was het voor het paard echt niet fijn. later gewoon schot iets breder gezet en het ging goed

_Evelyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:38

even een updatetje:
mijn paard staat nu zonder problemen op de trailer met het tussenschot schuin ! :D

Gisteren dan nog een stapje verder gegaan en opnieuw gekeken wat het kon worden met twee paarden in de trailer (dus het schot weer recht). Ik ga namelijk met een vriendin naar een cursus en anders moeten we met twee auto's rijden. Het eerste kwartier stond ik ook in de trailer met de paarden en heb ik haar in het begin weer enkele keren op haar donder moeten geven omdat ze aanstalten maakte om zich te laten vallen in de bochten naar rechts. Na een tijdje begon ze echter te ontspannen en haar hoofdje naar beneden te laten gaan, de training leek toch geholpen te hebben. Halfweg de rit gestopt en in de auto gestapt en geen verdere problemen meer gehad ! :D Ben ik echt wel blij mee. Rijden doen we wel supervoorzichtig en de bochten naar rechts nemen we aan 5 km/u, gewoon om zeker te zijn.

Het ironische was trouwens dat we gisteren tegengehouden zijn door de politie omdat we te traag reden op de autostrade (we zouden moeten proberen 90 km/u te rijden ipv 70 à 80) en dat dit niet veilig is voor de vrachtwagens... Tja, wat moet je er dan mee ? (gelukkig zat ik al niet meer in de trailer... :o )

Wat wel een enorme les voor me geweest is, is zelf in de trailer staan en te voelen wat een gewiebel en 'eng' gebeuren dit is, zelfs als je nog erg traag rijdt. Elke chauffeur zou het es moeten meemaken, dan ga je wel beseffen dat je echt wel voorzichtig moet rijden voor je paarden.

groetjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:48

Vergeet niet dat een paard wel op 4 benen staat om zich in evenwicht te houden en wij maar op 2. Een paard staat er vele malen compfortabeler in dan wij. Dus vergelijken met wat een paard voelt in de trailer en hoe "eng" het is kun je niet. ;)

_Evelyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:44

daar heb je ook een punt :-)