[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:45

Nissan X trail wel eens proef gereden?
Ik vond het een enorm onoverzichtelijke auto. Was er heel ongemakkelijk in alhoewel ik normaal vrij eenvoudig in verschillende auto's rij. Hij gaf mij een beetje het gevoel van een transporter met veel herrie.
Ik vind ook dat hij voor zijn maat erg weinig mag trekken, het is meer uiterlijk vertoon dan wat anders.
Mazda is een fijn merk om te rijden naar mijn mening.

assie

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 16:03

Mazda 6 doet het best heel fijn als trekauto is mijn ervaring. Was dan wel een diesel, geen idee wat voor blok erin lag. Hij deed het prima en wil zonder trailer ook lekker sportief rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:12

De xtrail zie ik betrekkelijk weinig als trekauto op de wedstrijden waar ik kom. Veel vaker Mercedes, ford, mitsubishi, Nissan navara, Toyota, landrover... de paar mensen die er ooit mee reden hebben de xtrail snel weer van de hand gedaan. Ze vonden 'm niet betrouwbaar, best snel de kont eruit gooien, rondspringen etc.

Nissan maakt meer lawaai dan een andere auto. Vind ik zelf ook. Jarenlang met een almera gereden. Als gezinsauto heerlijke wagen maar idd stuk luidruchtiger dan al wat erna gevolgd is.

mariekebons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:23

Bedankt voor de feedback over de Nissan x trail, dat is nuttige info.
En ook fijn te horen dat de Mazda 6 positief bevallen is als trekauto. Ik twijfel nog tussen diesel en benzine. Diesel heeft de voorkeur, maar de maandelijkse kosten daarbij..... :(

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:38

Vanmiddag mijn Chevrolet Pick-up verkocht, dus nu op zoek naar een andere, eisen zijn niet zo hoog. In ieder geval grijs kenteken, 4x4, en minimaal 2800 kilo trekken, max 6000 euro
Ik heb op mijn lijstje staan Mitsubitsi Pajero Sport, Kia Sorento, Hyundai Terracan en de Jeep Grand Cherokee. Omdat ik hiervoor een Discovery heb gereden (die wil ik niet meer) vind ik het nogal lastig om te kiezen welke voor mij de beste keus zou zijn.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:07

happyfell schreef:
Vanmiddag mijn Chevrolet Pick-up verkocht, dus nu op zoek naar een andere, eisen zijn niet zo hoog. In ieder geval grijs kenteken, 4x4, en minimaal 2800 kilo trekken, max 6000 euro
Ik heb op mijn lijstje staan Mitsubitsi Pajero Sport, Kia Sorento, Hyundai Terracan en de Jeep Grand Cherokee. Omdat ik hiervoor een Discovery heb gereden (die wil ik niet meer) vind ik het nogal lastig om te kiezen welke voor mij de beste keus zou zijn.

Ooit een Pajero gehad, fijnste auto ooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:42

Ik rij een pajero sport uit 1997 en echt, dat ding is mijn trots, mijn rots in de branding, mijn troon, mijn zand- en moddervreter en bovenal mijn deur naar de vrijheid. Trekt mijn ifor (tmm 2600) met gemak. Zelfs met 2x 600kg erin hellinkje modder op met amper aanloop, door zand, hoog gras...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:19

ikke schreef:
Ja hoor, dat kan uitstekend, als je er tenminste geen probleem mee hebt om na elke rit met klotsende oksels en knallende koppijn uit te stappen.
En niet klagen als je de tunnel A16 bij Dordrecht met 70 per uur uit komt en de borden boven je 70 gaan knipperen.....

haha joh, zo erg is het nou ook weer niet.

Het begint sowieso bij goed materiaal. Een goede trailer met wielen die ook werkelijk alle vier naar voren wijzen scheelt al een bak.

Ik reed met mijn DS3 die maar 1100 mag trekken met goede, fijne trailer en pony (oke, wel kleine pony van 250 kg, trailer was 760) en dat ging super. Je moet met een paard ook helemaal geen 120 willen rijden.

Later met dezelfde DS3 met een LEGE autoambu die maar 550 kg woog en dat was hel. Ding spoorde niet dus trok mn achterwielen constant onder de auto weg. Dus rit afgekapt en door een ander die ambu laten ophalen.

Daarnaast heb ik toch heel lang een Pajero Pinin (SWB) voor mn anderhalf paards gehad met grote, dikke E pony. Pinin weegt 1200 oid? en mocht 1500 trekken. Ging perfect, nooit spatje moeilijk, trok de trailer zonder enige vorm van inspanning door dikke zand en sneeuw duinen. Maar goed, harder dan 80 was met dat ding zonder trailer al niet fijn ivm versnellingsbak verhoudingen dus met trailer deden we dat ook niet.
later RAV4 funcruiser (dus ja, weer zo'n klein ding) die weegt ook iets van 1200 en mag ook iets van 1500 hebben. Had ik voor mn mentrailer met B pony. Ook dat was prima combi (pony en koets 400 kg bij elkaar ofzo, trailer was 800)

Kijk natuurlijk willen we allemaal het liefst een gigantische landrover van 2,5 ton ervoor, maar eerlijk, hoeveel mensen kunnen het betalen om dat te rijden??? Als je 1 Epony maximaal wil vervoeren zijn er ook wel goedkopere alternatieven.....

Alleen inderdaad geen 120 willen rijden, niet met giga windkracht de weg op.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:27

Met BE mag je sowieso maar 90. Al zie ik er elke keer weer met giga trailers en dikke auto ervoor ruim 120-130 vlammen. Die zijn gek.
Maar dat zijn veel automobilisten als ze een paardentrailer voor zich zien.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 19:07

Mag ik aan jullie ervaring en mening vragen ?

Ben aan het kijken voor een nieuwe wagen en ik ben aan het twijfelen en weet niet of ze uberhaubt goed zijn om te trekken. Ik ken der echt 0,0% van !

Kia sportage 1.7 III 2wd ,deze heeft 116PK

Ford Kuga 2.0 TDCI 4wd , deze heeft 136PK. Wel veel hogere verkeersbelastingen en inverkeerstelling kosten .. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:18

xLaraaj schreef:
Mag ik aan jullie ervaring en mening vragen ?

Ben aan het kijken voor een nieuwe wagen en ik ben aan het twijfelen en weet niet of ze uberhaubt goed zijn om te trekken. Ik ken der echt 0,0% van !

Kia sportage 1.7 III 2wd ,deze heeft 116PK

Ford Kuga 2.0 TDCI 4wd , deze heeft 136PK. Wel veel hogere verkeersbelastingen en inverkeerstelling kosten .. :)

Dikkere motor = meer power = meer belasting (in België)
Ik schat zomaar dat die Kuga ook weleens wat beter in elkaar zou kunnen zitten, naast de 4x4 die je verder brengt waar de Kia je zal laten staan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:33

ikke schreef:
naast de 4x4 die je verder brengt waar de Kia je zal laten staan.

De vraag is dan ook "wat wil je er mee trekken en onder welke omstandigheden? "

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:35

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
naast de 4x4 die je verder brengt waar de Kia je zal laten staan.

De vraag is dan ook "wat wil je er mee trekken en onder welke omstandigheden? "

Wat erop zit is bruikbaar. Ooit in de zeikregen op een wedstrijdterrein gestaan?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:43

Ja, ook wel eens met lege trailer het terrein af gereden om pas op meer vaste ondergrond de extra kilo's erop te laden. Maar in de praktijk viel 2wd niet echt tegen.

Om wat gericht advies te geven is het wel handig te weten wat de bedoeling is, lichte trailer met pony? 2paards ifor met twee bwp-ers? Enz.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:56

Occasioneel een 2-paarden trailer met quarters :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:04

Quarter weegt al gauw 500 kg dat x2 en een trailer van 700 kg. Zou die Kia 1.7 dat trekken??

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:34

Volgens autoweek.nl heeft de 1.7 max trekgewicht 1200 kg. Dat is met één quarter al erg krap. Opvallend is dat de twee liter diesel wel meteen twee ton aan de haak mag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:42

Rex_Rolfo schreef:
Volgens autoweek.nl heeft de 1.7 max trekgewicht 1200 kg. Dat is met één quarter al erg krap. Opvallend is dat de twee liter diesel wel meteen twee ton aan de haak mag.

Dat zegt iets over het knullige ontwerp van die, feitelijk underpowered, 1.7.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:25

Ik heb sinds kort die Kuga. Alleen nog een andershalf paards trailer achter gehad. Fijne auto die tov een rav 4, tuscon, sportage, grand vitara fijner weg gedrag heeft voor dagelijks gebruik. Hij helt wat minder in bochten.
Verder heb ik hem nog te kort om veel zinnigs over te zeggen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:33

Helaas is onze auto zo verslechterd dat deze niet meer voor de (2 paards) trailer kan. We willen eigenlijk over naar een wat goedkopere auto in onderhoud, benzine en wegenbelasting.
We hebben momenteel maar 1 paard (hopelijk volgend jaar met veulen).
Maar zouden de 2 paards trailer wel graag aanhouden.

Zijn er auto's (benzine, automaat) welke goed 1 paard in een 2 paards trailer mogen trekken, maar geen 2 paarden? Ik zal rond de 1600 kg nodig hebben.

Als dit niet kan of niet veilig genoeg is, dan kan ik de trailer inruilen voor een 1,5 paards maar dat doe ik liever niet.

Reed gister overigens met een Volvo XC90 welke 2250 kg mag trekken en in de tunnel ging de trailer iets slingeren met remmen, doodeng. Het moet dus wel echt allemaal goed en veilig zijn. Trekkracht alleen zegt blijkbaar niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:58

Waarom zou dat aan de auto liggen? Zou eerder kijken naar de kogeldruk/gewichtsverdeling in de trailer en de afstelling/staat van de oplooprem en remmen.

Ben blij dat er zo'n grote zware auto voor stond. Dan heb je tenminste nog iets te zeggen en gaat je trailer er niet met je auto vandoor.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:27

Gloa schreef:
Waarom zou dat aan de auto liggen? Zou eerder kijken naar de kogeldruk/gewichtsverdeling in de trailer en de afstelling/staat van de oplooprem en remmen.

Ben blij dat er zo'n grote zware auto voor stond. Dan heb je tenminste nog iets te zeggen en gaat je trailer er niet met je auto vandoor.

Afbeelding Als b.v. de linker remmen van de trailer meer afremmen dan rechts kun je je voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor fijn weggedrag.

Er zijn genoeg auto's die 1600 kg mogen trekken. SUV's maar ook voldoende middenklassers met een flink motorblok erin.
http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php geeft bij benzine / automaat / sedan / max 60K nieuwprijs 324 resultaten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:35

Gelukkig was het niet mijn eigen trailer, die ligt altijd stabiel achter de auto. Nu had ik dus en een vreemde auto en een vreemde aanhanger, en doordat het een vrij jonge trailer is ging ik eigenlijk uit van de auto.

Zondag heb ik een Volvo V70 gehuurd en zetten we gewoon onze eigen trailer erachter (Bockmann 2 paards, aluminum van 3 jaar oud). Deze mag wel 1600 kg trekken, maar vind het gewoon geen mooie auto :') . Maar omdat deze dus veel minder mag trekken, werd ik toch wat onrustig door wat gister gebeurde. (overigens de rest van de rit heerlijk gereden en op de terugweg langzamer naar beneden door de tunnel ging het ook perfect)

Thnx voor de link! Ik ga even kijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:48

Wat zijn de meningen over een Volvo V50 als trekauto voor een trailer met een gewicht van ongeveer 700 kg en een arabier die rond de 450 kg weegt ( in oktober gewogen op 433 kg).

Auto mag afhankelijk van de uitvoering 1300 tot 1500 kg trekken, bouwjaar auto 2006.

Ik twijfel nog tussen lpg of diesel. Heb jaren een V40 op lpg gehad en was daar erg tevreden over ook als trekauto trouwens.

Moet dagelijks met de auto naar het werk, woon werkverkeer is 12.000 km per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:28

Wat is het leeggewicht van de auto?