[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ogidni
Berichten: 516
Geregistreerd: 16-10-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:11

Ik heb jaren met een Opel Zafira en een 1,5 paards trailer gereden. Het was wel een 2.2 motor. Ging op zich prima maar nu ik een Subaru Forester heb merk ik toch wel positief verschil. Qua ruimte wint de Zafira maar de Forester wint het qua rij comfort met de trailer.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:06

ogidni schreef:
Ik heb jaren met een Opel Zafira en een 1,5 paards trailer gereden. Het was wel een 2.2 motor. Ging op zich prima maar nu ik een Subaru Forester heb merk ik toch wel positief verschil. Qua ruimte wint de Zafira maar de Forester wint het qua rij comfort met de trailer.

En hoeveel van die positieve ervaring komt voor rekening van de AWD?

Rex_Rolfo schreef:
Zo had ik de theorie ook bedacht. Vroeg me alleen af hoezeer je dat in de praktijk dan ook merkt.

Dt ligt dan weer voor een niet onbelangrijk deel aan je wielbasis.
Daarnaast speelt het domme gewicht van het trekkende voertuig nogal een rol.
Denk je echt dat een trailer van 2 ton ook maar iets in te brengen heeft bij een auto van 4 ton?

Kan ik je vertellen: helemaal niets!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:01

ikke schreef:
ogidni schreef:
Ik heb jaren met een Opel Zafira en een 1,5 paards trailer gereden. Het was wel een 2.2 motor. Ging op zich prima maar nu ik een Subaru Forester heb merk ik toch wel positief verschil. Qua ruimte wint de Zafira maar de Forester wint het qua rij comfort met de trailer.

En hoeveel van die positieve ervaring komt voor rekening van de AWD?

Rex_Rolfo schreef:
Zo had ik de theorie ook bedacht. Vroeg me alleen af hoezeer je dat in de praktijk dan ook merkt.

Dt ligt dan weer voor een niet onbelangrijk deel aan je wielbasis.
Daarnaast speelt het domme gewicht van het trekkende voertuig nogal een rol.
Denk je echt dat een trailer van 2 ton ook maar iets in te brengen heeft bij een auto van 4 ton?

Kan ik je vertellen: helemaal niets!


tja het punt is dat de meeste mensen niet kiezen voor een auto van 4000 kg.
als je dan naar trekauto,s kijkt die goed scoren met een middenklasse gewicht is de forester een absolute topper. De AWD techniek is zelfs beter dan dat van een LandRover of elk ander merk.

Ik bestrijd niet de uitkomst die je claimt, alleen het feit dat heel veel bokkers niet in de landrover zijn geintreseerd omdat zij op zoek zijn naar een (kleinere) middenklasser.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:22

Yom schreef:
Is een Opel Zafira een optie?

Is een Opel "dus" relatief bescheiden trekgewicht. Voor de 1.8 is het 1200 kg, 2,2 kan wat meer zijn. Aan de andere kant ook wel te begrijpen want het is in basis ook 'maar' een Astra Stationwagen met een scheutje groeihormoon.

Wij hebben veel een anderhalfpaards met Haflinger achter een Zafira 1.8 gehad en dat is ons altijd goed bevallen. Waarbij al vaker gezegd dat het ook een hele verbetering gaf toen we onze oude, goed onderhouden trailer inruilden voor een vrij jong exemplaar. Dat verschil was ons al na een paar honderd meter duidelijk! Met de oude geen enkel probleem maar de nieuwe ligt gewoon een stuk fijner achter de auto.

ogidni
Berichten: 516
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:25

ikke schreef:
ogidni schreef:
Ik heb jaren met een Opel Zafira en een 1,5 paards trailer gereden. Het was wel een 2.2 motor. Ging op zich prima maar nu ik een Subaru Forester heb merk ik toch wel positief verschil. Qua ruimte wint de Zafira maar de Forester wint het qua rij comfort met de trailer.

En hoeveel van die positieve ervaring komt voor rekening van de AWD?

Rex_Rolfo schreef:
Zo had ik de theorie ook bedacht. Vroeg me alleen af hoezeer je dat in de praktijk dan ook merkt.

Dt ligt dan weer voor een niet onbelangrijk deel aan je wielbasis.
Daarnaast speelt het domme gewicht van het trekkende voertuig nogal een rol.
Denk je echt dat een trailer van 2 ton ook maar iets in te brengen heeft bij een auto van 4 ton?

Kan ik je vertellen: helemaal niets!


Dat zal er voor een groot deel ook zeker mee te maken hebben :D .
De 2.2 Zafira mag overigens 1400 kilo trekken. Maar is een zeer dure auto in onderhoud (deze versie wordt ook niet veel gemaakt)

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 18:14

Zou een opel astra 1.8 1200 trekvermogen en 140 pk een 1,5 paards trailer en pony kunnen trekken van 1.55? Tis wel een cabrio.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 18:33

Ik denk dat je met die E pony (nou ja, gewoon paard dus eigenlijk) al héél dicht op of zelfs over die 1200 kg gaat. Daarnaast is een cabrio door het ontbreken van het vaste dak minder stijf dan een 'gewone' auto. Ik zou het dus niet adviseren.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 18:37

Rex_Rolfo schreef:
Ik denk dat je met die E pony (nou ja, gewoon paard dus eigenlijk) al héél dicht op of zelfs over die 1200 kg gaat. Daarnaast is een cabrio door het ontbreken van het vaste dak minder stijf dan een 'gewone' auto. Ik zou het dus niet adviseren.



Hardtop overigens. Ging me om de pk's maar blijft toch risky?

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 18:58

Pk's is het probleem niet. Als je die hardtop vast last (al betwijfel ik of je aan je cabriolet zou willen lassen :D ) zal de stijfheid ook in orde zijn. Blijft over werkelijk gewicht trailer met inhoud.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:03

Rex_Rolfo schreef:
Pk's is het probleem niet. Als je die hardtop vast last (al betwijfel ik of je aan je cabriolet zou willen lassen :D ) zal de stijfheid ook in orde zijn. Blijft over werkelijk gewicht trailer met inhoud.



Hahaha. Viel te proberen!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:30

Harvey1 schreef:
Zou een opel astra 1.8 1200 trekvermogen en 140 pk een 1,5 paards trailer en pony kunnen trekken van 1.55? Tis wel een cabrio.


Een Cabrio heeft een afwijkende versterkte bodemplaat en dus ook een andere berekening voor de sterkte voor bv een trekvermogen. Als de fabrikant 1200 kg opgeeft is daar rekening mee gehouden

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:45

Ik zit nu achter een pc, dat is wat makkelijker cijfers erbij pakken. Wat je zegt klopt, de cabrio is dan ook 190 kg zwaarder dan de vijfdeurs en mag 100 kg minder trekken. Dat valt me nog mee, dat valt me nog mee, zou gedacht hebben dat Opel daar ivm kleinere verkoopaantallen niet zoveel aan gedaan zou hebben.

Desondanks, met een paard van 1.55 zal het werkelijke gewicht van trailer en inhoud (paard, rubber mat, eventuele zadelkamer enz) op of boven de 1200 kg liggen. Misschien dat het kan, misschien dat het mag, maar ik persoonlijk zal het niet adviseren.


Net als b.v. zo'n 'stoere' Feroza. 95 pk, 1206 kg leeg, mag 1500 kg trekken.
Dus anderhalf paards met flinke knol erin erachter knopen? Het mag, maar met een wielbasis 50 cm korter dan de Astra, een 15 cm smallere spoorbreedte en relatief hoog zwaartepunt ga ik je echt niet adviseren daar een trailer achter te hangen.

Afbeelding

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:01

BMHP schreef:
ikke schreef:
Dt ligt dan weer voor een niet onbelangrijk deel aan je wielbasis.
Daarnaast speelt het domme gewicht van het trekkende voertuig nogal een rol.
Denk je echt dat een trailer van 2 ton ook maar iets in te brengen heeft bij een auto van 4 ton?

Kan ik je vertellen: helemaal niets!


tja het punt is dat de meeste mensen niet kiezen voor een auto van 4000 kg.
als je dan naar trekauto,s kijkt die goed scoren met een middenklasse gewicht is de forester een absolute topper. De AWD techniek is zelfs beter dan dat van een LandRover of elk ander merk.

Ik bestrijd niet de uitkomst die je claimt, alleen het feit dat heel veel bokkers niet in de landrover zijn geintreseerd omdat zij op zoek zijn naar een (kleinere) middenklasser.

Was geen Land Rover maar een MB L608D van 5600kg TMM.......

Overigens is de 4x4 techniek van Soepbarrel exact hetzelfde als Land Rover, daar is dus niks beters of slechters aan.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:59

Rex_Rolfo schreef:
Ik zit nu achter een pc, dat is wat makkelijker cijfers erbij pakken. Wat je zegt klopt, de cabrio is dan ook 190 kg zwaarder dan de vijfdeurs en mag 100 kg minder trekken. Dat valt me nog mee, dat valt me nog mee, zou gedacht hebben dat Opel daar ivm kleinere verkoopaantallen niet zoveel aan gedaan zou hebben.

Desondanks, met een paard van 1.55 zal het werkelijke gewicht van trailer en inhoud (paard, rubber mat, eventuele zadelkamer enz) op of boven de 1200 kg liggen. Misschien dat het kan, misschien dat het mag, maar ik persoonlijk zal het niet adviseren.


Net als b.v. zo'n 'stoere' Feroza. 95 pk, 1206 kg leeg, mag 1500 kg trekken.
Dus anderhalf paards met flinke knol erin erachter knopen? Het mag, maar met een wielbasis 50 cm korter dan de Astra, een 15 cm smallere spoorbreedte en relatief hoog zwaartepunt ga ik je echt niet adviseren daar een trailer achter te hangen.

[ Afbeelding ]


Bedankt. Kogeldruk is wel 75 maar t wordt m dus niet begrijp ik..

mariekebons

Berichten: 53
Geregistreerd: 19-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:53

Hoi! Want denken jullie van de volgende combinatie:

- Toyota Corolla hatchback, rijklaar gewicht 1140 kg, 1,6 motor met 110pk. Mag 1200 trekken.
- Trailer is rijklaar 570kg. Pony is een d pony Arabier van zo rond de 450kg max gok ik. Dus totaal te trekken gewicht niet meer dan 1050kg ga ik vanuit.

Te doen? Mijn vriend blijft maar zeggen dat die maximale gewichten niet voor niets berekend zijn en het dus makkelijk moet kunnen.

(Ja mijn voorkeur heeft ook een sterkere zwaardere auto, maar ben benieuwd wat jullie van deze combi denken en adviseren)

assie

Berichten: 9696
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:00

Wat de opmerking van je vriend betreft...
Kijk... het zal allemaal best gaan met een Corolla. En als er niets spannends gebeurt gaat het ook allemaal goed. Je rijdt lekker rond en denkt: waar zeurt iedereen over?
Tot je dan een keer in een echte trekauto rijdt. Dan denk je "oooooo wat gaat dit soepel en fijn". En dan wil je dus niet meer terug naar je corollatje.
Of... er gebeurt wel iets spannends en dan zal je toch een heel stuk harder aan je corolla moeten sleuren om het tot een goed einde te brengen dan dat je bij een zwaardere/sterkere auto moet.

Dat gezegd hebbend; ik denk dat je met een 1.6 liter best wat tekort gaat komen in trekkracht. Ik zou liever een 2.0 hebben. Maar dat is puur gebaseerd op mijn eigen ervaring met een carina 2.0. Die trok een anderhalfpaard prima, maar ik had niet het gevoel heel veel over te hebben ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:31

Gloa schreef:
Dit dus. Een 1200 kilo aan paard en trailer is niet te vergelijken met een 1200 kilo platte aanhanger met zand. Vergeet de invloed van wind, geluidswallen en rijstroom van vrachtwagens niet bij een hoog gevaarte als een trailer.

assie schreef:
Of... er gebeurt wel iets spannends en dan zal je toch een heel stuk harder aan je corolla moeten sleuren om het tot een goed einde te brengen dan dat je bij een zwaardere/sterkere auto moet.

[ON] Paardentrailer gekanteld op A58




Moet je even een paar km binnendoor naar clubles (max 50 km/h) of heb je diverse stukken 80-90 km/h?

Het is hetzelfde als de cap waar heel Bokt het altijd over heeft. Er is geen wet die je verplicht met cap te rijden dus nergens voor nodig?

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:43

Een D-pony zou ik rustig doen hoor met zo'n combinatie :j
Maar bij veel wind zou ik wel gewoon verstandig thuisblijven.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:37

mariekebons schreef:
Hoi! Want denken jullie van de volgende combinatie:

- Toyota Corolla hatchback, rijklaar gewicht 1140 kg, 1,6 motor met 110pk. Mag 1200 trekken.
- Trailer is rijklaar 570kg. Pony is een d pony Arabier van zo rond de 450kg max gok ik. Dus totaal te trekken gewicht niet meer dan 1050kg ga ik vanuit.

Te doen? Mijn vriend blijft maar zeggen dat die maximale gewichten niet voor niets berekend zijn en het dus makkelijk moet kunnen.

(Ja mijn voorkeur heeft ook een sterkere zwaardere auto, maar ben benieuwd wat jullie van deze combi denken en adviseren)

Ja hoor, dat kan uitstekend, als je er tenminste geen probleem mee hebt om na elke rit met klotsende oksels en knallende koppijn uit te stappen.
En niet klagen als je de tunnel A16 bij Dordrecht met 70 per uur uit komt en de borden boven je 70 gaan knipperen.....

assie

Berichten: 9696
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:09

En dat ongeluk waar rexrolfo naar verwijst is met de grote broer van de corolla, maar dan wel met een tweepaards.

mariekebons

Berichten: 53
Geregistreerd: 19-12-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 00:59

Ik ben er dus zelf ook geen voorstander van hoor... ik wil het eigenlijk niet met deze auto. Maar iedere keer als het dan zo moeilijk is een auto te regelen, dan 'jeukt' het zo dat het volgens de cijfers mag en begin ik weer te twijfelen. Maar net als nu, de een zegt kan prima en de ander zegt niet doen. maar Thanks voor de reacties. M'n gevoel is weer ernstig naar 'niet doen' omgebogen ;)
Zojuist vriendlief enigszins kunnen overtuigen dat ik toch echt opzoek wil naar een andere auto en voor het eerst in maanden is hij het er wel aardig mee eens :) (nog tips over betaalbare en betrouwbare opties? ;)) dus wie weet hopelijk snel een auto waar ik wel mee op pad kan!! :)

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:35

mariekebons schreef:
Ik ben er dus zelf ook geen voorstander van hoor... ik wil het eigenlijk niet met deze auto. Maar iedere keer als het dan zo moeilijk is een auto te regelen, dan 'jeukt' het zo dat het volgens de cijfers mag en begin ik weer te twijfelen. Maar net als nu, de een zegt kan prima en de ander zegt niet doen. maar Thanks voor de reacties. M'n gevoel is weer ernstig naar 'niet doen' omgebogen ;)
Zojuist vriendlief enigszins kunnen overtuigen dat ik toch echt opzoek wil naar een andere auto en voor het eerst in maanden is hij het er wel aardig mee eens :) (nog tips over betaalbare en betrouwbare opties? ;)) dus wie weet hopelijk snel een auto waar ik wel mee op pad kan!! :)

Neem een leuke middenklasser maar vooral: neem de grootste, sterkste motor die je kunt vinden. Power die er is, kun je beheersen.

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:35

Het ligt er gewoon enorm aan wat je ermee van plan bent.
Als je over bruggen en door tunnels met veel verkeer en veel vrachtwagens wilt dan is dat echt stressvol omdat je dan ook de zuigkracht van het groot verkeer goed voelt.
Maar voor het stukje naar de manege of regionale wedstrijden is dat gewoon prima te doen. Zolang je dan ook verstandig genoeg bent om bij slecht weer je proefje af te zeggen.

mariekebons

Berichten: 53
Geregistreerd: 19-12-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:01

Ik zoek een auto die voor een 1,5paards kan met d-pony erin. Zat zelf te denken aan iets wat rond de 1500-1600kg mag trekken. Budget is 5000-7000 euro. Liefst niet té onzuinig want familie woont allemaal verweg dus moet ook veel rijden zonder trailer ;) gaat met trailer om ritjes snelweg richting Veluwe en endurance wedstrijdjes bijvoorbeeld. Woon in Twente dus weinig tunnels en heuvels. Vriendje wil wel dat hij er ook nog een beetje leuk uitzien ;) we neigen nu naar Mazda 6 of Nissan x trail (alleen die is wat onzuinig) of iets dergelijks

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:54

Rex_Rolfo schreef:
Meest voor de hand liggend zijn vaak de middenklassers, lekker ruim, genoeg body om te trekken en toch redelijk betaalbaar.

ikke schreef:
Neem een leuke middenklasser maar vooral: neem de grootste, sterkste motor die je kunt vinden. Power die er is, kun je beheersen.

Oftewel die Mazda 6 is zo gek nog niet. Vooral als er een leuke motor in zit.

Vanaf ca 15-16 dkm/jr is ook een diesel het overwegen waard.