Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ogidni schreef:Ik heb jaren met een Opel Zafira en een 1,5 paards trailer gereden. Het was wel een 2.2 motor. Ging op zich prima maar nu ik een Subaru Forester heb merk ik toch wel positief verschil. Qua ruimte wint de Zafira maar de Forester wint het qua rij comfort met de trailer.
Rex_Rolfo schreef:Zo had ik de theorie ook bedacht. Vroeg me alleen af hoezeer je dat in de praktijk dan ook merkt.
ikke schreef:ogidni schreef:Ik heb jaren met een Opel Zafira en een 1,5 paards trailer gereden. Het was wel een 2.2 motor. Ging op zich prima maar nu ik een Subaru Forester heb merk ik toch wel positief verschil. Qua ruimte wint de Zafira maar de Forester wint het qua rij comfort met de trailer.
En hoeveel van die positieve ervaring komt voor rekening van de AWD?Rex_Rolfo schreef:Zo had ik de theorie ook bedacht. Vroeg me alleen af hoezeer je dat in de praktijk dan ook merkt.
Dt ligt dan weer voor een niet onbelangrijk deel aan je wielbasis.
Daarnaast speelt het domme gewicht van het trekkende voertuig nogal een rol.
Denk je echt dat een trailer van 2 ton ook maar iets in te brengen heeft bij een auto van 4 ton?
Kan ik je vertellen: helemaal niets!
Yom schreef:Is een Opel Zafira een optie?
ikke schreef:ogidni schreef:Ik heb jaren met een Opel Zafira en een 1,5 paards trailer gereden. Het was wel een 2.2 motor. Ging op zich prima maar nu ik een Subaru Forester heb merk ik toch wel positief verschil. Qua ruimte wint de Zafira maar de Forester wint het qua rij comfort met de trailer.
En hoeveel van die positieve ervaring komt voor rekening van de AWD?Rex_Rolfo schreef:Zo had ik de theorie ook bedacht. Vroeg me alleen af hoezeer je dat in de praktijk dan ook merkt.
Dt ligt dan weer voor een niet onbelangrijk deel aan je wielbasis.
Daarnaast speelt het domme gewicht van het trekkende voertuig nogal een rol.
Denk je echt dat een trailer van 2 ton ook maar iets in te brengen heeft bij een auto van 4 ton?
Kan ik je vertellen: helemaal niets!
Rex_Rolfo schreef:Ik denk dat je met die E pony (nou ja, gewoon paard dus eigenlijk) al héél dicht op of zelfs over die 1200 kg gaat. Daarnaast is een cabrio door het ontbreken van het vaste dak minder stijf dan een 'gewone' auto. Ik zou het dus niet adviseren.
Harvey1 schreef:Zou een opel astra 1.8 1200 trekvermogen en 140 pk een 1,5 paards trailer en pony kunnen trekken van 1.55? Tis wel een cabrio.
BMHP schreef:ikke schreef:Dt ligt dan weer voor een niet onbelangrijk deel aan je wielbasis.
Daarnaast speelt het domme gewicht van het trekkende voertuig nogal een rol.
Denk je echt dat een trailer van 2 ton ook maar iets in te brengen heeft bij een auto van 4 ton?
Kan ik je vertellen: helemaal niets!
tja het punt is dat de meeste mensen niet kiezen voor een auto van 4000 kg.
als je dan naar trekauto,s kijkt die goed scoren met een middenklasse gewicht is de forester een absolute topper. De AWD techniek is zelfs beter dan dat van een LandRover of elk ander merk.
Ik bestrijd niet de uitkomst die je claimt, alleen het feit dat heel veel bokkers niet in de landrover zijn geintreseerd omdat zij op zoek zijn naar een (kleinere) middenklasser.
Rex_Rolfo schreef:Ik zit nu achter een pc, dat is wat makkelijker cijfers erbij pakken. Wat je zegt klopt, de cabrio is dan ook 190 kg zwaarder dan de vijfdeurs en mag 100 kg minder trekken. Dat valt me nog mee, dat valt me nog mee, zou gedacht hebben dat Opel daar ivm kleinere verkoopaantallen niet zoveel aan gedaan zou hebben.
Desondanks, met een paard van 1.55 zal het werkelijke gewicht van trailer en inhoud (paard, rubber mat, eventuele zadelkamer enz) op of boven de 1200 kg liggen. Misschien dat het kan, misschien dat het mag, maar ik persoonlijk zal het niet adviseren.
Net als b.v. zo'n 'stoere' Feroza. 95 pk, 1206 kg leeg, mag 1500 kg trekken.
Dus anderhalf paards met flinke knol erin erachter knopen? Het mag, maar met een wielbasis 50 cm korter dan de Astra, een 15 cm smallere spoorbreedte en relatief hoog zwaartepunt ga ik je echt niet adviseren daar een trailer achter te hangen.
[ Afbeelding ]
Gloa schreef:Dit dus. Een 1200 kilo aan paard en trailer is niet te vergelijken met een 1200 kilo platte aanhanger met zand. Vergeet de invloed van wind, geluidswallen en rijstroom van vrachtwagens niet bij een hoog gevaarte als een trailer.
assie schreef:Of... er gebeurt wel iets spannends en dan zal je toch een heel stuk harder aan je corolla moeten sleuren om het tot een goed einde te brengen dan dat je bij een zwaardere/sterkere auto moet.
mariekebons schreef:Hoi! Want denken jullie van de volgende combinatie:
- Toyota Corolla hatchback, rijklaar gewicht 1140 kg, 1,6 motor met 110pk. Mag 1200 trekken.
- Trailer is rijklaar 570kg. Pony is een d pony Arabier van zo rond de 450kg max gok ik. Dus totaal te trekken gewicht niet meer dan 1050kg ga ik vanuit.
Te doen? Mijn vriend blijft maar zeggen dat die maximale gewichten niet voor niets berekend zijn en het dus makkelijk moet kunnen.
(Ja mijn voorkeur heeft ook een sterkere zwaardere auto, maar ben benieuwd wat jullie van deze combi denken en adviseren)
mariekebons schreef:Ik ben er dus zelf ook geen voorstander van hoor... ik wil het eigenlijk niet met deze auto. Maar iedere keer als het dan zo moeilijk is een auto te regelen, dan 'jeukt' het zo dat het volgens de cijfers mag en begin ik weer te twijfelen. Maar net als nu, de een zegt kan prima en de ander zegt niet doen. maar Thanks voor de reacties. M'n gevoel is weer ernstig naar 'niet doen' omgebogen![]()
Zojuist vriendlief enigszins kunnen overtuigen dat ik toch echt opzoek wil naar een andere auto en voor het eerst in maanden is hij het er wel aardig mee eens(nog tips over betaalbare en betrouwbare opties?
) dus wie weet hopelijk snel een auto waar ik wel mee op pad kan!!
Rex_Rolfo schreef:Meest voor de hand liggend zijn vaak de middenklassers, lekker ruim, genoeg body om te trekken en toch redelijk betaalbaar.
ikke schreef:Neem een leuke middenklasser maar vooral: neem de grootste, sterkste motor die je kunt vinden. Power die er is, kun je beheersen.