[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:26

Varekaj schreef:
Bij tmm 2000 moet je vooral goed letten op het laadvermogen.

Dat dus. Desnoods even op de weegbrug (laten) zetten zodat je zeker weet hoeveel laadvermogen er over blijft na aftrek van het eigen gewicht van de trailer.

Laadvermogen = toegestane maximale massa - eigen gewicht. En het eigen gewicht van een lege trailer ligt vaak (soms een flink stuk) hoger dan het leeggewicht op papier. Komt door b.v. rubber matten, tussenschot, reservewiel enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:06

De ifor wordt volledig in elkaar gestoken in Engeland voor hij hierheen komt, dus die wordt ook volledig in elkaar gewogen.

Bockmann heb ik ook bekeken maar vooral polyester als ik me goed herinner en idd beperkt laadvermogen.

Qua prijs zaten de volledig alu trailers vaak in de range van een ifor. Ik wou ook niks in polyester qua kap. Zie er vaak zat rijden waarvan de kap bovenop staat te dansen. Dan was de ifor toch echt wel meest interessant + dat die ooit voor verkoop toch echt veel van hun waarde houden.

Saaams

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:21

Ik heb vandaag een 1,5 paards iforwilliams gekocht. 1,5 jaar oud. Ik zag alleen de voordelen van deze trailer :+ Is iemand ook bekend met de nadelen van het aluminium of zitten er dingen op waar je extra op moet letten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:23

De ifor 511 is gek genoeg maar 100kg zwaarder.
Maar met 2000 is dat 1 paard of 2 ponies.
Ik vind het wel een fantastisch fijne trailer, ben er super tevreden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:27

Huh? De mijne heeft een tmm 2600 met ledig gewicht 904... of heb jij het ook over een 1,5 sizzle :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:46

Ik bedoel 2000 trekgewicht van de auto :D
Haha, misverstand.

Ik heb met de 511 ook 2600 ttm maar dan is hij hoger en breder. Mijn kwpner staat in de middelste stanggaten en dat is geen kort paard. Leeg gewicht is iets van 1050 kg.
Kogeldruk bij ifor is ook redelijk hoog trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:02

Mijne is 1.65 hoog en staat vooraan op voorste gaatje en achter op middelste. Nogal compact beestje :+
De grootste is 1.71 en staat op de uiterste gaten. Die past net, had geen 3cm groter moeten zijn. Is wel een lang paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:10

Daarom heb ik inderdaad voor de 511 gekozen, die is best wel flink dieper.
Je kunt daardoor ook iets minder scherp draaien omdat je nog redelijk weinig as over hebt aangezien hij verder naar voren komt Maar zo scharen is sowieso niet gezond voor je combinatie, dus ach.
Maar dan moet je dus wel een zware auto met voldoende kogeldruk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:00

Dat paard van 1.71 is een logeetje, die blijft normaal niet. Mijn grootste is 1.65 en de rest is kleiner. Geen reden dus om een model groter aan te schaffen, mijn paarden/pony's hebben ruimte genoeg.

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:28

Goedemorgen!

Mijn vriend en ik willen graag de auto inruilen voor een wat nieuwere auto. We rijden nu in een ford fiesta van 2011. We willen eigenlijk een auto die minimaal uit 2015 komt. Als we dat dan toch gaan doen kunnen we beter ook gelijk kijken voor een auto die een trailer in de toekomst zou mogen trekken. (Nu nog geen trailer aanwezig maar ik wil dan gaan kijken voor een 1,5 paards trailer)
Maar nou verschillen onze wensen nog al..

De vraag is dus, is het verstandig om een auto te kopen die 1200kg mag trekken? Ik zag dat sommige 1,5 paards trailers ook gewoon maximaal beladen 1200kg zijn. (Ik heb een paard van net 1.60 en zeker niet breed gebouwd.) of is dat qua wegligging niet verstandig? En zo ja wat voor opties zouden jullie hebben qua auto? Mijn vriend wil graag een wat sportiever model en zeker geen station... modellen die hij tot nu toe leuk vind mogen dus steeds 1200kg trekken. Zoals de Renault Clio, VW golf.

Ik hoop dat er nog handige tips voorbij komen!?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:54

baronnetje schreef:

Ga voor een grote auto die minimaal 1400 kg mag trekken.

langere wielbasis en zwaarder is een stuk stabieler dan een lichte auto met relatief korte wielbasis.
Anderhalfpaards weegt met alles erop en eraan al snel richting 700 kg, paard minimaal 500, dus met 1200 kg heb je nul reserve.

Tsja, als je dan per sé een superjonge auto wilt hebben wordt het prijzig. Maar sportief en mogen trekken: BMW :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:56

Ik heb vroeger een tijdje rondgereden met een combinatie zeer kleine trailer (paard moest bukken) met 1 paard erin achter een leenauto die 1300 kg mocht.
Paard stond altijd heel mooi stil maar je voelt gewoon hoe de trailer de auto duwt.
Zodra het waaide of slecht weer was ging ik niet op pad met die combinatie.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:37

Rex_Rolfo schreef:
baronnetje schreef:

langere wielbasis en zwaarder is een stuk stabieler dan een lichte auto met relatief korte wielbasis.

Er wordt hier veel te vaak naar specificaties gekeken en te weinig naar weggedrag.
Elke auto die de 1200-1400 kg mag trekken zal dat doen. Het probleem met een paard op de trailer is dat een paard beweegt en een hoog zwaartepunt heeft. Hoe lichter de auto en korter de wielbasis de meer invloed heeft de trailer op het weggedrag van de auto. Dat maakt dat de reis veel oncomfortabeler wordt zeker met een nerveus paard.

Rex heeft aangegeven waar je naar moet kijken, een betere tip is er niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:57

BMHP schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Er wordt hier veel te vaak naar specificaties gekeken en te weinig naar weggedrag.
Elke auto die de 1200-1400 kg mag trekken zal dat doen. Het probleem met een paard op de trailer is dat een paard beweegt en een hoog zwaartepunt heeft. Hoe lichter de auto en korter de wielbasis de meer invloed heeft de trailer op het weggedrag van de auto. Dat maakt dat de reis veel oncomfortabeler wordt zeker met een nerveus paard.

Rex heeft aangegeven waar je naar moet kijken, een betere tip is er niet

Dit dus. Een 1200 kilo aan paard en trailer is niet te vergelijken met een 1200 kilo platte aanhanger met zand. Vergeet de invloed van wind, geluidswallen en rijstroom van vrachtwagens niet bij een hoog gevaarte als een trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:47

Het is niet omdat een paard niet te breed is, dat ie geen 450-500 kg kan wegen. De mijne zit ergens rond 163-165 en weegt alsnog 550kg. Dat is een compact paard, niet vet, wel redelijk in de spieren.
Ik voel het al wanneer die tijdens de rit even vrolijk zijn neus gaat schuren aan het tussenschot. Dan voel je dat zeker met zo'n pluimpje voor je aanhanger.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:39

Ik zat laatst nog even te denken (paracetamolletje niet nodig, dank je ;) ), bij de ene auto zit de trekhaak verder achter de achteras dan bij de ander. Zou dat nog veel invloed hebben op de invloed die de aanhanger heeft op de trekkende auto?

B.v. hatchback vs stationwagon:
Afbeelding
Afbeelding

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:50

hebben jullie een aanschaftip voor mij? B rijbewijs, 1.5 prdstrailer en een aanschafbudget van 3500 euro

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:03

Tmm trailer?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:22

Rex, hoe dichter/korter op de achteras hoe minder de krachten op de vooras en het stuur voelbaar zijn.
Dat is voornamelijk voor slingeren en scharen van belang.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:00

Zo had ik de theorie ook bedacht. Vroeg me alleen af hoezeer je dat in de praktijk dan ook merkt.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:33

Rex_Rolfo schreef:
Zo had ik de theorie ook bedacht. Vroeg me alleen af hoezeer je dat in de praktijk dan ook merkt.

alleen als je kan vergelijken en ervaring met verschillende combinaties hebt.
mijn ervaring is dat bv een verkeerde (te lichte) kogeldruk een veel grotere invloed heeft.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:50

Rex_Rolfo schreef:
Tmm trailer?

1300 kilo

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:22

Mag ivm geen E achter B de tmm auto niet hoger zijn dan 2200 kg. Het is ook wel handig als de auto die 1300 kg mag trekken.

Blijven dus nog héél veel mogelijkheden open. Meest voor de hand liggend zijn vaak de middenklassers, lekker ruim, genoeg body om te trekken en toch redelijk betaalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:45

Ik was vandaag toch blij dat ik een stevige auto voor de trailer had. 1.71 en 600kg die van voor naar achter staat te dansen is geen pretje aan de haak.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:58

Is een Opel Zafira een optie? Of een Peugeot 308??

heb echt de ballen verstand van auto's :o