[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 10077
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:57

Jester, klinkt niet helemaal haalbaar. Zeker als je inderdaad niet zo'n station/familie bak wil.
(wilde ik ook niet hoor). In het SUV segment betaal je al snel minimaal €8.000 met jouw eisen.

Mijn zoektocht is geslaagd. Ik ben toch weer van benzine afgestapt ondanks dat ik maar 15.000km per jaar rijd. Ik kan er gewoon niet over uit dat je met een koppel van onder de 200 fijn kunt rijden. Zeker niet omdat je dat ook nog eens pas bij hogere toeren krijgt. De rekensom leerde dat het zelfs iets voordeliger moest zijn (wegenbalasting + brandstof, onderhoud even niet meegenomen) om diesel te rijden.

Het is dus een Ford Kuga 2.0 4wd geworden. Die moet het minstens zo goed doen als mijn vorige auto. Beetje overbemeten met 2100 trekvermogen als ik er maar 1300 achter hang.Maar dan kan ik een dansje van mijn jonge paard ook beter weerstaan.
Ik ik kan weer gezellig naar het diesel gebrom gaan luisteren ipv naar het gieren van een benzine auto.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:22

Ik weet nog wel een leuke familiebak voor je:
http://www.autowereld.nl/volvo/v70/r-aw ... tails.html

Moet je hier en daar wat consessies doen aan je eisen, maar dat trekt in ieder geval fluitend je trailer-met-paard en zelfs dan moet je een beheerste rechtervoet hebben om de straatstenen te laten liggen.......

Jester_

Berichten: 12571
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:25

Haha dit is ook wel een stoere bak :D ik snap wel dat een renault clio het niet kan trekken maar er zijn verschillen in auto's haha, zoals een seat althea xl hoef ik niet te hebben :')

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:47

Jester_ schreef:
Haha dit is ook wel een stoere bak :D ik snap wel dat een renault clio het niet kan trekken maar er zijn verschillen in auto's haha, zoals een seat althea xl hoef ik niet te hebben :')

http://www.autotrader.nl/auto/land-rove ... complete-/
Zoiets dan? Laat de straatstenen iets beter liggen maar dat is ook zo ongeveer het enige.
Voordeel is wel dat alle dokumentatie, inkl uitleescomputers, heel simpel te koop is en met wat zoeken zelfs gewoon te downloaden van i-net.

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:45

Nou, morgen poging 2 :D Leuke auto gereserveerd!

Type: Volkswagen Golf Variant 2.0 Comfortline
Bouwjaar: 2001
Km-stand: 209.835
Verbruik: 1 op 12,5
Leeggewicht: 1249kg
Trekkracht: 1400kg
Vermogen: 116pk (...?)
Topsnelheid: 195 km/p/u
Koppel: 170Nm/2400tpm (???)
0-100: 11,4 sec
Kogeldruk: 75kg
Brandstof: benzine
Transmissietype: handgeschakeld

Extra's:

- ABS
- EBD

Dit is iets boven mijn budget :) Ik ga morgen eerst zelf kijken, rijden en uitproberen en bij geen opvallende bijzonderheden laat ik een onafhankelijke aankoopkeuring doen (100,-) die ook gericht zal zijn op de kwaliteiten van het trekken van de trailer.

Hoe vinden jullie de specificaties klinken? Als je bedenkt dat hij een trailer (650kg) + paard (500kg) zal trekken van 1150kg? En zou een combinatie van 100kg extra ook nog kunnen? Of moet ik dat laten en in plaats daarvan het gewicht van de bagage rekenen?

Ik vind het koppel wel heel bijzonder, is het positief dat hij 170Nm heeft bij 2400 tpm (ipv de 4000+tpm die ik vaak tegenkom)?

Ik hoor het heel graag!!
Laatst bijgewerkt door AdemoJoey op 12-05-17 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 10077
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:58

Dan is het waarschijnlijk een diesel? Die zijn onderin veel sterker.
Dat het bij een laag koppel al beschikbaar is, is positief. dat betekend dat het al direct bruikbaar is zonder dat je volop toeren moet maken.
Het is geen bijzonder hoog koppel. Eerder laag.

Maar ik heb alleen ervaring met auto van minimaal 300nm bij max 2000 toeren. Dus ik kan je niet helpen.

Ik rij al 10 jaar met een combi die 1200-1300 weegt met een auto die 1500 mag trekken. Auto woog zelf 1400-1500. (maar met veel meer pk en koppel dan jij nu noemt). ook lange afstanden. Dat heb ik altijd als heel degelijk ervaren. Ook met windkracht 5.
Nu kwam ik er recent wel achter dat een paard wat stokstijf stil staat daar wel heel erg aan bijgedragen heeft. Mijn jongere paard deed mij wel even fronsen toen hij een dansje deed in de trailer. dat voelde ik toch wel even. Toen was ik wel blij met het gevoel dat ik vooruit nog wel wat in te brengen had om de boel netjes recht te houden.

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:01

Goed dat je het vraagt polo13, ik ben vergeten er bij te vermelden waarop de auto loopt, maar dit is gek genoeg benzine... Hij is daarnaast handgeschakeld. Ik ben benieuwd wat deze combinatie betekend voor het vertrouwd trekken van een trailer :)

En wat jij qua ervaring noemt, is ook inderdaad de reden dat ik mijn specificaties steeds vermeld in dit topic, omdat het inderdaad wel vertrouwd moet zijn.

Ik ben erg benieuwd!

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:21

AdemoJoey schreef:
Type: Volkswagen Golf Variant 2.0 Comfortline

Vermogen: 116pk (...?)
Koppel: 170Nm/2400tpm (???)

Ik denk dat deze je trailer met inhoud prima kan trekken.

Koppel en vermogen dat genoemd wordt is maximaal koppel en maximaal vermogen, het zegt niets over de verdelen van dat koppel over het toerenbereik. En koppel x toeren = vermogen.

Dit blok heeft zijn maximale koppel van 170 Nm al bij 2400 tpm, dus dat is wat in de specificaties staat. Kan best zijn dat ie bij 4000 tpm nog steeds iets van 160 Nm heeft, dat weet ik niet.

Als een ander blok 150 Nm heeft bij 2400 en 175 Nm bij 4000 tpm staat in de specificaties "Koppel: 175 Nm/4000tpm". Eigenlijk zou je het verloop van het koppel over het toerenbereik moeten vergelijken, dat zegt meer dan het koppel bij één toerental.

Omdat het koppel bij dit 2.0 blok van VW niet oploopt naarmate de toeren stijgen zoals bij een sportief motorblok het geval is, is het maximaal vermogen ook niet zo hoog. Maar om lekker relaxt te rijden, ook met trailer gaat het prima.

RR heeft ervaring met het 2 liter 90 pk blok van Audi, stoplichtsprintjes won je er niet mee maar het reed prima, ook met de trailer er achter.

Saaams

Berichten: 13736
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:21

Ik weet niet of ik het hier ook mag vragen maar is er iemand bekend met het vervangen van een bodem van een trailer? Ik was bij een dealer en die zei dat het ongeveer €1000 kost voor een nieuwe vloer.

Sterre98

Berichten: 6555
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:54

Hoihoi! Ik stel mijn vraag hier :)

Inmiddels heb ik mijn rijbewijs anderhalf jaar en ben nu dan toch echt opzoek naar een leuke auto. Ik heb volgens mij hier ooit eens een topic over gemaakt, maar dat is inmiddels alweer een jaar terug en nu heb ik andere eisen.

Wat zoek ik?

*Benzine
*trekhaak :+
*Met voorkeur onder 200k kilometers
*handgeschakeld/automaat (heeft geen voorkeur)
*Zuinig
*Niet te duur in onderhoud
*Moet een 1 1/2 trailer + paard kunnen trekken.
*Budget: 2000ish euro?

no worries, E rijbewijs komt er aan :j

Hebben jullie leuke ideeën die hierbij aansluiten? Let me know :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:36

sterreke98 schreef:
*Met voorkeur onder 200k kilometers
*Budget: 2000ish euro?

Zet je zoekgrenzen iets hoger, de ronde getallen pakken al zoveel mensen. En een auto met 205 dkm is niet slechter dan eentje met 198 dkm ;)

Budget ook iets hoger, vaak is er toch iets ruimte tot onderhandelen. Maar ff heel snel wat erbij gepakt komt ik tot b.v. https://link.marktplaats.nl/m1164138133

Sterre98

Berichten: 6555
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:44

Het is meer bedoeld als richtlijn ;)
en het is gewoon lastig wbt geld omdat ik geen vaste baan heb en sparen dus erg moeilijk gaat :(

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:40

Tip: vul rechtsonder in het zoekvak "middenklasser" in een scrol door de resultaten. Het is een veelbesproken vraag ;)

Rijdt je rond de 15 dkm of meer, sla dan de diesels niet over. Trekt door ander koppel verloop vaak prima. En nooit last van slechte bougies :+

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:49

en handgeschakeld zou voor mijn een groot vereiste zijn als je er wat zwaars achter hangt.
wij hebben een renault scenic wel net iets boven je budget maar voldoet aan je eisen
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 15-05-17 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:51

Saaams schreef:
Ik weet niet of ik het hier ook mag vragen maar is er iemand bekend met het vervangen van een bodem van een trailer? Ik was bij een dealer en die zei dat het ongeveer €1000 kost voor een nieuwe vloer.


je bent al ruim tussen de 500/1000 euro kwijt. zeker als je het laat doen. dus dit bedrag sta ik niet zo van te kijken.
je zou het ook zelf kunnen doen (zijn meerdere topics over) maar dan ligt het er ook weer aan hoe makkelijk dit zou kunnen ligt af van verschillende factoren. ( bijv: ligt de plaat onder de zijwanden of ertegen aan etc)

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:24

StalNollie schreef:
en handgeschakeld zou voor mijn een groot vereiste zijn als je er wat zwaars achter hangt.
wij hebben een renault scenic wel net iets boven je budget maar voldoet aan je eisen


Ik wil inmiddels juist geen handgeschakeld meer, zeker als het hele scherpe bochten zijn waarbij je uit een heel laag tempo komt en dan stijl omhoog moet vind ik handmatig vrij stressvol omdat je eigenlijk wel je handen aan het stuur nodig hebt maar enorm moet schakelen.
Idem met stil komen staan op een stijl stuk ivm tegenligger.

Dat is voor mij de reden dat ik maar geld blijf pompen in mijn X5 ondanks zijn inmiddels behoorlijke lijst aan probleempjes. Ik vind het gewoon ontzettend prettig in lastige situaties waar ik liever mijn aandacht bij de spiegels heb. De motor zelf is nog in super toestand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:27

Maar jouw type woonomgeving is wel wat anders dan de onze :P

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:29

True

Ik denk wel steeds: ik koop gewoon een oudere Jeep of zo.
Maar dat is dan weer niets als je in een lang weekend naar NL heen en weer wil rijden (ik moet alleen rijden aangezien parter geen rujbewijs heeft).

De combi aangenaam lange afstanden en ook zware 2p trailer is gewoon een dure combinatie helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:45

Da's waar. Al mag ik niet klagen over mijn mitsu. Doe de laatste tijd regelmatig ritten van een uur (op zich is dat nog kort natuurlijk) maar er zijn zat auto's waarin ik dat niet kan uitzitten. Laat staan met een trailer achter. De enige auto's waarin ik makkelijk lange tijd kan zitten zonder rugpijn zijn de skoda superb, skoda octavia break, mijn huidige mitsu en mijn vorige renault megane grand scenic. Ohja en mijn oude nissan almera. Alle andere auto's die hier al de revue zijn gepasseerd (en dat zijn er aardig wat) krijg ik na 30 tot 40min. kramp in de rug en kan ik niks anders dan constant een andere houding zoeken. In bepaalde gevallen begint 1 van mijn benen in slaap te vallen, al is dat gelukkig heel erg zelden. Of ik krijg immens kramp in mijn enkel rechts, omdat mijn kleine voetjes, korte beentjes en de positie van de gaspedaal niet optimaal is.

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 06:17

Rex_Rolfo nog hartelijk dank voor jouw reactie! Volgens mij was dit de meest enthousiaste reactie tot nu toe nav mijn ingebrachte auto's :D Ik heb jouw reactie nog voordat ik de auto ging bekijken gelezen en dat gaf wel een extra goed gevoel :)

De VW was in onvoorstelbaar goede staat. Wat al gezegd werd: met dit budget en deze eisen moet je deukjes/krassen voor lief nemen. Deze auto zag er piekfijn uit :o Hij reed ook heerlijk! Het enige wat mij opviel was dat hij bij het stationair lopen een extra geluidje had en de ABS deed het niet. Toch de aankoopkeuring laten doen. Helaas bleek toen dat hij verlaagd was. . Met een trailer geen goed idee, maar is te verhelpen. Kost zo'n 400,-. Het extra geluid kwam bij de aircopomp en multiriem vandaan,beide moesten vervangen. Net zoals spanrol. De uitlaat was dicht gekit,en de volgende apk zou hij daar niet mee door komen: de tussendemper moet vervangen. De olie was smerig: kleine beurt.

Uit het lezen met de computer kwam verder niets over de ABS. Ik heb aangegeven dat hij het volgens mij toch echt niet doet. De monteur heeft vervolgens achter op het grote terrein de auto heen en weer gereden terwijl het begin te stortregenen en hagelen :') Perfecte omstandigheden :D Maar inderdaad, de ABS deed het ook niet. . Auto is dus helaas afgekeurd... Super balen! Was echt een mooie auto. .:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 07:20

Wat goed dat je hem hebt laten keuren +:)+ . Jammer dat hij niet goed bleek te zijn maar beter dat dan een kat in de zak.

Abs wordt hij trouwens ook op afgekeurd. Mijn vriend had een auto waardoor een criquit foutje het abs lampje was gaan branden terwijl die nog wel functioneerde. Hij kon hoog en laag springen maar de auto werd erop afgekeurd.

Casinolover
Berichten: 1791
Geregistreerd: 09-06-07

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:03

Wat voor trailer raden jullie aan voor een Kia Sorento 2.4 175 pk 2wd bouwjaar 2010? Hij mag 2000 kg trekken.
Op dit moment rijd ik met een 1,5 paards trailer wat hij gemakkelijk trekt maar deze is aan vervanging toe. Ik wil het liefst een tweepaards trailer kopen zodat ik af en toe met 2 paarden tegelijk op concours kan. Ook wil ik graag een aluminium trailer, zadelkamer hoeft niet perse kost alleen maar kilo's. Ik ben benieuwd wat jullie vinden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:47

Een ifor moet je dan al niet bekijken. Die wegen leeg in basismodel 506 (dus de kleine) al 900. Keur die terug naar 2000 (tmm is normaal 2600) en je hebt misschien 1100 over aan paardengewicht. Dat is niet veel. In de 506 past een paard van max. 1.72 en dan mag dat geen ellendig lang slagschip zijn. De 507 is het grotere model dus waarschijnlijk ook iets zwaarder. Voorlader is btw ook extra gewicht.
Ifor heeft alu bodem met op de zijkanten een U-profiel waar de wanden in zitten. Er kan dus in principe geen vuil als mest of urine aan de houten wand. Tenzij de binnenbekleding loslaat.

Bij tmm 2000 moet je vooral goed Letten op het laadvermogen. Er zijn er die 2-paards aanbieden met tmm 2000 maar een eigen gewicht hebben dat zo hoog is dat je maar 900kg laadvermogen overhoudt bijvoorbeeld. Daar ben je niks mee voor 2 paarden van normaal formaat. Ik reken per paard altijd 550-600kg. Beter teveel dan te weinig.

Alu heb je nog niet zo ontzettend veel. En de prijzen kunnen fiks verschillen.

Casinolover
Berichten: 1791
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:57

Varekaj schreef:
Een ifor moet je dan al niet bekijken. Die wegen leeg in basismodel 506 (dus de kleine) al 900. Keur die terug naar 2000 (tmm is normaal 2600) en je hebt misschien 1100 over aan paardengewicht. Dat is niet veel. In de 506 past een paard van max. 1.72 en dan mag dat geen ellendig lang slagschip zijn. De 507 is het grotere model dus waarschijnlijk ook iets zwaarder. Voorlader is btw ook extra gewicht.
Ifor heeft alu bodem met op de zijkanten een U-profiel waar de wanden in zitten. Er kan dus in principe geen vuil als mest of urine aan de houten wand. Tenzij de binnenbekleding loslaat.

Bij tmm 2000 moet je vooral goed Letten op het laadvermogen. Er zijn er die 2-paards aanbieden met tmm 2000 maar een eigen gewicht hebben dat zo hoog is dat je maar 900kg laadvermogen overhoudt bijvoorbeeld. Daar ben je niks mee voor 2 paarden van normaal formaat. Ik reken per paard altijd 550-600kg. Beter teveel dan te weinig.

Alu heb je nog niet zo ontzettend veel. En de prijzen kunnen fiks verschillen.


Dank je wel. Ik ben vooral geïnteresseerd in een bockmann.

Jester_

Berichten: 12571
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:29

Wij hadden een cheval liberte gold. Enorm fijne trailer, niet heel zwaar en prima 2 grote paarden in te vervoeren :j