[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:45

Bij terugkeuren gaat u inderdaad tmm en dus laadvermogen omlaag. Leeggewicht blijft (uiteraard) gelijk.

In eerdere post schrijf je leeggewicht 510 kg. Dat is best wel laag voor een tweepaards trailer. Zou m eens op een weegbrug zetten voor je m koopt. Want met de 1300 die de auto mag trekken heb je niet overdreven veel marge.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 09-05-17 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:48

dus dit zou een optie kunnen zijn terug keuren omdat dit maar 60,00 kost en BE zit je al ruim tegen 300 euro aan (en die heb ik eigenlijk niet echt nodig alleen dan voor deze trailer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:50

StalNollie schreef:
als ik de trailer terug laat keuren heeft dit dan juist invloed op die max masse 2000 kilo (of heeft dat er niks mee te maken)

het is zo ik heb deze trailer vandaag bekeken en had er verder weinig gegevens van. maar hij is zo goed in orde dat het zonde is om het te laten staan en nu zag ik idd alle gewichten en twijfelde ik. vandaar hier de vraag. BE halen zou een optie kunnen zijn maar zou terug keuren ook een optie zijn?

Ja als je terug gaat keuren dan passen ze de tmm aan naar een lagere waarde. Dat trucje wordt eigenlijk alleen gedaan om met B te kunnen rijden en onder de 3500 tmm van auto + aanhanger te blijven. Je past daarmee ook je laadvermogen aan! Dus zet je er een andere auto voor die bv wel 2ton mag trekken en een bestuurder met BE dan zit je alsnog gebonden aan je nieuwe teruggekeurde tmm.

Om met die trailer op B te rijden moet je terugkeuren naar tmm van 1700. Dat zijn allemaal cijfertjes op papier. Het trekgewicht van de auto is in de praktijk beperkend en je trailer + lading mogen in werkelijke kilo's de 1300 niet voorbij.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:52

StalNollie schreef:
dus dit zou een optie kunnen zijn terug keuren omdat dit maar 60,00 kost en BE zit je al ruim tegen 300 euro aan (en die heb ik eigenlijk niet echt nodig alleen dan voor deze trailer)

Ja, dan kun je doen, maar een 2-paards wordt daar praktisch gezien volstrekt nutteloos van.
Besef dat ie op papier weliswaar maar 510kg weegt, maar dat de kans groot is dat ie in werkelijkheid de 700kg probleemloos aantikt. Ik zou 'm eerst wegen voordat je dit soort terugkeuracties op touw gaat zetten.

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:53

dank jullie wel, inderdaad het gewicht snap ik volledig en zal daar zeker niet overheen gaan. alleen die massa cijfers op papier doen het hem nu. dus ik zou de trailer gewoon kunnen kopen en via de rdw (papierwerk) terug laten keuren naar 1700.
(is overigens geen 2 paards en mocht hij ooits verkocht worden kunnen mensen hem terug laten keuren)( al verkoopt dit uiteindelijk beter omdat vele alleen maar B rijbewijs hebben).
Ik laad overigens pony's tussen de 150 a 450 kilo ( en dat is al ruim genomen)
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 09-05-17 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:54

Hahaha Ikke :') wilde eigenlijk nog wat verder overdrijven met 10ton dus vond de 4 al vrij schappelijk :P . Maar je hebt gelijk hoor. Voor de zware jongens gelden weer andere regeltjes.

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:05

Ik dank jullie dames, ik bel morgen gelijk nog even naar het rdw over het terug keuren. en dan hoop ik snel rond te kunnen tuffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 00:44

Maar waarom terugkeuren naar 1700? Laat 'm dan gelijk terugkeuren naar 1300. Meer mag er toch niet achter je wagen, je weet gelijk hoeveel laadvermogen je over zal houden en ALS je al een zeiker tegenkomt die de wetgeving niet goed kent kan ie daar ook niet over gaan zeuren. Ook al hoeft het niet, het is gewoon handiger :)

Mijn Ifor weegt leeg 904kg en dat is een kleine tweepaards met NIKS van extra's. Veel 1,5 trailers hebben zelfs een hoger ledig gewicht dan deze 2-paards. Voor je hem koopt, toch best even op de weegbrug zetten hoor.

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 07:58

Ik laat hem terug keuren tot 1500 maar dat heeft verder niks te maken dat mijn auto geremd maar 1300 mag trekken? Dat heeft niks met elkaar te maken toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:07

Voor wat je mag laden verandert er idd niks, meer dan 1300 mag er toch niet achter je auto. Maar als je hem terugkeurt naar 1300 heb je het handgheidje dat niemand ooit in discussie zal gaan "jamaar je trailer mag meer dan wat je mag trekken". Snap je?

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:08

Ja ik snap hem maar kreeg weer een apje van iemand en dan twijfel je weer. Maar had ik het toch goed. Super dank weer

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:22

Verzekering technisch zit ik dus oke. Degene zegt dus dat deze moeilijk kunnen doen maar wet is toch leidend daar kan ik dan toch op terug vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:24

De verzekering moet ook de wet gewoon volgen hoor :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:18

De verzekering kan je n.a.v. een hogere tmm aanhanger hoogstens vragen om aan te tonen hoe zwaar de trailer geladen was tijdens het ongeluk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:35

Alsof dat laadvermogen mensen wel tegen zou houden om aanhangertjes zwaar over te laden (zie feestboek link vorig pagina) |o

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:54

@rex dat is inderdaad weer een ander verhaal dat mensen dit doen, maar heeft dus even niks met de cijfers op papier te maken.
Net met rdw gebeld en ook deze man bevestigd netjes wat jullie hier vertellen.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:09

Rex_Rolfo schreef:
Alsof dat laadvermogen mensen wel tegen zou houden om aanhangertjes zwaar over te laden (zie feestboek link vorig pagina) |o

Evenmin als dat ze zich tegen laten houden door de snelheidsregels, zie de Vaag-Weggedrag-met-aanhanger die me vanmorgen met zeer ruim 100km/h voorbij stak (ik reed 105km/h).

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:38

Stal Nollie, zoals Ikke al aanhaalde check de kogeldruk!!
Wat mag jouw trekhaak hebben en wat staat er op de trailer. De laagste is leidend. Anders heeft die terugkeur actie ook geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:26

Ik heb gisteren een prachtig rem maneuver mogen uitvoeren door een idioot die aan een afrit van 90 plots naar 20 ging omdat ie de afslag alsnog moest hebben. Zowel ikzelf als de vrachtwagen achter me hebben de claxon even heel duidelijk onze mening laten vertellen. Had ik een trailer mee gehad, ik was 100% zeker een boom of lantaarnpaal gaan knuffelen (gebeurde in het begin van een bocht).

Maar ik word ook zo vaak voorbij gestoken door vrachtwagens die 100+ sjeezen als ik de aanhanger er achter heb...

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:20

Dat kan niet.
Vrachtauto's zijn al jaren begrensd op 89 km/u.
Een enkeling loopt een paar km harder (de mijne haalde 92 ;) ) en de fraudeurs zijn nóg zeldzamer.
Maar dat ze je vaak met 100+ inhalen, geloof ik niet.
Klopt jouw teller wel? (Die van vrachtwagens wordt om de twee jaar geijkt. ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:26

Mijn teller klopt en toch word ik met flinke regelmaat heel vlot ingehaald door vrachtwagens die dan doodleuk op de middelste rijstrook blijven plakken. Ook als het regent of zelfs sneeuwt.
Gisteren heb ik op een bepaald moment zonder trailer achter me 105 moeten rijden omdat een vrachtwagen zat te duwen.
Ik heb regelmatig mensen die met een andere auto achter me aan rijden en mijn snelheid dus kunnen volgen + het hangt hier vol flitspalen en van die bordjes die je snelheid tonen. Dat komt altijd netjes overeen met mijn tellertje. Voor langere afstanden op gps klopt de berekende reistijd ook. Wanneer ik langzamer zou rijden zou dat zeker daar dan echt wel opvallen.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:43

sflj schreef:
Dat kan niet.
Vrachtauto's zijn al jaren begrensd op 89 km/u.
Een enkeling loopt een paar km harder (de mijne haalde 92 ;) ) en de fraudeurs zijn nóg zeldzamer.
Maar dat ze je vaak met 100+ inhalen, geloof ik niet.
Klopt jouw teller wel? (Die van vrachtwagens wordt om de twee jaar geijkt. ;) )

Geef jij alle chauffeurs te eten die de begrenzer vernaggeld hebben? Naast veel buitenlandse wagens die helemaal geen begrenzing hebben.

Jester_

Berichten: 12571
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 03:12

Hai, ik meld me ook even alloewel ik twijfel of dit het goede topic is.

Even wat info:

23 jaar, fulltime baan, 2 paarden (en 2 paardstrailer) en in bezit van BE.


Ik heb geen eigen paarden maar rij voor iemand. Zij heeft een grote auto (mag 3500 kilo trekken) en een 2 paards trailer met koetsenframe die ik mee mag nemen. Nu is dat superfijn maar ik hou wel van wat onafhankelijkheid en zou dus eigenlijk wel graag een eigen autotje kopen die een 2 paards mag trekken. Ik zou dan 1 paard meenemen dus 1500 kilo moet hij wel kunnen trekken.

Nu heb ik een superfijne peogot 207, en ik zou graag een auto met wat luxe (cruise control, airco etc) graag terugwillen. Maar ook een sportieve auto, niet zo'n zogezegde 'familiebak' . Ook zou het prettig zijn als hij wel zuinig gewoon is. Diesel of benzine maakt niet zoveel uit, rij gemiddeld rond de 25 pj dus dat kan met beide wel. Liefst wel benzine. Budget is ong 6/7000 en wil dan graag een auto niet ouder dan 2008 en met minder dan 150.000 op de teller. Ik vind zoals een seat leon ST erg stoer, maar deze mogen weer niet genoeg trekken. Heb de peogot 307 wel gespot, maar deze vind ik weer niet mooi :o

assie

Berichten: 9696
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:22

Verkijk je niet op het gewicht van een koetsentrailer. Als je die wel blijft gebruiken zou ik rekenen met een eigen gewicht van minimaal 1000 kg en misschien wel hoger, die van ons weegt 1100 en daar zit geen zadelkamer of andere extra's in.

Dan heb je een auto nodig die meer kan trekken dan 1500. Tenzij je met shetlanders op pad gaat.

Jester_

Berichten: 12571
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:36

Hier ook niks extra's, hij weegt idd kaal 1000 al en ga dan met 1 paard van 5/600 kilo op pad. Dus schroef maar bij naar 16/1700 :')

Wellicht dat ik in overleg dan weer een gewone trailer mee kan maar dan ben ik alsnog niet onafhankelijk..