[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:52

WenK schreef:
Als benzine of diesel? Een diesel de veel gelopen heeft schrik ik minder van. Hoewel ikzelf ooit een oude (benzine) golf weg gedaan heb met 425.000 km op de teller.... Altijd starten/lopen dat ding...



Benzine. Zie er veel van tegen de 280 aan.. dat is echt teveel!

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:56

Harvey1 schreef:
WenK schreef:
Als benzine of diesel? Een diesel de veel gelopen heeft schrik ik minder van. Hoewel ikzelf ooit een oude (benzine) golf weg gedaan heb met 425.000 km op de teller.... Altijd starten/lopen dat ding...



Benzine. Zie er veel van tegen de 280 aan.. dat is echt teveel!

Ik ben ooit eens gaan kijken bij een Mercedes met 8 ton op de klok; zegt de verkoper heel droog: u moet er wel rekening mee houden dat de automaat met nog een ton erbij een keer toe is aan een revisiebeurtje........

280k? Watjes......
http://www.autowereld.nl/volvo/v70/2-4- ... tails.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:26

Een auto die km maakt heeft minder te lijden dan boodschappen wagentjes die in 10 jaar nog geen ton lopen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:27

Mijn jeepje is er zo eentje, maar die schade zijn we aan het inhalen :+ Nog steeds heel erg blij met mijn blauwe bakkie!

Het aantal km's zegt ook niet zoveel als die auto altijd piekfijn onderhouden is. Liever wat meer km's en leeftijd maar verder in supergoede staat dan een jonge auto met 50000km op de teller waar ze mee geragd hebben dat het geen naam heeft.

pol013

Berichten: 10073
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:16

Hier meelezen heeft mij wel weer op andere gedachten gebracht. Ga toch weer kijken voor een diesel. Rij 15.000 per jaar en met een iets zuinigere diesel (tov nu) kan dat toch nét uit.
Diesel is mij toch altijd heel goed bevallen voor de trailer ivm de kracht die ze hebben bij lage toeren. Ik vind het geluid ook gewoon aangenamer op de snelweg.
Nu maar eens op pad voor een ford Kuga.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:08

Iemand hier ervaring met een Renault Megane station voor de trailer...?

1.6 16V
Benzine
Handgeschakeld
Kogeldruk 75 kg

En ook check B-rijbewijs:
Max massa voertuig 1795
Max aanhanger geremd 1300
1,5 paards 1300

Mag toch?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:52

Smart schreef:
Iemand hier ervaring met een Renault Megane station voor de trailer...?

1.6 16V
Benzine
Handgeschakeld
Kogeldruk 75 kg

En ook check B-rijbewijs:
Max massa voertuig 1795
Max aanhanger geremd 1300
1,5 paards 1300

Mag toch?

Ja, dat mag allemaal. Let er wel op dat je je trailer niet overbelaad. Bij 1300kg TMM blijft er meestal niet de wereld aan laadvermogen over.
Ik zou ook geen 1.6 voor een trailer zetten; er komt zelden genoeg zinvolle power uit zo'n blok.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:56

Ikke, wat bedoel je daar precies mee? Naar mijn idee zit er best wat power in voor dat blok...

Het gaat in mijn geval om kleine stukjes 10-20 km, vaak binnendoor.. Voor de langere afstanden rijdt een stalgenoot die een BMW heeft die 2000 kan trekken...

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:01

Smart schreef:
Ikke, wat bedoel je daar precies mee? Naar mijn idee zit er best wat power in voor dat blok...

Het gaat in mijn geval om kleine stukjes 10-20 km, vaak binnendoor.. Voor de langere afstanden rijdt een stalgenoot die een BMW heeft die 2000 kan trekken...

120pk, 250Nm en dat allemaal onder 3000 toeren.

Voor alleen korte stukken binnendoor mag je iets minder kritisch zijn. Ga je serieus over de snelweg, dan wil je minimaal bovenstaande cijfers uit je blok zodat je niet alleen moeiteloos met de vrachtauto's mee kunt rijden maar je je in geval van netelige situaties ook nog vlotjes uit de voeten kunt maken en de sh*t achter je laten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:02

ikke schreef:
Ja, dat mag allemaal. Let er wel op dat je je trailer niet overbelaad. Bij 1300kg TMM blijft er meestal niet de wereld aan laadvermogen over.
Ik zou ook geen 1.6 voor een trailer zetten; er komt zelden genoeg zinvolle power uit zo'n blok.

Zegt de persoon die het wel eens heeft over een Escort met wat was het, 90 pk? 8-)

Bij ons thuis stond er vroeguh ook een 1.6 met rond de 100 pk voor, altijd goed gegaan. Laatst nog met een busje onderweg geweest met iets van 90 pk en twee ton aan de haak. Ging ook. Je hebt inderdaad niet veel vermogen over maar het gaat allemaal best.

Kijk, als je op zoek bent naar een auto en je hebt de keuze tussen een 1.6 en een 2.0 ga je voor die laatste. Maar als de 1.6 er staat en je hoeft niet het hele land rond te crossen zou ik niet moeilijk doen.

Let inderdaad wel op het totaalgewicht, een trailer is soms verrassend zwaarder dan het leeggewicht op papier en afhankelijk van wat er mee moet kan je wel eens bij of over de 1300 kg totaalgewicht gaan.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:10

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Ja, dat mag allemaal. Let er wel op dat je je trailer niet overbelaad. Bij 1300kg TMM blijft er meestal niet de wereld aan laadvermogen over.
Ik zou ook geen 1.6 voor een trailer zetten; er komt zelden genoeg zinvolle power uit zo'n blok.

Zegt de persoon die het wel eens heeft over een Escort met wat was het, 90 pk? 8-)

Bij ons thuis stond er vroeguh ook een 1.6 met rond de 100 pk voor, altijd goed gegaan. Laatst nog met een busje onderweg geweest met iets van 90 pk en twee ton aan de haak. Ging ook. Je hebt inderdaad niet veel vermogen over maar het gaat allemaal best.

Kijk, als je op zoek bent naar een auto en je hebt de keuze tussen een 1.6 en een 2.0 ga je voor die laatste. Maar als de 1.6 er staat en je hoeft niet het hele land rond te crossen zou ik niet moeilijk doen.

Let inderdaad wel op het totaalgewicht, een trailer is soms verrassend zwaarder dan het leeggewicht op papier en afhankelijk van wat er mee moet kan je wel eens bij of over de 1300 kg totaalgewicht gaan.

Correctie: 60pk.....

Het feit dat ik met alles rondrijdt wat bokt verboden heeft wil niet per se zeggen dat dat ook de beste combi's zijn.
Het ging met die vroege mark V Escort best wel maar de td die ik veel later had, had er veel minder moeite mee (die 90pk).
Ik heb ook 20 jaar met een MB L608D alle uithoeken van Nederland bezocht (en soms daarbuiten) maar ook dat wil niet zeggen dat die 608 een geweldige paardenvrachtwagen was; in tegendeel.....

Het heeft een reden waarom ik 20 - 22pk per ton als absolute ondergrens van de volgende vrachtwagen heb gesteld.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:26

Dank weer voor de antwoorden, fijn!

Er gaat een pony van 500 kilo mee die het prima vindt op de trailer ...

Bnet
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:05

Check bij de Mégane even of je de trailer inderdaad aangekoppeld krijgt... Wij hebben de GT line, en hebben ons probleem (zie eerdere posts van mij) nog niet weten op te lossen. De aanhanger specialist staat nog op onze planning. Na wat googlen vond ik dat sommige mensen met een caravan hier ook last van hadden. In de meeste gevallen kon dat worden opgelost door een hogere trekhaak te bevestigen, maar volgens de garage zit onder onze auto al de hoogste...
Overigens genoeg mensen op bokt die zonder problemen rondrijden met een Mégane en een trailer, dus helemaal onmogelijk lijkt het toch niet te zijn. Maar wat het probleem nu is...

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:18

auto

Massa Ledig Voertuig: 1225 kg
Massa Rijklaar: 1325 kg
Technische Max Massa Voertuig: kg
Toegestane Maximum Massa Voertuig: 1800 kg
Maximum Massa Trekken Ongeremd: 660 kg
Maximum Trekken Massa Geremd: 1300 kg

trailer

Gewicht

Massa leeg 510 kg

Massa rijklaar
-

Laadvermogen 1.490 kg

Maximale massa (toegestaan) 2.000 kg

Maximale massa (technisch) 2.000 kg


welk rijbewijs.

Saaams

Berichten: 13736
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:20

De auto mag de trailer niet trekken.
De max massa van je trailer is 2000 kg en je auto mag maar 1300 kg trekken, wat inhoud dat je meer zou kunnen laden dan de auto trekken kan. Je trailer moet een max massa van 1300kg hebben.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 09-05-17 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:21

Hoeveel is 1800 + 2000?

Auto mag de trailer prima trekken, alleen mag die maar tot 1300 kg beladen worden.

Saaams

Berichten: 13736
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:22

Rex_Rolfo schreef:
Hoeveel is 1800 + 2000?

Auto mag de trailer prima trekken, alleen mag die maar tot 1300 kg beladen worden.


Klopt maar als je aangehouden word kan je hiervoor worden bekeurd. Dit is nagevraagd.

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:23

ik dacht al auto mag deze toch wel trekken.
dus totaal is 3800 is met BE?

maar hoezo zou je kunnen worden bekeurd voor iets wat mag?

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:27

3800 is meer dan 3500 dus idd BE vereist.

Als je een bekeuring zou krijgen omdat verbalisant de regels niet kent teken je bezwaar aan. Maar over het algemeen weten agenten beter hoe het zit dan de doorsnee Bokker.

assie

Berichten: 9696
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:29

Dit zijn 2 dingen.
1 je hebt BE nodig voor deze combinatie max toegestane massa van beiden >3500 kg.
2. En deze auto mag nooit meer dan 1300 kg trekken, hoeveel er ook in de trailer mag.

Dat is de Nederlandse wet

Saaams

Berichten: 13736
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:30

Het is overigens nagevraagd bij rdw. Ik zal later even de brief opzoeken waarin dit staat.

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:33

assie schreef:
Dit zijn 2 dingen.
1 je hebt BE nodig voor deze combinatie max toegestane massa van beiden >3500 kg.
2. En deze auto mag nooit meer dan 1300 kg trekken, hoeveel er ook in de trailer mag.

Dat is de Nederlandse wet


maar de auto mag de trailer dus sowieso niet trekken ook al komt hij nooit aan dit gewicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:41

Saaams schreef:
Het is overigens nagevraagd bij rdw. Ik zal later even de brief opzoeken waarin dit staat.

Dan heeft de medewerker bij het rdw het fout. Lees de wet er maar op na (en ja dat heb ik en vele anderen in dit topic gedaan). Er staat dat een auto niet meer werkelijke kg mag trekken dan vermeld op de papieren. Er staat absoluut nergens in de wet dat een auto geen aanhanger mag trekken met een hogere toegestane maximale massa (wat een hypothetische papieren massa is en geen feitelijke). Als jouw auto 1300 mag trekken dan is het volledig legaal om er een aanhanger van 1299 leeggewicht en 4ton tmm achter te hangen en die met een zak veren van 1kg te laden.

@stalnollie; als je BE hebt dan mag de auto dit trekken en mag je de trailer laden met 790 kilo. Let wel! in de praktijk zijn trailers snel een 100kg zwaarder dan er op de papieren staat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-17 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:41

als ik de trailer terug laat keuren heeft dit dan juist invloed op die max masse 2000 kilo (of heeft dat er niks mee te maken)

het is zo ik heb deze trailer vandaag bekeken en had er verder weinig gegevens van. maar hij is zo goed in orde dat het zonde is om het te laten staan en nu zag ik idd alle gewichten en twijfelde ik. vandaar hier de vraag. BE halen zou een optie kunnen zijn maar zou terug keuren ook een optie zijn?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:44

StalNollie schreef:
assie schreef:
Dit zijn 2 dingen.
1 je hebt BE nodig voor deze combinatie max toegestane massa van beiden >3500 kg.
2. En deze auto mag nooit meer dan 1300 kg trekken, hoeveel er ook in de trailer mag.

Dat is de Nederlandse wet


maar de auto mag de trailer dus sowieso niet trekken ook al komt hij nooit aan dit gewicht?

Jawel, met B-E rijbewijs rijdt jij volkomen legaal rond met deze combi, op voorwaarde dat de trailer plus daadwerkelijke lading niet meer dan 1300kg wegen.

Technische regels voertuigen tot 3500kg TMM:
Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a

Rijbewijs:
Artikel 15


Als er al een boete uitgedeeld kan worden, is dat omdat je de kogeldruk niet in orde hebt. Dat is een aandachtspuntje waar je niet zomaar een antwoord op kunt geven; meten is weten.


Gloa schreef:
Saaams schreef:
Het is overigens nagevraagd bij rdw. Ik zal later even de brief opzoeken waarin dit staat.

Dan heeft de medewerker bij het rdw het fout. Lees de wet er maar op na (en ja dat heb ik en vele anderen in dit topic gedaan). Er staat dat een auto niet meer werkelijke kg mag trekken dan vermeld op de papieren. Er staat absoluut nergens in de wet dat een auto geen aanhanger mag trekken met een hogere toegestane maximale massa (wat een hypothetische papieren massa is en geen feitelijke). Als jouw auto 1300 mag trekken dan is het volledig legaal om er een aanhanger van 1299 leeggewicht en 4ton tmm achter te hangen en die met een zak veren van 1kg te laden.

@stalnollie; als je BE hebt dan mag de auto dit trekken en mag je de trailer laden met 790 kilo. Let wel! in de praktijk zijn trailers snel een 100kg zwaarder dan er op de papieren staat.

Ehm, Gloa, boven 3500kg TMM aanhangwagen gewicht ben je APK-plichtig op de aanhanger en MOET de aanhanger voorzien zijn van een autonoom remsysteem; wat RDW-goedgekeurd is in combinatie met het trekkende voertuig :o

Tot 3500kg TMM klopt je verhaal wel :D
Laatst bijgewerkt door ikke op 09-05-17 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt