[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:07

Harvey: ik zit met 15000 k m al ongeveer op het omslagpunt. Een diesel kost mij dan ongeveer net zo veel als een degelijke benzine auto. Alleen zijn de reparaties aan een benzine auto net iets goedkoper.

Kijk anders eens naar een Toyota auris 2.0 of 2.2 diesel. Die doen het qua trekkracht en eigen gewicht heel fijn voor een trailer (de 2,2 heeft 177pk en 400nm bij 2000 toeren en weegt ca 1500kg). Er is één máár aan die auto. Je moet hem niet zuinig willen rijden want dan ga je van storing naar storing. Kapot gaan ze overigens niet.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:57

Ben eens benieuwd naar jullie advies;

1. SsangYong Rexton rx 290, bj 2003, km 145.00, diesel automaat

2. Mercedes ML 270, bj 2005, km 390.000, diesel automaat.

Beide auto's kunnen/gaan tegen ondernemerstarief in de wegenbelasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:27

Ssangyong zou nogal duur zijn als er stukken aan vervangen moeten worden...

heb ook even een vraagje:

als jullie met een 2-paards slechts 1 paard moeten vervoeren, aan welke kant zetten jullie die dan? Staat ie best links (achter de bestuurder) of rechts (achter de passagier)?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:58

Varekaj schreef:
Ssangyong zou nogal duur zijn als er stukken aan vervangen moeten worden...

heb ook even een vraagje:

als jullie met een 2-paards slechts 1 paard moeten vervoeren, aan welke kant zetten jullie die dan? Staat ie best links (achter de bestuurder) of rechts (achter de passagier)?

Altijd links omdat de wegen naar rechts aflopen (afwatering). Mocht je stil komen te staan met je paard dan is het meeste gewicht links ipv in de berm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:04

Dacht ik ook en hij staat dus ook links, achter mij als bestuurder. Echter is hij lastig om te laden (tenzij het regent, dan rent hij er net niet in) en als ik hem de keuze laat op de klep, dan neigt hij altijd naar het rechtervak te gaan. De enige keer dat hij daar staat, is als ik een 2e paard mee moet nemen dat groter en zwaarder is, die krijgt dan de plek links. En dat gebeurt vrij weinig, hooguit 1x/2 maanden...

Ik zie echter steeds vaker op clubles en op wedstrijd mensen die toekomen met slechts 1 paard, en zeker de helft staat dan dus op de rechterhelft, achter de passagier. Vandaar dat ik er aan begon te twijfelen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:13

Vrijwel iedereen loopt links van het paard, dus als je er niet over nadenkt leid je het paard automatisch in het rechter vakje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:25

Ik laat 'm er zelf op stappen zonder mee op de klep te gaan. Als ik wel zelf op de klep ga, dan vertikt ie het om er 1 voet op te zetten.
Laadprobleem komt voort uit een "ongeval" 2 jaar terug. Had hem met de camionette, waarin hij zijwaarts/dwars stond, opgepikt in de kliniek na castratie. Ik reed de toegestane 50 maar heb een immens noodstop moeten maken omdat een idioot door het rood reed. Paard is toen in de bak onderuit gegaan. Geen schade of letsel, wel een deuk in het vertrouwen...

In de camionette was transport nadien een catastrofe. In de trailer is hij de rust zelve, behalve dus af en toe ruzie met zijn hooinet maar da's zijn karakter. Het enige "punt" is nu dus nog vanop de klep het goeie vak in stappen. En zoals gezegd, als het regent kan hij er niet snel genoeg in lopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:28

Rex_Rolfo schreef:
Vrijwel iedereen loopt links van het paard, dus als je er niet over nadenkt leid je het paard automatisch in het rechter vakje.

:D :D

WenK schreef:
Ben eens benieuwd naar jullie advies;

1. SsangYong Rexton rx 290, bj 2003, km 145.00, diesel automaat

2. Mercedes ML 270, bj 2005, km 390.000, diesel automaat.

Beide auto's kunnen/gaan tegen ondernemerstarief in de wegenbelasting.

De kans dat die Mercedes je het verst brengt, is het grootst. Maar let erop dat de automaat goed schakeld anders zijn de rapen gaar, ongeacht het merk......

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:13

ikke schreef:
De kans dat die Mercedes je het verst brengt, is het grootst. Maar let erop dat de automaat goed schakeld anders zijn de rapen gaar, ongeacht het merk......

De Rexton is dacht ik gebaseerd op de M-klasse, met een Mercedes motor.
Die 2005 ML die je op het oog hebt, een W163 of een W164? Zo uit het hoofd zijn het dacht ik met name de begin-deze-eeuw M klasses die nogal eens wat storingen hebben.

Trekken zullen ze beide prima doen, maar zorg er vooral voor dat je een technisch uitstekend exemplaar koopt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:22

Dank voor de reacties. De ML is een 163.

Qua trekmogelijkheden zijn ze idd nagenoeg gelijkwaardig.

Op dit moment is de Rexton in mijn bezit, maar helaas regelmatig "gedoe" ermee. Storing in het slot, stuurhuis lek en eens in het half jaar moeten er filters en rubbers van de automaatbak vervangen worden omdat ie anders terugschakelt op de snelweg (en 100/120 in zn 3 is niet fijn rijden). Ivm reparatie bij de garage nu de ML als "leenauto" mee en wetende dat deze te koop is twijfel ik of ik de Rexton niet beter inruil op de ML. Eea wel afhankelijk van de bijbetaling uiteraard....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:36

Varekay, schot opzij zetten naar rechts voorkomt dat hij het verkeerde vak inloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:49

Dat doe ik :j

Ik vroeg het me gewoon af of zijn eigen keuze misschien beter was, ook omdat ik zeer regelmatig mensen zie met 1 paard wat dan in dat rechtervak staat ipv het linker. Dacht dat ik misschien fout zat met hem links te zetten, maar blijkbaar is dat toch meest aangewezen. Dan blijf ik dat gewoon doen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:47

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:16

Pfff maar 98% overbeladen, tsss kniesoor die daar op let. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:38

Mijn ene auto kan die 6 ton wel trekken; rijbewijzen heb ik voldoende; blijft over: een wat zwak geconstrueerde aanhanger.... Tja, je kunt niet alles hebben :D

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:43

De Toyota ging niet meer door. Wij zijn dus nog steeds op zoek naar een geschikte auto om twee keer per maand ongeveer op wedstrijd te gaan met een max afstand van 50km enkele reis (liefst dichterbij, wat ook makkelijk kan.. denk aan max 25 enkele reis)

Het moet een auto zijn waarmee mijn vriend doordeweeks naar zijn werk en terug kan rijden zonder een vermogen kwijt te zijn aan benzine en een die wel sterk genoeg is om een 1.5 paards trailer te trekken met een pony van 500KG.

Wij zaten te denken aan een Opel Astra station, nog andere tips?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:43

ikke schreef:
Tja, je kunt niet alles hebben :D

Geen probleem. Zand erover :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:45

Harvey1 schreef:

Kijk ook eens bij b.v. Volkswagen of Ford. Die zijn vaak wat scheutiger met trekgewicht dan Opel.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:48

Harvey1 schreef:
De Toyota ging niet meer door. Wij zijn dus nog steeds op zoek naar een geschikte auto om twee keer per maand ongeveer op wedstrijd te gaan met een max afstand van 50km enkele reis (liefst dichterbij, wat ook makkelijk kan.. denk aan max 25 enkele reis)

Het moet een auto zijn waarmee mijn vriend doordeweeks naar zijn werk en terug kan rijden zonder een vermogen kwijt te zijn aan benzine en een die wel sterk genoeg is om een 1.5 paards trailer te trekken met een pony van 500KG.

Volkswagen Passat
Opel zafira
BMW 320
Audi A4 of groter

Allemaal wel fijne, betrouwbare middenklasse auto's. Check op RDW trekvermogen en je weet of t kan...

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:38

En welk trekvermogen is acceptabel? Minimaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:52

Reken een lege 1,5 aan 700kg, 500 kg pony... 1500 toch zeker, dan heb je wat reserve. Moet je voor je B rijbewijs wel zorgen dat de tmm van de auto niet hoger gaat dan 2000 en de aanhanger niet hoger dan 1500. (Weet ff niet meer of je BE hebt of niet).

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:18

Harvey1 schreef:

Geen eigen trailer? Dan zou ik uitgaan van 1500 idd. Ik had een Passat met 1400 en dat ging ook prima hoor, maar ik ben wel voorstander van iets over hebben.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:26

Toch wel 1500 dus he? Ik kom veel leuke passats tegen dus we slaan de Opel inderdaad maar over.. maar paasei wat hebben die dingen veel gelopen!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:39

Harvey1 schreef:

Mwah, trekvermogen als in "maximaal toegestaan trekgewicht" zegt ook niet alles. Onze Zafira 1.8 mocht 1200 kg trekken. En dat hingen we er ook met gerust hart achter. Een Daihatsu Terios 1.3 mag dat ook (zelfs nog iets meer). Maar of ik daar een trailer met paard achter zou willen??

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:47

Als benzine of diesel? Een diesel de veel gelopen heeft schrik ik minder van. Hoewel ikzelf ooit een oude (benzine) golf weg gedaan heb met 425.000 km op de teller.... Altijd starten/lopen dat ding...