Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Harvey1 schreef:Hebben jullie anders misschien tips? Mijn vriend en ik kopen de auto samen, mijn vader is zo lief om wat geld bij te leggen. Mijn vriend wordt hoofdbestuurder en rijdt bijna dagelijks wel over snelwegen en terug. Hij maakt niet mega veel kilometers maar is wel vaak tussen Groningen en Winschoten aan het rijden per week (37 km enkele reis) Hij wil dus eigenlijk een niet te zware auto qua verbruik. Is dat haalbaar? Zou een 1.8 voldoende kunnen zijn? Ik ben het ff kwijt wat voor auto aan onze beide voorwaarden zou kunnen voldoen.. :-(
Varekaj schreef:Ik heb eerst 2 jaar met een B-gebakje rondgereden dat net aan 3500 aantikte met 1 paard, mezelf, volle tank en materiaal. Dat dat dat een 2.0 dieseltje was (diesel iig, de rest ben ik niet zeker). 1x een rit gehad over autostrade met wind, pfft. Moest dat ding echt op z'n staart trappen om bij tegenwind harder dan 70 te kunnen en bij zijwind was het alle hens aan dek om 'm op het goede vak te houden. Was wel redelijk extreem, heb voor me een paar CE-combi's van hun vak zien schuiven.
Onlangs met de auto en trailer op pad, ik heb BE. Mijn trailer (2paards Ifor 506) weegt leeg 900kg, paard zit ergens rond 550kg. Mijn materiaal ligt allemaal in de auto, dus zo'n 1450 aan de haak. Ik mag 2800 trekken met een 2.5 diesel pajero sport, rijklaar gewicht 1550. Dan zat ik er nog in, 2 zadels, poetsbak, wedstrijdbak à 10kg (jasje, laarzen, das, cap, proevenboekje, paardensnoepjes) en bijna volle tank, pak voor het gemak 50L. Auto zal op dat moment ergens 1650 gewogen hebben.
Ik zat op een gewone nationale weg. Tussen de huizen geen probleem, maar de open stukken waar de zijwind plots doorkwam, daar heb ik dat heul goed gevoeld. Ik had met mijn combi geen probleem om 'm op de weg te houden en de motor trok 'm er vlot en wel doorheen. Maar ik kan me prima inbeelden, met een lichtere auto met minder motorcapaciteit en evenveel aan de haak dat je dan wel eens in de problemen kan komen.
ual_95 schreef:Ik dump hier even een out of the blue vraag, hij past hier wellicht:
Als een trailer geleend wordt, moet de lener dan verplicht het kentekenbewijs van de trailer bij zich hebben? Gezien het feit dat diegene niet de eigenaar is, lijkt het mij niet logisch. Het zou enkel nuttig zijn voor het max. laadgewicht van de trailer.
Daarnaast een snelle check van mijn berekening of ik met mijn B rijbewijs een trailer mag trekken:
1775 (gewicht + laadvermogen auto) + 1200 (idem, trailer) = 2975 kg.
De auto kan exact het tmm van de trailer trekken, hoewel de precieze lading een stuk minder zal zijn (het betreft een pony).