[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:03

Zou het helpen als ze uitkijkt voor een lichtere trailer? Atec of Weijer, ben even niet zeker, heeft volgens mij trailer met TMM van 1100kg. Dan wordt het wel puzzelen en hopen dat het ledig gewicht van de trailer niet meer dan 550 kg bedraagt en het gewicht van de pony ook niet... Zadelkamer, hooinet etc in de trailer is dan allemaal ook nog eens radicaal uitgesloten.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:13

Met andere woorden is 1300 niet genoeg om veilig de weg over te kunnen als combinatie? Volgens de auto monteur/verkoper kon de auto het heel makkelijk h ebben. Ik zit nu een beetje met die kogeldruk, ik snap er helemaal niks van.. M'n vader en vriend zijn een beetje pissed omdat ik dit zo graag wil en last minute erop terug kom (we kopen de auto samen als extra auto) maar k weiger geld uit te geven aan een bak die toch niet voldoet aan wat ik zoek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:19

1300 op zich kan veilig zijn, maar misschien niet met deze combinatie. Had je dezelfde auto in diesel gehad die al in actie schiet bij een lager toerental (3000 bijvoorbeeld), dan ben je beter uit dan met een benzine waar je bij wijze van spreken je auto moet aanjagen tot 5000 toeren eer ie er zelfs maar aan denkt om een tandje bij te steken.

Daarnaast is een 1 of 1,5 hoog en smal. Zo'n ding aan je trekhaak pakt veel meer wind dan een gewoon plat aanhangertje. Verkijk je niet op de invloed dat dat op je auto heeft. Een felle windstoot opzij waar je het even niet verwacht, je reageert te laat en je auto schuift met combi en al zo even lekker het andere vak op... Een auto die (ruim) zwaarder is dan een trailer en wat meer vermogen heeft zal dat iets makkelijker de baas kunnen of kunnen corrigeren. 50km enkele rit in pokkeweer met een net-goed combi is enorm, enorm vermoeiend. En dan moet je nog terug nadien.
En uiteraard hangt er ook erg veel af van de chauffeur, hoeveel ervaring die heeft etc.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:29

Ik ga morgen cancelen. Beter goed geld uitgeven dan een flinke miskoop!

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:32

Hebben jullie anders misschien tips? Mijn vriend en ik kopen de auto samen, mijn vader is zo lief om wat geld bij te leggen. Mijn vriend wordt hoofdbestuurder en rijdt bijna dagelijks wel over snelwegen en terug. Hij maakt niet mega veel kilometers maar is wel vaak tussen Groningen en Winschoten aan het rijden per week (37 km enkele reis) Hij wil dus eigenlijk een niet te zware auto qua verbruik. Is dat haalbaar? Zou een 1.8 voldoende kunnen zijn? Ik ben het ff kwijt wat voor auto aan onze beide voorwaarden zou kunnen voldoen.. :-(

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:55

Harvey1 schreef:
Hebben jullie anders misschien tips? Mijn vriend en ik kopen de auto samen, mijn vader is zo lief om wat geld bij te leggen. Mijn vriend wordt hoofdbestuurder en rijdt bijna dagelijks wel over snelwegen en terug. Hij maakt niet mega veel kilometers maar is wel vaak tussen Groningen en Winschoten aan het rijden per week (37 km enkele reis) Hij wil dus eigenlijk een niet te zware auto qua verbruik. Is dat haalbaar? Zou een 1.8 voldoende kunnen zijn? Ik ben het ff kwijt wat voor auto aan onze beide voorwaarden zou kunnen voldoen.. :-(

Overweeg dan toch een Diesel. Dat kan voor de 37km niet uit, maar als je daarnaast nog wat meer rijdt, komt dat omslagpunt toch vrij vlot in zicht. Kijk daar eens goed naar, te meer omdat Diesels toch net wat beter zijn als het om trekken gaat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:08

Wat Varekaj zegt ben ik het wel mee eens. Het kán wel, maar alles is zo nèt an dat het gewoon geen fijne combinatie is. Wij waren laatst ook onderweg toen het redelijk waaide, vooral op een hoger stuk (brug of viaduct) krijg je dan een aardige bak wind op de trailer, dan is het wel fijn als er een fatsoenlijke auto voor staat. Zie ook Rex_Rolfo @ [TAO] [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

En welke trailer komt er achter? Als ook daar het budget beperkt is en je gaat voor een opgeknapte oudere trailer heb je zomaar kans dat het werkelijke gewicht zo een 100 of 200 kg hoger is dan in de papieren staat, afhankelijk van welk materiaal er gebruikt is bij het opknappen.

Zuinig hangt niet alleen af van kleine auto met klein motorblok. Dat heeft b.v. Top Gear twee keer laten zien. De eerste keer lieten ze een -zogenaamd zeer zuinige- Prius voluit over hun circuit rijden, een -zogenaamde zuipschuit- BMW M5 moest dat tempo volgen. Achteraf was de BMW zuiniger. Niet zo verwonderlijk, als je vol vermogen vraagt van een motor schiet het verbruik omhoog.

Andere keer was bij een test van hele kleine auto's, met zogenaamd hele zuinige motortjes. Alleen moesten ze die dusdanig op de staart trappen om gewoon een beetje met het verkeer mee te komen dat het verbruik zelfs vrij hoog was.

Rijdt je vriend 100 op de snelweg of 130? Maakt meer verschil in verbruik dan een 1.6 of 2.0. Bovendien is een wat grotere auto ook in zijn voordeel: meer eigen gewicht en grotere kreukelzones maakt dat een grotere auto veiliger is als het toch fout gaat. Ter illustratie: er komt een auto recht op je af, de enige keuze is een frontale botsing of tegen een dikke boom rijden. Wat doe je? Het cynische antwoord is: tegemoet komende auto kleiner -> dan frontaal erop, tegenligger groter, dan maar de boom pakken :(

Maar goed, alles op een rijtje gezet advies ik persoonlijk een middenklasser. Liever een grotere auto van een paar jaar ouder dan een kleine waar het allemaal maar net an is. Zeker als je niet zo heel veel ervaring hebt in het rijden met aanhanger, ik heb in de loop van de jaren genoeg dingen fout zien gaan. Van verloren lading tot flinke slingers tot een combi die op de zijkant over de snelweg schoof ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:21

Ik heb eerst 2 jaar met een B-gebakje rondgereden dat net aan 3500 aantikte met 1 paard, mezelf, volle tank en materiaal. Dat dat dat een 2.0 dieseltje was (diesel iig, de rest ben ik niet zeker). 1x een rit gehad over autostrade met wind, pfft. Moest dat ding echt op z'n staart trappen om bij tegenwind harder dan 70 te kunnen en bij zijwind was het alle hens aan dek om 'm op het goede vak te houden. Was wel redelijk extreem, heb voor me een paar CE-combi's van hun vak zien schuiven.

Onlangs met de auto en trailer op pad, ik heb BE. Mijn trailer (2paards Ifor 506) weegt leeg 900kg, paard zit ergens rond 550kg. Mijn materiaal ligt allemaal in de auto, dus zo'n 1450 aan de haak. Ik mag 2800 trekken met een 2.5 diesel pajero sport, rijklaar gewicht 1550. Dan zat ik er nog in, 2 zadels, poetsbak, wedstrijdbak à 10kg (jasje, laarzen, das, cap, proevenboekje, paardensnoepjes) en bijna volle tank, pak voor het gemak 50L. Auto zal op dat moment ergens 1650 gewogen hebben.
Ik zat op een gewone nationale weg. Tussen de huizen geen probleem, maar de open stukken waar de zijwind plots doorkwam, daar heb ik dat heul goed gevoeld. Ik had met mijn combi geen probleem om 'm op de weg te houden en de motor trok 'm er vlot en wel doorheen. Maar ik kan me prima inbeelden, met een lichtere auto met minder motorcapaciteit en evenveel aan de haak dat je dan wel eens in de problemen kan komen.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:29

Varekaj schreef:
Ik heb eerst 2 jaar met een B-gebakje rondgereden dat net aan 3500 aantikte met 1 paard, mezelf, volle tank en materiaal. Dat dat dat een 2.0 dieseltje was (diesel iig, de rest ben ik niet zeker). 1x een rit gehad over autostrade met wind, pfft. Moest dat ding echt op z'n staart trappen om bij tegenwind harder dan 70 te kunnen en bij zijwind was het alle hens aan dek om 'm op het goede vak te houden. Was wel redelijk extreem, heb voor me een paar CE-combi's van hun vak zien schuiven.

Onlangs met de auto en trailer op pad, ik heb BE. Mijn trailer (2paards Ifor 506) weegt leeg 900kg, paard zit ergens rond 550kg. Mijn materiaal ligt allemaal in de auto, dus zo'n 1450 aan de haak. Ik mag 2800 trekken met een 2.5 diesel pajero sport, rijklaar gewicht 1550. Dan zat ik er nog in, 2 zadels, poetsbak, wedstrijdbak à 10kg (jasje, laarzen, das, cap, proevenboekje, paardensnoepjes) en bijna volle tank, pak voor het gemak 50L. Auto zal op dat moment ergens 1650 gewogen hebben.
Ik zat op een gewone nationale weg. Tussen de huizen geen probleem, maar de open stukken waar de zijwind plots doorkwam, daar heb ik dat heul goed gevoeld. Ik had met mijn combi geen probleem om 'm op de weg te houden en de motor trok 'm er vlot en wel doorheen. Maar ik kan me prima inbeelden, met een lichtere auto met minder motorcapaciteit en evenveel aan de haak dat je dan wel eens in de problemen kan komen.

En daarom heb ik ooit eens op Bokt geschreven dat je streeft naar 120pk en 200 - 300Nm koppel om een 1,5-paards potent door het verkeer te krijgen. Dit alles bij toerentallen ergens tussen 2500 en 3500 toeren, de rest is niet zinvol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:39

Er zijn iig wel 1,5 trailers te vinden met 1100 TMM wat maakt dat het gewicht aan de haak lichter is dan de auto (en ook 200kg onder wat ie mag trekken), maar zou er geen verschil in zitten qua kogeldruk bij die trailers? of zou dat hetzelfde blijven als bij de zwaardere, ivm het kantelpunt zeg maar?

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:52

Wat maakt tmm uit? Dat is alleen voor rijbewijs van belang. Als de auto niet veel mag trekken heb je laag eigen gewicht trailer nodig zodat je je lading nog mee mag nemen.

Kogeldruk is niet zozeer gewicht maar ontwerp. Assen paar cm verder naar achteren geeft meer druk op de kogel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:55

Vroeg me dus idd af, of die lichtere trailers met de ideale plaatsing van de assen, dan tegelijk ook lager in die druk zouden zitten dan bijvoorbeeld een compleet uitgeruste 2-paards met TMM 2800 ofzo.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:03

Je moet een percentage van het totaalgewicht op de kogel hebben. Dus bij dikke tweepaards is die hoger dan bij een kleinere anderhalfpaards. Maar tussen een tmm 1200 en tmm 1500 kg trailer zal een verschil meer afhangen van keuzes tijdens ontwerp dan van klein vs groot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:04

Weer wat wijzer :)

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:50

Pfff ik snap er niks van.. Hoe leg ik dit morgen aan de dealer uit? Iemand die het mij in jip en janneke taal wil uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:01

Voorkeur voor een diesel en een auto met iets hoger eigen gewicht, maar dat 1300 om te mogen (en kunnen!) trekken goed is?

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:04

Varekaj schreef:
Voorkeur voor een diesel en een auto met iets hoger eigen gewicht, maar dat 1300 om te mogen (en kunnen!) trekken goed is?


Ik denk niet dat een Diesel uit kan.... Daar rijden we echt niet genoeg KM voor!

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:16

Harvey1 schreef:
Varekaj schreef:
Voorkeur voor een diesel en een auto met iets hoger eigen gewicht, maar dat 1300 om te mogen (en kunnen!) trekken goed is?


Ik denk niet dat een Diesel uit kan.... Daar rijden we echt niet genoeg KM voor!

Hoeveel km maak je dan op jaarbasis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:45

37X2 (heen en terug) aan 5 dagen/week: 370/week = 1480/maand
2x/maand wedstrijd aan 50km enkel: 200/maand

Dat is grofweg 1680/maand x 12 maanden = 20160 km/Jaar

Als ik het goed heb.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:45

25.000 ongeveer.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:47

Harvey1 schreef:
25.000 ongeveer.

Dan zou ik toch eens serieus nadenken over een Diesel.
Zelfs al levert het geen financieel voordeel, het levert trekkracht.

ual_95

Berichten: 746
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:09

Ik dump hier even een out of the blue vraag, hij past hier wellicht:

Als een trailer geleend wordt, moet de lener dan verplicht het kentekenbewijs van de trailer bij zich hebben? Gezien het feit dat diegene niet de eigenaar is, lijkt het mij niet logisch. Het zou enkel nuttig zijn voor het max. laadgewicht van de trailer.

Daarnaast een snelle check van mijn berekening of ik met mijn B rijbewijs een trailer mag trekken:

1775 (gewicht + laadvermogen auto) + 1200 (idem, trailer) = 2975 kg.
De auto kan exact het tmm van de trailer trekken, hoewel de precieze lading een stuk minder zal zijn (het betreft een pony).

assie

Berichten: 9696
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:28

Ja dat mag je met B rijden. Vergeet niet de max kogeldruk te controleren

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:44

ual_95 schreef:
Ik dump hier even een out of the blue vraag, hij past hier wellicht:

Als een trailer geleend wordt, moet de lener dan verplicht het kentekenbewijs van de trailer bij zich hebben? Gezien het feit dat diegene niet de eigenaar is, lijkt het mij niet logisch. Het zou enkel nuttig zijn voor het max. laadgewicht van de trailer.

Daarnaast een snelle check van mijn berekening of ik met mijn B rijbewijs een trailer mag trekken:

1775 (gewicht + laadvermogen auto) + 1200 (idem, trailer) = 2975 kg.
De auto kan exact het tmm van de trailer trekken, hoewel de precieze lading een stuk minder zal zijn (het betreft een pony).

Kentekenpapieren horen bij het voertuig, niet bij de eigenaar.
Dus ja, je moet de kentekenpapieren bij je hebben.

ual_95

Berichten: 746
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:46

ikke schreef:
Kentekenpapieren horen bij het voertuig, niet bij de eigenaar.
Dus ja, je moet de kentekenpapieren bij je hebben.


Dankjewel! Hoe kan het dan dat wanneer een trailer gehuurd wordt bij een bedrijf, het kentekenbewijs niet meegegeven wordt?