[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:13

Waratje schreef:
Ik denk dat 200 Nm bij 4000 toeren niet echt optimaal is. Je wil helemaal niet zoveel toeren maken met je auto, normaal rij je tussen 2000 en 3000 toeren. Dus je vraag is dan, wat heb je bij die toerentallen aan koppel?

Hier ben ik niet mee eens. Als je trekt is het voor je motor en aandrijflijn veel beter om op toeren te rijden. Het 'nieuwe rijden' is funset in combi met een zware aanhanger, nog maar niet te spreken over oververhitting. Daarnaast kan je veel beter anticiperen in het verkeer als je direct wat power onder je rechtervoet hebt en daar heb je toeren voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:53

Klopt, je voelt het ook gelijk als je met te weinig toeren wil optrekken of schakelen. Daar doe je je auto echt geen plezier mee. Ik heb een camera in de trailer zodat ik kan zien wat de paarden uitspoken tijdens de rit, en als ik toch domweg eens slecht schakel (dus onder te laag toerental) dan voelen ze dat en dan zie ik ook dat mijn "lading" daar sterker op reageert.

Ademojoey: als je BE hebt maakt het niet uit, maar als je enkel B hebt is het TMM van de wagen ook wel handig om te weten of je in regel blijft voor je rijbewijs of niet. Dan is leeggewicht van de auto niet genoeg informatie.

ikke

Berichten: 38805
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:35

AdemoJoey schreef:
Wat ik vaak tegenkom is 170Nm bij 4200 t/p/m,dus 200Nm bij 4000 t/p/m leek mij beter :) Correct me of I'm wrong :)

Ja, ik heb 320Nm bij 1500 toeren.


Gloa schreef:
Waratje schreef:
Ik denk dat 200 Nm bij 4000 toeren niet echt optimaal is. Je wil helemaal niet zoveel toeren maken met je auto, normaal rij je tussen 2000 en 3000 toeren. Dus je vraag is dan, wat heb je bij die toerentallen aan koppel?

Hier ben ik niet mee eens. Als je trekt is het voor je motor en aandrijflijn veel beter om op toeren te rijden. Het 'nieuwe rijden' is funset in combi met een zware aanhanger, nog maar niet te spreken over oververhitting. Daarnaast kan je veel beter anticiperen in het verkeer als je direct wat power onder je rechtervoet hebt en daar heb je toeren voor nodig.

Het gaat erom hoeveel koppel er is bij een bepaalt toerental. Als dat max pas bij 4000 toeren beschikbaar is, kun je vragen stellen bij het beschikbare koppel bij 3000 toeren; DAT is waar het om gaat.

Het nieuwe rijden is voor sukkels, maar je wil wel koppel hebben op het moment dat de toerenteller uit de hoek komt; DAAR ligt het punt waar je power wil hebben om je combi op gang te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:09

Mee eens Ikke. Koppel in lage toeren is zeker belangrijk. Maar het ging mij om de opmerking dat je met een zware last in hetzelfde toerenbereik zou moeten rijden als je normaal zou doen. Daar waar het 'normale' auto's betreft is dat zo'n beetje het slechtste advies wat je kan geven. Zo staan al die hollanders met kapotte auto's en caravan in de bergen........want we moeten rond die 2500 toeren rijden |o . De meeste middenklassers leveren pas power op toeren, hoeft geen enkel probleem te zijn als je daar je rijstijl op aanpast en je daarvan bewust bent.

ikke

Berichten: 38805
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:26

Gloa schreef:
Mee eens Ikke. Koppel in lage toeren is zeker belangrijk. Maar het ging mij om de opmerking dat je met een zware last in hetzelfde toerenbereik zou moeten rijden als je normaal zou doen. Daar waar het 'normale' auto's betreft is dat zo'n beetje het slechtste advies wat je kan geven. Zo staan al die hollanders met kapotte auto's en caravan in de bergen........want we moeten rond die 2500 toeren rijden |o . De meeste middenklassers leveren pas power op toeren, hoeft geen enkel probleem te zijn als je daar je rijstijl op aanpast en je daarvan bewust bent.

Nou, dat is dus het punt: er zijn auto's met echte power (over een groot toerenbereik, zoals mijn V70) en auto's die weliswaar een leuk cijfertje op de specs hebben staan, maar waar in de praktijk niks van over blijft. Kleine motoren met veel power hebben dat vaak pas bij flink wat toeren, waar de grote motoren, zoals de 5-pitter turbo in de V70 al flink power heeft op het moment dat de toerenteller net de rustpositie verlaten heeft.

Ik heb eens met zo'n ecoboost 1000cc focusje gereden. Ding zou 125pk moeten hebben, maar was niet van z'n plek te slaan (ik ben niet bang voor toeren) dat ding werd pas echt wakker bij 3500 toeren, ging fluitend door tot behoorlijk voorbij de 5000 toeren, maar erg eco is dat niet meer....... Ging dan wel als de brandweer maar zoop daarmee ook gewoon net zo hard als de V70...

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:24

Iedereen bedankt voor het reageren!

Het klopt dus dat ik beter voor de 200Nm bij 4000 t/p/m kan gaan dan die van 170Nm bij 4200 t/p/m.

Het is inderdaad ook een benzine auto, dus het kan kloppen dat dit normale prestaties zijn?

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is of de combinatie van de specificaties (gewicht/trekkracht/koppel/power e.d.) het ook een geschikte, veilige trekauto maken (op papier, in het echt moet dat natuurlijk ook onderzocht worden)?

Ik ga trouwens binnenkort voor mijn E-rijbewijs :) Dus qua gewichten maakt het niet uit. Van tevoren ga ik nog oefenen met een aanhanger en daarna ga ik zelf ook oefenen met een lege trailer (paard is vanwege blessure nu toch nog niet geschikt om op de trailer te zetten), o.a. inparkeren.

Laatste vraag: wat voor kogeldruk zou de auto minimaal moeten kunnen hebben bij het trekken van een combinatie van 1150kg? Als ik mij goed herinner was dat bij mijn Toyota GTSI 1.6-16V met 1200kg trekkracht (en eigen gewicht 1050kg... nooit trailer mee getrokken trouwens :P) 75kg op het plaatje bij de trekhaak, maar in het boekje 50kg. Laagste telt, dus was het maar 50kg :roll: Ik hoor het graag!

ikke

Berichten: 38805
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:49

AdemoJoey schreef:
Iedereen bedankt voor het reageren!

Het klopt dus dat ik beter voor de 200Nm bij 4000 t/p/m kan gaan dan die van 170Nm bij 4200 t/p/m.

Het is inderdaad ook een benzine auto, dus het kan kloppen dat dit normale prestaties zijn?

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is of de combinatie van de specificaties (gewicht/trekkracht/koppel/power e.d.) het ook een geschikte, veilige trekauto maken (op papier, in het echt moet dat natuurlijk ook onderzocht worden)?

Ik ga trouwens binnenkort voor mijn E-rijbewijs :) Dus qua gewichten maakt het niet uit. Van tevoren ga ik nog oefenen met een aanhanger en daarna ga ik zelf ook oefenen met een lege trailer (paard is vanwege blessure nu toch nog niet geschikt om op de trailer te zetten), o.a. inparkeren.

Laatste vraag: wat voor kogeldruk zou de auto minimaal moeten kunnen hebben bij het trekken van een combinatie van 1150kg? Als ik mij goed herinner was dat bij mijn Toyota GTSI 1.6-16V met 1200kg trekkracht (en eigen gewicht 1050kg... nooit trailer mee getrokken trouwens :P) 75kg op het plaatje bij de trekhaak, maar in het boekje 50kg. Laagste telt, dus was het maar 50kg :roll: Ik hoor het graag!

Op papier lijkt het niks, in de praktijk kan het misschien nog wat meevallen, waarbij 200Nm bij 4000 toeren op papier nog altijd beter is dan 170Nm bij 4200, maar een geweldig ontwerp is het niet. Toerenmotoren zijn snelheidsmotoren, geen gewichtstrekkers.

Dat is een ontwerp waar een fabrikant voor kiest. Mijn Volvo heeft die 300+ Nm al zodra de toerenteller uit de hoek komt, net als de gemiddelde vrachtauto, die hun max koppel ook vaak ergens tussen 1500 en 2500 toeren hebben.
Die Volvo is dus ontworpen om te trekken, wat ook wel blijkt uit de 1800kg die eraan mag hangen.

Kogeldruk bij voorkeur minimaal 75kg. Dat staat ook op de gemiddelde trailer en geeft dus geen gezeik bij eventuele controles met agenten die het ook niet precies weten.

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:22

Hoi allemaal,

Wederom bedankt voor het meedenken!

Zal even een update geven; ik heb de auto niet gekocht. De verkoper kwam direct al aan met een acculader en gaf aan dat de accu niet meer wilde opladen en dat het jammer was dat de monteur er gisteren geen nieuwe accu meer in had gezet. Toen ik vertelde dat dit wel lastig was aangezien ik een aankoopkeuring had geregeld, leek hij wat te schrikken. Hij gaf ook aan dat veel tweedehandsauto's niet door die keuring heen komen en dat ik daar niet van moest schrikken, want dat is nu eenmaal zo. Ik heb aangegeven dat ik het daar niet mee eens was. Ik heb 2 TOP tweedehandsauto's (1 uit 1988 en nu 1 uit 1999; volgens de monteurs beide in verrassend goede staat, duidelijk erg goed onderhouden, geen schades uit het verleden enz) gehad en dat zijn ook de enige 2 auto's die ik ooit hebt gehad :) Natuurlijk kunnen er op een auto wel aanmerkingen gemaakt worden, maar als een auto écht afgekeurd wordt dan is er wel ook écht iets mis. Hij ging op een gegeven moment weer naar kantoor en doordat de acculader erop zat hebben we wat lampen en apparatuur kunnen testen. De verkoper kwam terug met een kaartje van hun garage verderop die er per direct een nieuwe accu in kon zetten (wat natuurlijk de verkoopprijs niet verhoogde) en dit stukje rijden kon ik ook gebruiken als testrit. Prima. Vervolgens ben ik met de auto weggereden, maaarrrr na 20 meter stonden we stil. Ik was hier uiteraard niet blij mee en zeker niet omdat de auto al t/m woensdag door iemand anders gereserveerd was en vanaf woensdag al door mij. Je gaat mij niet wijsmaken dat de accu tussendoor ineens kapot ging. Zeker niet gezien de nonchalante houding van de verkoper; "mensen die de auto voor export kopen kijken wel door een kapotte accu heen". Ik heb teruggegeven dat ik heel duidelijk en op tijd ben geweest dat ik sérieus interesse had, een proefrit wilde én een aankoopkeuring wilde laten doen en dat je zonder te kunnen rijden niet de eerste beoordeling kunt doen en niet kunt inschatten of de auto goed genoeg is voor een aankoopkeuring. Ik ben normaliter helemaal niet van het geven van mijn ongezouten mening, maar ik heb ruim een uur gereden om die auto te kunnen onderzoeken en ik vond dit echt een enorme aanfluiting. Overigens noem ik met opzet niet de naam van het bedrijf, ik vind dit nooit zo netjes. Het is puur om mijn ervaring met jullie te delen, nadat jullie zo goed en fijn met me mee hebben gedacht :)

Zoals ik helaas dus al eerder aangaf; het was "to good to be true" ;) Maar zonder dit te ervaren had ik er van gebaald als ik de auto zo had laten gaan, dus uiteindelijk zoek ik met een gerust hart verder :j

vladimir1979
Berichten: 442
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:33

ik heb wel altijd met mijn Suzuki Vitara heel makkelijk en met ruime specs een 1,5 paardstrailer getrokken, mag ook met B rijbewijs. Deze ´snoes´ staat nu te koop, omdat er een dikke Jeep Cherokee voor in de plaats is gekomen. je kunt mijn advertentie vinden op MP https://link.marktplaats.nl/m1160978443

Rex_Rolfo

Berichten: 5541
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:50

vladimir1979 schreef:
ik heb wel altijd met mijn Suzuki Vitara heel makkelijk en met ruime specs een 1,5 paardstrailer getrokken, mag ook met B rijbewijs.

Niet jokken, met alleen B mag er een aanhanger achter met tmm maximaal 1525 kg!

vladimir1979
Berichten: 442
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:03

dat is niet jokken; deze auto weegt 1270 kg en mag geremd 1805 kg trekken. met een trailer van 750 kg en paard van 600 mag je volgens de RDW met B-rijbewijs met deze combi de weg op (want je blijft onder de 3500 kg).

assie

Berichten: 9684
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:15

Het gaat om de maximum toegestane massa van zowel trailer als auto. Die gaat een stuk hoger zijn dan de 1270+1300 die je hier nu voorschotelt ;)
En met je B-rijbewijs moeten beide tmm's samen onder de 3500 blijven.

Rex_Rolfo

Berichten: 5541
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:41

Assie snapt het. Kijk ook in de faq. Bij de vraag of het mag zonder E gaat het om de maximaal toegestane massa op papier. Trailer met tmm 1500 kg tot max toegestaan beladen: geen probleem. Anderhalf paards met tmm 1600 kg (zoals de onze) mag je met alleen B nog niet leeg achter deze auto rijden.

vladimir1979
Berichten: 442
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:03

ok, zo dan: maximum massa auto = 1945 kg, TMM van 1,5 paards trailer 1440 kg is volgens mij nog steeds onder de 3500 kg.

Rex_Rolfo

Berichten: 5541
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:11

En die 1440 is dus ver onder de 1805 kg die je in je advertentie noemt ;)

Jouw trailer mag je met die auto trekken met alleen B. Met onze 1,5 paards zou je BE nodig hebben.

vladimir1979
Berichten: 442
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:14

die auto mág 1800 kg trekken. de 1440 kg is de TMM van de Trailer. Dat de trailer geen 1800 kg weegt of als tmm niet heeft is niet van belang hier. dat je die 1800 kg met deze auto niet met B mag trekken is een ander verhaal. mijn trailer + auto combi mag dus wel met B. dat het met élke trailer mag heb ik ook nooit beweerd.

Rex_Rolfo

Berichten: 5541
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:17

vladimir1979 schreef:
die auto mág 1800 kg trekken. dat de trailer dat niet weegt of als tmm niet heeft is niet van belang hier. dat je die 1800 kg met deze auto niet met B mag trekken is een ander verhaal. mijn trailer + auto combi mag dus wel met B. dat het met élke trailer mag heb ik ook nooit beweerd.

Uit de advertentie; "Met B-rijbewijs mag je met deze krachtpatser 1805 kg trekken"

vladimir1979
Berichten: 442
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:22

goed punt! aangepast.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:48

Hallo! We zijn van plan morgen een auto te kopen voor de trailer.

Er staan talloze topics hierover op bokt maar niet precies met het antwoord dat ik zoek. Gezien de haast wil ik het toch bij jullie neerleggen.

We zijn van plan om morgen een Toyota Carolla 1.6 uit 2004 aan te schaffen die maximaal 1300 mag trekken, benzine. Kan deze een 1/1.5 paards trailer met een e pony van 550kg max (nprs) makkelijk trekken? Ik wil er twee keer per maand mee op wedstrijd in de regio, max 50km per enkele reis.

De enige reden voor zo'n auto is de trailer/wedstrijden. De dealer garandeerde mij dat het kan maar ik vind het toch best tricky want ik wil het zeker weten. De auto rijdt verder top en is heel netjes.

Wat zijn de ervaringen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5541
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:01

Harvey1 schreef:
We zijn van plan om morgen een Toyota Carolla 1.6 uit 2004 aan te schaffen die maximaal 1300 mag trekken, benzine. Kan deze een 1/1.5 paards trailer met een e pony van 550kg max (nprs) makkelijk trekken?

Ik heb even de gegevens voor de vijfdeurs '02-'04 erbij gepakt: link. 110 pk, leeggewicht 1170 kg en mag idd 1300 geremde kilo's aan de haak hebben.

Trailer met vloermat enz zal zo'n 650 kg zijn, paardje is misschien wel wat lichter dan 550 kg. Maar met een 1200 kg moet je toch zeker rekenen. Dus ja, het mag. Zijn er toch knelpunten? Jazeker, de auto is vrij licht voor het gevraagde. Zowel in kg's als vermogen. Als je paard onrustig staat of het waait wat harder niet echt een ideale combinatie. Dan is het fijn als de auto wat meer in te brengen heeft. Ook de maximale kogeldruk van maar 55 kg houdt niet over. Beter is 75 kg maar om te zien of 55 kg genoeg is zou je moeten meten welke druk jullie trailer geeft..

En gezien de bescheiden tmm van de auto mag (vrijwel?) elke anderhalfpaards ook met alleen rijbewijs B (begin er geen discussie over, ik ben vaste poster in dit topic en ken de regels ;) pb gerust als je er aan twijfelt).

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:11

Rex_Rolfo schreef:
Harvey1 schreef:
We zijn van plan om morgen een Toyota Carolla 1.6 uit 2004 aan te schaffen die maximaal 1300 mag trekken, benzine. Kan deze een 1/1.5 paards trailer met een e pony van 550kg max (nprs) makkelijk trekken?

Ik heb even de gegevens voor de vijfdeurs '02-'04 erbij gepakt: link. 110 pk, leeggewicht 1170 kg en mag idd 1300 geremde kilo's aan de haak hebben.

Trailer met vloermat enz zal zo'n 650 kg zijn, paardje is misschien wel wat lichter dan 550 kg. Maar met een 1200 kg moet je toch zeker rekenen. Dus ja, het mag. Zijn er toch knelpunten? Jazeker, de auto is vrij licht voor het gevraagde. Zowel in kg's als vermogen. Als je paard onrustig staat of het waait wat harder niet echt een ideale combinatie. Dan is het fijn als de auto wat meer in te brengen heeft. Ook de maximale kogeldruk van maar 55 kg houdt niet over. Beter is 75 kg maar om te zien of 55 kg genoeg is zou je moeten meten welke druk jullie trailer geeft..

En gezien de bescheiden tmm van de auto mag (vrijwel?) elke anderhalfpaards ook met alleen rijbewijs B (begin er geen discussie over, ik ben vaste poster in dit topic en ken de regels ;) pb gerust als je er aan twijfelt).


Dat van die kogeldruk was ik ook net achter. Kan dat nog aangepast worden oid? En hoezo is dat per trailer afhankelijk.... Ik heb nog geen trailer.

assie

Berichten: 9684
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:18

De kogeldruk is het gewicht van de trailer die op je trekhaak drukt. En dat is afhankelijk van waar de wielen onder je trailer staan (kantelpunt) en waar de lading op die trailer staat (voor, boven of achter het kantelpunt).
De enige manier om te weten wat je kogeldruk is, is je trailer beladen en een paaltje met daaronder een weegschaal onder de koppeling van je trailer zetten (of met een unster werken).
Je zult je trailer daar op moeten uitzoeken met een auto met zo'n lage toegestane kogeldruk.

Ik zou denk ik doorzoeken naar een andere auto. Bijv een corolla met een 2 liter moter (bestaan die?).
Mijn 2 liter benzine carina uit 1995 had bijv nooit moeite met de 2 paards met 1 paard erop, ook niet met wind etc. Die mocht op papier maar 1300 trekken, maar qua power had ie genoeg over.
Laatst bijgewerkt door assie op 30-04-17 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:18

Kogeldruk is afhankelijk van de geplaatste trekhaak en de achter constructie van de auto. Er even vanuitgaande dat er een originele trekhaak onder zit kan die waarde niet verhoogd worden. 55kg is een vrij standaard waarde voor een middenklasser dus het zou best kunnen kloppen.

Feitelijke kogeldruk van de trailer kan je alleen wegen en is afhankelijk van de trailer, hoogte van je trekhaak en de lading.

ikke

Berichten: 38805
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:23

Harvey1 schreef:
Hallo! We zijn van plan morgen een auto te kopen voor de trailer.

Er staan talloze topics hierover op bokt maar niet precies met het antwoord dat ik zoek. Gezien de haast wil ik het toch bij jullie neerleggen.

We zijn van plan om morgen een Toyota Carolla 1.6 uit 2004 aan te schaffen die maximaal 1300 mag trekken, benzine. Kan deze een 1/1.5 paards trailer met een e pony van 550kg max (nprs) makkelijk trekken? Ik wil er twee keer per maand mee op wedstrijd in de regio, max 50km per enkele reis.

De enige reden voor zo'n auto is de trailer/wedstrijden. De dealer garandeerde mij dat het kan maar ik vind het toch best tricky want ik wil het zeker weten. De auto rijdt verder top en is heel netjes.

Wat zijn de ervaringen?

Zie eerder commentaar: 4800 toeren voor 150Nm, dat is geen trekauto, dat is een raceauto, in de zin dat je heel veel toeren moet maken om een beetje fatsoenlijk power te hebben.
Natuurlijk zegt een garage dat ie het gemakkelijk kan; alles kan namelijk, zolang het maar verkoop oplevert. Ik zou het iets groter zoeken, 2.0 of zo; geeft meer marge, zonder extra kosten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5541
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:24

De auto heeft een max van 55 kg. Daar kan je wel een haak onder hangen die 75 of 100 kg mag hebben, maar de laagste waarde bepaald. Zou je er bijvoorbeeld een trekhaak met max 40 kg onder monteren is die 40 kg bepalend.

Bij een kar of caravan kun je de kogeldruk vrij aardig sturen door je mud aardappelen wat meer naar voren (meer druk op de kogel) of wat verder naar achter (minder kogeldruk) te plaatsen. Met een trailer kan dat niet of nauwelijks, paard staat op een vaste plaats.

Een aanhanger MOET met wat gewicht op de kogel duwen, als de aanhanger de auto uit de veren gaat trekken ontstaan er letterlijk!! levensgevaarlijke situaties. Met hoeveel kg een trailer met paard op de kogel duwt hangt af van de trailer in kwestie. De ene draagt het gewicht net wat verder naar voor dan de ander enz.

Ik wilde net zeggen "kijk eens naar een Avensis 1.8". De max kogeldruk is met 52 kg ook niet echt royaal maar de auto heeft qua eigen gewicht en vermogen meer in te brengen dan kleine broer Corolla