Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:04

Ben het met bovenstaande eens....heb al eerder aangegeven dat deze regels er nu eenmaal zijn dus.....

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:13

Helemaal mee eens! :j

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:16

En een pension/stalhouder kan er ook niets aan veranderen.....maar kan wel een flinke boete krijgen als hij het paspoort niet kan tonen....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:20

Waarom dan nog een paspoort op naam laten zetten? Ding hoort bij het paard en is verder compleet waardeloos maar met paspoort kan je een paard zo verhandelen. Zo onschuldig is het dus niet.

Bij een bwp-er zit het stamboekbewijs in het paspoort en het bwp is daar niet uniek in. Dat wil zeggen dat je in Nederland alle papieren van je paard af moet geven. Hoe vaak gebeurt het niet dat je ergens je paard naar volle tevredenheid stalt maar dat er toch onenigheid ontstaat? Als het dan een "kwaaie" is kan je serieuze problemen krijgen.
Heb daar helaas zijdelings ervaring mee.

Als ik mijn bwp-er ooit in Nederland zou stallen krijgen ze echt zijn paspoort niet want dat is naast zijn stamboekpapier ook mijn eigendomsbewijs.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:23

Hier een haflinger uit Oostenrijk. En deze heeft idd ook paspoort, stamboekpapier en eigendomsbewijs in een boekje.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:31

Nogmaals zowel het paspoort als het stamboekpapier is geen eigendomsbewijs ook al is het paspoort op jouw naam overgeschreven!!!!

Buiten dat kan een kwaaie als hij echt zou willen je paard ook zonder paspoort verhandelen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:45

easygoing schreef:
Nogmaals zowel het paspoort als het stamboekpapier is geen eigendomsbewijs ook al is het paspoort op jouw naam overgeschreven!!!!

Buiten dat kan een kwaaie als hij echt zou willen je paard ook zonder paspoort verhandelen.

En wat is dan volgens jou wel het eigendomsbewijs ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 04:01

DubbelDun schreef:
zolang niemand weet wat de gevolgen van bijv. bute in paardenvlees met een mens doen is het beter om het maar te mijden lijkt me
natuurlijk is het zonde om 50.000 kilo potentieel goed vlees te vernietigen, maar wat is het alternatief; invriezen en tig jaar bewaren tot duidelijk is of het al dan niet schadelijk is, aan de dierentuinen geven ??

aan de andere kant krijgen we via andere diersoorten ook zat troep binnen waarvan de regering om het hardst roept dat het geen kwaad kan voor de volksgezondheid maar ondertussen mogen die dieren het eigenlijk niet meer hebben .... time will tell...

Ik wilde net zeggen.........Ze weten dondersgoed wat wij al jaren binnen krijgen als we vlees, kip, vis, groente en fruit eten. En heel veel mensen eten en leven een stuk ongezonder, dan 1 stukje paardenvlees pw kwaad kan. Ik ben er van overtuigd dat het meeste paardenvlees schoner en gezonder is dan menig anders vlees. Ik lust het alleen echt niet, maar ik ben een moeilijke eter.

Eigendomsbewijs moeten ze ook maar eens iets op verzinnen. In principe is je aankoopbewijs dat of als het erop aankomt, het onderhoud. Maar dat is best lastig. Wij hebben ook wel ergens gestaan dat we contant moesten betalen en geen kwitantie kregen.
Of de hoefsmid komt, alles wordt afgerekend en je betaald de stal voor jouw paarden. Enten en ontwormen gaat vaak ook zo als het klassikaal gebeurt. Je staat er vaak niet bij stil, maar als men kwaad wil.....

Ik snap niet dat men moeite heeft het paspoort aan de stalhouder te geven. Is de band dan zo slecht of is er geen vertrouwen? Zoals al veel gezegd, je paard, waar het uiteindelijk om gaat staat er 24/7.

Je kenteken is ook geen eigendomsbewijs van je auto, staat erop. Toch is dat meer geaccepteerd als eigendomsbewijs in ''situaties''.

Er waren toch mensen een zaak begonnen tegen deze maatregelen?

Ik zou zo graag willen weten wie dit nou echt verzonnen heeft en wat de gedachte erachter was. Ik gok dat het niet iemand is, die echt weet hoe het werkt met paarden in pension, eigenaren etc. Dit kan gewoon veel beter en duidelijker. Maar goed, dit zal wel jaren voorbereiding hebben gehad en uren werk van diverse mensen die heel veel administratief werk hebben zitten doen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:45

cam schreef:
easygoing schreef:

En wat is dan volgens jou wel het eigendomsbewijs ?

Officieel bestaat dat niet maar je zou het eventueel aan kunnen tonen doormiddel van een aankoopcontract en betalingsbewijzen van het onderhoud van je paard.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:55

Alle afspraken met je stalhouder zijn als het goed is contractueel vastgelegd...... afspraken over het paspoort zou daar ook in opgenomen kunnen worden. Nogmaals. ....regels zijn regels....hoe vervelend deze ook zijn....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:40

superpony schreef:
DubbelDun schreef:
zolang niemand weet wat de gevolgen van bijv. bute in paardenvlees met een mens doen is het beter om het maar te mijden lijkt me
natuurlijk is het zonde om 50.000 kilo potentieel goed vlees te vernietigen, maar wat is het alternatief; invriezen en tig jaar bewaren tot duidelijk is of het al dan niet schadelijk is, aan de dierentuinen geven ??

aan de andere kant krijgen we via andere diersoorten ook zat troep binnen waarvan de regering om het hardst roept dat het geen kwaad kan voor de volksgezondheid maar ondertussen mogen die dieren het eigenlijk niet meer hebben .... time will tell...

Ik wilde net zeggen.........Ze weten dondersgoed wat wij al jaren binnen krijgen als we vlees, kip, vis, groente en fruit eten. En heel veel mensen eten en leven een stuk ongezonder, dan 1 stukje paardenvlees pw kwaad kan. Ik ben er van overtuigd dat het meeste paardenvlees schoner en gezonder is dan menig anders vlees. Ik lust het alleen echt niet, maar ik ben een moeilijke eter.

Eigendomsbewijs moeten ze ook maar eens iets op verzinnen. In principe is je aankoopbewijs dat of als het erop aankomt, het onderhoud. Maar dat is best lastig. Wij hebben ook wel ergens gestaan dat we contant moesten betalen en geen kwitantie kregen.
Of de hoefsmid komt, alles wordt afgerekend en je betaald de stal voor jouw paarden. Enten en ontwormen gaat vaak ook zo als het klassikaal gebeurt. Je staat er vaak niet bij stil, maar als men kwaad wil.....

Ik snap niet dat men moeite heeft het paspoort aan de stalhouder te geven. Is de band dan zo slecht of is er geen vertrouwen? Zoals al veel gezegd, je paard, waar het uiteindelijk om gaat staat er 24/7.

Je kenteken is ook geen eigendomsbewijs van je auto, staat erop. Toch is dat meer geaccepteerd als eigendomsbewijs in ''situaties''.

Er waren toch mensen een zaak begonnen tegen deze maatregelen?

Ik zou zo graag willen weten wie dit nou echt verzonnen heeft en wat de gedachte erachter was. Ik gok dat het niet iemand is, die echt weet hoe het werkt met paarden in pension, eigenaren etc. Dit kan gewoon veel beter en duidelijker. Maar goed, dit zal wel jaren voorbereiding hebben gehad en uren werk van diverse mensen die heel veel administratief werk hebben zitten doen.

Bute kan een soort chemische leukemie bij mensen veroorzaken, het is echt niet voor de leuk verboden in vlees voor consumptie.

Maar als mijn kentekenbewijs geen eigendomsbewijs is voor mijn auto, hoef ik dan eigenlijk ook geen wegenbelasting te betalen?
Wat bewijst dan dat het mijn auto is?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:52

Tja zo krom is het nou eenmaal.

Persoonlijk blijf ik erbij dat het vreemd is dat je wel je paard aan iemand toevertrouwd maar een stom stukje papier is uit den boze.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:38

LBLGypsyCobs, Dat is misschien wel zo, maar niet elk paard heeft bute gehad, die van ons alle 3 niet tot nu toe. Bij de rest van de vlees,kip,vi en groente handel gebeuren dingen die men niet eens altijd direct weet en welke effecten dat heeft. Niet minder erg. Er moet gewoon een goed systeem komen om dat te voorkomen, maar dat heeft niks te maken met de huidige controles bij stallen.

Kijk maar op je kenteken. Mijn auto is alweer 5 jaar oud, maar het heeft er altijd op gestaan. Kan ik niks aan doen. Ik heb de aankoopbon nog en de overschrijving van het aankoopbedrag.
Er zijn mensen die financieren en niet eens alle delen krijgen. Ik snap het wel, maar zo werkt het al heel lang bij de auto's.
Jij bent als houder verantwoordelijk voor de weg bel, verz, apk en boete's. Normaal gesproken bij een gestolen auto, nemen ze de kentekenhouder als eigenaar. Daar dan weer wel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:42

Ik zeg ook niet dat jij er iets aan kan doen :D

De overheid komt met allerlei regels waar vooral wij niks aan lijken te hebben.

Tuurlijk moeten ze er voor zorgen dat ons vlees veilig is, maar volgens mij kwam het paardenvlees van bute bevatte tijdens heel dat vleesschandaal niet eens uit Nederland.
Hadden ze niet ergens rond een meer in Roemenië een doe-het-zelf 'slachthuis' gevonden?

We wisten in Nederland niet eens dat het koeienvlees paard bevatte, laat staan paard met bute.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:06

easygoing schreef:
Tja zo krom is het nou eenmaal.

Persoonlijk blijf ik erbij dat het vreemd is dat je wel je paard aan iemand toevertrouwd maar een stom stukje papier is uit den boze.

Ik vind het ook geen probleem om afgegeven. Alleen sta ik bij particulieren en deze zijn overdag niet thuis.
Dus is er afgesproken dat we onze paspoorten in onze kast bewaren.
En ook al hebben we nog nooit ongewilde bezoekers gehad en hebben we diverse camera's hangen, voelt het niet fijn om het in de kast te laten liggen.
Ik ga in elk geval maar een kluisje aanschaffen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:19

Als ze hier uiteindelijk een soort 'belasting' over willen heffen dan ben ik benieuwd hoe ze dat met mijn paarden willen doen. Ze komen uit Spanje, zijn daar gechipt en hebben allebei een paspoort. Echter, ik heb ze in Nederland nergens geregistreerd, staan niet ingeschreven bij een stamboek oid, dus wie weet dan dat ik 2 paarden heb?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:55

@kinke: maar is een NEDERLANDS paspoort geen verplichting dan ??

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:57

Nee dat hoeft niet, paspoort moet uitgegeven zijn door een erkende organisatie/stamboek.
Ik heb er 1 met Engels paspoort en 2 met Belgisch paspoort, is hier gewoon geldig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:57

DubbelDun schreef:

Geen idee :?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:59

Kinke schreef:
DubbelDun schreef:

Geen idee :?

Ik heb een Oostenrijks paspoort.
Dus volgens mij mag het wel hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:00

Zie het antwoord hierboven :D

OK ,maar dan verwacht ik toch wel dat de (Europese) systemen waarin de paspoorten worden opgeslagen gelinkt zijn, anders is het igv een noodsituatie toch wel link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:00

Wij mogen de paspoorten ook op stal in gaan leveren zijn controlers (steekproeven) aan het doen in de regio, stond op het bord. Sommige bij ons op stal vertikken en het, en dat snap ik ook wel. Mja, lever liever mijn paspoort in dan dat ik een boete mag gaan betalen :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:02

DubbelDun schreef:
Zie het antwoord hierboven :D

OK ,maar dan verwacht ik toch wel dat de (Europese) systemen waarin de paspoorten worden opgeslagen gelinkt zijn, anders is het igv een noodsituatie toch wel link.

Nou….dat kan ik me niet voorstellen, dat die systemen gelinkt zijn :D
Wat zou link zijn in wat voor situatie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:21

@kinke: bij een uitbraak van iets waardoor vervoer aan banden gaat en er zieke dieren geruimd moeten worden. Dan lijkt het me toch handig als je kunt bewijzen dat je ze allang daar hebt staan en dat de chip en uitlezer met elkaar corresponderen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:46

ze zijn gechipt, dus dat moeten ze kunnen uitlezen? Die nummers staan ook in het paspoort. Van de ene heb ik wel een koopcontract en van de andere kan ik ook wel aantonen wanneer ze hier is gekomen uit Spanje (vervoersdocument&faktuur)