[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:19

AdemoJoey schreef:
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden was ook actief in dit topic en inmiddels wordt het wat echter :) Ik weet nu wat mijn paard weegt (450kg al was hij zwak bespierd, ik verwacht dat hij zo'n 500kg zal gaan wegen) en wat de trailer weegt die ik kan huren (510kg).

Ik wil het alleen wel wat ruimer nemen. Dus 500kg + 650kg = 1150 kg

Gezien mijn budget heb ik het volgende op een rijtje gezet:

- Eigen gewicht tussen 1200 en max 1250kg
- Trekkracht 1300kg
- Benzine
- Bouwjaar vanaf 1999
- verbruik gecombineerd minimaal 1 op 12,5
- Kilometerstand max 200.000
- PK minimaal 120
- Prijs maximaal 2500,-
- 5-deurs
- Grote achterbak (dus geen sedan)
- Merk Duits of Japans

Ik kom dan uit op verschillende versies van de Toyota Avensis. Wat vinden jullie daar van? Staat deze wat goed bekend icm het trekken van trailer + paard? En wat vinden jullie van de verhouding van het gewicht? Kogeldruk weet ik uiteraard niet.

Ik hoor het echt heel graag en alvast bedankt!

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, dus lees even mee.

pol013

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:08

ix35. is een beetje afgevallen. Zou naar verluid een 'poppenwagen' zijn met veel te veel problemen. iig met de (1.4?) motor die 1400 mag trekken.
En die is al randje budget. Veel looks maar weinig prestaties?

De kia 2,7 zou een heel goede trekauto moeten zijn,die matig rijd en flink slurpt, maar zijn werk wel heel goed aan kan en zouden betrouwbaar zijn.
Aangezien ze pakweg 3000- 4000 euro goedkoper zijn dan de concurrent houd ik wel een budget over om te tanken. :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:14

pol013 schreef:
ix35. is een beetje afgevallen. Zou naar verluid een 'poppenwagen' zijn met veel te veel problemen. iig met de (1.4?) motor die 1400 mag trekken.
En die is al randje budget. Veel looks maar weinig prestaties?

Tjsa, IX35 is "pas" in 2010 op de markt gekomen, dus idd te jong om voor een appel en een ei op de kop te tikken. Dan zou je naar z'n voorganger de Tuscon moeten kijken. Al weet ik zo niet of die deur of klep heeft. Wij hebben een IX35 2 liter automaat met inschakelbare 4wd. Dat is alles behalve een poppenwagen, zuinig is ie echter niet.

AdemoJoey schreef:
- Eigen gewicht tussen 1200 en max 1250kg
- verbruik gecombineerd minimaal 1 op 12,5
- Prijs maximaal 2500,-
Yom schreef:
Ik wil een grotere auto met aardig wat laadruimte, goedkoop in verbruik, belasting en verzekering en hij moet natuurlijk zeker 1300 kilo mogen trekken

Oftewel "ik wil alles maar het mag niets kosten" :+
Qua eigen gewicht kom je dan op categorie Ford Focus. Eentje van rond de eeuwwisseling mag 1200 kg trekken. Een VW Bora 2 liter 1400 kg.

Verbruik: staar je daar niet op blind. Stel je rijdt 12000 km/j. Dat scheelt bij 1:11,1 (9 l /100 km) ipv 1:12,5 (8l op 100 km) dus 120 liter. Bij de huidige benzineprijs nog geen 200 euro per jaar. Best de moeite waard maar dat is vooral te besparen met een zorgvuldige rechtervoet en het vermijden van koude start. De eerste km's is het verbruik (en de slijtage) het hoogste dus voor "even paar kleine boodschapjes" hup been over de fiets en trappen
Afbeelding

Met een budget van maar 2500 euro is het belangrijk om de beste auto te kopen die je kunt vinden. Accepteer die kras of die deuk als de je daardoor een technisch betere auto kunt kopen. Want vooral als je zelfs niet kunt sleutelen is een probleem hier of een storing daar veel duurder dan een paar liter benzine.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:28

rr: ik trok en motorkap open en dacht: waar is de rest? :+ Maar goed dat was een 1.4. Dat is het enige haalbaar als ik onder de 15.000 wil (moet) blijven.

Yom: Een trailer auto met die eisen voor 2500? Kan dat? wauw

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:26

Zelf heb ik trouwens wel op een hoger budget gerekend... max 5000 euro. Die moeten wel te vinden zijn

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:51

pol013 schreef:

Een goede trekauto voor dat aanschafbedrag is een eitje. Opel Omega of Mercedes E klasse om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar dan de andere eisen, dat zal goed zoeken worden. Die dikke bakken zijn natuurlijk niet het goedkoopste in wegenbelasting en verbruik, vandaar dat veel mensen liever 5000 in een Aygo stoppen dan 1500 in een hogere middenklasser met eh.. "de nodige ervaring".

An sich is het niet slecht om het hele lijstje neer te zetten, dan kan je altijd nog kijken of en waar je water in de wijn doet.

Oh ja, AdemoJoey had het nog over de Avensis. Zelf geen ervaring mee maar over het algemeen betrouwbare auto's en voldoet aan de eisen. Lijkt me dus zo gek nog niet.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:41

Nooit verwacht dat ik in dit jaar toch naar andere auto's zou gaan kijken.. Momenteel hebben we een Kia Sorento uit 2006 welke we gebruiken voor onze trailer.

Toch zijn we dus aan het kijken voor een andere auto. Wellicht hebben jullie nog goeie opties?

- geschikt voor een 2-paards trailer (maximum gewicht van 2400 kg)
- liefst automaat
- liefst met Airco en andere opties
- betaalbaar: onder de € 10.000
- Indien mogelijk wat zuiniger dan de Kia Sorento (waarschijnlijk niet mogelijk)
- Wat meer power dan de Kia Sorento

Eventueel weer voor een Kia Sorento gaan is ook een optie, maar willen zeker nog even verder kijken. hebben dit in het verleden al eens gedaan maar kwamen toen alleen op de Sorento uit.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:15

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:53

Rex_Rolfo schreef:
Doe eens gek, je leeft maar één keer :Y)

https://link.marktplaats.nl/m1157055897

Ook leverbaar met meer bescheiden badge: https://link.marktplaats.nl/m1159017614

Was met de Sorento gebeurt? Innige relatie met andere auto?

Gelukkig niet haha. Eigenlijk doet ie het gewoon goed, maar steeds wat problemen gehad en nu weer iets stuk. Dus willen bekijken of het interessanter is om in te ruilen of toch te houden. En zou stiekem liever een automaat willen.

Mijn vriend is gek van Porsche. Alleen persoonlijk zoek ik een auto waar minder kilometers mee is gereden.

Wat zijn, naast de kia sorento, nog meer fijne en vergelijkbare auto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:49

RR, met die porsche zou je mijn vriend ook heel erg gelukkig maken :)) Ik heb dat type auto's echter altijd afgeketst omdat ik twijfel aan hun capaciteit als 4x4 of als het een keertje wat gladder ligt. Uiteraard hangt er heel veel af van je rechtervoet en de omgang met je gaspedaal, maar ben altijd bang dat dat type auto véél sneller vast zit in de blub dan bijvoorbeeld mijn pajero.

Edit: daarbij wordt mijn vriend gek als ik met zo'n auto wekelijks door veldbanen ga hossen om watertonnetjes of hooi rond te zeulen :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:04

Varekaj schreef:
RR, met die porsche zou je mijn vriend ook heel erg gelukkig maken :)) Ik heb dat type auto's echter altijd afgeketst omdat ik twijfel aan hun capaciteit als 4x4 of als het een keertje wat gladder ligt. Uiteraard hangt er heel veel af van je rechtervoet en de omgang met je gaspedaal, maar ben altijd bang dat dat type auto véél sneller vast zit in de blub dan bijvoorbeeld mijn pajero.

Edit: daarbij wordt mijn vriend gek als ik met zo'n auto wekelijks door veldbanen ga hossen om watertonnetjes of hooi rond te zeulen :Y)

De 4x4 van de Cayenne is ook niet bedoelt om mee door de blub te knarren, maar om snoeihard door de bocht te kunnen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:07

Bestaan er 4x4's die dat alletwee kunnen?
Zo ja: droomauto!

:)*

Al moet mijn pajero nog paar jaar mee hoor.
Laatste anderhalf jaar bijna evenveel kosten aangehad of hij waard is. :$

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:10

Cardy schreef:
Alleen persoonlijk zoek ik een auto waar minder kilometers mee is gereden.

Mwoah, is een achtpitter, dus dat is maar 121.500 km vergeleken met een proletarische viercilinder O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:18

Rex_Rolfo schreef:
Cardy schreef:
Alleen persoonlijk zoek ik een auto waar minder kilometers mee is gereden.

Mwoah, is een achtpitter, dus dat is maar 121.500 km vergeleken met een proletarische viercilinder O:)

En de rest van de auto dan :+

M'n pa rijdt porsche. Zijn geen goedkope jongens in onderhoud. Dus ik mag van hem nooit mopperen over m'n dure subaru onderdelen :') .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:38

Optiwolk schreef:

Range Rover sport met de 5ltr V8: http://www.autoweek.nl/auto/80982/land- ... harged-svr

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:55

pol013 schreef:

dat bedrag komt bij een andere post vandaan, niet bij die van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:24

Gloa, wij hebben ook al een Porsche in de garage staan maar dan eerder sportbakje dan 4x4 :D

@ ikke: ik wil wel door de blub kunnen knarren -O- Anders raak ik nooit met de trailer vol hooi tot aan m'n stal in de winter. Of tot aan 1 van mijn weilanden dat 200m van de straat af ligt via een overgroeid traktorspoor.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 06:31

ikke schreef:
Optiwolk schreef:

Range Rover sport met de 5ltr V8: http://www.autoweek.nl/auto/80982/land- ... harged-svr

Past precies binnen budget

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:09

Dank Rex_Rolfo! Ik heb een mooie op het oog *\o/* Ik heb er gisteren over gebeld, maar hij is helaas tot vandaag 15.00 uur gereserveerd. Dusss fingers crossed! 15.05 hang ik aan de telefoon :') Niet echt goed voor de onderhandelingspositie, maar hij heeft al een nette prijs. Hopelijk is hij motorisch e.d. in orde. Eerst maar even afwachten.. Het is een versie die wel iets zwaarder is (inderdaad water bij de wijn), maar wel één die 1400kg mag trekken en het koppel is 200Nm bij 4000 t/p/m *D Sterke auto!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:37

Oehhh ik heb hem kunnen reserveren!!! Het gaat om de Toyota Avensis Wagon 2.0-16V Linea Sol met de volgende specificaties:

Bouwjaar: 2002
Km-stand: 229.538
Verbruik: 1 op 12,66
Leeggewicht: 1255kg
Trekkracht: 1400kg
Vermogen: 150pk
Topsnelheid: 205 km/p/p
Koppel: 200Nm/4000tpm
0-100: 9,3 sec

Extra's:

- ABS
- EBD
- Traction Control

Dit valt binnen mijn budget :) Het klinkt wat té goed om waar te zijn, dus ik ga sowieso eerst zelf kijken, rijden en uitproberen en bij geen opvallende bijzonderheden laat ik een onafhankelijke aankoopkeuring doen (100,-) die ook gericht zal zijn op de kwaliteiten van het trekken van de trailer.

Hoe vinden jullie de specificaties klinken? Als je bedenkt dat hij een trailer (650kg) + paard (500kg)zal trekken van 1150kg? En zou een combinatie van 100kg extra ook nog kunnen? Of moet ik dat laten en in plaats daarvan het gewicht van de bagage rekenen?

Waar ik ook benieuwd naar ben is de traction control; hoe handig is dit bij het trekken van een trailer? Of wanneer je op wat gladdere of zwaardere ondergrond weg wilt rijden; rijdt hij dan nog of blokkeert hij dan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het heel graag!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:07

Ik denk dat 200 Nm bij 4000 toeren niet echt optimaal is. Je wil helemaal niet zoveel toeren maken met je auto, normaal rij je tussen 2000 en 3000 toeren. Dus je vraag is dan, wat heb je bij die toerentallen aan koppel?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:15

Bijzonder... ik ben echt wel flink aan het zoeken maar een trekauto met een trekvermogen van 1300 -1500 kilo vind ik niet voor 5000 euro of minder.
Enige eisen die ik heb zijn: moet een automaat zijn, met vaste trekhaak en liefst benzine. Komt een 1,5 paards trailer achter met een Ijslander erin van max 450 kilo. Moet te rijden zijn zonder BE rijbewijs, omgeving zuid-holland.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:38

Welke eisen heb je nog meer? Want een goedkope auto is makkelijk zat te vinden. Als je leeftijd en hogere km stand niet erg vindt....

Gaspedaal.nl heeft tussen de 3-5000 euro 828 automaten op benzine met trekhaak en minimaal 1.4 motor: zoekresultaat
Zelf even kijken welke geschikt zijn als trekauto. Er zitten natuurlijk ook kleintjes waar je nauwelijks een boedelbak achter hangt, maar ook hele competente wagens waar een flinke trailer achter kan.

B zonder E: afhankelijk van Toegestane Maximale Massa van de auto die je op de kop tikt de TMM van de aanhanger terugkeuren zodanig dat tmm auto + tmm trailer onder de 3500 kg blijft.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 26-04-17 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:46

Waratje schreef:
Ik denk dat 200 Nm bij 4000 toeren niet echt optimaal is. Je wil helemaal niet zoveel toeren maken met je auto, normaal rij je tussen 2000 en 3000 toeren. Dus je vraag is dan, wat heb je bij die toerentallen aan koppel?

Als je voor een benzine auto kiest is dit wat je krijgt. Bij een diesel ligt het maximum koppel ergens rond de 2500 toeren. Maar dit geld voor het optrekken. Tijdens het rijden zijn de verschillen veel minder.

Bij het rijden met een aanhanger is het niet onverstandig om met meer toeren te rijden dan dat je normaal doet. De auto reageert sneller op het gaspedaal en de krachten in de aandrijflijn en motor zijn minder dan bij een laag economisch toerental.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:07

Wat ik vaak tegenkom is 170Nm bij 4200 t/p/m,dus 200Nm bij 4000 t/p/m leek mij beter :) Correct me of I'm wrong :)