[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:28

In NL staat bij een auto op grijs kenteken niet altijd het trekgewicht op rdw.nl. Staat er 0 terwijl ie een flinke bak aan de haak mag. Hoe dat exact zit weet ik niet. En grijze import is ook altijd een leuke ja.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:31

Hoi allemaal,

Ik zit me momenteel te oriënteren op de aanschaf van een andere auto. Nu zit ik te kijken naar een comfortabele auto die qua zuinigheid rond energielabel A, B of C uitkomt en rond de 1300-1500 kg mag trekken voor een 1paards trailer. De ritjes met de trailer zijn hooguit 20 minuten richting strand en duinen, geen urenlange routes.
Voorheen reed ik een BMW 520 uit 2010 die met gemak de trailer trok, maar deze heb ik niet meer. Deze auto komt qua aanschaf echt veel te hoog uit, dus een nieuwe 5 serie wordt hem niet.

Nu ben ik uitgekomen op een BMW 320 sedan uit 2006 en een Renault Megane 1.6 Coupe uit 2010.
Heeft iemand ervaring met deze auto's qua trekvermogen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:34

Lieverdje86 schreef:
Hoi allemaal,

Ik zit me momenteel te oriënteren op de aanschaf van een andere auto. Nu zit ik te kijken naar een comfortabele auto die qua zuinigheid rond energielabel A, B of C uitkomt en rond de 1300-1500 kg mag trekken voor een 1paards trailer. De ritjes met de trailer zijn hooguit 20 minuten richting strand en duinen, geen urenlange routes.
Voorheen reed ik een BMW 520 uit 2010 die met gemak de trailer trok, maar deze heb ik niet meer. Deze auto komt qua aanschaf echt veel te hoog uit, dus een nieuwe 5 serie wordt hem niet.

Nu ben ik uitgekomen op een BMW 320 sedan uit 2006 en een Renault Megane 1.6 Coupe uit 2010.
Heeft iemand ervaring met deze auto's qua trekvermogen?

Peugeot 508SW Bleuline. Heb ik zelf gekocht. Mag 1375 kg trekken (diesel) en rijd 1/22 gemiddeld. Je komt alleen wel rond de 122 euro in wegenbelasting.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:59

Lieverdje86 schreef:

Puur uit die twee gekozen zou mijn voorkeur uitgaan naar de BMW: 2 literblok en achterwielaandrijving vs 1.6 en voorwielaandrijving. Eigen gewicht of vermogens heb ik er niet bij gezocht.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:15

De BMW zit op 150 PK en mag 1400 kg trekken en de Renault zit op 115 PK en mag 1300 kg trekken.
Ik wil wel benzine blijven rijden en qua budget onder of op de 8000 euro zitten.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:18

Lieverdje86 schreef:
De BMW zit op 150 PK en mag 1400 kg trekken en de Renault zit op 115 PK en mag 1300 kg trekken.
Ik wil wel benzine blijven rijden en qua budget onder of op de 8000 euro zitten.

Gezien het eigen gewicht van de voertuigen en een vergelijkbaar type voor de trailer gehad zou ik voor de bmw gaan.

Ik heb een astra coupe 2 lier benzine (eigen gewicht 1400 of zo) en een bmw 330d (wel diesel dus) met eigen gewicht 1600 voor de trailer gehad. Een wat zwaardere auto rijdt veel fijner.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:01

Dank jullie wel! Dan ga ik verder kijken voor een leuke BMW. Uiteindelijk wint die ook wel in comfort en degelijkheid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:22

Ik ben inmiddels zo ver dat ik weet welk type ik wil: een Rav 4.
Een aantal andere modelllen zijn na wat navraag toch weer afgevallen.

Maar krijg ik de achterdeur mét WIEL er op wel open voor de trailer? Ik lees een aantal keer dat dat wel gaat maar dan staat er niet bij of dat met of zonder wiel achterop is.
Dat hij niet helemaal open gaat kan ik mee leven maar ik moet er wil nog tussen passen met mijn zadel.

Ervaringen met de automaat voor een trailer trouwens? Ik lees dat hij wat ''lui'' is maar heb geen idee wat ik mij daar bij moet voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:30

Ik denk dat er verschil is met welk merk trailer er achter hangt ivm het neuswiel, nee?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:35

@pol013 van welk jaar? Hier bij ons kan die achterdeur van de RAV4 niet eens open met de trekhaak, die gaat er dus ook alleen maar op als we iets moeten trekken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:06

2008.
Gaat wel open met de trekhaak er op. Die zit er vast aan.

Varekaj: daar zal wel iets verschil in zitten. Maar het neuswiel zit toch wel op een redelijk standaard plek.Halverwege de dissel. Heb een humbauer single.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:15

De ene dissel kan iets langer zijn dan de andere. Al is dat 5cm, het kan net genoeg of juist net te weinig zijn voor die kofferdeur.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:11

Hallo,
Ik had een vraagje ik heb een mitsubishi pajero pinin deze heeft de trekhaak behoorlijk hoog zitten 52 cm vanaf de grond gemeten.
Mijn trailt helt nu wat naar achteren kan ik dit aanpassen? Ben al bij de garage geweest en de trekhaak kan niet verlaagd worden.
Ik vraag het hier maar even dan hoef ik niet apart een topic aan te maken alvast bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:24

Besje15 schreef:
Hallo,
Ik had een vraagje ik heb een mitsubishi pajero pinin deze heeft de trekhaak behoorlijk hoog zitten 52 cm vanaf de grond gemeten.
Mijn trailt helt nu wat naar achteren kan ik dit aanpassen? Ben al bij de garage geweest en de trekhaak kan niet verlaagd worden.
Ik vraag het hier maar even dan hoef ik niet apart een topic aan te maken alvast bedankt!

Staat ie op z'n originele banden?
Staat ie op z'n originele veren?
Hangt de correcte trekhaak eronder?

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:29

ikke schreef:
Besje15 schreef:
Hallo,

Poeh daar vraag je me wat, misschien dom maar hoe kom ik daar precies achter? :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:36

Besje15 schreef:
ikke schreef:

Poeh daar vraag je me wat, misschien dom maar hoe kom ik daar precies achter? :')

Banden staat in de handleiding; de rest is wat lastiger.
Kijk eens of er een merk-forum van de Pajero is; daar is vaak een hoop info vandaan te halen.

Je kunt het ook omdraaien en de trailer op grotere banden zetten, als de wielkast dat toelaat.
Als de assen met bouten onder de trailer zitten, kun je wellicht vulblokken tussen de assen zetten, zodat de trailer ook wat hoger staat.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:43

Dankjewel ik zal eens kijken!
Oke, ja ik dacht er zelf aan om een tussen stuk tussen de dissel te laten zetten zodat die wat hoger is.
Maar weet niet of dit legaal is? Bedankt voor je info in ieder geval ikke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:17

Besje15 schreef:
Dankjewel ik zal eens kijken!
Oke, ja ik dacht er zelf aan om een tussen stuk tussen de dissel te laten zetten zodat die wat hoger is.
Maar weet niet of dit legaal is? Bedankt voor je info in ieder geval ikke.

Bij sommige trailers kan je de oplooprem verplaatsen van in het dissel naar op het dissel. Scheelt ook weer flink wat cm.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:18

Hoi allemaal,

Een tijdje geleden was ook actief in dit topic en inmiddels wordt het wat echter :) Ik weet nu wat mijn paard weegt (450kg al was hij zwak bespierd, ik verwacht dat hij zo'n 500kg zal gaan wegen) en wat de trailer weegt die ik kan huren (510kg).

Ik wil het alleen wel wat ruimer nemen. Dus 500kg + 650kg = 1150 kg

Gezien mijn budget heb ik het volgende op een rijtje gezet:

- Eigen gewicht tussen 1200 en max 1250kg
- Trekkracht 1300kg
- Benzine
- Bouwjaar vanaf 1999
- verbruik gecombineerd minimaal 1 op 12,5
- Kilometerstand max 200.000
- PK minimaal 120
- Prijs maximaal 2500,-
- 5-deurs
- Grote achterbak (dus geen sedan)
- Merk Duits of Japans

Ik kom dan uit op verschillende versies van de Toyota Avensis. Wat vinden jullie daar van? Staat deze wat goed bekend icm het trekken van trailer + paard? En wat vinden jullie van de verhouding van het gewicht? Kogeldruk weet ik uiteraard niet.

Ik hoor het echt heel graag en alvast bedankt!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:59

ik les weer even mee om ideeen uto geschikt zou zijn. Ik wil een grotere auto met aardig wat laadruimte, goedkoop in verbruik, belasting en verzekering en hij moet natuurlijk zeker 1300 kilo mogen trekken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:08

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:34

pol013 schreef:
Ik ben inmiddels zo ver dat ik weet welk type ik wil: een Rav 4.
Een aantal andere modelllen zijn na wat navraag toch weer afgevallen.

Maar krijg ik de achterdeur mét WIEL er op wel open voor de trailer? Ik lees een aantal keer dat dat wel gaat maar dan staat er niet bij of dat met of zonder wiel achterop is.
Dat hij niet helemaal open gaat kan ik mee leven maar ik moet er wil nog tussen passen met mijn zadel.

Ervaringen met de automaat voor een trailer trouwens? Ik lees dat hij wat ''lui'' is maar heb geen idee wat ik mij daar bij moet voorstellen.

Ik geef zelf even antwoord: vandaag zelf even gemeten. Neuswiel zit maar ten dele in de weg. Daarmee kan de deur nog op een acceptabele kier. MAAR. De hoogte van de deur tot de kogel (ca6cm) zorgt er voor dat je al na 10 cm dehandrem tegen komt die op ca 10 cm hoogte zit.
Een trailer zonder zadelkamer en eventing rijden (dus veel meuk bij hebben) zorgen erdus voor dat deze helaas afvalt.

Nu dus de zoektocht naar een SUV met klep. Dat zijn de QASHQAI en de Sportage -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:18

En de subaru forester

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:43

En IX35

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:25

En niet alle Land Rovers maar dat boeit niet want deurtje hoog genoeg }:)