[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:03

Is er hier iemand die ik een pb mag sturen met wat vragen over auto/trailer combi?
Heb wat trailers gezien maar ben erg in twijfel wat het beste kan/past bij mijn auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:05

Denk dat je bij Ikke, Gloa en rex_rolfo dan wel goed zit :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:06

connie64 schreef:
wij hebben ook een 4x4.......diesel :)

Ik zag een zeer ervaren Diesel 4x4 rijdende Land Rover chauffeur met goed geprepareerde auto voor mij 4x aanzetten voor een helling; ik reed er met mijn volstrekt niet voorbereide, op wegbanden, niet in low gear staande Range Rover er zonder blikken of blozen achteraan, in een keer naar boven.......

Maar ik zag ook de andere kant: een volledig uitgeruste (alle toeters en bellen) nagelnieuwe Defender naar boven rijden op een spiegelgladde helling, waar je geen twee stappen op kon zetten zonder drie keer op je bek te gaan. Dat had niets met de motor of de chauffeur te maken, dat was 100% electronica....
Laatst bijgewerkt door ikke op 11-04-17 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:07

Ik heb er al een keer een ervaren 4x4 uitgereden op nat gras met mijn oude Nissan almere _O-

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:22

B-rijbewijs vraagje (check)...

Mag ik met een Hyundai Tucson en een 2-paards trailer rijden met mijn B-rijbewijs..? Ik wil er 1 paard (max 500 kilo) mee vervoeren...

Trailer 740 kg
Laadvermogen 1260 kg
Auto:

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:25

Als je de regels voor Rijbewijs BE had gelezen, had je die vraag niet hoeven stellen......

Nee, je mag niet rijden met die combi met een B-rijbewijs.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:29

ikke schreef:
Als je de regels voor Rijbewijs BE had gelezen, had je die vraag niet hoeven stellen......

Thx, gelezen, vandaar ook de check, heb een discussie dus vandaar....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:31

Smart schreef:
ikke schreef:

Toch niet met die ene autohandelaar die ook in jouw dorp zit, mag ik hopen?

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:36

ikke schreef:
Smart schreef:

Toch niet met die ene autohandelaar die ook in jouw dorp zit, mag ik hopen?[/quote]

:')

Why? Geen goede handelaar...?

Nee, een vriendin verkoopt haar Tucson, maar heb zelf geen BE... Maar omdat het laadvermogen niet bekend is twijfelde mijn vriend of het echt niet kon...

assie

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:46

Als auto fijn is zou ik gewoon de 450 euro investeren in je E rijbewijs. Hoef je je daar iig geen zorgen over te maken.
En op de aanschaf van een auto is die 400-500 euro ook niet het grootste bedrag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:04

Laadvermogen auto is zelt uit te rekenen. Toegestane max massa - massw rijklaar.

Zuiver naar de B gekeken mag je met die auto een aanhanger trekken met een max toegestane massa van 1450 kg.

Maar de auto mag feitelijk maar 1400 trekken. Dat is met 500kg paard en een 1,5 paards trailer zeker haalbaar. 2 paards wordt krap en moet je sowieso terug keuren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:15

Die auto's zien er altijd zo indrukwekkend uit als ik ze zie staan maar stelt 'niet veel voor' nu ik er serieus naar kijk.
Iemand ervaring met deze auto? Of die op basis van de specificaties iets durft te zeggen over de geschiktheid voor een 1,5 paard trailer?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/ni ... a-gegevens
Er zijn een aantal 'net iets' zuinigere modellen die maar 1400 aan de haak mogen hebben ipv de 1500 waar ik eerst naar zocht.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:28

Wij hebben de Hyundai kloon van de Qashqai, ook met twee liter benzinemotor. Verschil is dat wij een automaat hebben en dat we de achterwielen bij kunnen zetten. Is een hele fijn trekauto voor onze 1,5 paards met flinke KWPN-er.

De trailer zelf maakt trouwens ook veel verschil, toen wij een jaar of wat geleden overstapten van ons oudje naar een vrij jonge trailer wisten we na een paar honderd meter al dat de nieuwe véél fijner achter de auto hing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:33

Ik zie tegenwoordig op autoscout steeds de peugot Partner urban 1.6 langs komen die 3000 zou mogen trekken.
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit echt een goed idee is >;)

Iemand ervaring met die auto's?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:59

Linkje? Al eens kenteken door rdw.nl gehaald? Of heb je het over een Zwitserse auto? Lijkt me namelijk eerder een typefout oid, 1300 kg is meer realistisch voor een Partner.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:01

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:10

Ik vind ook 1.6 Urban met "maar" 1300 kg. Vermoed dat er bij een batch auto's een verkeerd getal in het databestand is gekomen. Bij elke advertentie zullen de data wel automatisch opgehaald worden (zoals in NL uit het RDW bestand), dan krijgen al die auto's er gratis 1700 kg trekgewicht bij.

Lijkt me niet -ahum- ideaal om 3 ton achter zo'n koekblikkie te hangen :+
En dan met 98 pk over de Zwitserse Alpen crossen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:31

Nee, dat was mijn gedachte ook :D
Ik heb een X5 van 2001.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:26

Rex_Rolfo schreef:
Ik vind ook 1.6 Urban met "maar" 1300 kg. Vermoed dat er bij een batch auto's een verkeerd getal in het databestand is gekomen. Bij elke advertentie zullen de data wel automatisch opgehaald worden (zoals in NL uit het RDW bestand), dan krijgen al die auto's er gratis 1700 kg trekgewicht bij.

Lijkt me niet -ahum- ideaal om 3 ton achter zo'n koekblikkie te hangen :+
En dan met 98 pk over de Zwitserse Alpen crossen :D

Tja, als je middels speciale eisen wel voldoet, of zo.....

Jij vindt ook geen Defenders die 6 ton aan de haak mogen hebben maar toch zijn ze er. In NL niet echt zinvol maar in Zwitserland blijkbaar wel. Als dat met Defenders kan (95pk V8!!!) waarom dan niet met een Partner?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:06

Geen idee, vandaar dus mijn vraag.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:54

In de zoek tocht naar een andere auto loop ik een beetje vast. Misschien dat jullie ons kunnen helpen.

Op dit moment hebben we een citroen c4. Deze mag 1550 kilo trekken. 120 pk (88kw)

We hebben een trailer met een max massa van 1500 kilo. De pony die er in moet weegt 400 kilo. De trailer leeg weegt 540 kilo. Samen dus een combinatie van 940 kg.

Nu hebben we zitten kijken naar een opel mariva. Deze kan net als onze andere auto op LPG rijden. Wat gunstiger is voor ons gezien de vele kilometers die wij rijden. De opel mag max 1050 kilo trekken. Vermogen 120 pk (88 kw). Wat betekend dat ik maar 90 kilo over heb. Op dit moment hebben
we een auto die op papier meer mag trekken. Maar het vermogen is het zelfde. Hoe zit dit precies?

Is het rijden met de C4 veiliger dan met de opel? En waar ligt het omslag punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:00

Ben je zeker dat die trailer echt zo weinig eigen gewicht heeft? Het kan hoor, maar zo laag eigen gewicht hoor je zelden.

Wij hebben een keer een opel meriva gehad als bedrijfswagen een jaar of 3-4 terug. Nooit meer. In Luxemburg de hellingen op was gewoon een ramp. Was een dieseltje, maar weet de motor niet meer. We hebben echt een paar keer gevreesd dat we zouden stilvallen en terug achteruit naar beneden rollen :=
Op zich ben ik van Citroën ook geen fan (vind het plastic bakjes op wielen) maar dan nog liever die C4 dan een Meriva.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:10

Ja, staat echt op t kenteken bewijs. Hebben toen bewust gezocht naar een trailer die veel laad vermogen had in verhouding met t eigen gewicht zodat we eventueel makkelijk konden terug keuren.

Wat je schrijft klinkt niet heel positief. We hebben er even mee gereden toen onze andere auto in de garage stond en we hem als leen auto mee kregen. We vonden het toen wel een fijne auto maar dat is maar een kort moment geweest en alleen binnen de stad.
Moet eerlijk bekennen dat ik zelf wel echt een ontzettende citroen fan ben. Ervaar hem totaal niet als koekblik :-P Maar ben nu wel benieuwd wat je dan een prettige auto vind?

Helaas zijn niet veel auto's ook te koop met LPG en we rijden zo vreselijk veel kilometers :-O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:23

In de stad en gewone wegen viel de meriva wel goed mee, maar wanneer er dus een heuveltje bij kwam kijken was het andere koek :+ We hebben ook een keer (jaar of 8 geleden) een astra voor een trailer gehad. Trekt de boel wel maar het karretje heeft flink afgezien die dag met 1 klein paard in de aanhanger.

Wat ik fijne auto's vind... mijn vriend heeft in zijn thuisperiodes een bedrijfswagen van het werk, dus we hebben al vanalles kunnen uittesten. Nooit als trekauto helaas. Wel om alledaags mee rond te rijden, op vakantie te gaan naar Frankrijk etc.

Met stip op 1: de skoda superb. Nu 2x gehad en echt, ontzettend fijne auto. Laag verbruik, zelfs als automaat draait die z'n hand niet om voor zowel gewone wegen als de bergwegen in Andorra. Immens veel ruimte, ligt heerlijk op de weg, voldoende en vooral comfortabele zitruimte voor zowel grote als kleine mensen. Mijn vriend is 1.92 en ik 1.60.

Wat was nog fijn: de audi A1 en Mercedes B-klasse maar geen flauw benul of daar überhaupt een trekhaak aan mag. Mijn ex was heel erg blij met zijn Audi A6 allroad als trekauto, maar die is nu door hem ook ingewisseld voor een Toyota Landcruiser (iets met hossen en crossen in de bossen). Nadeel aan de Audi A1 was de kleine koffer en er blijft 0,0 ruimte over op de achterbank als mijn vriend voorin zit. Je verliest dan een passagiersplek.

Wat hebben we nog gehad... renault clio (viel mee), opel meriva en astra (rampzalig op heuvels), citroen DS4 (ding schoof bij de minste windvlaag alle kanten op), renault megane grand scenic (heerlijke auto! alleen door garage afgeraden als trekauto, weet niet waarom), volkswagen polo en golf (ook leuk).
Mijn tante heeft een Volkswagen Golf 4x4 trouwens, maar zij woont in Frankrijk. Karretje sjeest daar prima rond :)) Dan dus de skoda superb 2x gehad. Kan dat ik er nog vergeten ben, maar deze zijn me wel bijgebleven. Volgens mijn vriend mocht die superb 2.0 tot 2000 trekken, dan hoef je je trailer amper 50kg terug te keuren en je kan alsnog met je B rondrijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:26

Wat op papier als gewicht staat is niet altijd de waarheid. Zou de trailer even op de weegbrug zetten. Zou zomaar kunnen dat die 90 kg 'over' ineens tekort is.