[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:54

Als de ondergrond echt #@! is moet je soms ook het verstand gebruiken om eerst naar een wat betere ondergrond te rijden en dan pas die 550 kg gewicht op de trailer te gooien. Kan net het verschil maken tussen wel of niet wegkomen. Zeker als je achteruit weg moet en de oplooprem een rol mee gaat spelen.

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:57

RR: ik had nu inderdaad ook echt geen 4wd. Maar dacht dat het aan mijn auto lag dat ik altijd overal weg kwam mét paard achterin;) Zou dat misschien aan mijzelf liggen.....
Als dat niet zo is hoef ik mij helemaal nergens druk over te maken. Dan zou een auto die de kg aankan volstaan. 4wd of niet.....

Gezien mijn budget kom ik ook nét niet aan die 1.4 nieuwere types. Dat zou met een beetje mazzel nog net de vw tiguan zijn. Maar dat vind ik maar een saaie bak

Maar ik sta wel vaker dan een gemiddelde dressuur ruiter op een akker of grasveld. Het jaar rond. Dus ook in de winter. Dan wil ik dus wel weg komen onder 'normale nederlandse' omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:01

Hele rare kronkel mss... Maar is een diesel met LPG geen optie? De LPG gebruik je voor woon-werkverkeer en de diesel voor transport met de trailer er achter. Je bent een flink stuk of de volledige koffer kwijt ivm die tank, maar je kan wel relatief goedkoop de baan op zonder te moeten inleveren aan je koppels van de diesel.

Of ben ik nu helemaal larie en apekool aan het uitkramen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:07

Bij paardrijden is de zwakke schakel de verbinding tussen teugels en zadel. Bij autorijden is die zwakke schakel de verbinding tussen stuur en stoel ;)

Niks mis met (inschakelbare) 4wd, geeft gewoon extra tractie. Of je het per sé nodig hebt of niet, het is wel lekker :D

Al eens voor een paar auto's gekeken waar het omslagpunt benzine / diesel ligt? Ligt ook aan model want als b.v. de diesel net zoveel zwaarder is dan de benzine dat je in een volgende gewichtscategorie valt krijg je niet alleen de dieseltoeslag om de oren, je valt dan ook de duurdere categorie.

Wat betreft stabiliteit met rijden heeft Chasey een goed punt: lang, breed en laag (zoals haar sportcoupé maar ook de doorsnee middenklasser) is een stuk stabieler dan kort, smal en hoog (zoals de kleinere terreinwagens).

Tip, vul op http://www.gaspedaal.nl voor de gein eens 4wd in bij trefwoord en zet de prijs op je budget. Tussen de 8 en 12,5 K krijg je 428 treffers waaronder modellen waar je misschien never nooit niet aan had gedacht. Zoals Honda CR-V of Renault Koleos. Oh wacht, "4x4" geeft zelfs 1897 hits :D


Varekaj schreef:
Hele rare kronkel mss... Maar is een diesel met LPG
Of ben ik nu helemaal larie en apekool aan het uitkramen?
Ja.

LPG kan je alleen op een benzinemotor inbouwen. En je betaald sowieso altijd LPG toeslag dus geen voordeel van op benzine rijden (wat wel kan)
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 07-04-17 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:12

Dat weten we dan ook alweer :D

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:27

rr: die modellen heb ik inderdaad allemaal gezien. Maar ga nog eens op die site kijken. Bedankt voor de tip.
Had nu in mijn lijst staan: suzuki Grand vitara, kia sportage, renaul koleos, hyundia tucson, honda CRV, VW tiguan, Toyota Rav4.
De eerste en laatste hebben mijn voorkeur.

Probleem met weer diesel rijden is dat ik de huidige opties helemaal niets vind. Kon in mijn huidige auto maar weer kopen. Maar dat durf ik door terug kerende problemen niet meer. Daarbij is het streven eerder om naar nog minder kilometers te gaan.

Oh, die site wordt niets. Had nu als zoekcriteria ingevuld dat de auto minimaal 1500 kg moest trekken en niet te oud/te veel km's. Dat kan daar niet.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:55

Hier kan je ook wel een lijstje auto's vinden: http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
Even vinkje bij maximaal toegestaan trekgewicht zetten ipv advies trekgewicht, anders neemt ie nogal wat reserves. Het is een beetje puzzelen maar dat is juist de sport toch ;)

Gewone middenklasser (Passat, Mondeo etc) spreekt je minder aan dan de SUV achtige modellen?

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:06

Ik vind dat lelijke auto's. No offence. En al helemaal geen station.
Maar ik hou meer van een hatchback. Iets meer vierkant zeg maar.
Voor mij had een grotere niet gehoeven maar als het dan moet wil ik er ook naar willen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:10

En de skoda superb of hatchbacks? Iig heel blij mee geweest als bedrijfswagens. Onze superb mocht 2000 aan de haak geloof ik.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:26

pol013 schreef:
ik hou meer van ... meer vierkant zeg maar.

Zal je toch aan de stationwagen moeten, veel vierkanter dan die ouwe Volvo verhuisbakken krijg je ze niet _O-

Afbeelding

Maar alle gekheid op een stokje, gewoon kopen waar jij met plezier naar kijkt. Voordeel van een wat lagere auto is wel dat ie minder luchtweerstand heeft en daardoor wat zuiniger kan zijn dan een hoge SUV.

kking

Berichten: 1006
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:37

Ik heb een Honda CRV gekocht 4WD.

cissy

Berichten: 20296
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:48

Ik heb echt niet gekocht waar ik met plezier naar kijk. Dat was me veel te duur. Ik vind mijn tuut spuuglelijk maar hij doet zijn werk met gemak en dat vond ik belangrijker dan een kek uiterlijk. :D

fransje23

Berichten: 16249
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:15

Rex_Rolfo schreef:
Varekaj schreef:
Hele rare kronkel mss... Maar is een diesel met LPG
Of ben ik nu helemaal larie en apekool aan het uitkramen?
Ja.

LPG kan je alleen op een benzinemotor inbouwen. En je betaald sowieso altijd LPG toeslag dus geen voordeel van op benzine rijden (wat wel kan)


Verschil in wegenbelasting heb je er met 1 tankbeurt uit. Omslagpunt van Lpg tov benzine ligt ongeveer bij 7.000 km.
Voordelig bij woon werkverkeer en als je iets meer power nodig hebt schakel je gewoon over op benzine.
Heb jaren een Volvo v40 2.0 16v op G3 gehad en die trok een trailer zonder moeite , op gas, en reedt dan 1 op 8, zonder trailer 1 op 12.

Dus op zich is lpg wel interessant maar niet als je twijfelt tussen diesel of benzine.

ikke

Berichten: 38800
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:25

fransje23 schreef:
Verschil in wegenbelasting heb je er met 1 tankbeurt uit. Omslagpunt van Lpg tov benzine ligt ongeveer bij 7.000 km.
Voordelig bij woon werkverkeer en als je iets meer power nodig hebt schakel je gewoon over op benzine.
Heb jaren een Volvo v40 2.0 16v op G3 gehad en die trok een trailer zonder moeite , op gas, en reedt dan 1 op 8, zonder trailer 1 op 12.

Dus op zich is lpg wel interessant maar niet als je twijfelt tussen diesel of benzine.


nou, als je een auto met LPG koopt, klopt dat maar op het moment dat je er nog LPG in moet laten bouwen, krijg je een heel ander verhaal........

Enne, LPG met Diesel kan technisch wel degelijk, alleen heeft het in NL belastingtechnisch helemaal geen nut.......

fransje23

Berichten: 16249
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:43

Citaat:
nou, als je een auto met LPG koopt, klopt dat maar op het moment dat je er nog LPG in moet laten bouwen, krijg je een heel ander verhaal........


Ik ging er inderdaad vanuit dat de auto al met LPG gekocht werd.
Inbouwen kan ook wel lucratief zijn maar je jrijgt wel een andere berekening.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:52

ikke schreef:
Enne, LPG met Diesel kan technisch wel degelijk, alleen heeft het in NL belastingtechnisch helemaal geen nut.......

Verhip, die kende ik niet. Dacht dat het niet zou gaan ivm het ontbreken van de vonkfabriekjes. Maar er wordt dus ook beetje diesel ingespoten die voor de ontsteking zorgt, interessant concept :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:37

Ik doelde idd op auto's waar de lpg al in zit. Eigenlijk door Gloa en haar Subaru. Amerikaanse wagens hebben dat vaker, kan dat? Vandaar dat ik ging nadenken en me de vraag stelde of het mogelijk zou zijn.

In België is dat echter minder interessant omdat je dan geen ondergrondse garage in mag en in een hoop steden is er niks anders dan dat.
En dat ik nog steeds genoeg km's maak om met diesel goed uit te komen en onze wegenbelasting is voorlopig nog interessant.

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:41

Rr. Dat noem ik langwerpig

Die vw tiguans 1.4 mogen 2000 trekken. Ik neem aan dat ik dan geen gekke dingen hoefte verwachten als ik daar 1200kg mee ga trekken. Qua extra onderhoud?
Ze zijn net wat zuiniger dan de andere modellen waar ik naar kijk.

Cissy: daar voor vind ik auto's dan weer net te leuk. Kan mij er niet overheen zetten dat ik dan iedere dag in een ding zit waar ik een vies gezicht bij trek. Dat is mij 2000 euro extra dan ook wel waard. (+ Dat ze bij inruil vaak ook weer net wat meer opbrengen)

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:31

Je hebt het dan over de 1.4 TSI 150 pk 4motion neem ik aan?

110 kW (150 pk) bij 5800 tpm, max. koppel 240 Nm bij 1750 tpm. Lekkere getallen, dat moet prima rijden met 1200 kg aan de haak. Zoals ikke altijd noemt: belangrijk om de turbo heel te houden is om de motor even stationair te laten lopen voordat je hem afzet. Dan krijgt de turbo de kans om terug in de toeren te zakken met behoud van smering.

Ook leuk (weet niet of alle versies het hebben), als er een af fabriek wegklapbare trekhaak onder zit gaat de ECU over op een ander programma als de haak wordt uitgeklapt. Heb je ineens een fellere auto onder je kont :)

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:24

Die ja. Die is net wat moderner sterker en sneller dan andere auto'sbij die prijsklasse.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:01

wij hebben altijd diesel gereden toen 1x overgestapt naar een benzine...brrrrr, vastzitten met die hap, niks gevoelig voetje, gewoon niet uit t gras komen.

Of t nou wel of niet belastingtechnisch voordelig is, nu een heerlijke Toyota rav 4 diesel en ja we komen t gras weer uit.

Best lang zitten sputteren zoeken overleggen etc en toen gezegd, tja die paarden zijn nu eenmaal een rib uit je lijf, ja wij rijden nogal eens met een trailer rond dus moet er gewoon een degelijke goede auto voor.Dan maar een paar centen meer kwijt.

ikke

Berichten: 38800
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:06

connie64 schreef:
wij hebben altijd diesel gereden toen 1x overgestapt naar een benzine...brrrrr, vastzitten met die hap, niks gevoelig voetje, gewoon niet uit t gras komen.

Of t nou wel of niet belastingtechnisch voordelig is, nu een heerlijke Toyota rav 4 diesel en ja we komen t gras weer uit.

Best lang zitten sputteren zoeken overleggen etc en toen gezegd, tja die paarden zijn nu eenmaal een rib uit je lijf, ja wij rijden nogal eens met een trailer rond dus moet er gewoon een degelijke goede auto voor.Dan maar een paar centen meer kwijt.

Goh, ik rijd al jaaaaaren benzine, nooit problemen. De Diesel liet me wel in de steek toen het er eens op aan kwam...........

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:25

bij ons dus echt precies andersom!al jaaaaaaren diesel, nooit problemen...

ikke

Berichten: 38800
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:47

connie64 schreef:
bij ons dus echt precies andersom!al jaaaaaaren diesel, nooit problemen...

Laat ik je uit de droom helpen: de brandstof boeit niet; het gaat om de techniek na het vliegwiel en dan niet in de laatste plaats aan degene die het bedient.
Jouw 2-wiel aangedreven Diesel zal het altijd afleggen tegen mijn goed voorbereide 4x4 V8 automaat op benzine. Niet omdat het een benzinebak is maar simpelweg omdat een goede 4x4 aandrijving achter een automaat zo goed als onverslaanbaar is en dan heb ik het nog niet eens over de moderne elektronica want daar valt helemaal niet meer tegen te sturen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 00:04

wij hebben ook een 4x4.......diesel :)