[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bnet
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:51

Hallo allemaal, gezien hier veel mensen met verstand van auto/trailer combinaties zitten, stel ik mijn vraag hier even.

Wij hebben recent een Renault Mégane gekocht, bedoeld om onze 1.5-paards Ifor Williams mee te trekken, met daarin hooguit mijn IJslander. De auto mag 1500 kilo trekken, dus wat dat betreft prima.
Nu is er echter een probleem: de trailer koppelt niet aan de auto. De disselkop sluit niet over de trekhaakkop -O- . Bij andere auto's is er met aankoppelen van de trailer geen probleem. Daarnaast kunnen we wel andere aanhangwagens (trailers hebben we helaas nog niet uit kunnen proberen) aan de auto koppelen. Maar net bij onze auto-trailer combinatie gaat het fout...

Heeft iemand een idee waar dit probleem in zou kunnen zitten? Wij hebben namelijk geen idee...

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:15

Zit het probleem in de maat van kogel / kogelkoppeling of zit de trekhaak relatief laag en zakt de koppeling van de trailer niet over de kogel?

Het lijkt op dat laatste, een enkelasser zal namelijk altijd naar beneden komen (tot de grond toe), een tandemasser blijft op bepaalde hoogte staan. Koppelt ie wel aan als je op de dissel gaat staan?

Als het dan wel koppelt niet mee gaan rijden trouwens, je hebt dan niet genoeg kogeldruk om de zaak stabiel te houden. Dan moet of de trekhaak hoger of de kogelkoppeling lager.

Filmpje van een paar seconden waarom voldoende kogeldruk best wel een beetje belangrijk is: https://imgur.com/dYz2tCE

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:19

Precies zoals het filmpje hierboven hebben wij voor ons op de snelweg een caravan zien gaan. Wat een ravage. Echt vreselijk!!! Die begon te slingeren en dat stopte niet meer, met alle gevolgen van dien. Helemaal aan puin. Gelukkig bleven de mensen in de auto ongedeerd.
Maar dat wil je écht niet meemaken met een paard in de trailer.

Bnet
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:21

Rex_Rolfo schreef:
Zit het probleem in de maat van kogel / kogelkoppeling of zit de trekhaak relatief laag en zakt de koppeling van de trailer niet over de kogel?

Het lijkt op dat laatste, een enkelasser zal namelijk altijd naar beneden komen (tot de grond toe), een tandemasser blijft op bepaalde hoogte staan. Koppelt ie wel aan als je op de dissel gaat staan?

Als het dan wel koppelt niet mee gaan rijden trouwens, je hebt dan niet genoeg kogeldruk om de zaak stabiel te houden. Dan moet of de trekhaak hoger of de kogelkoppeling lager.

Filmpje van een paar seconden waarom voldoende kogeldruk best wel een beetje belangrijk is: https://imgur.com/dYz2tCE


De trekhaak zit inderdaad relatief laag. De koppeling van de trailer zakt wel over de kogel, maar het mechanisme dat vervolgens sluit/klikt, blijft gewoon open staan. Als we op de dissel gaan staan heeft dit geen effect, dan koppelt de trailer alsnog niet goed aan.

Bedankt voor je filmpje, duidelijk verhaal! Wij gaan zo inderdaad absoluut niet de weg op, maar we hebben op dit moment geen idee of we naar een trailerspecialist of naar de garage voor de auto moeten...

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:26

BernetteO schreef:
Wij gaan zo inderdaad absoluut niet de weg op, maar we hebben op dit moment geen idee of we naar een trailerspecialist of naar de garage voor de auto moeten...

Nieuwe trekhaak, oudere trailer? Of nieuwe trailer, veelgebruikte trekhaak?
In het eerste geval is de kans groot dat het aan de kogelkoppeling ligt, in het tweede zou het aan de trekhaak kunnen liggen. Maar in de praktijk slijten de koppelingen meer dan de haken.

Bnet
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:32

De trailer is inderdaad al wat ouder, zo uit mijn hoofd uit 2005 (maar daar kan ik best een paar jaar naast zitten). Auto is uit 2011 en hebben wij tweedehands gekocht. Trekhaak ziet er gebruikt uit, maar niet extreem zeg maar. Dus dan zou het best de kogelkoppeling kunnen zijn. Is het dan logisch dat dezelfde trailer wel goed koppelt aan een nieuwere auto (Volvo uit 2015)?

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:38

Goed of nèt goed genoeg? Het zal heus om fracties van mm's gaan, dan kan het ook nog zijn dat het met de hogere kogel van de Volvo wel dicht klikt en met de iets lagere (dissel staat wat meer schuin) van de Megane niet.

Ik zou trouwens naar een trailer/aanhangerspecialist gaan. Die hebben er vaak meer kijk op dan de doorsnee autogarage.

Bnet
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:42

Het zou prima kunnen dat het dan net goed genoeg is ja, het is niet zo alsof het altijd heel makkelijk gaat, dat aankoppelen.

In elk geval super bedankt voor je input, gaan we eens naar een aanhangerspecialist!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:57

Mij werd door de garage (renault) net afgeraden om met mijn megane een paardentrailer te trekken... Al had ik maar een grens tot 1300. Om die reden heb ik geen trekhaak laten zetten en een andere auto gekocht.

Normaal moet bij ifor alles automatisch vastklikken als de bol volledig in de disselkop zit.

Bnet
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:20

Varekaj schreef:
Mij werd door de garage (renault) net afgeraden om met mijn megane een paardentrailer te trekken... Al had ik maar een grens tot 1300. Om die reden heb ik geen trekhaak laten zetten en een andere auto gekocht.

Normaal moet bij ifor alles automatisch vastklikken als de bol volledig in de disselkop zit.


Om die reden hebben we inderdaad gekozen voor de variant die 1500 mag trekken. Met onze combi blijven we dan ook ruim binnen de marge ;)

En inderdaad, bij Ifor moet alles automatisch vastklikken, maar dat gebeurt nu niet. Ik heb nog even gegoogled, en kom regelmatig tegen dat de trekhaak te laag zou zijn. Die gaan we dus nameten. Daarnaast zou het dus ook kunnen dat het koppelingsmechanisme versleten is, dus dat gaan we ook checken. Ik houd jullie op de hoogte, vind het heel fijn dat jullie zo meedenken! +:)+

pol013

Berichten: 10079
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:58

Iemand die van een diesel als trekauto over gegaan is naar een benzine?

Ik heb nu een diesel die 1500 mag trekken en een koppel heeft van 400nm. Werkelijk nog nooit in de problemen gekomen met die auto en al vaker dat ik wel door de modder kwam waar andere niet meer verder kwamen. Nu trekt een benzine auto natuurlijk heel anders. Maar als ik dan een koppel van 145nm zie denk ik IEKS.

Heb ik nu een 4wd nodig om dat zelfde stabiele sterke gevoel te evenaren? Dat ik overal heen durf zonder al te bang te moeten zijn om nooit meer weg te komen?
Hij moet netjes een andershalf paard trailer kunnen trekken, ook op gras. 100km enkele reis is geen uitzondering.

Zit zelf te kijken naar een grand vitara 1.6-2.0 of een Rav4 2.0 met 4wd. Er zit wel een prijsverschil tussen van 2-4000 euro tussen beide auto's. Ik vraag me af of dat prijsverschil de moeite waard is als je er maar een anderhalf paard trailer mee wil trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:03

Subaru heeft ook leuke 4x4 en allemaal standaard met high en low gear :j

Ik trek zelf met een forster 2.0 uit 2004. Die mag op papier 1500 trekken maar blijkt in de praktijk meer te kunnen. Jongere uitvoeringen en de 2.5 liters of met turbo's mogen meer trekken.

Ik vind het een heerlijke wagen die onder de kap niet onder doet voor de jeep achtige auto's maar wel het rijcomfort van een normale luxe auto auto heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-17 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 10079
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:06

Ja, er zijn meer opties. Maar hier kwam ik door persoonlijke smaak, budget icm leeftijd en km op uit.
'
Maar meer: Hoe krijg je dat veilige tractor gevoel uit een benzine auto? Is daar 4wd voor nodig? Of is alleen kijken naar het trekgewicht (minimaal 1500kg voor een 1200kg combi) genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:08

4wd is wel lekker qua algehele wegligging en stabiliteit. De gears zijn een extra kadotje bij gladde ondergrond.

Als je echt die extra power onder je voet wilt dan kan je zoeken naar een turbo uitvoering. Bij benzine wel flink toeren draaien voor de turbo! Dat is toch net wat verder door dan bij de diesels.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:29

Vermogen = koppel x toeren.

Diesel heeft veel koppel (mede door de turbo die ze de laatste jaren zo goed als allemaal hebben) maar draait minder toeren.
Benzine heeft minder koppel maar kan meer toeren draaien. Tegenwoordig ook steeds meer met turbo en die hebben een hele andere koppelkromme dan de atmosferische motoren.

Daarbij scheelt het ook heel veel welke turbo erop zit. Het zijn allang niet meer de turbo's van de jaren '80 waarbij je bij lagere toeren geen effect had en dat bij x toeren ineens die turbo erin kwam.

Voor wegrijden op gras heb je geen vermogen nodig want dat kun je toch niet kwijt. Wat je wel nodig hebt is een gevoelig gasvoetje om genoeg vermogen op de wielen te zetten om weg te komen en te weinig om door te slippen. Dat kan bij een diesel iets makkelijker zijn omdat het koppel zo laag zit. Bij een benzine zou je ietsje meer met de koppeling moeten spelen.

Bij een snelwegrit is het een toerenverhaal. Een benzine zal bijna 2x de toeren van een diesel draaien. Als dat jou het gevoel geeft dat het motortje lekker spint, perfect. Geeft het jou het gevoel dat de kleppen bijna om je oren vliegen (ook al zitten de toeren nog maar halverwege richting rode gebied) dan is het niets voor je.

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:39

Wij hebben een benzine auto voor de trailer. Alleen geen doorsnee benzine. Het is een 3.0 v6 met 207pk. (Peugeot 406 coupé)
Die trekt de trailer met 2 vingers in de neus, ook op zand en gras. Maar hij rijdt dan wel 1 op 6.
Dus alles behalve zuinig ;) Maar je hoeft niet bang te zijn dat de auto er moeite mee heeft.
Ik wil power onder de kont. Met en zonder trailer.
Alleen kun nergens je zadel kwijt met die coupé haha. Hij is daar dan ook niet voor ontworpen ;) Qua vermogen is het echt een beest en wil niks anders meer. En omdat het een plat en breed model auto is, ligt hij wel als een blok op de weg.
Qua vermogen en wegligging dus super, maar praktisch helemaal niet. :+ :Y)
Maar om een lang verhaal kort te maken, een trailer kan je dus ook prima trekken met een sterke benzine auto zonder 4wd.

Voor de beeldvorming, dit is mijn trekpeerd op wielen.
Afbeelding

edit. Hij is niet handig op zandpaden met kuilen/gaten erin. _O- := Dan ligt ie op z'n buik.
En ik dacht dat ik dit bericht gereageerd had in het 'centrale paarden aan huis topic' ipv hier. Sorry!
Want ik had hier al eens gereageerd over deze auto. Excuses! Maar ik laat het berichtje wel even staan.

En om nog even wat toe te voegen. Ik heb meerdere benzine auto's voor de trailer gehad. Die het op papier mochten trekken. Dat deden ze dan ook wel, maar ik moest dan bijna het maximale uit de motor halen. Dat is gewoon niet fijn. Dus een benzinemodel met wat meer vermogen is wel het beter, vind ik.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 07-04-17 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 10079
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:44

Haha dat heb ik dus met een benzine. Dat het zo'n zenuwachtig geluid is. Maar het is gewoon niet meer rendabel om diesel te rijden voor mij. Ben van 40.000 naar 15.000 gegaan.
Het wordt dus benzine. Daar is weinig discussie meer over. Zal er weer aan moeten wennen dus qua geluid en rijgedrag.

Maar jij zegt dus dat weinig koppel (van 400 naar 140nm) niet zo veel uitmaakt als je het maar handig inzet?

Chasey: ik ga geen 3.0 rijden.
Tot 2.0 wil ik nog wel gaan maar daarboven heeft niet echt meer meerwaarde voor een 1,5 paards trailer denk ik.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-04-17 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:51

Waarom niet :Y) ?

pol013

Berichten: 10079
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:56

verbruik
En vaak zijn dat oudere auto's.

Als ik zie wat ze tegenwoordig uit een 1.4 motor halen. Daar hadden ze ooit minimaal 2.0 voor nodig.

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:15

Ja er zit vaak wel een draaikolk in de tank, dat klopt. := Weer een stok achter de deur voor mij om vaker met de fiets te gaan. O:)

pol013

Berichten: 10079
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:28

Ik ga geen 40 km fietsen naar mijn werk. Dus er zit wel een limiet aan hoeveel slurper ik op de oprit wil zetten. En als het met een 4wd ook opgelost is doe ik dat wel.

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:30

Gewoon verschillende auto's proberen, als dat mogelijk is. :) Succes met de zoektocht! :D
40 km fietsen is wel een beetje te veel van het goede ja haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:21

Ja ze kunnen tegenwoordig erg veel power uit een klein blokje icm een turbo halen. Maar hoe lang gaan die blokjes mee en tegen welke onderhouds of revisie prijs?

Mijn 2.0 subaru loopt trouwens 1/10 (ook met trailer!). Vrienden hebben de 2.5 met turbo en die loopt 1/8.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:38

Wat Gloa zegt, die sterke 1.4's hebben allemaal een turbo.
Wat betreft diesel/benzine zal je met 15.000 rond het omslagpunt liggen. En al zou het omslagpunt bij dat type auto bij de 17-18.000 liggen, dan nog zijn de meerkosten voor het dieselen te overzien.

Voor het trekken van een trailer is echt geen 4wd nodig. Het is vooral lekker als je weg moet rijden op nat gras of in de modder. Dan kun je de trekkracht die nodig is om het geheel in beweging te krijgen over 4 wielen verdelen ipv over 2. In al die jaren voorwielaandrijvers nog nooit een probleem mee gehad. Achterwielaandrijver is ook wel lekker als trekauto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:48

Ik heb geen ervaring met een bezine als trekauto, maar het is wel wat Rex_Rolfo en de andere zeggen: je omgang met het gaspedaal zorgen ervoor dat je wel of niet wegkomt op gras of in modder. Ik ben paar jaar terug met mijn (diesel) camionette weggeraakt op plekken waar de 4wd zich hadden vastgegraven. Idem op wedstrijden, soms een gewone personenauto rustig zien vertrekken waar de rest tot de buik in de modder stond...