[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:16

Ik rij sinds januari met een RAV4 rond. Ik heb deze gekocht ter vervanging van mijn Nissan Patrol (16 jaar oud en motorisch nog steeds perfect, echter werk ik in Antwerpen en door de ingevoerde LEZ-zone daar moest ik op zoek naar een andere auto).

Mijn RAV4 is 10 jaar oud maar ziet er eigenlijk nog heel goed uit. Ik heb een 2.2 diesel met manuele versnellingsbak. Gekozen voor diesel omdat een diesel beter kan trekken en de benzine versie van de RAV4 'maar' een V4 is en om te trekken met een benzine zou je best naar V6 of V8 gaan. Wat hier in het topic ook al aangehaald werd maar mij ook werd geadviseerd door een bevriende garagist.

Ik kan er nog niet zoveel over zeggen omdat ik hem nog niet zolang heb, maar tot nu toe ben ik tevreden. De auto rijdt aangenaam en heeft iig een pak meer luxe features dan ik eerder gewend was :+
Ik heb er nog maar een drietal keer de trailer achter gehad, een keer om hooi te halen en 2 keer met paard erop. Dat deed hij steeds uitstekend. Ik heb er nog geen autostrade mee gedaan met trailer en paard dus dat moet ik nog testen.

En ik had het geluk dat ik nog een lichte vracht gevonden heb, wat niet echt evident meer is bij recentere auto's en SUV's.

Een paar aandachtspunten die ik intussen ondervonden heb:
-De achterklep kan niet volledig open als er een trailer aanhangt (de recentste modellen hebben een kofferdeksel dat naar boven opent dus die hebben dit probleem niet). Maar ik heb meer dan genoeg ruimte om mijn gerief (zadels ed) in en uit de auto te laden, vind ik. (Ik heb een Ifor Williams trailer, dus ik weet niet of met een andere trailer de klep minder ver of verder open gaat.)
-Mijn nummerplaat hangt laag, onder het reservewiel, waardoor ik een afneembare trekhaak moest nemen (de trekhaak hangt gedeeltelijk voor de nummerplaat). Dit kan wel anders zijn bij oudere of nieuwere modellen.
-De parkeersensoren geraken bij momenten flink van slag door de trekhaak en uiteraard ook als je achteruit wil rijden met de trailer (ik moet nog eens uitzoeken of ik die dingen niet kan uitzetten want ik word zot van dat gepiep). Ik moet nogal vaak achterwaarts rijden en inparkeren met de trailer dus dat vind ik wel irritant want ik word er zenuwachtig van.

Qua verbruik verbruikt hij best aardig, maar tegen mijn Patrol is het uiteraard een pak minder. Maar om het precieze verbruik te weten, zou ik nog eens de kilometers moeten noteren bij het tanken en uitrekenen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:43

dank je wel voor je uitgebreidde antwoord...

weet dat Toyota vaak als onverwoestbaar te boek staat...

handig die aandachtspuntjes van jou, ik zal er eens op letten.

Voor wat betreft verbruik tja alle trekauto s zitten toch wel rond de 1 op 10 daar ontkom je niet aan.
wij tanken lekker in jouw landje, scheelt al snel 25cent de liter ;)en ik werk de woensdag in Belgie dus dan tank ik fijn mn auto vol }>

Verder is een diesel voor ons een misschien, in tegenstelling tot belgie betaal je hier per maand een flinke som wegenbelasting, een benzine Toyota kost om en nabij de 55 euro en de diesels vanaf 105 euro per maand.... :j

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:00

Mijn Pajero zit ongeveer ook op 1/10 (10l/100km) al kan dat oplopen naar 15l/100km als ik heel veel korte stukjes doe (max 10 km) of echt een héél zware aanhangwagen bergop moet trekken.

Stomme LEZ trouwens.
Stel dat ik met mijn wagen naar het Sportpaleis/ Lotto Arena moet, moet ik in de file gaan staan om er te geraken, verder te rijden en na het concert in de file staan om terug weg te geraken, wegens niet in de LEZ.
Met de Caddy van vriendlief parkeren we op de P+R in Linkeroever, en nemen we het openbaar vervoer. De P+R ligt in de LEZ dus daar mag ik niet naartoe.
Zijn we dus met mijn auto, moeten we voor méér uitstoot zorgen buiten de stad, omdat het binnen de stad niet mag. Hmmpf.
/einde rant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:11

Idem hier, met mijn nog oude pajero mag ik helemaal niet in de buurt komen en trein/ov is niet doenbaar.

Aan de andere kant zou ik dieauto niet meer willen missen. Met een gewone auto of zonder 4x4 had ik vandaag rondrijden met de trailer kunnen vergeten. Moest 'm geladen met pakweg 1000kg op en af de weide rijden waar stukje water op stond en ander gedeelte is hellend.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:29

Nog een aanvulling op de opmerkingen over een Toyota RAV.
Heb ooit onze ifor trailer getest achter een RAV en aangekoppeld kon de achterdeur nog slechts op een klein spleetje open en kon je niets in- of uitladen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:07

dank je marcr, uhh gewoon een zijdeur open doen dan...
alhoewel ik wel de logica snap dat je via de achterkant je spullen wil kunnen pakken!

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:12

Dat is vreemd MarcR want bij mijn RAV4 en Ifor trailer kan de klep wel meer dan genoeg open om in- en uit te laden? Heb zelfs meer ruimte dan bij de Patrol (ongelijke klepdeuren). Best eens uittesten dus met trailer voor aankoop...

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:03

Elfie, ik vermoed dat, hoe ver je de achterklep open krijgt, vooral te maken heeft met welke trekhaak op de wagen staat. DE RAV waar ik de test heb mee gedaan had geen originele Toyota trekhaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:06

Zou er ook heen verschil zijn in vb oude modellen ifor en de nieuwere? Dat het neuswiel verder naar voor of achter zit?

scooby09

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Stroe

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:08

Ik heb een Suzuki grand Vitara met zo`n achter deur als de trailer er recht achter staat kan de deur prima open op een heel klein stukje na niet.
Als de combi iets geknikt staat dan een stuk minder ver ik heb ter bescherming om mijn neus wiel een stuk isolatie materiaal gedraaid zo beschadig ik niks.

Saaams

Berichten: 13726
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:59

Ik heb afgelopen week een nieuwe auto gekocht. Een peugeot 508 sw 1.6 diesel. Deze auto mag op papier 1375 kg trekken. De trailer weegt 540kilo en de pony 400 kilo. Mag ik hier mee rijden zonder BE rijbewijs? Ik heb in april mijn examen. Maar ik vraag me af of het mag mocht ik het examen de 1e keer niet halen bijv.

assie

Berichten: 9678
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:05

Dat ligt aan de maximummassa van de trailer en auto.
Ligt de maximum toegestane (dus niet werkelijke) massa van beide opgeteld boven de 3500 kg,dan heb je BE nodig. Anders niet.

Saaams

Berichten: 13726
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:09

Trailer is max massa 1300kg
Auto 2100 kg
Dan zou het technisch gezien mogen. *\o/*

Maar ik verwacht gewoon mijn BE te halen uiteraard

_Nancy

Berichten: 14267
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:39

Ik heb een Opel Astra GTC, als ik op RDW kijk zie ik dit staan:

Massa rijklaar 1250 kg
Massa ledig voertuig 1150 kg
Technische max. massa voertuig 1745 kg
Toegestane max. massa voertuig 1745 kg
Maximum massa samenstel 3000 kg
Aanhangwagen geremd 1200 kg
Aanhangwagen ongeremd 625 kg

Ik ben aan het kijken voor eventueel een trailer, maar ik weet niet op welk gewicht ik moet zoeken en of het uberhaupt wel kan.. Ik snap dat geremd/ongeremd niet helemaal :+
Zou ik met deze auto voor een trailer kunnen gaan waarbij alleen een B rijbewijs nodig is?
Wie kan mij helpen?

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:45

Je mag een trailer tot 1200 kilie trekken. Trailers en grote aanhangers hebben zelf ook een rem.
Kleine aanhangers die geen rem hebben mag je tot 625 kilo trekken. Dit is incl lading bij beide.

Trailer gauw 600 kilo en paard??? Weet niet of je shet doet of een groot paard maar mocht het een groot paard zijn zit je echt op je max en ik persoonlijk heb liever wat over

assie

Berichten: 9678
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:46

Je mag met b rijbewijs in deze auto op pad met een trailer die een max toegestane massa van 1200 kg heeft. De trailer moet geremd zijn (zijn ze bijna allemaal) en de kogeldruk mag niet te hoog zijn.

Je blijft dan onder de totale combinatie-eis van 3500 kg voor B rijbewijs en onder de 1200 kg die je auto mag trekken.
Ik weet alleen niet of er zulke lichte trailers zijn en of de astra makkelijk trekt.

_Nancy

Berichten: 14267
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:54

Tinkersjakie, het gaat om een haflinger van 1.45.

Dus ik zou eventueel een geremde trailer mogen trekken van zeg 600-650 kg met een paard van 400-500 kg? Dan zou ik dus rond de 1100 kg zitten, dat is wel redelijk krap denk ik, maar even voor mijn beeldvorming.
Ik heb mij nog niet verdiept in het gewicht van een trailer, maar je zei dat een trailer al gauw 600 kg is, dan ga ik uit van een 1,5 paards, of is dat voor een 1 paards?

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:21

Haflinger weegt afhankelijk van conditie iets van 450 kg, trailer al gauw 650 (willen nog wel eens zwaarder zijn dan het leeggewicht op papier door rubber mat, eventuele zadelkamer enz). Zit je op 1100 kg en dat mag met de Astra.

Het trekgewicht van de auto maak ik me niet zo'n zorgen om, Opel is daar altijd redelijk terughoudend in. Leeggewicht auto is ook hoger dan wat je aan de haak wilt hangen, dus ook dat moet kunnen. Dat is weliswaar geen wettelijke eis, maar voor de veiligheid wil je dat de auto ook wat in te brengen heeft.

Aangezien toegestane maximale massa van de auto 1745 kg is mag er een aanhanger achter met een tmm tot 1755 kg om nog met B te rijden. De anderhalfpaards die ik ken gaan tot maximaal 1600 kg dus geen probleem. En anders kan je altijd nog de trailer laten terugkeuren, administratieve kwestie van een paar tientjes. Of E achter B halen, leer je ook om met een flinke aanhanger te rijden. Het is toch iets anders dan met een klein aanhangertje van een paar honderd kg.

Er worden meer 1½ paards aangeboden dan 1 paards. Zijn ook wat breder en dus stabieler. In leeggewicht zal het niet veel uitmaken.

Zoals Tinkersjakie zegt, grotere aanhangers hebben een eigen rem. Dat is een oplooprem, het voorste stukje van de dissel kan inschuiven. Dat gebeurt als de auto afremt en de trailer doorduwt. Een stangenmechanisme zorgt er dan voor dat de remmen van de trailer gaan meeremmen. Bij een ongeremde aanhanger moet de auto het totale gewicht van aanhanger + inhoud tegenhouden, vandaar dat een auto minder ongeremd gewicht mag trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:26

Een 1,5-paards zit snel aan 650-750kg leeg. Verkijk je niet op een haflinger qua gewicht. Reken voor de zekerheid op 500 kg. Het kan op B-rijbewijs qua gewichten. Je auto gaat alleen flink aan het werk moeten, waarschijnlijk goed aan de zuip en als je echt regelmatig (als in wekelijks) op pad wil zou ik een andere oplossing zoeken.

Een 1-paards trailer vind ik persoonlijk doodskisten op wielen. Hoog en smal. Vangt een hoop wind en hoog kantelpunt met smal grondoppervlak. Niet mijn ding.

Ohja, de prijzen van een 1,5 schelen vaak niet zoveel van een 2-paards.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:36

assie schreef:
of de astra makkelijk trekt.

Grootste probleem is vaak niet of de auto het kan trekken, maar dat de chauffeur te snel opschakelt en dus laag in de toeren blijft hangen. Voor trekken aanhanger is vermogen nodig en vermogen is koppel x toeren. Dus minimaal 1 versnelling lager rijden dan normaal, soms zelfs 2.

Met 80-90 km/h op de snelweg kan je de vijf vergeten, laat gerust in z'n vier staan. Met optrekken idem, niet te snel schakelen, laat maar toeren draaien. Is veel beter voor de motor dan afgeknepen worden met 2000 of 2500 rpm. Wat goed is hangt ook van het blok af, een benzine motor moet nog wat meer toeren draaien dan een diesel enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:41

Ik heb ooit een paard achter een Opel astra gehad, jaar of 8 terug. Weet alleen niet meer welke motor er in die auto zat, was niet de mijne iig. Herinner me wel dat dat karretje heeft afgezien die dag. Het is gelukt, dat wel. Maar nu ik zelf een jeep rij met ruim trekvermogen vraag ik me.oprecht vaak af waarom er zo nodig achter elke gewone lichte auto een trailer moet.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:51

Heeft ie dat echt? Als het blokje 4500 toeren draait klinkt het vreselijk, maar heeft minder te lijden dan bijna plankgas bij 2500 rpm ;-)

_Nancy

Berichten: 14267
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:13

Varekaj, ik zou inderdaad ook nooit voor een 1 paards trailer gaan, ik dacht zelf dat dat niet meer mocht?? Ik ga zeker niet regelmatig op pad, maar gewoon voor af en toe.

Een andere auto kopen is geen optie helaas, het gaat om een benzine auto.

Rex, bedankt voor de duidelijke uitleg! :)

Ik ben ook aan het orienteren op een BE-rijbewijs, zijn er mensen die dit via vakantieveilingen hebben gedaan?
Of eventuele aanraders omgeving Uden-Heesch (noord-brabant)?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:44

Dat autootje zat op zijn kont joh :)) eens de combi rolde ging het maar vertrekken was toch wel een fiks werkpunt. Kan ook aan de chauffeur gelegen hebben natuurlijk. De trailer was een Weijer, en het was allemaal nét aan om onder B te rijden.