[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BYS

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:04

Ik word gek van al dat opzoeken over al die regeltjes, ik denk dat ik toch maar gewoon een auto koop die 2000kg mag trekken, en lekker mijn eigen trailer houd. Dan ben ik altijd zeker dat alles in orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:34

Is gewoon het handigst, zeker als je je BE ook hebt. Gewoon gaan met die banaan!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:00

arsiana_x schreef:
Ik word gek van al dat opzoeken over al die regeltjes, ik denk dat ik toch maar gewoon een auto koop die 2000kg mag trekken, en lekker mijn eigen trailer houd. Dan ben ik altijd zeker dat alles in orde is.

Je kan toch terug keuren tot de MTM van jouw auto?
Zolang dat voor jouw geen probleem is, ik weet niet wat minies wegen, maar het geld gaat niet zozeer in de administratie zitten maar wel in de maandelijkse lasten en een hoger verbruik van een zwaardere grotere auto.

Als je ooit je trailer verkoopt of toch weer het oorspronkelijke gewicht terug wil is dat geen probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:28

BMHP schreef:
arsiana_x schreef:

Je kan toch terug keuren tot de MTM van jouw auto?
Zolang dat voor jouw geen probleem is, ik weet niet wat minies wegen, maar het geld gaat niet zozeer in de administratie zitten maar wel in de maandelijkse lasten en een hoger verbruik van een zwaardere grotere auto.

Als je ooit je trailer verkoopt of toch weer het oorspronkelijke gewicht terug wil is dat geen probleem.

In Nederland niet, inderdaad, maar België..... heb jij daar ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:36

Het mag blijkbaar wel maar ik ken persoonlijk niemand die het al gedaan heeft.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:55

Als ik in Nederland woonde had ik het indaad al lang zo gedaan, maar in België is het helaas niet zo simpel. Het duurt 3 maand, kost €300 (wat niet echt het grootste probleem is) maar ik vind echt gewoon NIEMAND die hier ervaring mee heeft in België, of mij kan vertellen wat of hoe ik het precies moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:51

Dikke kans dat niemand het doet net omdat het zo ingewikkeld is. Dan is een trailer/aanhanger met goede tmm kopen gewoon makkelijker.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:01

Varekaj schreef:
Dikke kans dat niemand het doet net omdat het zo ingewikkeld is. Dan is een trailer/aanhanger met goede tmm kopen gewoon makkelijker.

Klopt, het is gewoon onbegonnen werk denk ik. Maar ik vind ook geen enkele belgische trailer met een MTM van 1200kg. Vandaar dat ik beter een auto koop die gewoon genoeg kan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:30

Kijk eens bij atec en Weijer? Die hebben denk ik wel anderhalf met laag gewicht. Ik vrees alleen dat het vooral 1100 en 1300 zal zijn wat je gaat vinden.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:41

Varekaj schreef:
Kijk eens bij atec en Weijer? Die hebben denk ik wel anderhalf met laag gewicht. Ik vrees alleen dat het vooral 1100 en 1300 zal zijn wat je gaat vinden.

Ik vind inderdaad heel veel trailers met een MTM van 1300kg. Maar dat is helaas echt net te veel :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:49

Er is er eentje met 1200. Weet alleen niet meer welke. Heb me er jaren terug ook rot naar gezocht.

Edit: ik denk dat het een model van atec was. Allemaal 1300 maar eentje was ook 1200 volgens mij. Een alu als.ik het goed herinner.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 00:13

Nog iemand die een leuke trekauto zoekt? Kennis doet zijn Passat 2 liter weg. Mag 1500 kg trekken. Prijsidee ca 6K.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:48

hier is nogal veel verstand van auto's dus wil graag het volgende voorleggen.
Volgend jaar mag ik weer een nieuwe auto op het werk en ben dus wat aan het rondkijken voor een fijne auto voor de trailer. Heb nu een citroen C4 en mijn 1,5 paards ligt daar fijn achter, maar kan nu waarschijnlijk een stapje hoger.
Op mijn lijstje staan voor nu (nog niet precies uitgezocht welke versie)
- Skoda Kodiaq
- Volvo V40 cross country
- Seat Ateca
- renault Kadjar
- Hyundai Tucson
- Mazda CX 5
- Evt. Volkswagen Tiguan

Ik heb daarbij gezocht op minimaal trekgewicht van 1.500 kg en in principe is 1,5 paards trailer het enige wat ik er achter wil. 2 paards staat vooralsnog niet op verlanglijstje (Skoda Kodiaq zou bv in sommige versies 2.500 kg mogen trekken en zou het wel kunnen).
Ik heb op dit moment een houten 1,5 paards trailer van Henra een type Amazone. Ik verwacht wel ergens de komende jaren over te stappen naar een aluminium ivm zo goed als onderhoudsvrij).

Jullie plussen of minnen bij de auto's? Zit er een echte favoriet bij voor jullie als trekauto?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:10

V40 is een Focus in een Volvo jasje, een slag kleiner dan de rest (c segment). Mag 1500 trekken maar dat mogen zoveel auto's. Daar heb je geen suv of dikke 4wd voor nodig.

Zie op autoweek.nl dat het trekgewicht van de Kadjar nogal wisselt afh van motor. De diesels 1350 kg.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:49

De Kodiaq mag 2400 trekken enkel als je de zwaarste motor neemt (2.4l dacht ik) en dan MOET je er een bepaald optiepakket bijnemen. Dan zit je aan zo'n 38.000€ (in België iig).
Voor 2000€ meer heb je de nieuwe Toyota Landcruiser met 2.8l die 3 ton mag trekken.

Maar aangezien het om een bedrijfswagen gaat is de Landcruiser wss geen optie voor je ;)

Dat gezegd zijnde, schoonouders rijden al een aantal jaren met een Skoda Superb, en ik heb nog nooit zo'n ruime auto geweten qua comfort. Niet veel sedans waar je makkelijk met drie volwassen mannen op de achterbank kan :)
Rest van je lijstje heb ik geen ervaring mee.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:28

Optiwolk schreef:
De Kodiaq mag 2400 trekken enkel als je de zwaarste motor neemt (2.4l dacht ik) en dan MOET je er een bepaald optiepakket bijnemen. Dan zit je aan zo'n 38.000€ (in België iig).
Voor 2000€ meer heb je de nieuwe Toyota Landcruiser met 2.8l die 3 ton mag trekken.

Maar aangezien het om een bedrijfswagen gaat is de Landcruiser wss geen optie voor je ;)

Dat gezegd zijnde, schoonouders rijden al een aantal jaren met een Skoda Superb, en ik heb nog nooit zo'n ruime auto geweten qua comfort. Niet veel sedans waar je makkelijk met drie volwassen mannen op de achterbank kan :)
Rest van je lijstje heb ik geen ervaring mee.

Ja Skoda Superb zou ook kunnen, maar daar heb ik zelf wat minder mee qua uiterlijk. Heb dus in mijn selectie al wel rekening gehouden met de auto's die ik zelf mooi vind. Toyota Landcruiser in de lease gaat hem niet worden qua leasebedrag haha, dat ga ik dan wel heel hard merken ;).
Kodiaq is idd een van de duurdere varianten die dan zo veel mag trekken, maar was meer ter illustratie, want aan 1500 kg heb ik eigenlijk al meer dan genoeg als ik met 1 paard op pad wil :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:32

Ook hier hele goede ervaring met de skoda superb. Misschien niet de mooiste, wel enorm comfortabel, lekker zuinig en heel erg ruim.

In de toekomst staat de skodiaq op het verlanglijstje als de 4x4 ook echt kan wat moet. Ik heb die functie wel nodig namelijk aan mijn trekauto :)

Sabina1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:59

Mijn vriend heeft een Mercedes GL500. Deze doet het prima en is erg handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:19

Maar of dat type auto nu ook echt betaalbaar is voor iedereen... :+

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:30

JustLizz schreef:
hier is nogal veel verstand van auto's dus wil graag het volgende voorleggen.
Volgend jaar mag ik weer een nieuwe auto op het werk en ben dus wat aan het rondkijken voor een fijne auto voor de trailer. Heb nu een citroen C4 en mijn 1,5 paards ligt daar fijn achter, maar kan nu waarschijnlijk een stapje hoger.
Op mijn lijstje staan voor nu (nog niet precies uitgezocht welke versie)
- Skoda Kodiaq
- Volvo V40 cross country
- Seat Ateca
- renault Kadjar
- Hyundai Tucson
- Mazda CX 5
- Evt. Volkswagen Tiguan

Ik heb daarbij gezocht op minimaal trekgewicht van 1.500 kg en in principe is 1,5 paards trailer het enige wat ik er achter wil. 2 paards staat vooralsnog niet op verlanglijstje (Skoda Kodiaq zou bv in sommige versies 2.500 kg mogen trekken en zou het wel kunnen).
Ik heb op dit moment een houten 1,5 paards trailer van Henra een type Amazone. Ik verwacht wel ergens de komende jaren over te stappen naar een aluminium ivm zo goed als onderhoudsvrij).

Jullie plussen of minnen bij de auto's? Zit er een echte favoriet bij voor jullie als trekauto?

Ik kan geen plussen of minnen geven van de auto's op je lijstje daar ik ze niet goed ken maar zou je lijst willen aanvullen met enkele zeer goede trek auto's.
Namelijk de XV, Forester en de Outback, drie modellen van Subaru. XV is de kleinste maar mag 1500 kg trekken, de andere meer, afhankelijk van het type.
Ik rij zelf al acht jaar met een Forester, zowel met als zonder trailer de veiligste en fijnste auto waar ik ooit mee gereden heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:03

Helemaal eens met Marc :D . Heb zelf een forester 2.0 en ben er helemaal blij mee. Beest van een trekauto maar toch heel comfortabel voor dagelijks gebruik.

Nadeeltje van de subaru's is dat ze niet zo zuinig zijn. De mijne loopt ongeveer 1 op 11. Of er een trailer achter hangt maakt dan wel geen enkel verschil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:10

Gloa schreef:
Helemaal eens met Marc :D . Heb zelf een forester 2.0 en ben er helemaal blij mee. Beest van een trekauto maar toch heel comfortabel voor dagelijks gebruik.

Nadeeltje van de subaru's is dat ze niet zo zuinig zijn. De mijne loopt ongeveer 1 op 11. Of er een trailer achter hangt maakt dan wel geen enkel verschil.

Is dat echt zo onzuinig?
Mijn V70 AWD (1600kg) doet dat namelijk ook. 4x4 maakt een auto er niet zuiniger op en die Soepbarrels zijn ook niet gebouwd als vlieggewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:32

Het is maar net waar je mee vergelijkt. Voor wat de auto kan is het verbruik zeer terecht. Maar als je 1,5 paards wil trekken over ons vlakke NL asfalt dan zijn er genoeg middenklassers die zuiniger zijn.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:51

Ik offer graag een aantal liters benzine op voor het rijplezier en de veiligheid van onze Forester.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:57

iemand ervaring met de Toyota rav 4?
beter diesel of gewoon benzine?
wij wonen in het grensgebied en tanken in belgie waar de benzine veel goedkoper is....manlief is daarintegen altijd weer liefhebber van een dieselauto...

De auto s mogen 2 ton trekken en ze zijn niet echt super om te zien maar t zijn toch degelijke auto's?

Wij hebben een 2 paards trailer van 750 kilo, paard weegt ong 450 de tweede is nog maar een twenter en weegt nu 350, zal in de toekomst wel meegaan..
be is uiteraard aanwezig ;)