[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 04:10

Maar gaat het dan over B of BE? Want je mag sowieso nooit meer laden dan de tmm en het trekvermogen :+
Ik heb immers een BE maar daarmee mag ik alsnog niet meer dan 2800 aan de haak van mijn karretje hangen.

Dat ze Europees allemaal hetzelfde willen vind ik goed. Gewoon lekker duidelijk, zeker als je met iets aan de trekhaak op vakantie wil. Blijft de vraag of ze de rij-opleiding gelijk gaan trekken of niet.

@BMPH: ik bedoel echt letterlijk dat amper een kat hier het woord kogeldruk zal linken aan een aanhanger. Gok dat niemand hier daar rekening mee houdt. Er zijn er die zelfs denken dat de BE alleen is als je dingen wil slepen die zwaarder zijn dan de tmm van de trekhaak.

Toen ik mijn trailer wou verzekeren viel de verzekeringsagent haast van zijn stoel omdat mijn aanhanger geremd is.
Alsof je even met 2600kg ongeremd gaat rondrijden achter een auto van 1,5T (leeggewicht).

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:52

Varekaj schreef:
Maar gaat het dan over B of BE? Want je mag sowieso nooit meer laden dan de tmm en het trekvermogen :+
Ik heb immers een BE maar daarmee mag ik alsnog niet meer dan 2800 aan de haak van mijn karretje hangen.

Dat ze Europees allemaal hetzelfde willen vind ik goed. Gewoon lekker duidelijk, zeker als je met iets aan de trekhaak op vakantie wil. Blijft de vraag of ze de rij-opleiding gelijk gaan trekken of niet.

Dit gaat over de technische eisen aan de auto, de trekhaak, de koppeling en de aanhanger. De zwakste schakel bepaald wat je mag trekken.

De rijopleiding is weer een verantwoording van elk land afzonderlijk, periodieke keuringen ook.
Het belangrijkste is dat als je de grens passeert je niet ineens van de weg gehaald kan worden.

Dit verhaal is ingewikkeld genoeg, iemand die meer over de kogeldruk wil weten kan heel goed op de diverse caravan sites terecht.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:51

BMHP schreef:

Jemig, als die eerste link daadwerkelijk de Belgische wetgeving is, dan wens ik onze zuiderburen veel sterkte! Hoe moeilijk kun je het jezelf maken.

Varekaj: afgaand op die eerste link zou mijn advies zijn: zoek een jurist die ECHT weet waar ie over praat want de Belgische wetgeving lijkt een stuk lastiger in elkaar te zitten dan de NL-wetgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:23

Welkom in Belgenland :') om die reden houden de meeste de regel aan dat de tmm van je sleep niet meer mag zijn dan wat je mag trekken. Dan ben je tenminste zeker dat je safe zit in die wespennest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:30

Bron: http://wetgeving.aanhangwagen-remorque.be/

MTM 750kg

Indien u met een rijbewijs B en een aanhangwagen met een MTM <= 750kg de baan op wilt, dient u aan enkele voorwaarden te voldoen. Het is zeker niet zo dat elke personenwagen een kleine aanhangwagen met een MTM <= 750 kg mag slepen.

Wanneer u nu een aanhangwagen bezit waarvan de MTM op het identificatieplaatje overeenstemt of kleiner is dan het maximum gewicht dat uw voertuig mag slepen, dan bent u in orde met de Belgische wetgeving, zolang u de aanhangwagen niet overlaadt.

Indien u als bezitter van een aanhangwagen geen identificatieplaatje heeft, dan wordt de ongeremde aanhangwagen beschouwd als zijnde een aanhangwagen met een MTM 750kg en kan de bestuurder van de personenwagen reeds met een lege aanhangwagen 'overladen' zijn.

UPDATE 2013

Indien u slechts bijvoorbeeld 600kg ongeremd mag trekken, mag u nog steeds een aanhangwagen met MTM 750kg voorttrekken, MAAR u mag slechts een totale ONGEREMDE sleeplast ( gewicht aanhangwagen + gewicht lading ) van 600kg bekomen.

Vanwege de vele verwarring hieromtrend is dit ons bevestigd geweest door de lokale politie van de politiezone GRENSLEIE, cel mobileit (J.P., mei 2013).

Zolang uw lading onder de MTM van uw aanhangwagen blijft, en van het MTM sleepvermogen (ongeremd) op het gelijkvormigheidsattest of keuringsbewijs van uw voertuig bent u in orde.


= > Het ziet er dus naar uit dat de LADING effectief onder het TMM van het sleepvermogen moet blijven. Dus een aanhanger van TMM 2000 mag achter een auto die 1500 mag trekken, zolang trailer + lading niet meer dan 1500 wegen.

Dit is echter wetgeving uit 2013 én uitgelegd en geïnterpreteerd door slechts 1 politiezone, op basis van de wetteksten. Of dat daarmee ook volledig correct is, dat laat ik eventjes terzijde. Want als je het goed leest, dan spreekt het eerste vetgedrukte het tweede vetgedrukte tegen :+

Edit: even correctie. Mijn vriend wees er op dat dit geldt voor ongeremde aanhangers, en onze paardentrailers zijn geremd. Ik speur weer verder :))


Nieuwe edit:

@Ikke: die link van de wegcode is het KB van 1968... dat is niet meer van toepassing. Er is blijkbaar een update geweest in 2013 (zie bron bovenaan) maar daar heb ik nog geen wetteksten van gevonden.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:01

Varekaj schreef:
Ik heb zelf ook even een vraag. Ik moet binnenkort 2 mini's vervoeren. In de camionette stonden ze zijdelings en konden ze los in 1 vak , het voorste. De tussenschotten kwamen laag genoeg, ze konden er niet onderdoor.
Nu met mijn ifor zitten de borststangen echter te hoog. Los laten vind ik teveel risico...
Hoe zouden jullie het doen?
Ik heb onlangs, ook in een Ifor (HB505), één mini vervoerd. Ik heb onder de borststangen de punt van de trailer afgesloten met een houten schapenhekje. Kreeg ik precies klem gezet voor de voorkant van het tussenschot langs. En de pony gewoon vastgezet met de kettingen aan de onderste bevestigingsogen voor de borststangen aan het tussenschot en de zijwand van de trailer. De borststangen zelf had ik in de voorste gaten van de bovenste bevestigingen gedaan, zodat mini niet over het schapenhekje heen kon klimmen onderweg. Ging uitstekend.

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:39

Ja, de Belgische verkeerswetgeving is opgesteld in uiterst begrijpbare taal }> , ik ben blij om te lezen dat er hier nog zijn die er kop noch staart aan kunnen knopen. Ik werk zelf intensief samen met de Federale wegpolitie (België) en we hebben ooit eens een hele nacht een discussie gevoerd over zo een aanhangwagen gerelateerde kwestie en zijn uiteindelijk de wetteksten ingedoken. Daar werden we dus helemaal niet wijzer van, maar gelukkig stond er onder de teksten meestal een concreet voorbeeld zodat er uiteindelijk toch licht aan het einde van de tunnel scheen.

In verband met de kwestie van de MTM van de aanhangwagen, die mag wel degelijk meer zijn dan wat je maximaal mag trekken met je auto. Het is het effectieve gewicht wat telt, dus leeggewicht aanhangwagen + lading. Mits rijbewijs BE uiteraard. Een concreet voorbeeld: Je hebt een rijbewijs BE en een Ifor Williams trailer met een MTM van 2600 kg. Je auto mag 2200 kg trekken. Dan mag je de trailer trekken, indien tarra (leeggewicht trailer bvb. 920 kg in dit voorbeeld) + lading (bvb. 2 paarden van 500 kg) minder is dan wat de wagen maximaal mag trekken. In dit voorbeeld 920 kg trailer + 1000 kg lading = 1920 kg, wat minder is dan de 2200 kg die de wagen mag trekken dus je mag gewoon rondrijden met deze combinatie.

Indien je slechts beschikt over rijbewijs B liggen de zaken anders, dan mag de MTM van de aanhangwagen het gewicht van het trekkend voertuig niet overschrijden.

Wellicht schuilt hierin de verwarring van wat de politieman telefonisch meedeelde aan arsiana_x. Al ben ik het er wel mee eens dat zeer veel mensen bij de politie (en andere instanties) zelf amper wijsraken uit de complexe materie en/of onvoldoende op de hoogte zijn.

Hierbij 2 linken waarin de Belgische wetgeving hieromtrent iets meer in mensentaal wordt uitgelegd:

http://www.radio2.be/de-inspecteur/hoe-zwaar-mag-je-een-aanhangwagen-laden

http://www.mijten.be/_ln/nieuwsbrief.php?content=vervoer3

Ik zal hier omtrent eens horen op het werk of er ook online Belgische wetgeving te vinden is, al vrees ik dat die zeer complex zal zijn :+

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:42

Bovenstaande tekst heeft enkel betrekking op België uiteraard, geen idee hoe het in Nederland geregeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:01

Het was de bedoeling om het verschil te vinden, thx :D

Dus dat de tmm aanhanger niet hoger dan de tmm toegelaten sleep mag zijn klopt wel. Maar dan enkel als je alleen een B rijdt. Maw, trailer kopen met tmm = wat je mag trekken of laten terugkeuren. Heb je BE, gewoon zorgen dat je niet overladen bent.

Ik weet alleen niet of je in België kan terugkeuren.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:44

Elfie schreef:
In verband met de kwestie van de MTM van de aanhangwagen, die mag wel degelijk meer zijn dan wat je maximaal mag trekken met je auto. Het is het effectieve gewicht wat telt, dus leeggewicht aanhangwagen + lading. Mits rijbewijs BE uiteraard.

Ik zal er wel overheen gelezen hebben, waar staat dat er een verschil is tussen B en BE?

De stukken die ik las zeggen:
- er mag niet meer gewicht* op de aanhanger dan de aanhanger mag dragen.
- er mag niet meer gewicht* achter de auto dan de auto mag trekken.

Beide volgens gbv redenatie (gezond boerenverstand) nogal logisch. En dat het laagste getal van die twee bepaald wat je in een gegeven situatie mag laden is volgens gbv ook niet zo moeilijk.

* Gewicht = daadwerkelijke massa zoals af te lezen op een weegschaal/weegbrug

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:02

Dat stond bij puntje 3 van de tekst in het tweede linkje, Rex_Rolfo. Maar ik heb intussen mijn oor eens te luisteren gelegd en de volledige wetgeving omtrent rijbewijzen is in 2013 volledig verandert (zoals Varekaj ook al aanhaalt), waardoor die tekst van link 2 niet meer van toepassing zou zijn.

Wetgeving omtrent slepen is al eerder gepost hier dacht ik:
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21

Op de website van wegcode.be zou alle wetgeving te vinden moeten zijn, deze is up-to-date volgens collega van de Federale Wegpolitie, zij het niet altijd even gemakkelijk (uitzondering op uitzondering op uitzondering). We hebben er 1,5 uur over gedaan om de wettekst te vinden dat ik met mijn rijbewijs BE van voor 1 mei 2013 slepen mag trekken tot 12000 kg.

Ook in België kan je terugkeuren op de keuring.

Ik vraag nog eens na bij iemand die meer op de hoogte is (collega gaf eerlijk toe dat hij er al te lang uit is om optimaal op de hoogte te zijn), maar het ziet er naar uit dat de politieman die arsiana_x aan de lijn had, niet op de hoogte was van de materie.

@Rex_Rolfo Je hebt helemaal gelijk. Dat verschil tussen rijbewijs B en BE zou er inderdaad niet meer zijn sinds 2013!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:10

Er wordt uitdrukkelijk gemeld dat de papieren in orde moeten zijn.
Dat vertaal ik naar terug keuren.

De boven genoemde uitzondering slaat op trailers tot 750 kg met een maximaal gewicht dat lager ligt dan de 750 kg. Eigenlijk is het geen uitzondering maar een praktisch uitleg.

In 2013 is veel omtrend de regels van het rijbewijs veranderd, niet de regels aangaande voertuigen en aanhangers. Terugkeuren is alleen ontstaan om de papieren van de aanhanger aan het trekkend/slepend voertuig te matchen. Ik zie daarin geen wijzigingen, alleen het besef bij veel bezitters dat het een waardeloos administratief gedrocht is, wat met boerenverstand eigenlijk niets toevoegd aan de wetgeving.

Rachel_x

Berichten: 3127
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:49

Iemand ervaring met het trekken van een 1,5 paards trailer met een Volvo C30 1.6? Hij heeft een trekvermogen van 1200kg,dat is mss aan de krappe kant? Pony weegt 450kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:25

Waarom kan die wetgeving niet gewoon eenvoudig zijn... en al heb je gelijk, ik kan geen enkele agent bedenken die blij gaat zijn als je bij een controle met een wettekst gaat lopen zwaaien.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:47

Citaat:
Een caravan die meer als 750 kilo weegt hoeft na de eerste keuring slechts om de twee jaar naar de keuring, een aanhangwagen van meer dan 750 kilo moet jaarlijks naar de keuring.
Het trekken van een zware aanhangwagen voorbeeld zo als aangehaald van 2000 kilo MTM en leeg tarra 490 kilo mag wel getrokken worden door een voertuig dat geen sleep van 2000 kilo mag trekken zolang de MTMS(maximum toegelaten massa sleep) niet hoger is als toegelaten voor dit voertuig. Het artikel 15ter van KB 15/03/1968 technische eisen waardoor dit verboden was is niet meer van toepassing.
Maas Jozef 02 november 2015 16:46
http://www.radio2.be/de-inspecteur/hoe-zwaar-mag-je-een-aanhangwagen-laden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:19

Waarom kan het eigenlijk niet gewoon algemeen gesteld worden: zoveel mag je trekken dus zoveel mag je lading max wegen. Nu staat er in feite wel hetzelfde maar met zoveel tralala rond dat geen kat er nog goed wijs uit raakt.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:08

Ik heb inmiddels het een en ander terug gelezen, maar ik kom er toch nog niet helemaal uit. Ik ben opzoek naar een auto (diesel) om een anderhalf paards mee te trekken. Ik heb geen eigen trailer, dus ik leen/huur telkens een andere. Ik rijd veel voor werk, dus een diesel kan goed uit. Voor werk rijd ik veel op de snelweg, maar wil ik graag een zuinige auto. Uiterlijk etc. maakt me niet uit. Als ik maar een zuinige auto op de snelweg heb en veilig een trailer kan trekken. Bij voorkeur zo goedkoop mogelijk in de maandlasten. Ik ga een tweedehands auto kopen. Ik zag al voorbij komen dat de volkswagen golf een goede is? Zijn er nog meer aanraders die goed tweedehands verkrijgbaar zijn?

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:28

Wat komt er in de trailer te staan, m.a.w. wat is het gewicht dat je gaat trekken?

Gebruik hangt vooral af van de rechter voet. Een kennis heeft een C-klasse stationwagen diesel. Toch geen kleine auto, maar hij maakt er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden en zit regelmatig aan de goede kant van de 1:20.

Met maandlasten bedoel je vooral belasting en verzekering (afschrijving of onderhoud wordt meestal maar opzij gezet want lastiger in te schatten)? Gaat nooit echt goedkoop worden omdat een trekauto ook zelf wat gewicht moet hebben om het veilig te houden. Maar een dikke SUV van bijna 2 ton leeggewicht is idd ook niet nodig ;)

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:44

Rex_Rolfo schreef:
Wat komt er in de trailer te staan, m.a.w. wat is het gewicht dat je gaat trekken?

Gebruik hangt vooral af van de rechter voet. Een kennis heeft een C-klasse stationwagen diesel. Toch geen kleine auto, maar hij maakt er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden en zit regelmatig aan de goede kant van de 1:20.

Met maandlasten bedoel je vooral belasting en verzekering (afschrijving of onderhoud wordt meestal maar opzij gezet want lastiger in te schatten)? Gaat nooit echt goedkoop worden omdat een trekauto ook zelf wat gewicht moet hebben om het veilig te houden. Maar een dikke SUV van bijna 2 ton leeggewicht is idd ook niet nodig ;)


Een e-pony van ongeveer 500 kg. Ik ga pas met trailer rijden als ik mijn be op zak heb. Gemiddelde anderhalfpaards trailer weegt ongeveer 700 kg gok ik.

Dat is inderdaad mijn punt, ik hoef niet direct veel gewicht "over" te hebbenv an mijn auto. Rijd alleen korte ritjes met de trailer tzt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:59

Je hebt dus een auto nodig die minimaal 1300, beter nog 1400 kg of meer mag trekken (heb je wat ruimte als je een keer een wat zwaardere trailer huurt of een ander paard zou vervoeren).

Verder is het wel goed als de auto zelf ook zo'n 1200 kg leeg weegt en een pk of 120-150 in het vooronder heeft liggen. Verder wil je een lage auto ivm luchtweerstand en dus verbruik. Oftwel een standaard hatchback, sedan of stationwagen, geen SUV of andere relatief hoge auto. Stationwagen is natuurlijk ideaal om allerlei paardenspul achterin te mikken.

Auto's die aan die wensen voldoen zijn er enorm veel. Kijk eens naar een leuke middenklasser, in jouw geval zou een wat sterkere en zwaardere auto uit de compacte middenklasse ook nog kunnen.

Als je rechtonder in het zoekvak b.v. "middenklasser" invult kom je wat ter zake doende posten tegen over kogeldruk en verkopers.

Roodvos

Berichten: 7473
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:20

Xjosee schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Wat komt er in de trailer te staan, m.a.w. wat is het gewicht dat je gaat trekken?

Gebruik hangt vooral af van de rechter voet. Een kennis heeft een C-klasse stationwagen diesel. Toch geen kleine auto, maar hij maakt er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden en zit regelmatig aan de goede kant van de 1:20.

Met maandlasten bedoel je vooral belasting en verzekering (afschrijving of onderhoud wordt meestal maar opzij gezet want lastiger in te schatten)? Gaat nooit echt goedkoop worden omdat een trekauto ook zelf wat gewicht moet hebben om het veilig te houden. Maar een dikke SUV van bijna 2 ton leeggewicht is idd ook niet nodig ;)


Een e-pony van ongeveer 500 kg. Ik ga pas met trailer rijden als ik mijn be op zak heb. Gemiddelde anderhalfpaards trailer weegt ongeveer 700 kg gok ik.

Dat is inderdaad mijn punt, ik hoef niet direct veel gewicht "over" te hebbenv an mijn auto. Rijd alleen korte ritjes met de trailer tzt.

Een Skoda Octavia station? Vriendin van mij heeft een Octavia station, diesel, die mag 1300 kg trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:52

Ik heb mijn BE met een Golfje moeten afleggen. NOOIT rij ik nog met zo'n auto voor een aanhanger. De aanhanger woog 800kg op moment van het examen (incl. "lading").
Trekken kon ie wel maar God, was was ik wagenziek van het gestuiter en geschommel. Je voelde de aanhanger echt constant in je kont duwen. Ik ben me heel erg bewust geworden hoe slecht onze wegen er hier bij liggen, want elk putje en bultje, dat voel je.
Maar ook als gewone auto ben ik niet echt weg van de Golfjes...

Skoda Octavia Break al gehad en skoda superb ook. Niet als trekauto (bedrijfswagen) en beide automaat maar die rijden dan weer heerlijk. Voel me in die auto's echt veilig ook. Zijn geen kleine auto's maar de zee van ruimte in de koffer én voor je passagiers is super. Qua verbruik eveneens absoluut geen klagen gehad! De Superb mocht 2000 trekken, maar dat was een 2.0 diesel als ik me goed herinner. Moest ik geen 4x4 nodig hebben en slechts 1 paard in de trailer, dan twijfelde ik geen seconde en kocht deze. Mijn vriend is er ook weg van. Bovenop mijn pluspunten is hij erg blij dat hij als lang persoon (1m92) heel ruim zijn benen kwijt kan zonder dat de passagiersplek achter hem onbruikbaar wordt.


Een héél belangrijk punt in dit verhaal: de huurtrailer. Ben je zeker dat die maar 700kg weegt? Zou niet de eerste zijn die daar bovenuit komt, maar is gewogen zonder rubber matten etc. Stel dat je eentje huurt van pakweg 750kg op papier, daar je 500kg pony in en je auto mag 1300 trekken. Op zich lijk je overschot te hebben (trailer + pony = 1250). Maar wat als ze je op de weegbrug zetten, en de trailer blijkt 850 te wegen? Dan zit je wel met een probleem, dan ben je 50kg te zwaar voor wat er aan de haak mag. Wie is er dan verantwoordelijk? Jij, omdat je de trailer op dat moment aan jouw auto hebt hangen? De verhuurder, omdat hij eigenaar van de trailer is en het leeggewicht niet klopt met wat op de papieren staat? En wie is er dan de pineut mocht er sprake zijn van een ongeval?

Ik ga er van uit dat in het huurcontract staat dat de huurder verantwoordelijk is bij overladen rondrijden. Wat op zich logisch is. Maar wat als jij overladen bent, omdat het leeggewicht niet klopt? Dat kan jij niet weten, en je gaat er vast ook van uit dat dat allemaal wél klopt en in orde is, anders zou je die trailer immers niet huren...

Vanuit dat standpunt kan je dan beter een auto nemen die iets méér mag trekken, dan kan je veel minder snel over de limiet van je trekvermogen gaan.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:31

Elfie schreef:
Dat stond bij puntje 3 van de tekst in het tweede linkje, Rex_Rolfo. Maar ik heb intussen mijn oor eens te luisteren gelegd en de volledige wetgeving omtrent rijbewijzen is in 2013 volledig verandert (zoals Varekaj ook al aanhaalt), waardoor die tekst van link 2 niet meer van toepassing zou zijn.

Wetgeving omtrent slepen is al eerder gepost hier dacht ik:
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21

Op de website van wegcode.be zou alle wetgeving te vinden moeten zijn, deze is up-to-date volgens collega van de Federale Wegpolitie, zij het niet altijd even gemakkelijk (uitzondering op uitzondering op uitzondering). We hebben er 1,5 uur over gedaan om de wettekst te vinden dat ik met mijn rijbewijs BE van voor 1 mei 2013 slepen mag trekken tot 12000 kg.

Ook in België kan je terugkeuren op de keuring.

Ik vraag nog eens na bij iemand die meer op de hoogte is (collega gaf eerlijk toe dat hij er al te lang uit is om optimaal op de hoogte te zijn), maar het ziet er naar uit dat de politieman die arsiana_x aan de lijn had, niet op de hoogte was van de materie.

@Rex_Rolfo Je hebt helemaal gelijk. Dat verschil tussen rijbewijs B en BE zou er inderdaad niet meer zijn sinds 2013!



Interessant om weten! Rijbewijs sinds november 2011 hierzo!
Maar welke wagen mag dit trekken? Of zijn dit dan de luchtgeremde systemen?

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:56

Optiwolk schreef:
Elfie schreef:
Dat stond bij puntje 3 van de tekst in het tweede linkje, Rex_Rolfo. Maar ik heb intussen mijn oor eens te luisteren gelegd en de volledige wetgeving omtrent rijbewijzen is in 2013 volledig verandert (zoals Varekaj ook al aanhaalt), waardoor die tekst van link 2 niet meer van toepassing zou zijn.

Wetgeving omtrent slepen is al eerder gepost hier dacht ik:
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21

Op de website van wegcode.be zou alle wetgeving te vinden moeten zijn, deze is up-to-date volgens collega van de Federale Wegpolitie, zij het niet altijd even gemakkelijk (uitzondering op uitzondering op uitzondering). We hebben er 1,5 uur over gedaan om de wettekst te vinden dat ik met mijn rijbewijs BE van voor 1 mei 2013 slepen mag trekken tot 12000 kg.

Ook in België kan je terugkeuren op de keuring.

Ik vraag nog eens na bij iemand die meer op de hoogte is (collega gaf eerlijk toe dat hij er al te lang uit is om optimaal op de hoogte te zijn), maar het ziet er naar uit dat de politieman die arsiana_x aan de lijn had, niet op de hoogte was van de materie.

@Rex_Rolfo Je hebt helemaal gelijk. Dat verschil tussen rijbewijs B en BE zou er inderdaad niet meer zijn sinds 2013!



Interessant om weten! Rijbewijs sinds november 2011 hierzo!
Maar welke wagen mag dit trekken? Of zijn dit dan de luchtgeremde systemen?

Dit zijn inderdaad de luchtgeremde systemen; de zogenaamde B-E opleggers. In NL noemt de wetgever dat: autonoom geremde aanhanger.

In NL is het zo dat een dergelijke combi alleen goedgekeurd wordt als auto + aanhanger/oplegger als onlosmakelijk geheel.
Daarmee wordt bedoelt dat alleen die specifieke auto die specifieke trailer mag trekken. Je mag dus wel met de losse auto rondrijden maar er geen andere aanhanger/oplegger aan koppelen dan waarmee de combi goedgekeurd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:33

Ah maar ik heb op die manier nu mijn aanhanger verzekerd. Die mag achter geen enkele andere auto dan de mijne. Ideaal excuus om 'm niet te moeten uitlenen :')