Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:34

LadyMadonna schreef:
Dat maakt voor de Nederlandse wetgeving toch niet uit?

Kan zijn, maar als ik het paspoort kwijt raak dan heb ik geen stamboekpapier meer en ook geen eigendomsbewijs.
Wordt toch wat lastiger allemaal.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:52

Op onze pensionstal moeten alle paspoorten ook ingeleverd worden.
De mijne is momenteel bij het stamboek voor een eigendomsmutatie.. Heb de
pony net gekocht namelijk. Hopen dat ze nog even niet komen controleren :o

DubbelFun

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:02

Leuke testcase hoe een controleur daarmee omgaat; je paspoort kun je niet tonen omdat het bij de uitgevende instantie is om op naam, gezet te worden...
Je hebt dus ook geen mogelijkheid om het binnen 3 uur te tonen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:33

Inderdaad. Ben ook benieuwd hoe daarmee omgegaan wordt.
Het paspoort is nu al een week weg, geen idee hoe snel het stamboek
dat geregeld en teruggestuurd heeft.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:25

Dat vragen ze na bij het stamboek ook kun je om een bewijs vragen bij het stamboek dat het daar is ingeleverd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:37

Als het goed is krijg je al snel een rekening van het stamboek die je eerst moet voldoen voordat je het terug krijgt. Die rekening is dan wel het bewijs dat het daar is neem ik aan. Bij het KWPN duurde het vorig jaar een dag of 10 voordat ik het terug had na opsturen, na twee dagen had ik de nota al thuis ( en gelijk betaald). Zou wel heel toevallig zijn als ze net die twee dagen komen controleren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 01:02

Ik had ook 1 paspoort opgestuurd om te veranderen. Heb daarvan een kopie gedaan met melding waarom die mist bij mijn andere. Ze kunnen daar niks tegen beginnen, want paspoort moet van hun correct zijn, dus moet je het soms opsturen als dit niet zo is. Of als je het bijv op naam wil zetten etc.

Ik heb sowieso alles gekopieerd thuis liggen, dat ik altijd nog gegevens heb om duplicaten aan te vragen.

Paspoort duurde ruim 2 weken voor die terug was. Zou sneller gaan, maar helaas. Opgestuurd en kreeg pas na enkele dagen de rekening. Direct betaald, maar duurde alsnog ruim een week voor deze terug was. Oude wel mee terug gekregen, want daar staan mn entingen in, ook zo leuk. Nu heb voor 1 oude pony een nieuwe met inlegvel, maar alles staat in mn oude paspoort en die is niet meer geldig. Ik hou hem er wel bij, voor mezelf.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:28

Bij welke instantie heb je dat gedaan superpony?
Beetje raar want de paspoorten kunnen uit elkaar en dus kunnen de pagina's met entingen in het nieuwe paspoort worden gezet. Je behoort ook niet het oude paspoort terug te krijgen.
Tenslotte zou je nu bij een ongechipt paard toch een paspoort kunnen hebben.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:45

superpony schreef:
Oude wel mee terug gekregen, want daar staan mn entingen in, ook zo leuk. Nu heb voor 1 oude pony een nieuwe met inlegvel, maar alles staat in mn oude paspoort en die is niet meer geldig. Ik hou hem er wel bij, voor mezelf.

Laat je da in je nieuwe paspoort ff een aantekening maken dat je pony een correcte entgeschiedenis heeft. Dat is voldoende en dan heb je het oude paspoort niet meer nodig.

ponyparadijs schreef:
Je behoort ook niet het oude paspoort terug te krijgen.
Tenslotte zou je nu bij een ongechipt paard toch een paspoort kunnen hebben.

Dat oude paspoort is ongetwijfeld voorzien van de stempel ONGELDIG.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:53

New Forest stamboek.

Er staat inderdaad ongeldig in en zit een gat in. Ik heb hem er nu zelf in zitten, omdat ik anders alles kwijt ben wat erin staat en dat wil ik zelf natuurlijk ook niet.

Als ik kijk naar mn paspoorten gebruik ik ze verder niet. Paarden staan erin beschreven evt met stamboom en de entingen. Heb zelf wat bij aantekeningen staan zoals gewicht, ontworming, maar that's it.

En wat ik me afvraag? Ik heb al zo een 30 jaar eigen paarden en had alleen entboekjes erbij of soms stamboom en paspoort. Maar nog nooit iets gehoord over ''verkeerd'' vlees voor consumptie.
Gebeurde dat dan niet, of is het gewoon helemaal niet zo erg?
Natuurlijk moet er controle zijn en weten we nu meer, dat besef ik. Maar zijn alle koeien, varkens en kippen zo gezond?
Zijn er niet gewoon teveel paarden in omloop? En zijn er niet teveel paarden aangeboden aan de slager tijdens de crisis?
Hoeveel mensen zijn daadwerkelijk ziek geworden??

Ik wil ook weten wat ik eet, absoluut! Maar had het er laatst met een ouder iemand die over de oorlog begon en het alleen maar zonde vond dat er zoveel goed vlees verspilt is waar mensen honger hebben en veel ongezonder leven.
Misschien geen eerlijk vergelijk, maar zolang er nog mensen zijn die amper eten kunnen kopen of zelfs zwervers uit de vuilnisbak eten, moeten ze zich misschien afvragen wat er nou werkelijk mis gaat en waar.

Dat is niet bij de gemiddelde recreatieruiter die gewoon leuk een paardje heeft. Dit is pure geld en tijdsverspilling. Hopelijk zijn de controleurs mensen, die eerst zonder baan zaten, dan heeft het iig nog iets opgeleverd voor enkelen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:05

Het hele paspoorten gedoe omtrent slachten is gewoon een aanfluiting laten we eerlijk zijn.
Ook zie ik het nut niet van een paspoort omtrent het houden van paarden.
Als het bedoeld is om bonafide handel tegen te gaan nou een beetje gewiekste handelaar weet hier wel wat op.
Dus waarom nu die boete's heel jammer dit.
Probeer maar eens een duplicaat aan te vragen nou dit kan nog wel eens moeizaam gaan hoor tegenwoordig, richtlijnen PVE
Het enige wat het kost is geld en als het tegenzit een paard met een chip aan de wandel met alle gevolgen van dien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:55

zolang niemand weet wat de gevolgen van bijv. bute in paardenvlees met een mens doen is het beter om het maar te mijden lijkt me
natuurlijk is het zonde om 50.000 kilo potentieel goed vlees te vernietigen, maar wat is het alternatief; invriezen en tig jaar bewaren tot duidelijk is of het al dan niet schadelijk is, aan de dierentuinen geven ??

aan de andere kant krijgen we via andere diersoorten ook zat troep binnen waarvan de regering om het hardst roept dat het geen kwaad kan voor de volksgezondheid maar ondertussen mogen die dieren het eigenlijk niet meer hebben .... time will tell...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:03

Mijn paard heeft bute gehad, ik heb bute op stal liggen.
En er staat niets in zijn paspoort.
Bij de dierenarts is het bekend welk paard dit krijgt, maar als ik dat een van de andere geef weet niemand dat.
Dus ja die controle is een wassen neus.

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:22

Ik heb ook een gedeelte van het forum meegelezen. Maar vind het al met al maar een omslachtig gedoe en er lijkt niet al te goed over na te zijn gedacht. Ik heb er geen problemen mee om mijn paspoort aan de stalhouder af te geven, maar omdat je toch het idee hebt dat dit toch een soort 'bewijs' is dat je dan aantoonbaar de eigenaar bent is dit zoals eerder aangegeven wel een beetje een apart gevoel.

Daarnaast rijd ik zelf best geregeld wedstrijden of ben met hem weg en dat is het lastige hiervan, want dan moet je wel elke keer je paspoort gaan halen.
Zou dan een stuk makkelijker zijn als je een kopie in zou kunnen leveren en je zelf het paspoort mee kunt nemen.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:30

Hallo, ik kom hier even binnen vallen..

Bij ons op stal is dit nu dus ook verplicht, ik zie het echt niet zitten om mijn paspoort af te geven aan de stal eigenaar.

Wat zou ik eventueel kunnen doen hier tegen, ben bang van niks maar hoe doen jullie het?
Paspoort echt op stal leggen bij de stal eigenaar of gewoon zelf houden?

Groetjes
Denise

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:32

DNIEZE schreef:

Bij ons op stal is dit nu dus ook verplicht, ik zie het echt niet zitten om mijn paspoort af te geven aan de stal eigenaar.

Wat zou ik eventueel kunnen doen hier tegen, ben bang van niks maar hoe doen jullie het?

Groetjes
Denise

Paard thuis zetten.
Het zijn gewoon wettelijke regels waar niemand blij mee is maar waar wel op gehandhaafd wordt.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:56

Kansloze reactie Marion, als dat had gekunt had ik niet in dit topic gereageerd. ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:09

Zelfde wat je kan doen bij andere regels/wetten die je niet bevallen. Overtreden en de consequenties aanvaarden (in dit geval boete betalen).

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:15

DNIEZE schreef:
Kansloze reactie Marion, als dat had gekunt had ik niet in dit topic gereageerd. ;)

Als je de staleigenaar het paspoort niet toevertrouwd waarom dan wel je paard?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:42

DNIEZE schreef:

Niet kansloos, maar realistisch. Je wens is wel kansloos. Het is gewoon wetgeving, Europees zelfs. Als je wel je paard maar niet zijn paspoort bij de stal waar hij staat wilt achterlaten (hoe zeer de logica me ook ontgaat), heb je 1 mogelijkheid: je paard en z'n paspoort thuis houden. O nee, nog 1: je paard stallen in België want daar is een kopie toegestaan.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:56

DNIEZE schreef:

Groetjes
Denise

Een doe-het-zelf contract maken met je stalhouder. Als de stalhouder niets meer of minder met het paard te maken heeft dan dat er een kale boxruimte verhuurt wordt, dan is diegene feitelijk niet de houder van het paard.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:55

Wij hebben als pensionhouder voor een aantal gasten een contractje ondertekend dat wij het paspoort in ons bezit hebben.Dat zou je dus kunnen doen.
Of een contract opstellen dat jij verantwoordelijk bent voor de boete als je je paspoort niet inlevert.
Helaas kom je er niet onderuit.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:56

Of een kluisjessysteem.....hebben wij ook.....

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:00

Dat werkt idd ook prima!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:02

Denk dat mensen vooral van het idee dat het een eigendomsbewijs is af moeten stappen en niet zo moeilijk moeten doen.