[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

houdeville

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:46

Paperboy schreef:
houdeville schreef:
Ik heb een mercedes c200 uit 96. Automaat, 2 liter dus en benzine. hij mag 1500 trekken en ik gebruik hem voor mijn 1,5 paards trailer en mijn paard van 650/700 kilo. geen enkel probleem, trailer weegt 575 kilo.

mag ik vragen wat voor een merk trailer jij hebt? ben een beetje aan het rondkijken naar een wat lichtere trailer...

hai ik heb een henra buffalo 1,5 paards, sorry dat mijn recatie even duurde

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:31

ikke schreef:
josie schreef:
Als ik het goed begrijp, wil je verzekerd zijn dan (andere zaken zijn mij duidelijk B / BE rijbewijs en gewichten e.d.):
Moet de kogeldruk welke genoteerd is op de trailer hetzeflde zijn als die van de trekhaak van de auto?

Dat zou inhouden dat vrijwel niemand met de juiste combi rond tuft...........
Ik heb 4 trailers bekeken, 1,5 p en 2 paards en allen hadden op het type plaatje 100kg als maximale kogeldruk staan.
Er zijn echter maar bar weinig auto's die ook daadwerkelijk 100kg mogen hebben.

Er zijn wel meer auto's die 2 ton mogen trekken, maar vaak dan bij 75/80 kg kogeldruk. (dus mag hier dan wel een 1,5 / 2 paards trailer achter met maximaal 100kg kogeldruk?)

Is er hier wel eens iemand geweest die een verzekeringsmaatschappij (specifiek paardentrailer) heeft benaderd om te vragen hoe het nu daadwerekijk zit, met de kogeldrukken e.d.?
En wat nu wel dan wel niet verzekerd is?

Nope, je hebt het verkeerd begrepen.

De FEITELIJKE kogeldruk (dus als oom agent je langs de weg zet voor controle) van de trailer, moet lager zijn dan de toegestane kogeldruk van de auto c.q. trekhaak (de laagste waarde wordt aangehouden).
Daarmee rijdt vrijwel iedereen met een 1,5-paards achter een stevige middenklasser met een technisch legale combi rond.

Ook de 2000kg bij 100kg kogeldruk, die je als papieren vuistregel moet hanteren bij een tweepaards trailer, wordt door vrijwel alle grotere 4x4's gehaald en ook een zeer ruime selectie aan bestelbussen kan die gewichten handelen. Het is echt niet zo moeilijk om met een legale combi te rijden, maar je moet wel even tijd besteden aan het zoeken op de juiste waardes.

TOP Ikke +:)+ , dank je wel, nu helder :D

kim1207

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:55

Ik zat met mn 2.5 tdi vw transporter ook vast in n modderveld met een driedaagse ....

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:06

Share schreef:
Gefeliciteerd olly :D Wanneer staat hij dan voor de deur?! Ik denk dat wij ook voor een C4 gaan :j

thanx, vandaag issie besteld we hopen 7 januari, we hebben de 2.0 diesel 150pk ....en vandaag ook een nieuwe (2e hands) 2 paards trailer gekocht *\o/* heb er een jaar op moeten wachten, nu nog 3 maandjes en we kunnen eindelijk met onze 2 paardjes weg :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:07

kim1207 schreef:
Ik zat met mn 2.5 tdi vw transporter ook vast in n modderveld met een driedaagse ....

Volgende keer toch maar die syncro nemen....??

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:42

Syncro???Tja die trekt geen 2000 kg toch? Vierwielaandrijving zou idd soms wel wat zijn!! T was erg nat afgelopen weekeinde op de huijbergse paardendriedaagse. We hebben ff moeten duwen om mn bockman tweepaards met koetsenframe eruit te krijgEn

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:11

op stal hebben ze een sangyung (?) voor de trailer, die had ik laatst mee met 2 paarden, wou prima.
Heeft ook 4x4 dus kon m zo uit een modderige berm rijden :D

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:55

wij rijden in een vw jetta uit 2006 1.9 tdi...trekt makkelijk een 2 paards maar met 1 paard erin hoor;) want 2 wordt toch teveel dan pakken we de sharan 4wd of de caddy..

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:20

interessant weetje

even een interessant weetje over de kogeldruk!!!
Bij de meeste 2 paards (IK ZEG DUS NIET ALLE)
kan je uitgaan van de volgende regel:

de kogeldruk dient minimaal 4 % te zijn van je aanhanger en zijn lading.
Dan ga ik even van onze eigen situatie uit:

trailer (Saris Nairobi) weegt 680KG
2 pony's van samen zeer ruim afgerond 1050KG ( gewogen was het samen 1005 maar rond liever ruim af)
==============================
totale lading 1730KG

4% van 1730 KG = 69,2 ( dit bestaat wss niet in kogeldruk bij auto's maar rond het dan altijd af naar boven dus 75KG)

Dit is een hulpmiddel om de minimale kogeldruk te schatten bij een beladen 2 paards trailer, het blijft natuurlijk altijd meten is zeker weten!

Het is wel een handig rekentooltje.

Bij een 1 of anderhalf paards trailer gaat deze meting NIET OP!
Ga er standaard maar van uit dat een 1 of anderhalf paards beladen ook altijd een minimale kogeldruk nodig heeft van 75KG!!!!

Deze berekening is enkel een tip nogmaals alleen meten is zeker weten!!!
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 14-10-11 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:25

Sinds een paar weken een andere Auris voor de trailer na 4 jaar met veel plezier de vorige met trailer het halve land doorgesleept te hebben:
Toyota Auris 2.2 diesel. Mag 1500 trekken en heeft een koppel van 400nm.
Deze gaat mijn trailer met nog veel meer plezier het land door slepen. Ook bij flinke wind voldoende vermogen om de boel netjes op de rails (weg) te houden. Trekt als een zonnetje ook al is het geen 4wd.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:32

ik rijd met een suzuki sx4 en een 1,5 paard trailer. De trailer ligt super achter de auto.
Het is geen 4wd maar rijd super. Dus geen dikke audi of mercedes nodig.
Alhoewel, dit ook een ontzettend mooie combi is.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:49

Mijn oog is gevallen op een Suzuki Grand Vitara (nieuw model) alleen m'n vriend wil er niet in rijden. Hij vind de auto te dik voor mij.
Een caddy wil hij dan weer wel in rijden, maar dat vind ik niets.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:59

afgelopen week wel met de Citroen C5 station 2.0 van vriendin weggeweest maar man wat reed dat belabberd, paard stond er ook heel wankel op om een of andere reden en tot 50 reed ik haast steeds in zn 2, alle langzame bochten in zn 1, echt niet fijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:28

annastasia schreef:
Mijn oog is gevallen op een Suzuki Grand Vitara (nieuw model) alleen m'n vriend wil er niet in rijden. Hij vind de auto te dik voor mij.
Een caddy wil hij dan weer wel in rijden, maar dat vind ik niets.

Heeft ie nu al last van z'n mid-live crisis? Dat ie voor jou bepaald of een auto "te dik" is?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:23

Tsss! Te dikke auto voor jou?! Haha! Waarom vindt hij dat? Maakt hem dat minder dan, wanneer jij in een dikke auto rijdt?! Wat een onzin!
Wie moet die auto betalen, eigenlijk? Koop jij nou maar een goeie 'dikke' auto, waar jij jouw paard(en) veilig mee kan vervoeren en laat hem zich minder druk maken om hoe het volgens hem lijkt! (Of denkt ie dat jij niet rijden kan in zo'n 'grote' auto? Is dat het?) :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:34

Tsja, zeg het maar. Hij zegt dat hij zichzelf niet in zo'n auto ziet rijden.
Denk dat ie hooguit 3000 km per jaar in de auto rijd.

Rijden kan ik zeker wel, rijd ook op trekker met de meest dikke machine's ervoor/achter. Plus dat ik in 7 jaar dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit schade heb gereden.

De auto zal ik voor 2/3 betalen, hij betaalt 1/3.
Onderhoudskosten zijn voor mij, evanals de brandstofkosten.
Hij betaalt dan weer de verzekering+wegenbelasting.

Afbeelding

Afbeelding
De suzuki is wat hoger en lijkt daardoor en stuk groter.

Onze huidige auto (de VW), heeft weer eens onderhoud nodig en komt dus ook niet door de APK volgende maand.
1 van de draagarmen moet weer vervangen worden, de remleidingen achter zijn slecht en het slot aan de bestuurderskant doet het niet. Dus deze gaan we eerst omwisselen met de andere kant.
Daarnaast is de aircopomp ook nog kapot gegaan.
Dus al met al weer zo'n € 1000,- aan onderhoudskosten.

GBoterbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:53

Wij trekken met een renault grand scenic (2009) :) Fijne bak :)

Persoonlijk zou ik als ik een goede trailertrekker nodig zou hebben eerder naar een 4x4 neigen doordat die veel meer tractie hebben en doorgaans een ladderchassis wat veel sterker is.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:50

Kijk wel uit met een grand vitara ze mogen niet allemaal 1500 kilo trekken al zou je dat niet zeggen van deze auto, ik ging toen ook voor deze auto naar de dealer en die vertelde mij di,t alleen de duurste mocht het wel trekken maar werd mij te gortig..

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:54

De Grand Vitara 2.4 Exclusive uitvoering mag 1850 kg trekken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:57

De uitvoering die ik op het oog heb mag 2000 kg trekken.
Als we een andere auto kopen wordt het zowiezo een diesel grijs kenteken.
En de dieseltjes mogen over het algemeen wat meer trekken ;-)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:58

Dit zal dan idd wel die duurdere uitvoering zijn, ik ging toen voor een 2.0..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:00

Bij mij zou het om een 1.9 D gaan.
Als ik het kenteken intoets bij de RDW komt er te staan 750 kg ongeremd en 2000 kg geremd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:00

Heb er een volkswagen passat voor hangen en rijdt nog steeds reuze fijn en is geen probleem! Is ook een diesel.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:23

MamboBeach schreef:
Heb er een volkswagen passat voor hangen en rijdt nog steeds reuze fijn en is geen probleem! Is ook een diesel.

Ik mag toch hopen dat je auto er niet voor hangt, maar ervoor staat ;-)

Heb ik nu ook, rijdt super, maar helaas zoveel onderhoud ermee sinds dat we hem hebben dat ik de auto toch echt kwijt wil.
Soms denk ik wel eens, hopelijk rijdt iemand 'm in de prak, dan moet ik een andere auto.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:26

annastasia schreef:
MamboBeach schreef:

Ik mag toch hopen dat je auto er niet voor hangt, maar ervoor staat ;-)

Heb ik nu ook, rijdt super, maar helaas zoveel onderhoud ermee sinds dat we hem hebben dat ik de auto toch echt kwijt wil.
Soms denk ik wel eens, hopelijk rijdt iemand 'm in de prak, dan moet ik een andere auto.

Hij staat ervoor ja! :D

Draagarmen en slot is pas gemaakt bij ons, komt dus bekend voor. ;) Nu moet ik wel zeggen dat ik weinig onderhoud heb als je ziet hoeveel ik ermee rijdt. Als de volgende auto ook zo'n goede is dan teken ik ervoor! :j Zelf wil ik graag in een voilkswagen blijven rijden. :) Vind het erg fijne auto's!