Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tobbes schreef:Je kunt weegschaal ook onder neuswiel zetten en uitdraaien tot juiste hoogte.
AniekR schreef:Ik ben benieuwd wat er ter sprake komt, iemand die via pb met me mee wil denken mag natuurlijk ook.
Sure_lee schreef:Als er nog iemand op zoek is naar een fijne trek auto?
http://www.bokt.nl/markt/ad/428426/prij ... itara-25v6
3 januari ruilen we hem in op een andere auto. Voor een goed bod doe ik hem liever naar een paarden liefhebber haha.
AniekR schreef:Nou is het echt nog oriëntatiefase, maar ik wil ergens dit jaar een auto'tje kopen. En nou heb ik voor mijzelf niet zulke hele hoge eisen en zou ik bij wijze van spreken ook in een klein koekblikje rond kunnen rijden.
Nog even extra info:
- Ik heb wel mijn E achter B, dus mag in feite ook met zwaardere combinaties rijden
- Het gaat om vervoeren van pony's in de D-maat, met misschien een veulen aan de voet, maar geen gigantische rijpaarden dus
- Het gaat niet om elke week weg moeten op concours, maar meer voor een aantal keer per jaar
Wat zijn dus geschikte auto's die in dit plaatje passen en wat kosten die ongeveer in de belasting/verbruik noem maar op? Ervaringen met bepaalde auto's zijn ook altijd welkom. Pro en cons, etc.
Er is mij bijvoorbeeld een Berlingo aangeraden, maar kwam tegen dat daar ook nog verschil in zit wat die mogen trekken. Tevens zijn die zonder grijs kenteken ook niet bijzonder voordelig geloof ik.
.
Rex_Rolfo schreef:link
Wat Tobbes zegt, een ruime middenklasser met fatsoenlijk blok erin. En als je een stationwagen neemt ook voldoende ruimte om alle paardenmeuk mee te nemen![]()
http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
Eventueel "Tot maximaal aanbevolen gewicht" omzetten naar "Tot maximaal trekgewicht". Voor het geval dat je zelf wilt beslissen wat jij goed genoeg vindt ipv dat door die site laat doen
Rex_Rolfo schreef:link
Totaal gewicht met paard zal (ruim) 1100 kg zijn. Ga je uit van 1200 kg zijn er nog heel veel auto's die dat prima kunnen en mogen trekken. 1 op 12 is met veel benzine auto's prima te doen. Zelfs onze hoge Zafira 1.8 deed dat gemiddeld.
Met een diesel (kan waarschijnlijk prima uit bij 20 dkm) moet het nog zuiniger kunnen.
Qua auto zit je prima met een middenklasser, in jouw geval zou een wat sterkere en zwaardere auto uit de compacte middenklasse ook nog kunnen.
Let erop dat het trekgewicht geremde aanhanger minimaal 1200 kg is en de maximale kogeldruk minimaal 60 (beter 75) kg. Voor de stabiliteit is het wel fijn als het leeggewicht van de auto minimaal 1100 kg is.
Voor de rest is het vooral belangrijk een goede auto te kopen. Met jouw budget ga je toch al snel richting een auto van 12-15 jaar met een ton of twee op de klok. Niets mis mee, maar de een heeft wat meer gebreken en gebrekjes dan de ander. Op de foto en de omschrijving zien alle auto's er leuk uit, onder een vergrootglas kan dat soms behoorlijk tegen vallen. Zelfs bij een vrij goede is er vaak een honderd euro hier en een paar honderd daar nodig om de auto weer echt goed te krijgen. Als je budget 3000 is moet je dus eigenlijk de best mogelijke auto kopen die je voor 2500 kunt krijgen. Dat is zelden de eerste auto die je bezichtigd, vaker de 5e of 10e.
AniekR schreef:Rex_Rolfo, bedankt, ik heb al op caravantrekker gekeken. Maar kwam op zo'n gigantische lijst trekauto's uit waar ik nog niets wijzer van werd. Behalve dat ik me kon bedenken dat ik de Audi's, Mercedessen en BMW's sowieso niet kon betalen heb ik niet echt een voorkeur. Heb zelf een Nissan Micra gereden, mijn moeder heeft een Peugeot (ook te klein) en heb haar vorige auto (Mazda 626) wel eens voor een trailer gehad. Maar ik heb behalve te duur dus niet echt een merk dat afvalt en dan blijft er erg veel over.
Daarom was ik ook juist benieuwd naar positieve ervaringen van mensen die bepaalde auto's voor een soortgelijke combinatie hebben.
Assie, bedankt, die heb ik er ook even bij gezocht. Maar zie ook al waar ik vorige zomer voor gewaarschuwd ben. Voor een ritje in de buurt nog wel te doen, maar voor een keuring/show moeten we ook al snel een keer naar Gelderland bv. en als je dan vertrekt vanuit de stad, trailer halen, pony's staan in Noord-Groningen en dan nog weer naar Gelderland + retour, ga je erg snel over het aantal km's vrij heen. En dan schijnen de bedragen erg hard op te lopen.
En voor dat soort ritjes zijn paardentaxi's dus ook erg prijzig. Daarom wil ik het ook afwegen. Hierdoor ben ik vorig jaar maar één keer weg geweest + veulentje naar de opfok gebracht, maar ben ik benieuwd wat ik meer kwijt zou zijn op jaarbasis en dat afwegen tegen andere uitstapjes die ik anders wel zou kunnen/willen doen.
Anne_GTI, bedankt voor het delen. Nu je het zegt, ken ik ook iemand die een Golf heeft voor een 1,5-paards, bij haar ga ik ook eens navragen.
AniekR schreef:Behalve dat ik me kon bedenken dat ik de Audi's, Mercedessen en BMW's sowieso niet kon betalen heb ik niet echt een voorkeur.