[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:53

niemand denkt aan de koleos, omdat ze in 2010 niet meer verkocht worden in nederland dus je ziet ze niet veel.
Ja je hebt m in 4x4 diesel maar ook gewone, allemaal 2 ton trekken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:31

Ik krijg regelmatig reclame van de Renault garage waar mijn megane op onderhoud ging, maar kan me niet herinneren dat die optie bij de koleos werd vermeld.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:47

Waarom zou je elke keer willen wegen? Het is toch geen carvan die je verschillend kunt beladen?

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:48

Ik wil 1 keer wegen met paard. Maak me namelijk zorgen om de kogeldruk van de trailer in combinatie met deze Audi A4 2.0 T en de trekhaak met max 85kilo kogeldruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:57

Je kunt weegschaal ook onder neuswiel zetten en uitdraaien tot juiste hoogte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:01

Tobbes schreef:
Je kunt weegschaal ook onder neuswiel zetten en uitdraaien tot juiste hoogte.

En daar (voor de azijnpissers) een stukje vectorieel rekenwerk op los laten.

Punt is dat het moment bij het neuswiel iets hoger is dan op de koppeling (kracht maal arm) en bij twijfel zul je daar dus even op moeten controleren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:18

Oftewel: als het bij het wieltje onder 85 kg blijft doet ie dat bij de trekhaak zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:47

Klopt. En dan nog met paard er in :=

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:22

Juist met paard erin.

Aankoppelen, laden, weegschaal onder neuswiel, uitdraaien tot er net geen gewicht op de kogel rust. Is niet extreem precies maar geeft wel een goede indicatie of je in de veilige zone zit. Niet te weinig en niet te veel druk op de trekhaak.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:38

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 03:16

Nou is het echt nog oriëntatiefase, maar ik wil ergens dit jaar een auto'tje kopen. En nou heb ik voor mijzelf niet zulke hele hoge eisen en zou ik bij wijze van spreken ook in een klein koekblikje rond kunnen rijden.

Maar... met de pony's een keertje naar een keuring, een hengstenhouder of een veulentje naar de opfok brengen, zou het wel erg makkelijk zijn om toch een auto te bezitten die in zo'n geval in ieder geval een 1,5-paards trailer mag trekken.
Ik heb al wat pagina's doorgebladerd en meegelezen (alleen niet alle 280 pagina's en ook niet alle andere topics in volledigheid) en ben ik het nog niet zo specifiek tegen gekomen en zou ik toch wel wat advies willen van mensen hier, aangezien ik niet zo heel veel verstand heb van auto's :o

Zitten dus wel een beetje twee punten aan, het moet wel enigszins betaalbaar blijven, maar als dat lukt met trekkracht voor een trailer (zal in eerste instantie ook in de gevallen dat hij nodig is gehuurd worden, t.z.t. misschien gekocht) is dat wel erg mooi meegenomen.
En nou heb ik ook al meerdere malen aangehaald zien worden waarom je voor die enkele met de trailer weg niet een goeie auto leent/huurt. Maar die mensen mogen mij vertellen waar je dusdanige auto kunt huren met ook een trekhaak er achter én ook nog eens betaalbaar, want ik heb vorig jaar een aantal keer naar vervoer moeten zoeken en zat al snel aan paardentaxi, dus met auto en chauffeur en veel verder weg was ook niet echt een optie. Bovendien als je de mogelijkheid hebt, plant het toch iets makkelijker en ga je wat makkelijker weg.

Nog even extra info:
- Ik heb wel mijn E achter B, dus mag in feite ook met zwaardere combinaties rijden
- Het gaat om vervoeren van pony's in de D-maat, met misschien een veulen aan de voet, maar geen gigantische rijpaarden dus
- Het gaat niet om elke week weg moeten op concours, maar meer voor een aantal keer per jaar

Wat zijn dus geschikte auto's die in dit plaatje passen en wat kosten die ongeveer in de belasting/verbruik noem maar op? Ervaringen met bepaalde auto's zijn ook altijd welkom. Pro en cons, etc.
Er is mij bijvoorbeeld een Berlingo aangeraden, maar kwam tegen dat daar ook nog verschil in zit wat die mogen trekken. Tevens zijn die zonder grijs kenteken ook niet bijzonder voordelig geloof ik.

Ik ben benieuwd wat er ter sprake komt, iemand die via pb met me mee wil denken mag natuurlijk ook.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:10

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:37

AniekR schreef:
Ik ben benieuwd wat er ter sprake komt, iemand die via pb met me mee wil denken mag natuurlijk ook.

Nou, hij wordt je in de schoot geworpen:

Sure_lee schreef:
Als er nog iemand op zoek is naar een fijne trek auto?
http://www.bokt.nl/markt/ad/428426/prij ... itara-25v6
3 januari ruilen we hem in op een andere auto. Voor een goed bod doe ik hem liever naar een paarden liefhebber haha.

Dit is een wat zeldzamere V6 maar juist die V6 is een uitstekende trailertrekker. Kennis van me heeft een oudere versie van deze en die doet het meer dan prima.

Even in z'n algemeenheid: neem altijd de sterkste en dikste motor die je vinden kunt. Opmerkingen als: "maar deze basisversie doet het ook goed" leg je naast je neer. Power heb je namelijk nooit te veel! www.autoweek.nl is wel een site waar je veel nuttige info kunt vinden, ook welke types en motorvermogens er ooit geleverd zijn.

Leuk voorbeeldje van de Ford Focus modellijn 2008 - 2011:
De simpele versie (per dozijn in de aanbieding):
http://www.autoweek.nl/auto/47911/ford- ... -16v-trend

De duurste en sterkste benzineversie:
http://www.autoweek.nl/auto/48880/ford- ... 0-16v-ghia

De eerste is totaal ongeschikt (700kg geremd) waar de 2.0 Ghia met 1400kg toegestaan aan de haak een prima trailertrekker is, ook de motor die met 145pk echt wel up-to-the job is.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:42

AniekR schreef:
Nou is het echt nog oriëntatiefase, maar ik wil ergens dit jaar een auto'tje kopen. En nou heb ik voor mijzelf niet zulke hele hoge eisen en zou ik bij wijze van spreken ook in een klein koekblikje rond kunnen rijden.

Nog even extra info:
- Ik heb wel mijn E achter B, dus mag in feite ook met zwaardere combinaties rijden
- Het gaat om vervoeren van pony's in de D-maat, met misschien een veulen aan de voet, maar geen gigantische rijpaarden dus
- Het gaat niet om elke week weg moeten op concours, maar meer voor een aantal keer per jaar

Wat zijn dus geschikte auto's die in dit plaatje passen en wat kosten die ongeveer in de belasting/verbruik noem maar op? Ervaringen met bepaalde auto's zijn ook altijd welkom. Pro en cons, etc.
Er is mij bijvoorbeeld een Berlingo aangeraden, maar kwam tegen dat daar ook nog verschil in zit wat die mogen trekken. Tevens zijn die zonder grijs kenteken ook niet bijzonder voordelig geloof ik.
.

een trailer en 2 D-ponies zal neerkomen op een totaal gewicht van zeg 700 voor de trailer en 700 voor de paarden, dus 1350-1500kg afhankelijk van wat je nog meer meeneemt.

Een Berlingo gaat dat niet trekken. Je vraagt voor een klein koekblik maar auto,s met een trekgewicht van 1500 kg zijn grote middenklassers met een zware motor. Als het maar voor 2 keer per jaar is is het veel goedkoper om een busje te huren voor die dagen dan een grote auto die in wegenbelasting elk kwartaal het dubbele kost, nog afgezien van verbruik onderhoud en verzekering.

ik adviseer rustig te gaan lezen in dit topic tot dat je weet wat je wilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:15

En waar kan je zo'n bus huren dan? Ik ken geen enkel verhuurbedrijf waar je auto met trekhaak kan huren, alleen als je ook een aanhanger van hen bijhuurt. En dat zijn geen paarde trailers. Dan heb je huur busje, huur aanhanger en huur paardentrailer. Voor dat bedrag kan je even goed een paardentaxi bellen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:16

Als je de helft van het bericht weg laat wordt het inderdaad wel een heel ander stukje.

Wat ik aangeef is dat ik voor mezelf een klein auto'tje voldoende vind, maar overweeg naar iets groters te kijken om een 1,5-paards te trekken.
Ook noem ik nergens dat ik van plan ben daar 2 volwassen D-pony's samen op te zetten, het gaat hoogstens om een merrie met veulen erbij.

Tevens geef ik al aan vorig jaar gezocht te hebben naar verhuur van een grote auto, maar iemand mag me er best op wijzen waar dit kan. Betaalbaar, want over een bepaald aantal km loopt dat erg hard op, en dan hadden ze ook nog eens geen trekhaak. Als iemand dit wel weet, mag diegene me dat ook vertellen.

Als de mogelijkheid er is zou het misschien om 5 tot 10 keer per jaar gaan al snel en dan vraag ik me af wat beter uit kan.

Ik heb al een aantal pagina's gelezen en meestal wordt er geen antwoord gegeven op de daadwerkelijke vraag, dus veel kan je er toch niet uit halen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:33

Een heel specifiek antwoord is ook niet te geven. Daarvoor zijn er teveel mogelijkheden die goed kunnen en ook heb je nog een persoonlijke voorkeur in de trant van "voor mij nooit een Merk XXX", diesel/benzine afhankelijk van hoeveel er gereden wordt, is men bang voor een bepaalde leeftijd en/of km stand, wat is het budget enz enz.

Waarschijnlijk kom je dan toch uit bij (compacte) middenklasser, al is het bij jouw misschien beter om iets hoger te zitten dan die 1200 kg. Ligt ook aan het ras, een kleine frêle D is een ander gewicht dan een tank in bijna-E formaat.

Op http://www.autoweek.nl kun je de specificaties en (trek)gewichten van een model opzoeken, bij caravantrekker kun je een lijst maken van modellen die een bepaald gewicht mogen trekken. Handig om een idee te krijgen.

Rex_Rolfo schreef:
link
Wat Tobbes zegt, een ruime middenklasser met fatsoenlijk blok erin. En als je een stationwagen neemt ook voldoende ruimte om alle paardenmeuk mee te nemen :P

http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
Eventueel "Tot maximaal aanbevolen gewicht" omzetten naar "Tot maximaal trekgewicht". Voor het geval dat je zelf wilt beslissen wat jij goed genoeg vindt ipv dat door die site laat doen ;)

Rex_Rolfo schreef:
link
Totaal gewicht met paard zal (ruim) 1100 kg zijn. Ga je uit van 1200 kg zijn er nog heel veel auto's die dat prima kunnen en mogen trekken. 1 op 12 is met veel benzine auto's prima te doen. Zelfs onze hoge Zafira 1.8 deed dat gemiddeld.

Met een diesel (kan waarschijnlijk prima uit bij 20 dkm) moet het nog zuiniger kunnen.

Qua auto zit je prima met een middenklasser, in jouw geval zou een wat sterkere en zwaardere auto uit de compacte middenklasse ook nog kunnen.

Let erop dat het trekgewicht geremde aanhanger minimaal 1200 kg is en de maximale kogeldruk minimaal 60 (beter 75) kg. Voor de stabiliteit is het wel fijn als het leeggewicht van de auto minimaal 1100 kg is.

Voor de rest is het vooral belangrijk een goede auto te kopen. Met jouw budget ga je toch al snel richting een auto van 12-15 jaar met een ton of twee op de klok. Niets mis mee, maar de een heeft wat meer gebreken en gebrekjes dan de ander. Op de foto en de omschrijving zien alle auto's er leuk uit, onder een vergrootglas kan dat soms behoorlijk tegen vallen. Zelfs bij een vrij goede is er vaak een honderd euro hier en een paar honderd daar nodig om de auto weer echt goed te krijgen. Als je budget 3000 is moet je dus eigenlijk de best mogelijke auto kopen die je voor 2500 kunt krijgen. Dat is zelden de eerste auto die je bezichtigd, vaker de 5e of 10e.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:08

Ik heb wel eens een vito met trekhaak gehuurd bij pallas. Reed heerlijk. Enige nadeel vond ik dat je 300 euro borg moet overmaken. De kosten worden er afgehaald en dan wordt het weer naar je overgemaakt.
Ik was 80 euro kwijt voor een dagje op en neer naar friesland vanuit groningen.
Die 80 euro weegt ruimschoots op tegen het idiote bedrag dat ik nu maandelijks aan mijn eigen auto spendeer

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:42

Het was niet de bedoeling de aard van het stukje te veranderen.

Een zwaardere/grotere auto kost gauw 500 euro per jaar meer dan bv de Berlingo die al als niet goedkoop werd afgeschilderd. een paar keer wordt nu 5-10 maal, dan veranderen de getallen.

Niet elk verhuurbedrijf heeft een lichte 1,5 paards trailer in de verhuur. Je kan alles jouw kant op rekenen maar dat is door anderen ook al afgeraden.
Ik heb indertijd een bus met trekhaak bij budget gehuurd, maar de meeste grote verhuurbedrijven hebben ze. (Verekaj: Je hoeft geen trailer bij hun te huren)

Ga eens rustig kijken welke auto,s 1300 kg of meer kunnen trekken. Ik denk dat dan meer duidelijk wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:57

Hier staat er een Toyota Avensis met een turbo diesel voor de 1,5 paards trailer. Fijne auto vind ik. Maar daar moet je in het dagelijks leven wel genoeg kilometers voor rijden want anders kan het niet uit.

Er zijn ook golfjes die 1500 kg kunnen trekken, dat zou dan misschien beter bij je passen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:47

Rex_Rolfo, bedankt, ik heb al op caravantrekker gekeken. Maar kwam op zo'n gigantische lijst trekauto's uit waar ik nog niets wijzer van werd. Behalve dat ik me kon bedenken dat ik de Audi's, Mercedessen en BMW's sowieso niet kon betalen heb ik niet echt een voorkeur. Heb zelf een Nissan Micra gereden, mijn moeder heeft een Peugeot (ook te klein) en heb haar vorige auto (Mazda 626) wel eens voor een trailer gehad. Maar ik heb behalve te duur dus niet echt een merk dat afvalt en dan blijft er erg veel over.
Daarom was ik ook juist benieuwd naar positieve ervaringen van mensen die bepaalde auto's voor een soortgelijke combinatie hebben.

Assie, bedankt, die heb ik er ook even bij gezocht. Maar zie ook al waar ik vorige zomer voor gewaarschuwd ben. Voor een ritje in de buurt nog wel te doen, maar voor een keuring/show moeten we ook al snel een keer naar Gelderland bv. en als je dan vertrekt vanuit de stad, trailer halen, pony's staan in Noord-Groningen en dan nog weer naar Gelderland + retour, ga je erg snel over het aantal km's vrij heen. En dan schijnen de bedragen erg hard op te lopen.
En voor dat soort ritjes zijn paardentaxi's dus ook erg prijzig. Daarom wil ik het ook afwegen. Hierdoor ben ik vorig jaar maar één keer weg geweest + veulentje naar de opfok gebracht, maar ben ik benieuwd wat ik meer kwijt zou zijn op jaarbasis en dat afwegen tegen andere uitstapjes die ik anders wel zou kunnen/willen doen.

Anne_GTI, bedankt voor het delen. Nu je het zegt, ken ik ook iemand die een Golf heeft voor een 1,5-paards, bij haar ga ik ook eens navragen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:34

AniekR schreef:
Rex_Rolfo, bedankt, ik heb al op caravantrekker gekeken. Maar kwam op zo'n gigantische lijst trekauto's uit waar ik nog niets wijzer van werd. Behalve dat ik me kon bedenken dat ik de Audi's, Mercedessen en BMW's sowieso niet kon betalen heb ik niet echt een voorkeur. Heb zelf een Nissan Micra gereden, mijn moeder heeft een Peugeot (ook te klein) en heb haar vorige auto (Mazda 626) wel eens voor een trailer gehad. Maar ik heb behalve te duur dus niet echt een merk dat afvalt en dan blijft er erg veel over.
Daarom was ik ook juist benieuwd naar positieve ervaringen van mensen die bepaalde auto's voor een soortgelijke combinatie hebben.

Assie, bedankt, die heb ik er ook even bij gezocht. Maar zie ook al waar ik vorige zomer voor gewaarschuwd ben. Voor een ritje in de buurt nog wel te doen, maar voor een keuring/show moeten we ook al snel een keer naar Gelderland bv. en als je dan vertrekt vanuit de stad, trailer halen, pony's staan in Noord-Groningen en dan nog weer naar Gelderland + retour, ga je erg snel over het aantal km's vrij heen. En dan schijnen de bedragen erg hard op te lopen.
En voor dat soort ritjes zijn paardentaxi's dus ook erg prijzig. Daarom wil ik het ook afwegen. Hierdoor ben ik vorig jaar maar één keer weg geweest + veulentje naar de opfok gebracht, maar ben ik benieuwd wat ik meer kwijt zou zijn op jaarbasis en dat afwegen tegen andere uitstapjes die ik anders wel zou kunnen/willen doen.

Anne_GTI, bedankt voor het delen. Nu je het zegt, ken ik ook iemand die een Golf heeft voor een 1,5-paards, bij haar ga ik ook eens navragen.

Wat is "betaalbaar" in jouw optiek?

Welke budgetten heb je beschikbaar voor aanschaf en rijden?
Kopen doe je eenmalig, dus neem dat budget niet te krap maar maandelijkse kosten keren steeds terug en moeten dus passen in jouw financiële situatie.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:23

AniekR schreef:
Behalve dat ik me kon bedenken dat ik de Audi's, Mercedessen en BMW's sowieso niet kon betalen heb ik niet echt een voorkeur.

Wel goede trekautos, veel Mercedessen en BMW's zijn achterwielaandrijvers, die mogen relatief veel trekken en Audi is VW, die zijn ook redelijk royaal met toegestaan trekgewicht.

Wat ikke zegt, wat is je budget waar liggen je voorkeuren. Voor 6-7000 koop je een dikke Mercedes E-klasse van een jaar of 12-14 met iets meer dan 2 ton op de klok. Als je een goede uitzoekt heb je daar nog jaren een dijk van een auto aan. Wegenbelasting is niet niks maar een goede trekauto moét zelf ook wat wegen. Verzekering valt daarintegen weer heel erg mee, een E is goedkoper dan een C :)

Voor hetzelfde geld koop je ook een Aygo van een jaar of 5 met 70 dkm op de teller. Zuiniger en goedkoper in de belasting absoluut. Maar een trailer erachter gaat 'm niet worden :+

Er tussenin heb je inderdaad de Golf, Astra, Focus enz enz. Voor het 6-7K budget heb je een Astra van een jaar of 10 met ongeveer een ton op de klok. Er zijn er zoveel dat er ook veel variatie in aanbod is. Van de kale instapper tot de rijker uitgeruste modellen met royalere motor. Nu mag Opel over het algemeen wat minder trekken, dus VW, Ford, Peugeot is zo gek nog niet.

En de 626 (nu Mazda 6) die je zelf noemde is ook een prima keuze. Fijne betrouwbare auto waar prima een anderhalf paards achter kan. Maar zo zijn er nog heel veel auto's jong en oud, duur en minder duur waar je zonder zorgen een trailer met D pony en veulen achter kunt knopen. Alleen goedkoop in de wegenbelasting, dat gaat hem niet worden. Auto moet zelf wat gewicht in de schaal brengen en omdat het NL systeem op leeggewicht gaat betaal je wat extra. Maar daar krijg je ook extra auto voor terug. Ook fijn als je zonder trailer op pad bent :)

EFDHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 04:43

De laatste weken er niet helemaal aan toegekomen om er veel mee bezig te zijn maar inmiddels een paar serieuze kandidaten voor te koop staand paard dus toch langzaam weer wat verder aan het zoeken...Wat zijn er eigenlijk ontzettend veel verschillende auto's :o

Iemand hier toevallig ervaring met de Kia Sorento voor een (volle) tweepaards trailer?