[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:53

Joltsje schreef:
Hallo. Vast mensen met veel verstand van rijbewijzsn. Ik zie dat er e.e.a. is veranderd sibds 2013 (ik ben lekker laat.. heb zelf dan ook mijn BE).

Maar stel. Ik heb:
Auto van 1.450 kg die 1.300 mag trekken.
Een 2 paards trailer leeg 650 kg. Max massa 2.000.
Paard van 600 kg

Mag dit dan nu met een e rijbewijs.
-totaal komt niet boven 3.500
- de auto mag het trekken
Maar de max massa gaat er wel overheen? Maar dat is gswn isseu meer?

Allemaal geneuzel voor de mindere goden.....

Er geldt voor jou (en alle andere bezitters van B-E) maar één regel: mag de auto het daadwerkelijk gewicht van de geladen aanhanger trekken.

Ik reed met een soortgelijke combi (auto 1200kg trekken, trailer met paard ook zoiets) en dat ging prima omdat er een flinke motor in dat Escortje lag. Op de snelweg moest ik wel oppassen met passerende vrachtauto's. Dat probeerde ik ook zoveel mogelijk te voorkomen, maar wanneer je 95km/h rijdt (op Truus!) en de witte nummerplaten steken je voorbij alsof je stil staat, dan houdt het ook voor mij op.......

storm2004

Berichten: 16
Geregistreerd: 23-12-16
Woonplaats: Essen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:57

Ben al een tijdje op zoek naar een kleine vrachtwagen B rijbewijs om mijn paarden te transporteren.
Ik hou van buitenritten en na 7 jaar in dezelfde omgeving te hebben gereden, wordt het tijd, dat ik mijn gebied groter maak. Daarvoor zou zo'n kleine B-vrachtwagen super zijn.
Maar de prijs is ontzettend hoog.
Wie kent er iemand die zijn (nog in goede staat ) kleine vrachtwagen wilt verkopen?

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:02

storm2004 schreef:
Ben al een tijdje op zoek naar een kleine vrachtwagen B rijbewijs om mijn paarden te transporteren.
Ik hou van buitenritten en na 7 jaar in dezelfde omgeving te hebben gereden, wordt het tijd, dat ik mijn gebied groter maak. Daarvoor zou zo'n kleine B-vrachtwagen super zijn.
Maar de prijs is ontzettend hoog.
Wie kent er iemand die zijn (nog in goede staat ) kleine vrachtwagen wilt verkopen?

[TAO] Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht
Lees eerst dit topic eens door, praten we daarna verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:10

Rex_Rolfo schreef:
Er zijn mensen die krijgen een Toyota kapot. Er zijn ook van die geluksballen die rijden probleemloos met de meest beruchte storingsbakken. In welke categorie val jij ....



Gezien de leeftijd van je huidige auto schat ik in dat je iets zoekt van bj 2007-2010, kilometertje of 150K (benzine) a 220K (diesel) op de klok. Dan is het verschil tussen auto's van hetzelfde merk en model al vrij groot aan het worden. Een auto die altijd binnen stond en elke week een keer een langere rit maakte is heel wat anders dan een auto die altijd buiten heeft gestaan en 3x per dag een koude start had voor de schoolritten en om boodschappen te doen.

Ik heb ooit eens gelezen dat van alle variabelen die invloed op de slijtage van een auto hebben er twee uitsprongen:
- buitenslaper of zoveel mogelijk binnen gestald
- bestuurder met sportieve of met normale/rustige rijstijl.

Dankje. Eigenlijk maakt leeftijd en aanschaf prijs ook niks uit. Wat wel uitmaakt dat uiteindelijk onder de streep zo goedkoop mogelijk is.

Ik zit nu ook te denken of misschien niet vestandiger om te kijken naar auto van 7 jaar toen hebben van wat groter motor gangbare was.
Hoor verschillende verhalen dat diesel 1.6 blokken nogal worden afgeraden. Gezien km kan ook beter kijken naar benzine uitvoering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:20

@ Joltsje: die combi mag niet met alleen een B (max massa auto + tmm van de trailer > 3500kg). Dus als je uitleent moet de bestuurder wel over BE beschikken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:09

Tobbes schreef:
Wat wel uitmaakt dat uiteindelijk onder de streep zo goedkoop mogelijk is.

Zolang mogelijk met de huidige auto doorrijden. Of zitten er reparaties aan die niet meer rendabel te fixen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:25

Midden demper is lek, voorbanden versleten, en spelingen ergens in de wielophanging en mogelijk andere zaken wat bij de apk naar voren komt.
Auto heeft 4.000,- gekost, heb nu 5 jaar en heeft inruilwaarde van 1.000,-

Hoor zelf dat alle 1.6 diesels sterk worden afgeraden. Veel motor problemen. 2L diesel erg duur in wegenbelasting.

Hoe zou zo benzine 1.6 motorblok doen met een turbo (in plaats 2l zonder turbo wat ik nu heb)

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:14

Tobbes schreef:
Midden demper is lek, voorbanden versleten, en spelingen ergens in de wielophanging en mogelijk andere zaken wat bij de apk naar voren komt.
Auto heeft 4.000,- gekost, heb nu 5 jaar en heeft inruilwaarde van 1.000,-

Hoor zelf dat alle 1.6 diesels sterk worden afgeraden. Veel motor problemen. 2L diesel erg duur in wegenbelasting.

Hoe zou zo benzine 1.6 motorblok doen met een turbo (in plaats 2l zonder turbo wat ik nu heb)

Maar banden, uitlaat en ophanging zijn gewoon onderhoud. Je weet dat je vroeger of later een setje van die rubbers moet vervangen.

Motoren beginnen met inhoud, daarna met opties. Ik zou dus zeker niet kiezen voor minder inhoud. Ik zou dan eerder gaan voor een 2.0 met turbo. Of even zoeken en eentje met een 2,5T op de kop tikken }:)

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een 1.6 Diesel veel goedkoper is dan dezelfde auto met een 2.0 Diesel.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:25

NL of B?
Belgische regels omtrent wegenbelasting ken ik niet moet ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:29

Wegenbelasting voor grijs kenteken is iets van €127/jaar. Voor gewone auto's hangt het van van de "fiscale pk's" die er onder de motorkap zitten, de leeftijd van de auto en diesel wordt flink duurder dan benzine.

Voor mijn renault megane 1.5dci uit 2008 betaalde ik iets van €237/jaar.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:30

Rex_Rolfo schreef:
NL of B?
Belgische regels omtrent wegenbelasting ken ik niet moet ik zeggen.

Oh ja, Belgen hebben een systeem gebaseerd op motorvermogen. Even niet aan gedacht dat Tobbes van België zou kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:17

Nee, woon nl.
Mijn huidig S40 heeft bezine 2L zonder turbo en heeft 4.000,- gekost
Als kijk wat voor zelfde auto nu betaal van 10 jaar oud dan kost het 8.000,- :x (Autos zijn echt duurder geworden)
Veder gerekend. En klopt dat wanneer ik een andere auto koop dat je al heel gauw uit komt aan minimaal 1.500,- (afschrijving + onderhoud) per jaar?

Ik denk toch maar bij garage een offerte te laten maken voor repartitie.
Want reparatie gaat uiteindelijk ook weer niet zoveel kosten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-17 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:18

ikke schreef:
Rex_Rolfo schreef:
NL of B?
Belgische regels omtrent wegenbelasting ken ik niet moet ik zeggen.

Oh ja, Belgen hebben een systeem gebaseerd op motorvermogen. Even niet aan gedacht dat Tobbes van België zou kunnen zijn.


En daar ben ik mooi gesjost met mijn 3.2 die ook nog eens niet als lichte vracht/ grijs kenteken is ingeschreven -O- :$
Nog even en ik mag de grootsteden niet meer in wegens 'te vervuilend' ^)


En over 4wd gesproken: ik rijd standaard in 2WD, heb een 4WDLO, 4WDHI en 4WD Lock.
Aan de binnenkant van mijn deur hangt een plaatje waar netjes op staat wat waar voor dient:
- 2WD: gewoon verkeer
- 4WDLO: aanhangwagen trekken, licht glibberige wegen
- 4WDHI: heel erg glibberige wegen (sneeuw, modder), beperking tot 90km/h
- 4WD Lock: heel veel kracht aan lage snelheden, om bvb een boot in- of uit het water te halen of heel erg ruw terrein.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:49

Optiwolk schreef:
ikke schreef:
Oh ja, Belgen hebben een systeem gebaseerd op motorvermogen. Even niet aan gedacht dat Tobbes van België zou kunnen zijn.


En daar ben ik mooi gesjost met mijn 3.2 die ook nog eens niet als lichte vracht/ grijs kenteken is ingeschreven -O- :$
Nog even en ik mag de grootsteden niet meer in wegens 'te vervuilend' ^)


En over 4wd gesproken: ik rijd standaard in 2WD, heb een 4WDLO, 4WDHI en 4WD Lock.
Aan de binnenkant van mijn deur hangt een plaatje waar netjes op staat wat waar voor dient:
- 2WD: gewoon verkeer
- 4WDLO: aanhangwagen trekken, licht glibberige wegen
- 4WDHI: heel erg glibberige wegen (sneeuw, modder), beperking tot 90km/h
- 4WD Lock: heel veel kracht aan lage snelheden, om bvb een boot in- of uit het water te halen of heel erg ruw terrein.

Ik ben heel blij met mijn Range Rovers. Gewoon rijden; als het heftig wordt, kleine pookje andere kant op. Meer keuzes heb ik niet........

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:22

@tobbes, kijk eens op ebay.de voor een tussendemper. Heb er jaren geleden een uitlaat gehaald voor de helft van de NL prijs of zo. Dat die dan misschien iets minder lang mee gaat boeit niet bij een auto op die leeftijd.

Banden zijn gebruikt op mp te scoren, heb je alleen nog een beun nodig om eea te monteren.

Een 2.0 kan zwaarder zijn dan een 1.6 (b.v. luxere uitvoering) maar de verschillen tussen modellen zullen groter zijn.

Ter info voor de Belgische vrienden: In NL gaat de wegenbelasting op leeggewicht en brandstof. De provincies doen er ook nog wat bovenop vandaar dat het exacte bedrag iets kan schelen al naar gelang woonplaats. Voor een benzine auto van 1200 kg leeg betaal je in Utrecht 556 euro per jaar, voor een diesel € 1180. Een litertje Euro 95 komt op dit moment op iets van 1,50-1,60 en voor diesel is het 1,20-1,30.

Roodvos

Berichten: 7473
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:38

Joltsje schreef:
Hallo. Vast mensen met veel verstand van rijbewijzsn. Ik zie dat er e.e.a. is veranderd sibds 2013 (ik ben lekker laat.. heb zelf dan ook mijn BE).

Maar stel. Ik heb:
Auto van 1.450 kg die 1.300 mag trekken.
Een 2 paards trailer leeg 650 kg. Max massa 2.000.
Paard van 600 kg

Mag dit dan nu met een e rijbewijs.
-totaal komt niet boven 3.500
- de auto mag het trekken
Maar de max massa gaat er wel overheen? Maar dat is gswn isseu meer?

Die 1450 kg van de auto, dat is mag ik hopen het leeg of rijklaar gewicht, en niet incl. laadvermogen (TMM)?
Voor B-rijbewijs is het de optelsom van TMM auto + TMM aanhanger, die mag niet meer zijn dan 3500 kg. Voor jouw 2-prds met een TMM van 2000 mag er op B-rijbewijs dus een auto voor met een TMM van 3500-2000 = 1500 kg. Dan zit je in de orde van een Toyota Yaris.
Niets mis met een Yaris, maar het is maar de vraag of die zelfs een lege trailer mag trekken :+ .

Kom je over die 3500 kg voor TMM auto + TMM aanhanger (en dat zal met jouw 2-prds altijd zo zijn), dan moet je E hebben. Dus als je uitleent, even naar het rijbewijs vragen. Als de chauffeur alleen B heeft, is de boel niet verzekerd als er wat gebeurt.
Ik heb trouwens hele nare ervaringen met uitlenen, en doe het niet meer. Ze gaan maar huren bij het tankstation/trailerboer.

Mijn 1,5 prds staat trouwens al op het kenteken voor 685 kg. Ik geloof nooit dat jouw 2-prds 650 kg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:53

Rex_rolfo :wow: mijn megane had al een tmm van 2000 en ledig gewicht van 1500. Dan had die me jaarlijks 1180 aan belasting gekost? Ik prijs mezelf gelukkig met de 237 die het hier was. Jeetje.

Hoe zit dat dan met sportwagens die een Veel zwaardere motor hebben maar weinig wegen? Hier betaal je je blauw aan zo'n auto. Daarom zie je ze zo weinig. Idem met jeeps. Vroeger kon je die veel makkelijker op grijs kenteken zetten. Nu dat strenger is geworden zijn ze vervangen door een pickup of bestelbusje. Of stationwagen.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:00

Hier betaal je blauw aan brandstof voor dat soort autos :=
Het hebben van een trek auto is jammer genoeg eenmaal erg duur.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:24

Varekaj schreef:
Rex_rolfo :wow: mijn megane had al een tmm van 2000 en ledig gewicht van 1500. Dan had die me jaarlijks 1180 aan belasting gekost? Ik prijs mezelf gelukkig met de 237 die het hier was. Jeetje.

Hoe zit dat dan met sportwagens die een Veel zwaardere motor hebben maar weinig wegen? Hier betaal je je blauw aan zo'n auto. Daarom zie je ze zo weinig. Idem met jeeps. Vroeger kon je die veel makkelijker op grijs kenteken zetten. Nu dat strenger is geworden zijn ze vervangen door een pickup of bestelbusje. Of stationwagen.

Wat de auto leeg op kenteken weegt is de leidraad voor de wegenbelasting. Vervolgens komt er een toeslag overheen voor Diesel of LPG.
Dat kun je in NL ook gewoon opzoeken voordat je de auto koopt.
Je controleert eerst het kenteken op www.rdw.nl
Daarna vul je de gegevens in bij de belastingdienst in de rekenhulp: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/
Invulmenutje aflopen en je weet het.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:27

Varekaj schreef:
Rex_rolfo :wow: mijn megane had al een tmm van 2000 en ledig gewicht van 1500. Dan had die me jaarlijks 1180 aan belasting gekost?

Grand Scenic toch (alleen de eerste Scenic modellen waren Megane Scenic)? Die weegt volgens autoweek 1435 kg leeg en dan kom je op jaarbasis op € 1460 aan motorrijtuigenbelasting...

Varekaj schreef:
Hoe zit dat dan met sportwagens die een Veel zwaardere motor hebben maar weinig wegen?

Weinig kg's = weinig wegenbelasting. Waarbij dat "weinig" in NL dus nogal relatief is....

Of er nu een 900 cc tweecilinder met 50 pk in zit of een dikke V8 met 540 pk maakt voor de belasting niets uit (als de rest van de auto tenminste het gewicht van die V8 compenseert). Maar een wat minder extreem voorbeeld, een 1.6 zonder turbo en 100 pk en een even zware 2.0 met turbo en 250 pk is even duur in de belasting.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 10-01-17 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:54

Afspraak met de garage staat. Ik ben erg benieuwd wat totaal plaatje wordt aan kosten voor extra jaartje rond te rijden met deze auto. Wie weet valt wel heel erg mee.

Voor rest heeft best veel voordelen zo oudere auto waar niet zoveel elektroninca in zit.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:03

Tobbes schreef:
Afspraak met de garage staat. Ik ben erg benieuwd wat totaal plaatje wordt aan kosten voor extra jaartje rond te rijden met deze auto.

Succes. Uitlaatje kan je al voor een eurootje of 80 krijgen.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 1&_sacat=0 Bij mij staan bovenaan een paar Poolse aanbieders, maar wel met 99,8 - 99,9% positieve beoordelingen. En als de garage zegt dat een uitlaat op 250 euro komt kan je wel een gokje wagen. Wij hadden er achteraf geen spijt van ...

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:14

Rex_Rolfo schreef:
Tobbes schreef:
Afspraak met de garage staat. Ik ben erg benieuwd wat totaal plaatje wordt aan kosten voor extra jaartje rond te rijden met deze auto.

Succes. Uitlaatje kan je al voor een eurootje of 80 krijgen.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 1&_sacat=0 Bij mij staan bovenaan een paar Poolse aanbieders, maar wel met 99,8 - 99,9% positieve beoordelingen. En als de garage zegt dat een uitlaat op 250 euro komt kan je wel een gokje wagen. Wij hadden er achteraf geen spijt van ...

Hhhmmm, daar hoef ik niet voor naar een vage poolse leverancier. Als ik gewoon naar mijn lokale autoshop ga, heb ik dat spul voor soortgelijke prijzen en op Marktplaats is ook wel een en ander te vinden, dus dat zal in België niet echt anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:24

Hier is alle materiaal voor het onderhoud van mijn pajero gewoon gehaald bij een garage in de buurt. Dat kan niet overal, er zijn ook garages die niks verkopen, ze doen alle herstellingen zelf. ALS ze al reageren als je daar info over vraagt :=

De benzineprijs ken ik niet echt, ik rij al jaar en dag met diesel. Die staat hier momenteel tussen €1,19 en €1,22/liter bij de tankstations waar ik dagelijks langs kom. Dat zijn zowel Esso, Shell, Texaco als lokale tankstations. Wanneer mijn lampje voor reserve gaat branden en ik ga dan tanken zit ik op ongeveer €75/tank. En dan zit die ook echt propvol.

Bij ons kijken ze dus naar de fiscale pk's. Een klein stadsautootje met klein motortje erin is stukken zuiniger dan een middenklasse wagen. Lichte vracht aka grijs kenteken is samen met een oldtimer het goedkoopste. Geloof dat oldtimers €80/jaar is, mijn lichte vracht is €127.
Sportwagens en terreinwagens vallen door de stevige motor dus in de duurdere segmenten. Ik weet eigenlijk niet eens wat mijn vriend voor onze Porsche Boxter betaald die hier merendeel van de tijd stof staat te vangen in de garage, maar goedkoop is ie in ieder geval niet.
Maar goed, mijn hobby-pk's op stal zijn ook niet gratis :D

@rex_rolfo: ik heb inderdaad een grand scenic gehad.

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:20

Vraagje,

Ik heb nu een mercedes GLK, waarvan ik zeker ben dat die voldoende trekkracht heeft om mijn 2paardstrailer te trekken.

Nu wil ik eventueel uitkijken naar een andere auto, maar ik weet niet goed hoeveel de minimum trekkracht van mijn nieuwe auto zou moeten zijn.
Wie weet dit? Ik woon wel in België.


Het gaat om een 2paards Cheval Liberte trailer, en dient ENKEL om max. 5 amerikaanse miniatuurpaardjes mee te vervoeren, ookal zullen dit er meestal minder zijn.