[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:58

Varekaj schreef:
:)*

Bedankt voor je uitleg! Ik heb nl ook de optie 2wd (gebruik ik nu dus dagelijks), 4wd low en 4wd high. Dat de low gebruikt dient te worden op modderig, glad terrein en enkel aan lage snelheid wist ik al, maar als ik het goed begrijp kan ik met de 4wd high gewoon de weg op in alle omstandigheden. Morgen de manual er eens op naslaan.

Stel nu, het vriest/sneeuwt en de weg is 1 grote glijbaan. Ik moet sowieso een heel bochtig parcours afleggen eer ik op de grote weg raak naar mijn werk of naar stal (brug op/af terwijl die draait etc). Ik ga er van uit dat dat best kan in 4wd low? Meer dan 20 per uur kan je dan toch niet...

Op gladde ondergrond kun je 4L wel gebruiken met een geblokkeerd tussendiff. Ik durf echter niet te zeggen of jouw Pajero ook daadwerkelijk een tussendiff heeft. Check dat terdege!!
Zonder tussendiff (of visco of soortgelijk object) in je aandrijflijn, moet je NIET met ingeschakelde 4x4 over de harde weg gaan rijden aan hogere snelheden dan je nu zelf voorstelt. Dat sloopt je aandrijving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:53

Het moeten al hele miserabele omstandigheden zijn eer ik 4x4 zou inschakelen op de gewone weg... Morgen idd de manual er even bijnemen. Ik heb 'm ook niet gekocht om met 4x4 over de weg te sjezen. Wel om altijd en overal weg te kunnen op wedstrijd met en zonder trailer (je wil niet weten hoe bagger slecht de parking op weides vaak is) en om zonder problemen op, over, van en naar mijn stukken weiland te kunnen.

Ik had nooit mijn hooi vorige week ter plekke kunnen krijgen met een gewone auto volgens mij. Gladde weide, heuvel op en 1 400kg aan de haak. Met jeep in 2wd lukte het nog, met bijvoorbeeld mijn oude Renault was ik niet eens verder dan de poort geraakt zonder aanhanger :')

VWestra
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:02

ik ben nu bezig met een 1.5 paard of een 2 paard trailer kopen. Ik heb een 1.5 paardstrailer (houten opbouw, aluminium bodem)waar mijn paard niet echt rustig op staat. Klimt over de voorstang en wil graag omdraaien in de trailer.
Nadeel van een 2 paard vind ik dan weer de breedte van de trailer (meer dan 2m) en de hogere kogeldruk. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de honger kogeldruk (100 kg) ook van toepassing is bij het vervoeren van 1 paard. Weten jullie dat? Enkogeldruk is voor belang van de trekhaak maar toch ook de auto? (Audi a4 2.0 T benzine).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:23

De kogeldruk van de trailer is de door de fabrikant opgegeven MAXIMALE
kogeldruk op de koppeling en dissel van de trailer. Dit zegt dus 0,0 over de werkelijke kogeldruk in de praktijk en zegt alleen dat je die waarde niet mag overschrijden. Bij normaal gebruik zoals de fabrikant de trailer ontworpen heeft zal je daar dus ook onder blijven.

Enige zinnige wat ik erover kan zeggen is; meten. 2paards, paard erop, achterkant steunen en weegschaal eronder (onder de koppeling!)

Kogeldruk voor de auto wordt inderdaad bepaald door de constructie van de auto en de gemonteerde trekhaak. Dus als er later een trekhaak van bijvoorbeeld 50kg onder geschroefd is dan kan het zeker interessant zijn om na te gaan of de auto meer mag hebben en er een andere haak onder te zetten.

VWestra
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:52

bedankt Gloa voor je reactie. Inderdaad meten is weten, maar ik vind het doodeng om te doen. Hier iemand al eens gedaan, kogeldruk meten met paard op de trailer? Trekhaak kan nu tot 85 kilo hebben. Auto is Amerikaans import en kan het (denk ik) tot die 85 echt wel hebben. Ik ga eens kijken of ik het kan nazoeken in de user manual....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:32

Om even terug te komen op 4wd en wanneer te gebruiken. Handleiding er deze middag even bijgenomen. Voor mijn mitsu geldt dat 4L enkel geschikt is op lage snelheid (max. 55km/u in 5e) op zeer modderig, zwaar en glad terrein. De 4H wordt afgeraden op droog, normaal wegdek ivm katalysator staat erbij. Gebruik is enkel aangewezen bij gladde wegen, (flink) besneeuwde straten en zanderige wegen. Snelheden zijn hetzelfde als bij de 2H oftewel de 2wd.

Vannacht en morgen geven ze aanvriezende regen, sneeuw en heel erg veel fikse gladde wegen. Dan ga ik dus wel de 4H inschakelen, hier strooien ze amper tot niet. Ook niet op de gewestwegen en nationale wegen -O-


Gisteren was het hier in het dorp algemene controle. Ik had even de aanhanger er achter hangen omdat ik de modder van de buitenkant was gaan afwassen. Mocht op kant, achter een heule mooie rij andere auto's/jeep/bestelbusjes met allerhande types aanhanger. Geef ome agent de papieren, ID en rijbewijs. Roept die naar zijn collega "hey, ik heb er eindelijk eens eentje met een BE en ze is nog in orde ook!"
Mocht gelijk doorrijden met het compliment dat ik een hele mooie combi had en kreeg nog veel rijplezier gewenst. Gezien de opmerking heb ik zo'n vermoeden dat al die andere combi's niet in orde waren :=

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:28

Heb je nu een mooi stempeltje "goedgekeurd" op je voorhoofd?

Afbeelding

Weet je in elk geval weer dat je de moeite voor BE niet voor niets hebt gedaan. Mooi werk +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:56

Ik denk eerder dat ik het te danken heb aan mijn gloednieuwe en propere trailer hoor. Het merendeel wat er stond waren oude, afgeragde aanhangers waarvan je verwacht dat ze door hun as zakken als je in een put botst. Dan nog een stuk of 2 kleine autootjes voor een redelijk grote aanhanger, dus waarschijnlijk was de aanhanger zwaarder dan de toegestane 750kg. En uiteraard een bestelbus of 3 met een gigantische aanhanger eraan die 99% zeker een BE vereist maar waarvan de bestuurder die niet heeft. Of waarvan de aanhanger + lading ruim boven het maximale trekgewicht zit van de auto.

Dat zijn combi's die hier dagelijks constant langskomen. Best wat kleine zelfstandigen in het dorp die zo'n combi nodig hebben (schilders, vloerders, tuinmannen...) en ze zijn ook erg druk met wegenwerken. Ik weet van een kennis die voor de stadsdiensten werkt dat het doodnormaal is dat ze werkmannen op pad sturen met een BE-combi zonder dat die het rijbewijs heeft. "Ons controleren ze toch niet" is hier de doodnormale gedachtengang. Dat geldt ook voor dronken rijden, racen over de gewestweg, foutparkeren, fileparkeren, garagepoorten blokkeren om "een boodschapje" te doen en nog tal van andere absurde capriolen.

Dus ja, 't is maar hoe je het bekijkt :')

P.S. 99% van de mensen hier weet niet eens dat je aanhangers die geremd zijn apart moet verzekeren en een aparte nummerplaat voor moet aanvragen...

assie

Berichten: 9678
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:57

VWestra schreef:
bedankt Gloa voor je reactie. Inderdaad meten is weten, maar ik vind het doodeng om te doen. Hier iemand al eens gedaan, kogeldruk meten met paard op de trailer? Trekhaak kan nu tot 85 kilo hebben. Auto is Amerikaans import en kan het (denk ik) tot die 85 echt wel hebben. Ik ga eens kijken of ik het kan nazoeken in de user manual....

Ik heb het als volgt geleerd:
Stevig balkje op een weegschaal en wegen.
Vervolgens dat balkje "vast"zetten onder je trekhaak en zorgen dat de weegschaal alleen het gewicht van de balk aangeeft. Trailer aankoppelen, paard erop en dan weegschaal weer lezen. Voila kogeldruk. En niet eng, want trailer is gewoon aangekoppeld.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:47

Varekaj schreef:
Om even terug te komen op 4wd en wanneer te gebruiken. Handleiding er deze middag even bijgenomen. Voor mijn mitsu geldt dat 4L enkel geschikt is op lage snelheid (max. 55km/u in 5e) op zeer modderig, zwaar en glad terrein. De 4H wordt afgeraden op droog, normaal wegdek ivm katalysator staat erbij. Gebruik is enkel aangewezen bij gladde wegen, (flink) besneeuwde straten en zanderige wegen. Snelheden zijn hetzelfde als bij de 2H oftewel de 2wd.

Vannacht en morgen geven ze aanvriezende regen, sneeuw en heel erg veel fikse gladde wegen. Dan ga ik dus wel de 4H inschakelen, hier strooien ze amper tot niet. Ook niet op de gewestwegen en nationale wegen -O-


Gisteren was het hier in het dorp algemene controle. Ik had even de aanhanger er achter hangen omdat ik de modder van de buitenkant was gaan afwassen. Mocht op kant, achter een heule mooie rij andere auto's/jeep/bestelbusjes met allerhande types aanhanger. Geef ome agent de papieren, ID en rijbewijs. Roept die naar zijn collega "hey, ik heb er eindelijk eens eentje met een BE en ze is nog in orde ook!"
Mocht gelijk doorrijden met het compliment dat ik een hele mooie combi had en kreeg nog veel rijplezier gewenst. Gezien de opmerking heb ik zo'n vermoeden dat al die andere combi's niet in orde waren :=

Dan heb je dus geen tussendiff! Die opmerking "niet op droog normaal wegdek" zegt alles.

wel mooi dat je vlotjes door de controle kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:57

Klopt ikke. Maar daar heb ik hem dus sowieso niet voor. De 4wd is ook echt bedoeld als 4wd op slechte en zware ondergrond, met en zonder aanhanger achter. Persoonlijk vind ik een 4x4 kopen enkel als luxepaardje zonde van de auto :o

Wij hebben een dun sneeuwlaagje liggen vandaag! Straks dus met de 4H rondrijden. Moet op weg naar stal en weiland over stukken straat die enorm krakkemikkig en heel bochtig liggen. Ook geen intentie om op de brug over het spoor uit de draai te schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:57

Ik ben opzoek naar een nieuwe trek auto.
Heb nu Volvo S40 2L bezine trekgewicht 1.400kg van 2001 136pk 190Nm.
Ik rij maximaal 20.000km per jaar
Ander half paards trailer weegt 720kg op weegbrug en paard 470kg. Totaal nog geen 1200kg.

Merk of model vindt ik niet belangrijk, wat ik wel belangrijk is dat de auto in totaal plaatje (brandstof, belasting, onderhoud, afschrijving) zo goedkoop mogelijk is.


Skoda octavia Diesel 1.6 trekgewicht 1400kg 105pk 250 Nm
Renault Mégane 1.5 DCI trekgewicht 1500kg 110pk 260 Nm
Ford Focus 1.6 benzine trekgewicht 1500kg 150pk 240 Nm

Wat zijn ervaringen met Renault Mégane?
Ik zie dat 2de hands erg goedkoop zijn in aanschaf met een bouwjaar van 2013. of zit er een reden achter dat deze autos zo goedkoop worden aangeboden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:54

Ik heb een grand scenic uit 2008 1.5dci. Zonder trekhaak. Auto heeft 265000km. Moet 'm juist nog te koop zetten.

Over de auto zelf heel tevreden qua verbruik, motor, kosten aan onderhoud. Is altijd bij een erkend Renault garage geweest.
Het is echter de garage die stellig heeft afgeraden om een trekhaak te plaatsen voor paarden transport. Mijne zou 1300 aan de haak mogen.
Waarom? Geen idee. Maar ze gaven aan zeker niet boven 1000kg te gaan.

Ik doe 'm weg omdat ik een 4x4 hen aangekocht die ook een tweepaards kan en mag trekken.

Het enige minpunt aan de Renault was de electronica. Raam ging wel open maar niet meer dicht. Batterij van je autosleutel leeg? Je auto start gewoon niet meer. Of je kreeg je deuren niet meer op slot, ook niet met de noodsleutel. Sta je mooi midden in de stad.

Als gezinsauto ideaal. Voor transport van paarden... Nee. Dan zijn er betere opties te bedenken.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:46

Varekaj schreef:
Klopt ikke. Maar daar heb ik hem dus sowieso niet voor. De 4wd is ook echt bedoeld als 4wd op slechte en zware ondergrond, met en zonder aanhanger achter. Persoonlijk vind ik een 4x4 kopen enkel als luxepaardje zonde van de auto :o

Wij hebben een dun sneeuwlaagje liggen vandaag! Straks dus met de 4H rondrijden. Moet op weg naar stal en weiland over stukken straat die enorm krakkemikkig en heel bochtig liggen. Ook geen intentie om op de brug over het spoor uit de draai te schuiven.

4x4 heeft altijd nut, ook op de gewone weg. Het is een stukje extra, net als winterbanden, dat je in staat stelt de boel recht te houden op het moment dat je in 2wd ergens in de berm ligt te koekeloeren.


Tobbes schreef:
Ik ben opzoek naar een nieuwe trek auto.
Heb nu Volvo S40 2L bezine trekgewicht 1.400kg van 2001 136pk 190Nm.
Ik rij maximaal 20.000km per jaar
Ander half paards trailer weegt 720kg op weegbrug en paard 470kg. Totaal nog geen 1200kg.

Merk of model vindt ik niet belangrijk, wat ik wel belangrijk is dat de auto in totaal plaatje (brandstof, belasting, onderhoud, afschrijving) zo goedkoop mogelijk is.


Skoda octavia Diesel 1.6 trekgewicht 1400kg 105pk 250 Nm
Renault Mégane 1.5 DCI trekgewicht 1500kg 110pk 260 Nm
Ford Focus 1.6 benzine trekgewicht 1500kg 150pk 240 Nm

Wat zijn ervaringen met Renault Mégane?
Ik zie dat 2de hands erg goedkoop zijn in aanschaf met een bouwjaar van 2013. of zit er een reden achter dat deze autos zo goedkoop worden aangeboden?

Wat is er mis met gewoon weer een V40 (of V50 of V60)?
De Skoda is wel een alternatief, als je een versie met wat meer power neemt.
http://www.autoweek.nl/auto/79751/skoda ... -4x4-scout en ja, dit voorbeeld is bewust gekozen }>
Focus soort van hetzelfde verhaal; auto's die moeten werken, moet je niet uitknijpen.

Renault: zegt het genoeg als ik zeg dat een stalgenoot en fervent Renault rijder is overgestapt naar ... een ford C-max?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:15

Apart dat zo werd afgeraden. Op autoweek leest ik juist goede verhalen over als Caravan trekker.
Gezien ontbreken van echt motivatie waarom niet geschikt zou zijn maakt het dan wel weer lastig.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:34

Tobbes schreef:
Apart dat zo werd afgeraden. Op autoweek leest ik juist goede verhalen over als Caravan trekker.
Gezien ontbreken van echt motivatie waarom niet geschikt zou zijn maakt het dan wel weer lastig.

Omdat de ellende er twee eigenaren later pas uit komt?

Lees wat recensies over mijn V70 2.5T dan denk je ook: wow! maar als je de auto hebt en ECHT begrijpt wat daar in het vooronder gebeurt, dan kun je de toekomstige motorrevisies turven......

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:57

V40/s40 is ook prima. Maar dacht dat megane en en octavia in zelfde klasse vallen?
Qwa specificaties wel.
V70 is leuk maar wel weer gigantische duur in wegenbelasting en brandstof verbruik.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:26

Tobbes schreef:
V40/s40 is ook prima. Maar dacht dat megane en en octavia in zelfde klasse vallen?

Megane en V/S40 zijn idd compacte middenklasse. De Octavia staat bij de middenklassers en is ook wat groter dan een C-segment Golf. Wel staan beide op hetzelfde platform. De V40 en S40 zijn Focussen in een Volvo jasje (en daar is niets mis mee).

Beetje leuke motor erin, zelf niet te bang zijn om die motor wat toeren te laten draaien als de trailer er achter hangt en gaan met die banaan :)

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:34

Tobbes schreef:
V40/s40 is ook prima. Maar dacht dat megane en en octavia in zelfde klasse vallen?
Qwa specificaties wel.
V70 is leuk maar wel weer gigantische duur in wegenbelasting en brandstof verbruik.

V70 2.5T AWD doet 82 euro per maand wegenbelasting en gemiddeld 1:10 a 1:12 verbruik.

Valt wel mee naast de Range Rover die net aan 1:7 haalt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:03

Dan ben je ongeveer 1000 euro per jaar meer kwijt aan belasting en brandstof dan dat ik kwijt ben met mijn s40.

Rex, jij denkt megane mogelijke optie is.
Je betaalt voor 2de hands megane met zelfde km stand als die van octavia zo 4.000,- minder. Als megane iets meer reparatie kosten heeft of jaar minder lang mee gaat dan ben ik onder de streep alsnog goedkoper uit.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:19

Er zijn mensen die krijgen een Toyota kapot. Er zijn ook van die geluksballen die rijden probleemloos met de meest beruchte storingsbakken. In welke categorie val jij ....



Gezien de leeftijd van je huidige auto schat ik in dat je iets zoekt van bj 2007-2010, kilometertje of 150K (benzine) a 220K (diesel) op de klok. Dan is het verschil tussen auto's van hetzelfde merk en model al vrij groot aan het worden. Een auto die altijd binnen stond en elke week een keer een langere rit maakte is heel wat anders dan een auto die altijd buiten heeft gestaan en 3x per dag een koude start had voor de schoolritten en om boodschappen te doen.

Ik heb ooit eens gelezen dat van alle variabelen die invloed op de slijtage van een auto hebben er twee uitsprongen:
- buitenslaper of zoveel mogelijk binnen gestald
- bestuurder met sportieve of met normale/rustige rijstijl.

Joltsje

Berichten: 9482
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:46

Hallo. Vast mensen met veel verstand van rijbewijzsn. Ik zie dat er e.e.a. is veranderd sibds 2013 (ik ben lekker laat.. heb zelf dan ook mijn BE).

Maar stel. Ik heb:
Auto van 1.450 kg die 1.300 mag trekken.
Een 2 paards trailer leeg 650 kg. Max massa 2.000.
Paard van 600 kg

Mag dit dan nu met een e rijbewijs.
-totaal komt niet boven 3.500
- de auto mag het trekken
Maar de max massa gaat er wel overheen? Maar dat is gswn isseu meer?

Jester_

Berichten: 12554
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:49

Nee hoor dat mag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:58

Op papier mag het ja.

Maar...........er is geen 2paards die ook echt 650 kg weegt. Afhankelijk van de opties mag je daar rustig 100 tot 200 bij tellen.

Persoonlijk vind ik dat je met een auto die 1300 mag trekken je in combi met een 2paards gigantisch op de grens aan het rijden bent. Beetje slechte weersomstandigheden en je auto heeft 0,0 meer te vertellen over de trailer. De oude B regel dat je auto zwaarder moest zijn dan je aanhanger was er niet voor niets.

Joltsje

Berichten: 9482
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:14

Bedankt. Ik zal hem eens op de weegbrug doen. Dan weet ik hoe zwaar hij is. Maar dan kan ik de trailer nog eens uitlenen.

Mijn eigen auto mag 1.500 trekken en ik heb mijn e rijbewijs :D