Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rex_Rolfo schreef:http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
Let even op keuze vakje aanbevolen / toegestaan trekgewicht.
Rex_Rolfo schreef:Trekt een auto de aanhanger met het dak of met het onderstel?
Om een idee te krijgen van welke auto wat mag trekken:Rex_Rolfo schreef:http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
Let even op keuze vakje aanbevolen / toegestaan trekgewicht.
ikke schreef:Kortom: altijd bij de les blijven en zelf nadenken.
Rex_Rolfo schreef:@friesam, de link naar caravantrekker al bekeken?
Komen ook een paar opties voorbij waarvan ik denk "mag misschien, maar verstandig?", geeft ook opties waar je misschien nog niet aan dacht.
Komt de auto op de zaak dat bijtelling een rol speelt? Met min 10% van de km's zakelijk kun je ook een privé auto grijs rijden. Heb je met bijtelling niets te maken.
friesam schreef:Wie denkt er mee, we zoeken een trailertrekker met de volgende eisen...
minimaal 3 persoons WEL grijs kenteken
bouwjaar tot 2001 (bijtelling vriendelijk dus)
Voorkeur Diesel
minimaal 3000 kg trekkracht
Kom al snel bij een amerikaanse pickup uit maar misschien zie ik wat over het hoofd?
friesam schreef:Rex_Rolfo schreef:@friesam, de link naar caravantrekker al bekeken?
Komen ook een paar opties voorbij waarvan ik denk "mag misschien, maar verstandig?", geeft ook opties waar je misschien nog niet aan dacht.
Komt de auto op de zaak dat bijtelling een rol speelt? Met min 10% van de km's zakelijk kun je ook een privé auto grijs rijden. Heb je met bijtelling niets te maken.
Maar dan moet de auto toch nog ouder zijn dan 2001? 10% zakelijk zal lukken maar nu hoeven we geen kilometers bij te houden (patrol 1999)
Prisjee91 schreef:Ik heb eerder hier al eens een berichtje geplaatst omdat ik opzoek was naar een auto voor de trailer. Deze heb ik inmiddels gevonden en ben er super blij mee!![]()
Alleen voor woon-werk verkeer rij ik hem altijd in 2wd. Is dat ook verstandig om met de trailer te doen?Of kan ik hem dan beter overzetten op 4wd?
ikke schreef:Prisjee91 schreef:Ik heb eerder hier al eens een berichtje geplaatst omdat ik opzoek was naar een auto voor de trailer. Deze heb ik inmiddels gevonden en ben er super blij mee!![]()
Alleen voor woon-werk verkeer rij ik hem altijd in 2wd. Is dat ook verstandig om met de trailer te doen?Of kan ik hem dan beter overzetten op 4wd?
Dat ligt eraan welke versie 4x4 je hebt.
Als je een tussendiff of visco hebt, kun je de 4x4 gebruiken voor de trailer (en in alle andere gevallen).
Heb je geen tussendiff of visco, gebruik de 4x4 dan alleen op zanderige en andere onverharde ondergrond omdat je anders je aandrijving om zeep helpt.
Check je handleiding wat daarin geschreven wordt.
Prisjee91 schreef:ikke schreef:Dat ligt eraan welke versie 4x4 je hebt.
Als je een tussendiff of visco hebt, kun je de 4x4 gebruiken voor de trailer (en in alle andere gevallen).
Heb je geen tussendiff of visco, gebruik de 4x4 dan alleen op zanderige en andere onverharde ondergrond omdat je anders je aandrijving om zeep helpt.
Check je handleiding wat daarin geschreven wordt.
Bedankt voor je berichtje!
Er zijn nog 2 andere standen (4wd part & 4wd low) voor de onverharde weg dus de "gewone" 4wd zou gewoon te gebruiken moeten zijn op de verharde weg.
Kan hem dus gewoon op 2wd laten staan? Net zo makkelijk!
Lisetjj schreef:Het verlangen naar een trekauto wordt nu toch steeds groter. Dus rustig gaan rondkijken wat handig is.
Misschien kan een van jullie mij helpen?
De trailers die ik leen zijn ongeveer 750/800kg. En ik heb een paard. Ik wil dus graag dat de auto (minimaal) 1500kg kan trekken.
Ik gebruik de auto niet heel vaak (werk op fietsafstand), dus wil geen heel bakbeest die veel meer dan 1500kg kan trekken.
Maar nu vroeg ik me af, is er verschil qua trekken en wegligging tussen de station auto's en MPV/ SUV auto's. Is het handiger om een lager dak te hebben (zoals bij station auto's) of juist niet?
hwn schreef:Nu heb ik voor mijn 1,5 paards trailer een Hyundai i30 Wagon. ...en qua verbruik maar een fractie van wat de andere trok.
Prisjee91 schreef:ikke schreef:Dat ligt eraan welke versie 4x4 je hebt.
Als je een tussendiff of visco hebt, kun je de 4x4 gebruiken voor de trailer (en in alle andere gevallen).
Heb je geen tussendiff of visco, gebruik de 4x4 dan alleen op zanderige en andere onverharde ondergrond omdat je anders je aandrijving om zeep helpt.
Check je handleiding wat daarin geschreven wordt.
Bedankt voor je berichtje!
Er zijn nog 2 andere standen (4wd part & 4wd low) voor de onverharde weg dus de "gewone" 4wd zou gewoon te gebruiken moeten zijn op de verharde weg.
Kan hem dus gewoon op 2wd laten staan? Net zo makkelijk!
Prisjee91 schreef:Omdat bij veel SGW wedstrijden het parkeren niet optimaal is en ik wil kunnen vertrekken wanneer ik dat wil ipv in de modder moet staan wachten tot er iemand met een tractor komt?
Ik heb het in de handleiding gevonden:
Shift Positions
For additional information on the appropriate use of each
transfer case mode position see the information below:
2WD
Rear Wheel Drive High Range - Normal street and
highway driving. Dry hard surfaced roads.
4 PART TIME
Part Time 4–Wheel Drive High Range - Locks the transfer
case inter-axle differential. Forces the front and rear
wheels to rotate at the same speed. Additional traction
for loose, slippery road surfaces only.
4 FULL TIME
Full Time 4-Wheel Drive High Range - Employs an
inter-axle differential. This allows front and rear wheels
to rotate at different speeds, on all road surfaces.
N
Neutral - Disengages both the front and rear driveshafts
from the powertrain. To be used for flat towing behind
another vehicle. Refer to “Recreational Towing” in Sec-
tion 5 for more information.
4LO
Part Time 4–Wheel Drive Low Range - Low speed
4–wheel drive. Locks the transfer case inter-axle differ-
ential. Forces the front and rear wheels to rotate at the
same speed. Additional traction and maximum pulling
power for loose, slippery road surfaces only. Do not
exceed 25 mph (40 km/h).