[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisetjj

Berichten: 747
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:18

Het verlangen naar een trekauto wordt nu toch steeds groter. Dus rustig gaan rondkijken wat handig is.
Misschien kan een van jullie mij helpen?

De trailers die ik leen zijn ongeveer 750/800kg. En ik heb een paard. Ik wil dus graag dat de auto (minimaal) 1500kg kan trekken.
Ik gebruik de auto niet heel vaak (werk op fietsafstand), dus wil geen heel bakbeest die veel meer dan 1500kg kan trekken.
Maar nu vroeg ik me af, is er verschil qua trekken en wegligging tussen de station auto's en MPV/ SUV auto's. Is het handiger om een lager dak te hebben (zoals bij station auto's) of juist niet?

EFDHorses
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-08-15
Woonplaats: Venray

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:51

Bedankt voor de reacties, weer een aantal punten die ik kan toevoegen aan het lijstje. Lpg is geen hele harde eis maar met ongeveer 20.000 km per jaar ook wel rendabel dus mooi meegenomen zeg maar. Bus is ook nog een optie, staat er nu ook voor maar dan diesel inderdaad. Binnenkort maar weer eens een rondje internet om eea te vergelijken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:10


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:56

Ik gok dat het een verschil gaat geven in aërodynamica maar verder rijkt mijn "kennis" niet.

Daarnet even gespiekt bij de nieuwe Skoda Q. De 4x4 heeft tussen 125 en 150 pk onder de kap zitten. Als die nu nog wat leuks aan de haak mag en kan stoeien met uitdagende ondergrond...

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:05

Rex_Rolfo schreef:
Trekt een auto de aanhanger met het dak of met het onderstel?

Om een idee te krijgen van welke auto wat mag trekken:

Rex_Rolfo schreef:
http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php

Let even op keuze vakje aanbevolen / toegestaan trekgewicht.

http://www.caravantrekker.nl/berekening ... r_gew=1550

Als je dit advies opvolgt, geef ik je een garantie: je rijdt die auto volledig aan gort!!

Ik heb deze wagen en wat zij adviseren over keuze versnelling en bijbehorend rijgedrag is de moord voor je motor! Bij 90km/h loopt ie inderdaad net boven de 2000 toeren, maar de turbo komt er pas echt lekker bij op zo'n 2500 toeren en geeft dan ook power.
Het zou een veel beter advies zijn om aan te geven 80 - 85km/h in 4 te rijden aan 2500 - 2600 toeren.
Als je dan gas bijgeeft, dan Gebeurt er tenminste ook iets.

Volgend punt: kogeldruk wordt geadviseerd op 95kg; dat mag ie echter helemaal niet hebben! 75kg is de toegestane druk op de kogel!

Kortom: altijd bij de les blijven en zelf nadenken. Motorrevisie is tussen 3 en 5k........

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:30

ikke schreef:
Kortom: altijd bij de les blijven en zelf nadenken.

Dat is altijd een waarheid als een koe. Niet voor niets noem ik het als een uitgangspunt. Het geeft makkelijk een lijst van auto's die een bepaald gewicht mogen trekken. Ook het vakje "alleen B" is handig voor chauffeurs die geen stempeltje achter de E hebben.

@LIsetjj, het brandstofverbruik wordt mede bepaald door de luchtweerstand. En dat is weer een resultaat van stroomlijn x frontaal oppervlak. Hoger dak = groter oppervlak is meer verbruik. Als vuistregel want er spelen natuurlijk nog meer dingen een rol.

Voor het trekken van een aanhanger is stabiliteit belangrijk. Wegligging en gewicht van de trekkende auto spelen daarbij een belangrijke rol. Gewicht hebben de SUV's meestal wel, doordat ze wat lager op de weg liggen hebben stationwagens een neuslengte voorsprong wat betreft wegligging. Keuzes die fabrikanten maken spelen daar ook nog een rol. Er zullen daarom zeker ook SUV's zijn die een betere wegligging hebben dan sommige SW's.

Zo heeft BMW een naam hoog te houden als het gaat om wegligging, een merk als Citroën als het gaat om comfort. Zou me dus niet verbazen als een X5 beter op de weg ligt dan een C5. En zo zijn er ook vergelijkingen waarbij de uitkomst andersom is. Net welke appel je naast welke peer legt ;)

IrishDraught

Berichten: 5136
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:45

Wie denkt er mee, we zoeken een trailertrekker met de volgende eisen...

minimaal 3 persoons WEL grijs kenteken
bouwjaar tot 2001 (bijtelling vriendelijk dus)
Voorkeur Diesel
minimaal 3000 kg trekkracht

Kom al snel bij een amerikaanse pickup uit maar misschien zie ik wat over het hoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:59

Heb je niks aan de pick-ups van Mitsubishi en Nissan? Iemand bij ons op stal heeft een Ssangyong als trekauto maar die vind ik persoonlijk spuuglelijk :+ Verder heb je nog de Ford Ranger en Isuzu.

Heel misschien kan je wat vinden bij de zwaardere bestelbussen? Dan zit je met 3 voorin, sowieso grijs kenteken. Alleen die 3T trekkracht wordt moeilijk om te vinden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:17

@friesam, de link naar caravantrekker al bekeken?
Komen ook een paar opties voorbij waarvan ik denk "mag misschien, maar verstandig?", geeft ook opties waar je misschien nog niet aan dacht.

Komt de auto op de zaak dat bijtelling een rol speelt? Met min 10% van de km's zakelijk kun je ook een privé auto grijs rijden. Heb je met bijtelling niets te maken.

IrishDraught

Berichten: 5136
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:23

Rex_Rolfo schreef:
@friesam, de link naar caravantrekker al bekeken?
Komen ook een paar opties voorbij waarvan ik denk "mag misschien, maar verstandig?", geeft ook opties waar je misschien nog niet aan dacht.

Komt de auto op de zaak dat bijtelling een rol speelt? Met min 10% van de km's zakelijk kun je ook een privé auto grijs rijden. Heb je met bijtelling niets te maken.


Maar dan moet de auto toch nog ouder zijn dan 2001? 10% zakelijk zal lukken maar nu hoeven we geen kilometers bij te houden (patrol 1999)

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:40

Zover ik me herinner niet. Bijtelling is als je privé een auto van de zaak rijdt. Een privé auto ook voor de zaak gebruiken is een heel andere situatie.

Als particulier een grijs kenteken auto rijden heeft veel minder voordeel als vroeger (alleen provinciale opcenten vervallen), maar als je ondernemer bent en je zet de auto minimaal 10% in voor zakelijke doeleinden kan je privé grijs rijden mét de voordelen ervan.

Als je onderin het zoekvak "grijs kenteken" invult kom je het nodige info tegen, o.a. link naar http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ndernemers

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:04

friesam schreef:
Wie denkt er mee, we zoeken een trailertrekker met de volgende eisen...

minimaal 3 persoons WEL grijs kenteken
bouwjaar tot 2001 (bijtelling vriendelijk dus)
Voorkeur Diesel
minimaal 3000 kg trekkracht

Kom al snel bij een amerikaanse pickup uit maar misschien zie ik wat over het hoofd?

Ik zeg: een Defender 130 }:) }:)


friesam schreef:
Rex_Rolfo schreef:
@friesam, de link naar caravantrekker al bekeken?
Komen ook een paar opties voorbij waarvan ik denk "mag misschien, maar verstandig?", geeft ook opties waar je misschien nog niet aan dacht.

Komt de auto op de zaak dat bijtelling een rol speelt? Met min 10% van de km's zakelijk kun je ook een privé auto grijs rijden. Heb je met bijtelling niets te maken.


Maar dan moet de auto toch nog ouder zijn dan 2001? 10% zakelijk zal lukken maar nu hoeven we geen kilometers bij te houden (patrol 1999)

Nee, bij auto's ouder dan 15 jaar mag je de dagwaarde opgeven voor de bijtelling. Daar zit 'm de crux.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:25

Klopt als een zwerende vinger:

Auto's ouder dan 15 jaar

Bij auto’s die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer (dagwaarde). Als een auto bijvoorbeeld 15 jaar oud wordt op 1 mei, gaat u de eerste 4 maanden uit van de cataloguswaarde en de overige maanden van de waarde in het economische verkeer.


bron: belastingdienst

Nog een linkje:
Bijtelling auto van de zaak ondernemers wijzigt

Rijdt u privé met een auto die tot uw ondernemingsvermogen behoort? Dan moet u een bedrag bij de winst tellen voor het privégebruik, tenzij u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden.

De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen zijn voor 2016 opnieuw vastgesteld.


@friesam, eerste even wat googelen om zelf een idee te krijgen, dan met je boekhouder of belastingadviseur om tafel zitten. Mocht het een klein boekhoudertje zijn kan het voorkomen dat die ook niet alle ins en outs weet, hopelijk heb je dan wel iemand die er ook voor uitkomt dat ie niet van de hoed en de rand weet ...

In principe is het makkelijk:
Om in aanmerking te komen voor grijs kenteken, terwijl je de auto particulier op naam hebt staan, moet je voldoen aan een aantal criteria:
-Een BTW nummer hebben (oftewel als ondernemer geregistreerd staan bij de KvK).
-Minimaal 10% van de afgelegde km in een jaar moeten werk gerelateerd zijn.
-En natuurlijk moet de auto voldoen aan de voorwaarden voor grijs kenteken...

Ik neem aan dat je geen sluitende km administratie hoeft te hebben, als je de auto op 31 dec 8000 km meer op de teller heeft staan dan op 1 jan en jij kunt aannemelijk maken dat 800 km of meer zakelijk zijn hoef je naar ik aan zou nemen niet bij te houden hoe je die andere 7200 km hebt afgelegd.

Ook mag je jezelf een belastingvrije vergoeding van 19 ct/km geven voor de kilometers die je met de op privé staande grijs kenteken wagen voor de zaak aflegt.

Prisjee91
Berichten: 1351
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:38

Ik heb eerder hier al eens een berichtje geplaatst omdat ik opzoek was naar een auto voor de trailer. Deze heb ik inmiddels gevonden en ben er super blij mee! *\o/*
Alleen voor woon-werk verkeer rij ik hem altijd in 2wd. Is dat ook verstandig om met de trailer te doen?Of kan ik hem dan beter overzetten op 4wd?

assie

Berichten: 9678
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:44

De 4wd zou ik alleen gebruiken als je hem nodig hebt. In de blub dus. Op de verharde weg gewoon 2wd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:58

Wat assie zegt :)

Ik gebruik de 4wd alleen als ik over 1 van mijn weilanden moet die blubberig/nat liggen of op het paadje er naartoe. Dat is namelijk best ongelijk uitgesleten door traktorwielen. Met de 4wd heb ik dan iets meer stabiliteit dan met de 2wd. Met de trailer er achter gewoon 2wd kunnen rijden, ook over mijn stukjes land.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:39

Prisjee91 schreef:
Ik heb eerder hier al eens een berichtje geplaatst omdat ik opzoek was naar een auto voor de trailer. Deze heb ik inmiddels gevonden en ben er super blij mee! *\o/*
Alleen voor woon-werk verkeer rij ik hem altijd in 2wd. Is dat ook verstandig om met de trailer te doen?Of kan ik hem dan beter overzetten op 4wd?

Dat ligt eraan welke versie 4x4 je hebt.
Als je een tussendiff of visco hebt, kun je de 4x4 gebruiken voor de trailer (en in alle andere gevallen).
Heb je geen tussendiff of visco, gebruik de 4x4 dan alleen op zanderige en andere onverharde ondergrond omdat je anders je aandrijving om zeep helpt.
Check je handleiding wat daarin geschreven wordt.

Prisjee91
Berichten: 1351
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:43

ikke schreef:
Prisjee91 schreef:
Ik heb eerder hier al eens een berichtje geplaatst omdat ik opzoek was naar een auto voor de trailer. Deze heb ik inmiddels gevonden en ben er super blij mee! *\o/*
Alleen voor woon-werk verkeer rij ik hem altijd in 2wd. Is dat ook verstandig om met de trailer te doen?Of kan ik hem dan beter overzetten op 4wd?

Dat ligt eraan welke versie 4x4 je hebt.
Als je een tussendiff of visco hebt, kun je de 4x4 gebruiken voor de trailer (en in alle andere gevallen).
Heb je geen tussendiff of visco, gebruik de 4x4 dan alleen op zanderige en andere onverharde ondergrond omdat je anders je aandrijving om zeep helpt.
Check je handleiding wat daarin geschreven wordt.


Bedankt voor je berichtje!
Er zijn nog 2 andere standen (4wd part & 4wd low) voor de onverharde weg dus de "gewone" 4wd zou gewoon te gebruiken moeten zijn op de verharde weg.

Kan hem dus gewoon op 2wd laten staan? Net zo makkelijk! +:)+

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:49

Prisjee91 schreef:
ikke schreef:
Dat ligt eraan welke versie 4x4 je hebt.
Als je een tussendiff of visco hebt, kun je de 4x4 gebruiken voor de trailer (en in alle andere gevallen).
Heb je geen tussendiff of visco, gebruik de 4x4 dan alleen op zanderige en andere onverharde ondergrond omdat je anders je aandrijving om zeep helpt.
Check je handleiding wat daarin geschreven wordt.


Bedankt voor je berichtje!
Er zijn nog 2 andere standen (4wd part & 4wd low) voor de onverharde weg dus de "gewone" 4wd zou gewoon te gebruiken moeten zijn op de verharde weg.

Kan hem dus gewoon op 2wd laten staan? Net zo makkelijk! +:)+

Ja, maar waarom heb je dan een 4x4??

Ik weet niet hoe ik "4wd part" moet interpreteren, dus lastig zeggen of je dat veilig op de verharde weg kunt gebruiken. Korte stukken op lage snelheid is eigenlijk nooit een probleem, maar 120km/h op de snelweg met 4x4 kan alleen als de aandrijving daarop gebouwd is (tussendiff en/of visco).

hwn
Berichten: 5350
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:57

Lisetjj schreef:
Het verlangen naar een trekauto wordt nu toch steeds groter. Dus rustig gaan rondkijken wat handig is.
Misschien kan een van jullie mij helpen?

De trailers die ik leen zijn ongeveer 750/800kg. En ik heb een paard. Ik wil dus graag dat de auto (minimaal) 1500kg kan trekken.
Ik gebruik de auto niet heel vaak (werk op fietsafstand), dus wil geen heel bakbeest die veel meer dan 1500kg kan trekken.
Maar nu vroeg ik me af, is er verschil qua trekken en wegligging tussen de station auto's en MPV/ SUV auto's. Is het handiger om een lager dak te hebben (zoals bij station auto's) of juist niet?


Ik had vroeger een zware jeep die wel 3000 kg mocht trekken. Nu heb ik voor mijn 1,5 paards trailer een Hyundai i30 Wagon. Ben van auto veranderd toen mijn hengst 200 km van huis stond, en ik had enorm schrik om hem terug te halen met de veel lichtere auto, maar ik was aangenaam verrast: auto kon het even goed aan als mijn vroeger bakbeest, wegligging zeer ok, en qua verbruik maar een fractie van wat de andere trok.

Ik heb me voor mijn keuze gebaseerd op de gebruikerservaringen op de site van Caravantrekker.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:06

hwn schreef:
Nu heb ik voor mijn 1,5 paards trailer een Hyundai i30 Wagon. ...en qua verbruik maar een fractie van wat de andere trok.

Moet je zijn grote broer IX35 nemen, met 2 liter blok. Plaatselijke pomphouder rekent ons de laatste tijd tot z'n goede vrienden :')


Fijne auto hoor, trekt prima, inschakelbare 4wd, maar een Zeeuwse mentaliteit kan je 'm niet verwijten :+

Prisjee91
Berichten: 1351
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:27

Prisjee91 schreef:
ikke schreef:
Dat ligt eraan welke versie 4x4 je hebt.
Als je een tussendiff of visco hebt, kun je de 4x4 gebruiken voor de trailer (en in alle andere gevallen).
Heb je geen tussendiff of visco, gebruik de 4x4 dan alleen op zanderige en andere onverharde ondergrond omdat je anders je aandrijving om zeep helpt.
Check je handleiding wat daarin geschreven wordt.


Bedankt voor je berichtje!
Er zijn nog 2 andere standen (4wd part & 4wd low) voor de onverharde weg dus de "gewone" 4wd zou gewoon te gebruiken moeten zijn op de verharde weg.

Kan hem dus gewoon op 2wd laten staan? Net zo makkelijk! +:)+

Ja, maar waarom heb je dan een 4x4??

Ik weet niet hoe ik "4wd part" moet interpreteren, dus lastig zeggen of je dat veilig op de verharde weg kunt gebruiken. Korte stukken op lage snelheid is eigenlijk nooit een probleem, maar 120km/h op de snelweg met 4x4 kan alleen als de aandrijving daarop gebouwd is (tussendiff en/of visco).[/quote]

Omdat bij veel SGW wedstrijden het parkeren niet optimaal is en ik wil kunnen vertrekken wanneer ik dat wil ipv in de modder moet staan wachten tot er iemand met een tractor komt?

Ik heb het in de handleiding gevonden:
Shift Positions
For additional information on the appropriate use of each
transfer case mode position see the information below:

2WD
Rear Wheel Drive High Range - Normal street and
highway driving. Dry hard surfaced roads.
4 PART TIME
Part Time 4–Wheel Drive High Range - Locks the transfer
case inter-axle differential. Forces the front and rear
wheels to rotate at the same speed. Additional traction
for loose, slippery road surfaces only.
4 FULL TIME
Full Time 4-Wheel Drive High Range - Employs an
inter-axle differential. This allows front and rear wheels
to rotate at different speeds, on all road surfaces.
N
Neutral - Disengages both the front and rear driveshafts
from the powertrain. To be used for flat towing behind
another vehicle. Refer to “Recreational Towing” in Sec-
tion 5 for more information.
4LO
Part Time 4–Wheel Drive Low Range - Low speed
4–wheel drive. Locks the transfer case inter-axle differ-
ential. Forces the front and rear wheels to rotate at the
same speed. Additional traction and maximum pulling
power for loose, slippery road surfaces only. Do not
exceed 25 mph (40 km/h).

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:55

Prisjee91 schreef:
Omdat bij veel SGW wedstrijden het parkeren niet optimaal is en ik wil kunnen vertrekken wanneer ik dat wil ipv in de modder moet staan wachten tot er iemand met een tractor komt?

Ik heb het in de handleiding gevonden:
Shift Positions
For additional information on the appropriate use of each
transfer case mode position see the information below:

2WD
Rear Wheel Drive High Range - Normal street and
highway driving. Dry hard surfaced roads.
4 PART TIME
Part Time 4–Wheel Drive High Range - Locks the transfer
case inter-axle differential. Forces the front and rear
wheels to rotate at the same speed. Additional traction
for loose, slippery road surfaces only.
4 FULL TIME
Full Time 4-Wheel Drive High Range - Employs an
inter-axle differential. This allows front and rear wheels
to rotate at different speeds, on all road surfaces.
N
Neutral - Disengages both the front and rear driveshafts
from the powertrain. To be used for flat towing behind
another vehicle. Refer to “Recreational Towing” in Sec-
tion 5 for more information.
4LO
Part Time 4–Wheel Drive Low Range - Low speed
4–wheel drive. Locks the transfer case inter-axle differ-
ential. Forces the front and rear wheels to rotate at the
same speed. Additional traction and maximum pulling
power for loose, slippery road surfaces only. Do not
exceed 25 mph (40 km/h).

Als ik het zo lees, is de vertaling in gewoon 4x4-jargon:
4x4 part time = 4x4 met lock op tussen diff
4x4 full time = 4x4 met tussendiff.

In 4x4 full-time-mode kun je dus gewoon ongestraft aan 120km/h over de snelweg jagen in 4x4.
De enige reden om deze stand niet te gebruiken is omdat je bang bent voor de rekening aan de pomp. Dat is ook de enige reden waarom de optie 2wd erop zit. Beetje zielepotengedrag van de fabrikant.
4x4 heeft namelijk altijd nut. Onder alle omstandigheden heb je met 4x4 net een fractie meer tractie en dus beheersing. Ga je bijvoorbeeld net iets te hard de bocht in, dan ga je in 2wd de berm in (en dus een bak ellende) waar je met 4x4 erop de boel op de weg houdt.

Prisjee91
Berichten: 1351
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Betuwe

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:02

Thanks! Het is nu al een heel stuk duidelijker!
Zuipen doet ie toch wel.. zet hem dan gewoon lekker standaard op 4x4! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:04

:)*

Bedankt voor je uitleg! Ik heb nl ook de optie 2wd (gebruik ik nu dus dagelijks), 4wd low en 4wd high. Dat de low gebruikt dient te worden op modderig, glad terrein en enkel aan lage snelheid wist ik al, maar als ik het goed begrijp kan ik met de 4wd high gewoon de weg op in alle omstandigheden. Morgen de manual er eens op naslaan.

Stel nu, het vriest/sneeuwt en de weg is 1 grote glijbaan. Ik moet sowieso een heel bochtig parcours afleggen eer ik op de grote weg raak naar mijn werk of naar stal (brug op/af terwijl die draait etc). Ik ga er van uit dat dat best kan in 4wd low? Meer dan 20 per uur kan je dan toch niet...