[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yvetjes

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:48

Interessant om ieders ervaringen te lezen.
Ik ben ook weer aan het wikken en wegen. Mag in januari een nieuwe leaseauto bestellen. Benzine. Ik heb een Blommert 1,5 prds met zadelkamer en een grotere hond in de kofferbak.
Op het lijstje; (moet 1 van deze merken worden)
Skoda Superb Combi - VW Tiguan - Seat Ateca - Audi Q3

Wat vinden jullie hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:01

Qua rijcomfort kan ik je zonder aarzelend de Skoda Superb combi aanraden. Via het werk van mijn vriend al een keer een skoda octavia break en dit jaar de skoda superb combi gehad. Héérlijke auto. Wij hadden wel de dieselversie elke keer. Rijdt erg zacht, verbruik zit prima (+/- 1000km met 1 tank) en je kan gerust een lijk kwijt in de koffer. Leg de achterbank plat, grote matras erin en je kan er in kamperen. Hoe hij is als trekauto weet ik niet, maar deze staat voor ons met stip op 1 als gezinsauto.
Ook in de Pyreneeën heerlijk mee kunnen cruisen, zelfs met een automatische schakeling.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:05

Met de zoekfunctie en Google kwam ik er niet helemaal uit maar ik heb een vraag over jullie ervaringen met de Landrover Freelander 2 (uit 2011). Deze moet voor een Ifor Williams 505 komen. Ik lees over veel problemen met de visco. Is dat bij de Freelander 2 ook zo of was/is dat specifiek een probleem van de Freelander 1?

Zijn er nog andere dingen waar we goed naar moeten kijken bij de aanschaf?

Ik zeg er vast bij dat ik de ballen verstand heb van auto's ;-) maar mijn wederhelft wel dus de informatie is uiteindelijk via hem zeer goed besteed :P .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:18

Mac schreef:
Met de zoekfunctie en Google kwam ik er niet helemaal uit maar ik heb een vraag over jullie ervaringen met de Landrover Freelander 2 (uit 2011). Deze moet voor een Ifor Williams 505 komen. Ik lees over veel problemen met de visco. Is dat bij de Freelander 2 ook zo of was/is dat specifiek een probleem van de Freelander 1?

Zijn er nog andere dingen waar we goed naar moeten kijken bij de aanschaf?

Ik zeg er vast bij dat ik de ballen verstand heb van auto's ;-) maar mijn wederhelft wel dus de informatie is uiteindelijk via hem zeer goed besteed :P .

Dat Visco-probleem is uit de begintijd van de Freebee 1, tot 2001, toen BMW eigenaar werd van Land Rover. Vanaf dat moment zijn er een aantal technische verbeteringen doorgevoerd.

Freebee 2 is een probleemloze auto, zoals elke auto probleemloos is.
HET aandachtspunt is of onderhoud correct is uitgevoerd. Hoe beter dat gedokumenteerd is, hoe groter de kans dat je een goede Freebee koopt. Gewoon goed opletten dus, zoals je bij elke auto goed op moet letten.
https://www.lrch.nl/clubshop Als je even bij de boeken kijkt, zie daar een handleiding voor het kopen van een tweedehands Land Rover. Is een leerzaam boekje.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:39

Dankjewel ikke. Zeer bruikbare info +:)+

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 15:51

2017 begint met mijn nieuw verlanglijstje :D Trailer en bijhorende auto

Dit jaar zijn we verplicht om een nieuwe (tweedehands) auto te kopen.
Graag had ik een auto gekocht om een 1.5 trailer te trekken met rijbewijs B. Ik heb mij al ingelezen over wetgeving dus dat begrijp ik.
Welke auto is geschikt? Graag een auto waarmee we veilig over de weg kunnen. Dus qua gewicht en motor ideaal om een 1.5 trailer (1paard 1m65) te trekken.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:37

Uhm tja, wat zoeken jullie in een auto, qua bouwjaar km stand en budget?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:29

Crazygirl, ga eens kijken naar een Subaru, afgezien van een WRX, getunde Impreza of een BRZ zijn de andere modellen uitermate geschikt om een trailer te trekken op een veilige manier.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:32

Heeft er iemand ervaring met het trekken van een 1.5 paard trailer met 1 D pony met een Toyota Auris? Volgens de garage mag de auto ongeveer 1300 kg trekken

Ik wil in de toekomst gaan kijken naar een iets zwaardere auto.
Nadeel alleen is dat ik werktechnisch heel veel kilometers rijd op jaarbasis (gemiddeld 45.000/50.000) waardoor ik een auto zoek die gemiddeld 1/16 rijd zonder trailer. De Toyota Rav is helaas te duur, vandaag dat de dealer mij de Auris aanbeveelt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:34

@crazygirl: En.. welke auto je ook kiest: laat een aankoopkeuring doen. Ik ben er the hard way achter gekomen wat er kan gebeuren als je dat niet doet :$
Zo'n keuring kost je 20 euro, dus daar zou ik het niet om laten.

Qua auto: mijn toyota carina 2.0 heeft zich altijd prima gered met de 1,5. Ook met tegenwind en zijwind. En met mij als redelijk onervaren chauffeur achter het stuur ;) .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:00

Saaams, is de kogeldruk van die Auris ook voldoende voor een trailer? Persoonlijk vindt ik 1300kg te weinig voor een trailertrekauto.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:12

cissy schreef:
Saaams, is de kogeldruk van die Auris ook voldoende voor een trailer? Persoonlijk vindt ik 1300kg te weinig voor een trailertrekauto.

Dat durf ik je niet te vertellen, wat dat betreft heb ik 0.0 verstand van autos en ook mijn E rijbewijs nog niet.
De dealer (officiele toyota garage) zei dat de auris mocht trekken 700 trailer en 600 paard, nu weegt pony nog geen 450kg.

Ik zoek vooral een auto liefst nieuw of onder de <50.000km met voorkeur automaat. Gemiddeld 1,16 in normaal gebruik en onder de <20.000
Ik heb nu een nieuwe toyota aygo maar die mag nog geen aanhangertje trekken :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:15

Dat zou ik dan nog maar eens navragen bij die dealer. Of opzoeken op type auto.
BE rijbewijs is afhankelijk van de vombinatie waar je mee gaat rijden. Daar kun je in dit topic of in de FAQ genoeg over terugvinden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:21

Klopt. Maar ik wil hem sowieso halen. Navraag word sowieso gedaan. Het is nog een toekomst 2017 plsn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:29

Ik vind BE alleen al een pre omdat je later alsnog makkelijk kan omschakelen as je dan een zwaardere auto of trailer wil. En de belangrijkste maneuvers heb je onder getraind oog geoefend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:35

Saaams schreef:
cissy schreef:

Dat durf ik je niet te vertellen, wat dat betreft heb ik 0.0 verstand van autos en ook mijn E rijbewijs nog niet.
De dealer (officiele toyota garage) zei dat de auris mocht trekken 700 trailer en 600 paard, nu weegt pony nog geen 450kg.

Ik zoek vooral een auto liefst nieuw of onder de <50.000km met voorkeur automaat. Gemiddeld 1,16 in normaal gebruik en onder de <20.000
Ik heb nu een nieuwe toyota aygo maar die mag nog geen aanhangertje trekken :+

Ik zeg de dikste Diesel die je je kunt permitteren. LPG-G3 is ook nog te overwegen, als je het in je direkte omgeving kunt krijgen.
Diesel middenklasser moet fluitend 1:16 halen; LPG wordt iets lastig, maar daar is de brandstofprijs ook een beetje naar.

Denk aan auto's als VW Passat, Ford Mondeo, Volvo V50/60, Audi A6.

De Auris met 2.0 Diesel mag 1500kg trekken bij 70kg kogeldruk en zou richting 1:20 doen en met 124pk en 310Nm koppel lijkt ie de prestaties te kunnen neerzetten die nodig zijn voor een trailer:
http://www.autoweek.nl/auto/70957/toyot ... aspiration
Model 2013 - 2015.

Let erop dat ze je geen 1.4 Diesel aansmeren, die mag maar 1300kg aan de haak hebben en met 90pk heeft ie niet de wereld aan vermogen beschikbaar. De 1.6 benzine is van hetzelfde kaliber; wil misschien wel maar kan het niet.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:37

Bedankt Ikke! Daar kan ik iets mee :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:32

Ik ben gisteren lekker ver weg van een pc gebleven, dus geen data van autoweek erbij (die werkt niet lekker op mobiel). Dus je bent met net voor ikke :)

De Auris vanaf 2015 heeft zo te zien alleen de 1.4 en 1.6 diesel ( 90 resp 112 pk). Mogen 1000 resp. 1500 kg trekken, althans in de versie die ik bekeek.

Toelaatbare massa van de 1.6 is net boven de 1900 kg, dus als je een trailer hebt met tmm 1600 kg laat je die terugkeuren naar 1500. Heb je geen E nodig en voorkom je meteen geneuzel als je bij controle iemand treft die niet weet dat de tmm gerust hoger mag zijn dan wat de auto mag trekken. In principe is 1585 kg laag genoeg om zonder E te rijden maar meeer dan 1500 mag er toch niet achter dus bij terugkeuren naar 1500 voorkom je discussies voor ze ontstaan ;)

Verder zoals ikke al noemde, veel auto's uit de middenklasse zijn geschikt om een 1½ paards met niet al te zwaar paard te trekken en diverse uitvoeringen van modellen uit de compacte middenklasse.

EFDHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:35

Interessant maar erg lang topic, de vraag is dus vast al vaker voorbijgekomen maar ik ben een week bezig om alles door te nemen denk ik :)

Ik ben me aan het oriënteren op een zwaardere auto, het ziet er naar uit dat ik binnenkort de mogelijkheid heb om deze op grijs kenteken te rijden waarmee we waarschijnlijk sowieso goedkoper uit zijn dan met de auto die er nu voor staat.

Ik rijd nu op LPG en zou dat graag blijven doen, ik ondervind er geen problemen van en kostentechnisch is het toch wel erg leuk. Ik las hier al wel dat dat toch haalbaar moet zijn ook bij regelmatig gebruik als trekauto dus dat heeft sterk de voorkeur.
Onderhoud gebeurt hier thuis en is dan ook geen probleem, wel is het heel prettig als onderdelen nog goed te verkrijgen zijn.
Het budget is niet enorm, rond de 3500 euro. Ik hoef geen luxe auto, rijd weinig echt lange afstanden maar wil wel redelijk comfortabel met de trailer kunnen rijden (en mee kunnen rijden met het verkeer). Ik heb overigens een 2 paards trailer met een TMM van 2000kg, ga ook geregeld met 2 paarden op pad. Het is niet uitgesloten dat er in de toekomst nog een iets zwaardere trailer komt dus als de auto het ruimschoots mag trekken is dat zeker een plus, maar nu geen must. Heb gewoon een BE rijbewijs.
Type auto dat me aanspreekt is bijvoorbeeld de Jeep Cherokee (wat oudere type) dus liefst een beetje een robuuste auto. Tips en ideeen zijn zeker welkom!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:40

Een toyato landcruiser? Geen idee of dat wil voor dat budget

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:47

Ik heb zelf enkele maanden terug een mitsubishi pajero sport uit 1997 op de kop kunnen tikken voor €4000 incl. aankoopkeuring. Auto is op grijs kenteken, mag 2800 trekken, diesel, had 135000km (komt overeen met 7000/jaar).

Mijn Ifor heeft een tmm van 2600 en de trailer weegt leeg 904kg. Tot nu toe altijd gebruikt voor ofwel baaltjes hooi te halen (+/- 500kg) ofwel met 1 paard van 550kg. Doet ie met gemak! Paard 2 weegt ook zoiets, dus ik verwacht geen problemen want ik zit dan nog steeds ruim onder het maximum (2 paarden + trailer = 1100 + 904 = 2004kg van de 2800)
Verbruik zonder trailer: ongeveer 700km op 65L. Geen snelweg, ook woon-werkverkeer, veel gewone banen met regelmatig stoppen en vertrekken. Ik rij ongeveer 1500km/maand.

Er zitten intussen wel 4 nieuwe banden op (Goodrich AT, op aanraden van de ervaringsdeskundigen in dit topic :D ), de oliefilter en olie zijn onlangs vervangen, nieuwe remmen, vloeistoffen eens vervangen, nieuwe ruitenwisser achterin en nieuwe stekker voor de aanhanger. Dit is ook thuis gebeurd door een handige harry. Stukken zijn nog prima te verkrijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:53

EFDT schreef:
Interessant maar erg lang topic, de vraag is dus vast al vaker voorbijgekomen maar ik ben een week bezig om alles door te nemen denk ik :)

Ik ben me aan het oriënteren op een zwaardere auto, het ziet er naar uit dat ik binnenkort de mogelijkheid heb om deze op grijs kenteken te rijden waarmee we waarschijnlijk sowieso goedkoper uit zijn dan met de auto die er nu voor staat.

Ik rijd nu op LPG en zou dat graag blijven doen, ik ondervind er geen problemen van en kostentechnisch is het toch wel erg leuk. Ik las hier al wel dat dat toch haalbaar moet zijn ook bij regelmatig gebruik als trekauto dus dat heeft sterk de voorkeur.
Onderhoud gebeurt hier thuis en is dan ook geen probleem, wel is het heel prettig als onderdelen nog goed te verkrijgen zijn.
Het budget is niet enorm, rond de 3500 euro. Ik hoef geen luxe auto, rijd weinig echt lange afstanden maar wil wel redelijk comfortabel met de trailer kunnen rijden (en mee kunnen rijden met het verkeer). Ik heb overigens een 2 paards trailer met een TMM van 2000kg, ga ook geregeld met 2 paarden op pad. Het is niet uitgesloten dat er in de toekomst nog een iets zwaardere trailer komt dus als de auto het ruimschoots mag trekken is dat zeker een plus, maar nu geen must. Heb gewoon een BE rijbewijs.
Type auto dat me aanspreekt is bijvoorbeeld de Jeep Cherokee (wat oudere type) dus liefst een beetje een robuuste auto. Tips en ideeen zijn zeker welkom!

Lees je goed in bij een Cherokee; er zijn wat versies die je niet voor de paardentrailer wil hebben (technisch minder betrouwbaar) en de versies die wel deugen zijn hard to get, aldus iemand die pas drie jaar bezig is er eentje te vinden.

Land Rovers voor dat geld zijn altijd projecten, maakt niet uit hoe oud ze zijn, dus dat moet je willen en anders verre ervan blijven. De klassieke 3.5 V8 doet het werelds op LPG, ongeacht wat je erin legt, dat dan weer wel.

Kijk ook eens naar een bus; lekker veel ruimte en als je de juiste versie uitzoekt, ook genoeg power. De goede zijn wel Diesels.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:41

Zou me idd niet blind staren op gas. Als het goed gaat is het goedkoop rijden en een dikke V8 Amerikaanse pick-up is mega stoer, maar er zijn diverse blokken (met name kleppen) die niet goed tegen de hetere verbranding van lpg kunnen.

Dus als je iets op het oog hebt goed op motortype (alleen merk voldoet niet) googelen. Zo zou b.v. een Opel Z18XE prima op gas kunnen maar bij een Z18XER wordt het stellig afgeraden. Nu zul je deze blokken niet snel in een wagen tegenkomen die geschikt is om een trailer met twee paarden te trekken, maar even om aan te geven hoe klein het verschil tussen wel/niet geschikt voor lpg kan zijn.

Kia Sorento is b.v. nog een optie. Maar zoals altijd bij een (grote) wagen in die prijsklasse: verdraaid goed uitkijken wat je in huis haalt want ik kwam er via gaspedaal.nl al een paar tegen met dingen als motorstoring of turbo defect :( (en dan stond het daar nog netjes genoemd in de advertentie)

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:32

hoi,

hoeveel moet een auto kunnen trekken om een shetlander en een welsh te vervoeren? ik gok dat de shetlander zo 250 kg weegt (ze is groot een breed gebouwd) en dat de welsh ong 350 weegt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:48

tel daarbij op het gewicht van de trailer en een 100-150 kg voor reserve en je weet het.

Zeg een anderhalfpaards van 700 kg, met 600 kg paard en wat reserve kom je op minimaal 1400 kg. Heb je een zwaardere trailer, b.v. een tweepaards, dan moet de auto ook meer kunnen trekken.