[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ferera

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:03

Jester_ bedankt voor dit snelle antwoord, mijn paard weegt max 600 kg dus dan zouden we ook niet in de problemen komen toch?

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:06

Ferera schreef:
Hallo Bokkers in dit forum,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar ik heb een vraag met betrekking tot de auto van mijn vader en onze trailer, mijn vader en ik zijn in de war dus hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Mijn vader is dus een paar dagen geleden van de weg gehaald met de auto en trailer en heeft een waarschuwing gekregen omdat de trailer te zwaar zou zijn voor de auto. De trailer was leeg.

Het gaat om een Nissan Primera:
Maximum Trekken Massa Geremd: 1500 kg
Massa Ledig Voertuig: 1355 kg
Massa Rijklaar: 1455 kg
Technische Max Massa Voertuig: 1940 kg
Toegestane Maximum Massa Voertuig: 1940 kg

De trailer is een Atec starline diamond 1,5. Leeg weegt deze 620 op het kenteken, max laadvermogen is 1600.

Mag het nu wel of niet? Mijn vader heeft een aanhangerrijbewijs.

Die agent is weer een voorbeeld van zo'n *** die de regels niet snapt maar probeert te doen alsof ie belangrijk is.

Jouw vader mag met z'n B-E rijbewijs ALLES achter deze auto hangen wat op dat moment DAADWERKELIJK minder weegt dan 1500kg.
Wat op papier staat is niet van belang; zolang de weegbrug maar laat zien dat het minder dan 1500kg is.

Let er echter wel op dat de DAADWERKELIJKE kogeldruk (vertikale last onder de koppeling, voor de puristen) lager is dan de laagste toegestane waarde (auto/trailer).

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:07

Ferera schreef:
Jester_ bedankt voor dit snelle antwoord, mijn paard weegt max 600 kg dus dan zouden we ook niet in de problemen komen toch?

Nee, zolang het werkelijke gewicht van de trailer met inhoud niet hoger is dan 1500 kg zit je goed. Dat agenten ook niet altijd elk regeltje uit het metersdikke wetboek uit hun hoofd kennen zou in principe niet jullie probleem moeten zijn.

Bokkers hebbn af en toe (lees regelmatig) moeite met het verschil in toegestane maximum massa (van belang als iemand geen E achter B heeft) en het werkelijke gewicht. Bokker zijn mensen, agenten zijn mensen ...

Ferera

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:14

Ikke en Rex_Rolfo jullie ook erg bedankt voor de reacties! @ikke dat van de kogeldruk begrijp ik niet maar mijn vader waarschijnlijk wel, bedankt voor het advies!

@Rex_Rolfo, weet jij of deze combi zonder E achter B mag rijden? Ik rijd er soms wel eens mee van stal naar de ruitervereniging in het dorp over landwegentjes als mijn vader ons niet kan brengen naar de les maar volgens mij is dat harstikke illegaal :')

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:23

TMM auto 1940 kg, TMM trailer 1600 kg*. Samen 3540 kg dus 40 kg te zwaar om zonder E te rijden. Je rijdt dus zonder geldig rijbewijs voor deze combinatie, je bent dan in principe niet verzekerd!

Je kunt overwegen om de trailer te laten terugkeuren naar 1500 kg. Dan mag het wel zonder E. Meer mag de auto toch niet trekken en dan voorkom je ook gezeur met een onwetende diender.


* ik neem aan laadvermogen 980 kg, tmm 1600 kg

Ferera

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:29

Heel erg bedankt Rex-Rolfo! Ik ben wel aan het sparen voor het e rijbewijs maar terugkeuren is ook een slim idee en inderdaad dan kunnen ze bij de politie ook niet in de war raken met de max van 1600 we waren erg geschrokken van de aanhouding haha:)

Jester_

Berichten: 12554
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:32

Ja je moet dan 1600 + 1940 bij elkaar optellen dus dat is 3540. Dat is 40 kilo teveel helaas.. dan moet je de trAiler laten terugkeuren naar 1500 and you free to go

Jester_

Berichten: 12554
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:33

Oh het stond er al :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:28

Oké, ik zocht dus iets heel anders toen ik in de lijst resultaten dit plaatje tegen kwam. Te leuk om niet te delen:

Afbeelding

Ferera

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:08

haha nu snap ik dat ook gelijk van de max kogel druk :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:06

Om misverstanden met ome agent in de toekomst te voorkomen is terugkeuren misschien niet zo'n slecht idee, ook al heeft je vader wel een E.
Het is net om gezeik te voorkomen, want hier in belgenland zijn de ome agentjes even snugger, heb ik een trailer aangekocht waarvan de tmm sowieso onder het maximale trekgewicht van mijn auto zit. Geen gedoe met terugkeuren of dus een ome agent die zegt "dit mag niet".

Op zich is het best absurd hoor. Je kan evengoed een auto hebben die 2000 mag trekken, een trailer met tmm 2000 en 1100kg laadvermogen. Zet er 2 paarden op van 600kg en je zit er ook overheen (je hebt dan immers 1200kg geladen). Kans is echter veel kleiner dat men daarover gaat miepen want de getalletjes op papier kloppen en de trailer is voorzien voor 2 paarden. Dan loop je alleen tegen de lamp als ze je op de weegbrug zetten.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:18

Super bedankt iedereen! Mijn oom gaat zijn Mercedes C180 uit 1999 verkopen voor een hogere auto. Auto heeft heel weinig kilometers en verkeert in topstaat. Dus ik ben blij!! :D

Mist

Berichten: 9670
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:01

Even een ander vraagje tussendoor, hoever mag je bij E rijbewijs van de stoeprand eindigen bij bochtje achteruit ? en hoever mag je van een laaddok af staan ? Mijn lesgever kon er niet op antwoorden (en daar wordt ik wel nerveus van....) Ging sowieso niet lekker, rij al jaren met trailer (1.5prds) en kan daarmee alles, slalommen achteruit als het moet maar vond het erg tegenvallen met een busje met een haperende 2e versnelling (rij al meer dan 10 jaar automaat)

Heb deze oefening bij een locale rijschool geboekt, dinsdag examen maar ik kreeg zeer sterk het idee dat hij dit niet vaak doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:16

Bedoel je het parallel parkeren/plaatsen van je combinatie nadat je via bochtje in je parkeerplek bent gereden? Hier in België moet je op minder dan 30cm van de stoeprand en minder dan 30cm van het laaddok af staan. Let er vooral op dat je combinatie recht staat en ook je wielen! Stel dat je combi evenwijdig aan de stoeprand staat op 25cm, maar je wielen staan gedraaid (vb om nadien er direct uit te kunnen rijden), dan gaan ze meten op het verste puntje van je wiel. En dan kan je dus plots over die 30cm zitten...

Idem met de laadkade. Sta je schuin, dan meten ze het verst verwijderde punt. En bij mij hebben ze er echt het meetlatje aan gehouden. Bleek alsnog maar 15cm van de laadkade te zijn maar goed, ze zijn er dus wel streng op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:29

E een paar weken geleden gehaald (NL). Niets mbt afstand van de stoep ofzo en bij laaddok op circa 1 m afstand en enigzins in het midden. Ze willen een goede beheersing van de techniek zien en dat je veilig en bewust van je omgeving een locatie kiest voor de manouvre en die vervolgens ook zo uitvoert. Als achteruit steken niet in1x lukt dan mag je de combi een keer naar voren zetten mits dit veilig gebeurd. Op scharen of de stoeprand raken zak je wel.

Na het bochtje achteruit moet je wel de combi enigzins recht hebben staan (dus na bochtje stukje recht achteruit) voordat je verder gaat. Sta je met je auto namelijk nog half ingedraaid dan heb je geen overzicht over wat er aan beide kanten naast je aanhanger gebeurd en zak je daar op. Bij alles wat je doet is VEILIG het sleutelwoord.

Mist

Berichten: 9670
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:39

@varekaj, ja dat bedoelde ik. Wat ik ook vreemd vond was dat hij zei, nu moet je ergens keren en je kan het beter zo doen: rechts een oprit vooruit oprijden en dan achteruit keren(dus eigenlijk weg oversteken achteruit) Als ik dat "gewoon" zou moeten doen dan zou ik net voorbij de oprit zijn gereden en dan achteruit in de oprit hebben "gestoken" lijkt mij eigenlijk ook veiliger want dan blijf ik iig op dezelfde weghelft......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:50

Huh? Wij hebben absoluut geen keren in ons examen zitten in België. Wat ik op zich best jammer vind, dat is iets wat toch niet zo evident is en best vaak nodig is.

@ Gloa: Bij ons staan er wel afstanden vermeld en ze geven die ook mee (de examinator deed dat bij mij toch) vlak voor je aan dat maneuver begint. Ben je fout ingedraaid dan mag je inderdaad 1x hernemen, maar daarvoor moet je dan wel helemaal terug tot vooraan rijden en opnieuw die 30 à 35m achteruit rijden tot je aan de obstakels bent waar je tussenin moet.
Ze verwachten ook, eens je achterwaarts ingedraaid bent, dat je een klein beetje "in haak" staat: de neus van de auto en de kont van de aanhangwagen wijzen beide naar de passagierskant. Van daaruit moet je je dan kunnen positioneren binnen het parkeervak, met de 30cm als eindafstanden. Scharen of stoeprand raken is inderdaad gezakt.
Voor het algehele maneuver hebben wij 8min30 trouwens.

Jester_

Berichten: 12554
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:28

Mijn examinator was niet zo streng :D ik heb met het dock parkeren 6x gestoken :o en ook regelmatig gekeken tot hoever ik kon. Vond ie geen probleem, hij vond het prima zolang het maar veilig gebeurde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:32

Binnen het "dock" dus tussen de obstakels mag je steken zo vaak je wil en ook uitstappen zo vaak je wil om te kijken of je goed staat. Het is het achterwaarts inrijden in een S-bocht wat je maar 1x mag hernemen. Nuja, in België dan toch.

Ironisch genoeg vandaag bij het hooi halen immens gesukkeld met maneuvers maken, en eigenlijk was het zo poepsimpel. Schaamde me rot! Gelukkig weet mijn hooiboer dat ik nog maar net mijn BE heb en voordien altijd met een B-vrachtwagentje reed :))
Nadien op mijn eigen weiland moest ik in een veel krappere situatie gaan knutselen om de combi goed te zetten. Dat ging dan vreemd genoeg weer vlekkeloos perfect :')

kking

Berichten: 1006
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:13

Even een vraag voor de kenners.
Wat vinden jullie van de Mazda CX 5 2 liter benzine om voor een 1.5 paards Ifor te zetten.
Ik ben wat om me heen aan het kijken, maar ik kom erachter dat ik veel auto's niet mooi vind.
En toch een "merk" wil.
Ik keek eerst voor een volvo V60 maar niet te vinden in wat ik wil dus nieuwe zoektocht.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:36

kking schreef:
Even een vraag voor de kenners.
Wat vinden jullie van de Mazda CX 5 2 liter benzine om voor een 1.5 paards Ifor te zetten.
Ik ben wat om me heen aan het kijken, maar ik kom erachter dat ik veel auto's niet mooi vind.
En toch een "merk" wil.
Ik keek eerst voor een volvo V60 maar niet te vinden in wat ik wil dus nieuwe zoektocht.

Dan ga je toch voor de V70 }:)

Even opgezocht, ga dan wel voor de automaat (met 4x4); mag 1800kg aan de haak hebben maar besef dat je met 1300kg eigen gewicht van de auto, wat minder te melden hebt in vervelende situaties. Het risico dat de trailer er met de auto vandoor gaat, is wat groter en vergt dus meer concentratie en rijvaardigheid van de chauffeur.

Ik vind het vermogen (bij 6000 toeren) en koppel (bij 4000 toeren) ook laat beschikbaar. Moet je dus ergens een punt maken (helling bijvoorbeeld), dan moet je niet bang zijn om te trappen en om de automaat het zwijgen op te leggen (handmatig te schakelen), beetje afhankelijk hoe die automaat zich gedraagd; een sequentiële bak is niet hetzelfde als een klassieke automaat.

kking

Berichten: 1006
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:38

Dankjewel voor je snelle reactie.
Tja...ik schreef al veel auto's vind ik niet mooi (waaronder de v70).

Deze blijft in mijn denktank. Ook de Tiguan zit daar al in :)

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:58

kking schreef:
Dankjewel voor je snelle reactie.
Tja...ik schreef al veel auto's vind ik niet mooi (waaronder de v70).

Deze blijft in mijn denktank. Ook de Tiguan zit daar al in :)

De nieuwe V90 al gezien? :~

Punt is dat die V70 AWD goed 1600kg weegt bij diezelfde 1800kg trekgewicht.

Ik schreef hier al eens eerder dat ik aan 140km/h de A50 afjakkerde met 2 ton paarden aan de haak; in dezelfde omstandigheden zal de Mazda eerder een risico vormen.
Ik ging tussen Arnhem en Apeldoorn berg af en miste even dat stuk vals plat en nam dus geen gas terug. Als er dan helemaal niemand op de weg is voor je referentie, dan loopt de snelheid ongemerkt op. Maar zelfs aan die snelheid kon ik gewoon gas loslaten (niet abrupt maar rustig terug nemen) en de combi kwam netjes terug naar de meer legale snelheden van rond 80km/h. De massa van de Discovery (2 ton leeg) is ruim voldoende om de krap 2 ton die eraan hing, in bedwang te houden.

Ik zou deze stunt met de Volvo al niet uit durven halen (ik wil nooit meer een auto zonder cruise control) en de Mazda heeft nog wat minder te melden qua eigen gewicht.

Ik zeg niet dat het gevaarlijk is, maar besef wel dat dit soort gewichtverhoudingen veel meer vergen van de chauffeur. Je marge voor fouten (en de correctie ervan) is echt veel kleiner.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:17

Het lagere eigen gewicht wordt wel weer een beetje gecompenseerd doordat de ifor van zichzelf een geweldige wegligging heeft. Maar gaat de aanhanger eenmaal z'n eigen weg dan heb je wel een uitdaging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:14

Omwille van die wegligging ben ik ontzettend blij met mijn Ifor. Gisteren leeg klein eindje mee gereden en over een weide gehobbeld om hooi te halen. Je voelt die dus niet aan je auto hangen. Geen geduw, geen getrek of gesleur in je kont (wat klinkt dit fout). Hemels verschil bij de combi die ik voor het examen reed.

owja, en ik kan ongeveer 30 baaltjes hooi van ongeveer 20kg er in kwijt, moest iemand ooit willen weten hoeveel er in passen :))