[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:02

Hier moet je wel terugschakelen anders kom je überhaupt de bergen niet op :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:22

Mits goed warm gedraaid is op toeren rijden prima voor je blokje. Goede schone verbranding en roet uit de pijp ~~}> . Ik jaag hem op z'n tijd rustig tegen de begrenzer aan := . Van die 'nieuwe rijden' blokken verstikken volgens mij op den duur.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:28

Lang leve de Autobahn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:29

Ik heb idd ook altijd geleerd dat bergop beter kan in versnelling lager en toertje extra. Is dat dan geen algemene kennis?

Met een zafira raakten wij indertijd nog maar amper de "berg" op in Luik en regio Echternach, ook met terugschakelen. Flutauto was dat zeg! Wordt je op de E40 steil bergop nog ingehaald door vrachtwagens en opleggers.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:38

Zafira A 1.8 heeft 125 pk. De B zelfs 145. Nooit gevoel gehad tekort te komen. Maar toegeven, niet met trailer of sleurhut heuvelop gecrosst.

De 1.6 heeft idd weinig in te brengen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:43

Daar hebben ze de "langzame baan" voor uitgevonden +:)+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:54

Varekaj schreef:
Ik heb idd ook altijd geleerd dat bergop beter kan in versnelling lager en toertje extra. Is dat dan geen algemene kennis?

Met een zafira raakten wij indertijd nog maar amper de "berg" op in Luik en regio Echternach, ook met terugschakelen. Flutauto was dat zeg! Wordt je op de E40 steil bergop nog ingehaald door vrachtwagens en opleggers.

Nee; sterker nog, de moderne computers laten je gewoon opschakelen, ook al valt ie daarna bijna dood.
Vorig jaar een Focusje mee gehad (zo'n 1.0 eco-turbo-ding) die 125pk uit een 3-cilinder perste. Ding was niet vooruit te branden totdat ik 'm eens doortrapte naar 3000 toeren..... toen vlogen de straatstenen me ineens om de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:14

Ik geloof dat wij in 3e bijna plankgas moesten geven om in Luik de E40 boven te kruipen. Daar hing geen sleurhut achter, geen propvolle auto. Mijn vriend, ikzelf en 2 handbagage trolleys. Meer niet.

Met onze skoda superb daarentegen heel veel lol gehad in Frankrijk en Andorra in de bergen. Automaat of niet, ding deed het super. Alleen jammer dat je niet kan remmen op de motor.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 08:00

Dan had je geen goede want de E40 vaak genoeg gereden met vrouw, kinderen en volgeramd met vakantie bagage. Geen centje pijn.

3000 toeren ... Met de motor kom ik er nauwelijks onder. Bij gewoon rijden. Bij spelen in de bergen draait ie flink meer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 08:40

We hebben ook eens een Opel astra gehad, zelfde probleem. Mijn ex is ooit een paard gaan ophalen met een alu tweepaards achter zijn astra. Mocht onder B rijbewijs volgens hem. Ik had er toen nog 0,0 verstand van haha, maar ik herinner me wel dat die auto zoop! Het is gelukt maar hoe... Als ik er op terug denk heb ik medelijden met alles wat die auto bij die vent heeft moeten doorstaan.

Mijn combi is afgewerkt! Nieuwe banden, olie en filter, nieuwe remmen, rubbertjes tussen de schokdempers en nieuwe stekker naast de trekhaak. In de koffer 2 ledlampen gemonteerd op externe batterij zodat ik de halve weide kan verlichten. In de trailer camera gemonteerd en scherm in de auto op draadloos netwerk. Enige wat nog komt is misschien cameraatje boven de trekhaak, puur voor gemak om aan te koppelen (en parkeren).
Stiefpa heeft er lol aan gehad, hij heeft de auto zelfs helemaal binnen en buiten gepoetst.
Hij wou op het dak nog rooster maken zodat ik daar watertonnetjes op kan vervoeren, maar aangezien ik geen kannen van 25l zo ver boven mijn hoofd kan tillen heeft hij dat lat vallen.

Volgende project: hij gaat aanhanger maken met 2 van mijn oude banden voor transport van een 1000L vat :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:50

Varekaj schreef:
Ik geloof dat wij in 3e bijna plankgas moesten geven om in Luik de E40 boven te kruipen. Daar hing geen sleurhut achter, geen propvolle auto. Mijn vriend, ikzelf en 2 handbagage trolleys. Meer niet.

Met onze skoda superb daarentegen heel veel lol gehad in Frankrijk en Andorra in de bergen. Automaat of niet, ding deed het super. Alleen jammer dat je niet kan remmen op de motor.

Dan had je terug naar twee geschakeld.
Ik ben op de E25 onder Luik ook weleens omhoog gekropen met een vrachtwagen, zodanig dat ik het inhaalverbod genegeerd heb om een nòg tragere vrachtauto in te halen omdat ik bang was dat ik anders stil zou vallen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:15

1000 liter vat op wielen heb ik ook een tijd over nagedacht. Voor de wei verderop pakten we uiteindelijk de schamel-aanhanger van 6 meter, daar konden dan 2 ibc's en wat hooi op.
Thuis hebben we in theorie altijd natuurlijk stromend water, maar midden in de zomer wil de bron weleens droog komen te staan. Daar heb ik een oude aanhanger voor gepakt die we hier gevonden hebben. Hier passen mooi 2 ibc's op en met wat slangen en een vlotten blijft de drinkbak mooi vol.
Afbeelding
Met een klein pompje op zonne-energie houd ik het water in beweging en worden de tanks niet groen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:48

Ik heb op 2 van de 3 weides al een waterput zitten, en op 1 weide staat er ook een handpomp. Het vat is vooral bedoeld om ofwel op mijn weiland te plaatsen waar nog niks van watervoorziening is, ofwel om als extra op 1 van de andere weilanden bij te zetten als ik op vakantie zou gaan. Vullen kan dan ofwel aan 1 van de reeds bestaande waterputten ofwel uit de waterput bij mijn moeder. Blijft hun kelder gelijk ook langer droog :Y)

Hoe doe jij dat met dat vlottersysteem? Het zou enorm handig zijn als ik een soort systeem kan vinden dat werkt als een automatische drinkbak, maar ik heb geen netstroom.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:03

Die groene drinkbak daar heb ik toen gewoon een vlotter bij besteld. Wel een voor lage druk.

Heb idd ook al een geprobeerd om direct een automatische drinkbak erop te zetten maar dat liep veel te langzaam, maar misschien heb je daar ook wel nippels voor die geschikt zijn voor lage druk (ipv de 6bar die op de leiding staat).

Nu heb ik 1 slang tussen beide vaten zitten zodat het niveau gelijk blijft en de aanhanger niet omkiept, en 1 die naar de drinkbak loopt. Gewoon met Gardena koppelingen dus snel en simpel te verplaatsen :)

Deze vlotter werkt gewoon door de druk van het water, hoe hoger het water staat, hoe meer druk.
De drinkbak was niet heel goedkoop maar een stuk makkelijker dan de betonnen bak die we eerst hadden, die was niet te verplaatsen met de hand, deze schuif ik zo achterin de auto.
Merk is sueva geloof ik.

Maar er zijn ook vlotters die je zo los op de rand van een bak kunt zetten maar daar moet je dan zelf nog iets omheen maken zodat de paarden daar niet bij kunnen komen.

Nu in de winter is alles weer afgekoppeld ivm eventuele vorst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:20

:)* Ben weer wat wijzer!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:57

Oke, omdat er hier toch wat meer kennis is :+ :
Auto = Kia Sportage 2.0 MPV.
Ik heb alleen B (Wil BE halen), vaders heeft BE.

F.1 Technische max. massa voertuig 1980 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1980 kg
G Massa rijklaar 1455 kg
Massa ledig voertuig 1355 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1900 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 727 kg

Dus, dan mag ik persoonlijk toch 3400-1980 = 1420kg achter de auto hebben? Ofwel een anderhalfpaardstrailer? (onder de 1400)?

En qua totaal gewicht mag er een trailer van 1900 achter (Met BE )?

Af en toe snap ik t namelijk niet meer en wil het even duidelijk :')

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:02

Jij mag met je B rijbewijs een aanhanger met een maximum toegestaan gewicht van 3500 kg-1980=1520 achter deze auto trekken idd.

En met BE mag je een aanhanger incl lading met een daadwerkelijk gewicht van 1900 trekken met deze auto.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:08

ik vind het zoveel klinken, 1500 erachter :+ Dat is een flinke 1,5 paards, waarschijnlijk een 1 3/4 zelfs :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:09

Wat assie zegt klopt als een bus.

Een trailer met een tmm van 1600 kg (of meer) mag jij met jouw B rijbewijs niet achter deze auto, zelfs niet als ie leeg is.

Een trailer met tmm 1500 kg (of minder) mag wel. Het werkelijke gewicht van trailer en lading mag niet boven de 1500 kg komen (of minder bij lagere tmm) maar dat spreekt denk ik voor zich.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:11

Je kan eigg altijd een 1,5 paard trekken zonder E. Tenzij je natuurlijk met een monstertruck ervoor rijd, maar een gewone auto met 1,5 mag altijd. 2 mag niet omdat dat altijd 2000 is en geen auto die dat mag trekken en zelf onder de 1500 blijft

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:11

Uiteraard, dat snap ik. Vond t alleen ongelooflijk veel, dan zou ik in theorie niet eens een BE nodig hebben met deze auto en een 1,5 paardstrailer :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:12

Jester_ schreef:
Je kan eigg altijd een 1,5 paard trekken zonder E. Tenzij je natuurlijk met een monstertruck ervoor rijd, maar een gewone auto met 1,5 mag altijd. 2 mag niet omdat dat altijd 2000 is en geen auto die dat mag trekken en zelf onder de 1500 blijft

:n
Met onze oude Ford Focus mocht ik alleen een 1,5 rijden die onder de 1250 zat :+

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:13

Maar die zijn er zat :j er zit wel verschil tussen maar je mag als je dus een geschikte auto hebt altijd wel een 1/1,5 paard trekken zonder E.

Ik heb geen trailer en trekkende auto dus ik was afhankelijk. Vandaar dat ok E heb gehaald, zodat ik de 2 paards trailers kom lenen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:19

Aah vandaar :j

Ja ik wil binnenkort toch gaan kijken naar een eigen trailer. Scheelt toch wel dat ik niet eerst 600.- perse aan een BE rijbewijs hoef uit te geven. Maar bedankt voor de info :j !

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:20

Celiien schreef:
Uiteraard, dat snap ik. Vond t alleen ongelooflijk veel, dan zou ik in theorie niet eens een BE nodig hebben met deze auto en een 1,5 paardstrailer :+

Je hebt ook anderhalf of 1 3/4 paards met tmm van 1600 kg. Die mogen niet. Die van 1500 kg en minder mogen wel. Niet alleen in theorie, ook in de praktijk :)

Celiien schreef:
Met onze oude Ford Focus mocht ik alleen een 1,5 rijden die onder de 1250 zat :+

Vroegûh had je bij B behalve de 3500 kg regel ook de eis dat het leeggewicht van de auto hoger moest zijn dan het leeggewicht van de auto. Die regel is in januari 2013 vervallen, dus tmm auto + aanhanger niet meer dan 3500 kg is alles waar je nu nog mee moet rekenen.