[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:38

Mede dankzij de tips en adviezen uit dit topic :D

Oh, nu ik er aan denk... ik heb even de papieren van mijn Ifor erbij gepakt. Ding weegt dus rijklaar (tarra) effectief maar 904kg en geen 1200 zoals ik dacht. Mijn stalbaas, die hier normaal verstand van zou moeten hebben, had zogenaamd gezien op het plaatje op de dissel dat het 1200 zou zijn en TMM 2600 (deze klopt uiteraard). Gloa had echter eens gemeld dat dat gaat om het belastbaar vermogen van de eerste as, en niet om het laadgewicht. Klopt als een bus :o Bij mijn vorige trandportmiddel klopte dat getal echter per toeval met het nuttig laadvermogen, daarom dat ik er dus nooit over twijfelde dat mijn stalbaas het wel eens goed mis kon hebben.

Dus bij deze, ik heb lekker 1696kg aan laadvermogen :))

dems75

Berichten: 4066
Geregistreerd: 07-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:32

Hier nu een Jean Luc Fautras 2 paards (Provan) en een Freelander ervoor. Staan ijslanders in, dus laadgewicht niet zo hoog als met grote paarden. Ik schat rond de 750 kg aan paardgewicht. Zadelkamer erbij nog eens 100 kg. Auto mag 2000 kg trekken

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:37

Dankje voor de link Ikke, alleen staat juiste model er niet tussen.

Zal nog ff verder moeten zoeken.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:08

emilie schreef:
ikke schreef:
Nou, om je even te chockeren: de V70 doet ook 1:12 als je een beetje vriendelijk rechtervoetje hebt en geen AWD-versie neemt. Mag meer dan ruim voldoende trekken voor jouw eisen. Klein is relatief, dat klopt, maar je went er snel aan :j


Das een reus, die V70, het voelt zo fout om daarmee rond te rijden, zonder een heel leger aan kids te moeten vervoeren :+

Rex_Rolfo schreef:
p.s. je hebt er rekening mee gehouden dat je meer kilometers haalt uit een liter diesel dan uit een liter benzine?

G3 gas is helemaal lachen, ondanks dat het verbruik wat hoger is (een liter gas is nu eenmaal lichter dan een liter benzine en dat is weer lichter dan een liter diesel). Nadeel van LPG is wel minder kofferbakruimte en/of vaker moeten tanken. En niet alle blokken kunnen even goed tegen de hetere verbranding van gas.


Ja heb ik rekening meegehouden.
Met gas denk ik dat het me inderdaad tegen staat dat ik dan veel vaker moet tanken. Plus die kofferbak inderdaad... maar ik weet niet of ik een geschikte auto op gas zou laten staan.


Ik heb wat rondgekeken, maar zoiets als deze renault megane zou dus -op papier- al kunnen.... Had ik nooit verwacht.

Op papier wel, in de praktijk laat ie je bij de eerste de beste helling in de steek!

Ja, die V70 is best een bakbeest maar ik zie niet in wat daar zo fout aan is, behalve dat bepaalde andere chauffeurs het blijkbaar beneden hun waardigheid vinden als ze voorbij gestoken worden door zo'n wolf in schaapskleren.


Optiwolk schreef:
Dankje voor de link Ikke, alleen staat juiste model er niet tussen.

Zal nog ff verder moeten zoeken.

Welke link bedoel je?

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:05

ikke schreef:
Optiwolk schreef:
Dankje voor de link Ikke, alleen staat juiste model er niet tussen.

Zal nog ff verder moeten zoeken.

Welke link bedoel je?


Die van de manuals, ivm mijn kapotte licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:25

Ik ben in ieder geval geslaagd voor mijn BE deze middag :D

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:29

Optiwolk schreef:
ikke schreef:
Welke link bedoel je?


Die van de manuals, ivm mijn kapotte licht.

Ah, die.
Soms wil zoeken op Marktplaats "werkplaatshandboek" nog weleens onverwachte resultaten opleveren.


Varekaj schreef:
Ik ben in ieder geval geslaagd voor mijn BE deze middag :D

Proficiat, die is binnen!

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:48

Varekaj schreef:
Ik ben in ieder geval geslaagd voor mijn BE deze middag :D

Van Harte *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:00

Mijn begeleider en examinator hadden tijdens de rit (lees: file schuiven) een pittige discussie. Ik had gezegd dat ik dus zowel met gewone vracht als met paarden ga rijden. Volgens de begeleider maakt dat niet uit qua rijstijl. Examinator had daar toch andere mening over. Vond het best amusant :))
In ieder geval blij dat ik op pad kan!

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:05

Heeft de examinator vast wel ervaring met levende have en je instructeur niet :P

Gefeliciteerd iig, kan het echte werk nu beginnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:46

Gefeliciteerd Varekay! Mijn vriend en ik gaan 29-11 voor een dagcursus en examen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:37

Examinator heeft jaren veetransporten gedaan voor hij dit werk is gaan doen :D

Gloa, ik heb eerst 8u les gehad en nu dus in 2 pogingen examen gehaald. Ik gok, als ik de eerste keer niet zo opgefokt was van stress, dat ik dan ook wel zou geslaagd zijn. Examen en de rit erheen, dat was echt chaos :)) Uitgerekend ik tref iemand die nieuw is als instructeur bij deze rijschool (wel jarenlang voor andere gewerkt in andere regio's) die de combi totaal niet kent, die de snelste route naar examencentrum nog niet kent, die niet op de hoogte was van waar en wanneer er afgesproken was op kantoor en die niet eens kon uitvissen waar het noodkabeltje aan de trekhaak vastgeklikt moest worden. Bij aankomst op het examencentrum bleek ook dat hij het steunwieltje niet stevig genoeg had vastgezet, dat zwierde op een paar cm boven de grond vrolijk rond. Heel bemoedigend als je dan nog aan je examen moet beginnen :+
Maar goed, we zijn geslaagd, ik kan eindelijk veilig en zelfstandig weer op pad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:23

Ik heb trouwens een vraag!

Mijn begeleider van het examen vandaag, die ook theorieles geeft, beweerde het volgende:

Indien de aanhanger een tmm heeft > 750 mag je met B rijden tot 3500 en met BE tot 7500.
Indien aanhanger tmm < 750, dan mag de gehele combi (auto + aanhanger) gaan tot 4250 (ofzoiets) onder B rijbewijs.

Ik vond dat relatief vreemd, want B is sowieso toch maar tot 3500kg? Ik heb er niet over doorgevraagd, gewoon het mijne van gedacht aka larie en apekool. Of ben ik toch fout?

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:35

Varekaj schreef:
Ik heb trouwens een vraag!

Mijn begeleider van het examen vandaag, die ook theorieles geeft, beweerde het volgende:

Indien de aanhanger een tmm heeft > 750 mag je met B rijden tot 3500 en met BE tot 7500.
Indien aanhanger tmm < 750, dan mag de gehele combi (auto + aanhanger) gaan tot 4250 (ofzoiets) onder B rijbewijs.

Ik vond dat relatief vreemd, want B is sowieso toch maar tot 3500kg? Ik heb er niet over doorgevraagd, gewoon het mijne van gedacht aka larie en apekool. Of ben ik toch fout?

Nope. Het klopt als een bus.

Met B-rijbewijs mag je een aanhanger trekken van 750kg TMM ALTIJD. Aangezien de auto een TMM van 3500kg mag hebben onder B-rijbewijs, rijdt je met die aanhanger van 750kg TMM dus met een combi van 4250kg. Dit is LEGAAL.

Het huidige rijbewijs B-E gaan inderdaad tot 7000kg TMM (3500kg voor de auto en 3500kg voor de aanhanger).
Degenen die hun B-E voor 19-01-2013 (dacht ik) mogen ongelimiteerd aanhangers trekken, zolang het trekkende voertuig de aanhanger maar kan en mag trekken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:40


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:06

Aha... ik denk dat ik 'm snap. Ik had er niet aan gedacht dat bij een aanhanger <750kg de aanhanger dan gewoon niet mee telt. Ik zat even in de knoop met het idee tmm auto + tmm aanhanger is >3500 dus sowieso BE. Maar dat is als ik het goed begrijp in deze situatie niet van toepassing. Weer wat geleerd!

(ik kan me trouwens niet voorstellen dat ze bijvoorbeeld achter een smart een aanhanger van 750 zouden hangen... alleen al om het uitzicht)

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:26

De andere kant op vind ik ook niet handig, dus een kleine aanhanger achter de pajero bijvoorbeeld. Ik kan wel blijven zoeken naar die aanhanger. Bij achteruit rijden moet ik te veel sturen om te zien hoe ver ik eigenlijk wel moet sturen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:35

Ik heb vandaag gevloekt op het maneuver achterwaarts inparkeren en voor een laadkaai plaatsen. Thuis heb ik de handelingen geoefend met mijn pajero en ifor, nu moest dat dus weer met die miserabele volkswagen golf en dat slagschip van een aanhanger. Wat een immens verschil maakte om te kunnen inschatten is dat ik met mijn jeep een stuk hoger zit, en je dus meer overzicht over de grond hebt en omgeving. Was even goed foeteren hahaha, ik zag een stuk minder! Eerste keer ging klein tikje mis maar 2e keer kon ik de combi gelijk zodanig in het vak draaien dat de aanhanger direct evenwijdig op 20cm naast de stoeprand stond. Moest alleen nog stukje naar voor om de combi recht te trekken en dan op de gepaste plek tov de laadkaai positioneren :))

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:46

palousa_boy schreef:
De andere kant op vind ik ook niet handig, dus een kleine aanhanger achter de pajero bijvoorbeeld. Ik kan wel blijven zoeken naar die aanhanger. Bij achteruit rijden moet ik te veel sturen om te zien hoe ver ik eigenlijk wel moet sturen :+


:j

En vaak hangen die aanhangwagentjes dan ook nog eens op hun 'gat' aangezien de trekhaak van de pajero redelijk hoog zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:23

Nog steeds liever dat dan de combi waarmee ik examen heb gedaan. Je totale combi (auto + aanhanger) moet minimaal 9m zijn en ik vind een volkswagen golf nou geen grote auto. Kan je je inbeelden hoe lang die aanhanger is, en die moet tegelijk hoger en even breed zijn als de auto. De aanhanger is tijdens de rit leeg. De enige lading die toegestaan is, is indien de eigen massa <800kg. Belgische wegen zijn niet gekend voor hun egale wegdek :+ en dan heb ik nog eens een groot stuk parcours via wegenwerken gehad. Dat ding heeft de volledige rit gedurig in de kont van de auto geduwd en een paar keer dacht ik "zo dadelijk vliegt ie over me heen".

De rijschool zou wel overwegen om voor de toekomst een bestelbus aan te schaffen om BE mee te doen ipv deze karretjes.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:05

Toevallig Kassa gezien? De schade die camper rijders aan hun Ford 2.2 motor kunnen krijgen schijnt mede veroorzaakt te worden doordat mensen de zware camper met te weinig toeren de berg op sleuren.

Idem met trailer achter de auto: laat de motor voldoende toeren draaien! Elke motor, merk of brandstof doet er niet toe.

Als vuistregel kun je denk ik gerust stellen dat je minstens een versnelling lager moet zitten dan zonder aanhanger.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:25

Rex_Rolfo schreef:
Toevallig Kassa gezien? De schade die camper rijders aan hun Ford 2.2 motor kunnen krijgen schijnt mede veroorzaakt te worden doordat mensen de zware camper met te weinig toeren de berg op sleuren.

Idem met trailer achter de auto: laat de motor voldoende toeren draaien! Elke motor, merk of brandstof doet er niet toe.

Als vuistregel kun je denk ik gerust stellen dat je minstens een versnelling lager moet zitten dan zonder aanhanger.

Laat me raden: drijfstanglagers?

Je kunt inderdaad stellen dat je een versnelling lager zit dan met een lege auto.
Als je streeft naar 2500 - 3000 toeren op kruissnelheid, dan kom je daar meestal op uit.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:11

Probleem is dat veel mensen bang zijn om motorblok wat toeren te laten maken omdat er dan meer geluid uit komt en dan kan nooit goed zijn :oo Gelukkig weet ik wel beter :o

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:22

Tobbes schreef:
Probleem is dat veel mensen bang zijn om motorblok wat toeren te laten maken omdat er dan meer geluid uit komt en dan kan nooit goed zijn :oo Gelukkig weet ik wel beter :o

In modernere auto's hoor je het blok niet eens serieus draaien. Het is ook dat mensen intussen goed wijs gemaakt is dat een blok meer zuipt bij meer toeren (wat strikt genomen onzin is).

Laten we wel wezen, er zijn niet zoveel mensen die enig idee hebben van wat zich daar voor hun voeten afspeelt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:55

Die Ford 2.2 blokkies schijnen een verstuiver probleem te hebben. Exacte oorzaak / gevolg niet helemaal duidelijk.

Zafira laat verbruik zien. Dat is in vier lager dan in vijf. Tenzij flink wind mee, dan is vijf zuiniger.