Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:12

Pipo schreef:
Het mooiste is, de auto die zwaarder is dan trailer plus inhoud en gewoon het volledige gewicht mag trekken. Dan ben je veilig bezig en dat probeer ik hier te zeggen.

Hij kan wel zwaarder zijn dan trailer plus inhoud, maar als ie het niet mag trekken ben je helemaal gevaarlijk bezig.

Nogmaals: de lijst van Ikke geeft aan wanneer je veilig bezig bent.
Het gewicht van de auto is niet alles zeggend.

De door jou beschreven auto heeft een te laag toegestaan trekgewicht.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:13

Bonechi_ schreef:
Oke! Dank voor de tip! Wat trekt zo'n transit? Weet je dat? En kun je er met 3 man in zitten?

Controleer wel eerst even het aantal pk's van die Transit. Daar zit nogal een verschil in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:15

Aimee schreef:
[

De door jou beschreven auto heeft een te laag toegestaan trekgewicht.

Het was mooier geweest als ie 1500 had mogen trekken, maar de reden waarom hij dat niet mag weet ik ook niet. Een golf bijv, die minder pk's heeft, mag 1400 kg trekken. Een Ford Focus, stuk kleiner en lichter mag 1500 kg trekken.

Maar met die 1300 kg zit je niet boven je gewicht hoor. Dan moet dat paard al 700 kg wegen, en dat wegen ze niet zo snel.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:21

Aimee schreef:
Bonechi_ schreef:
Oke! Dank voor de tip! Wat trekt zo'n transit? Weet je dat? En kun je er met 3 man in zitten?

Controleer wel eerst even het aantal pk's van die Transit. Daar zit nogal een verschil in.

Ik had vorige week ook een transit gehuurd, bij Europcar.
Mocht 2000 trekken. Wel eentje met weinig pk, was voor mij geen probleem want ik had maar twee shetjes in de trailer.
(overigens had ik dus een knipperlichtprobleem, zie paar pagina's terug)

Mijn ervaring met auto met trekhaak huren is dat je zowiezo op een bus uit komt. Je kunt lokale garages proberen of die wat verhuren maar zo gauw het woord trekhaak valt is het meestal afgelopen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:24

Aimee, met de PK's zit het daar wel goed, vandaar dat ik het niet zei Lachen

-Edit, 3 man is afhankelijk van het busje, vraag er even om (ik ga ervan uti dat 1 van de drie een bestuurder is). 2000 mag hij sowieso aan de haak hebben.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:27

Busje huren.
Ford Transit/ Mercedes Vito/ VW transporter. etc

Met trekhaak, is even een paar belletjes plegen naar bedrijven in de buurt. Meeste van de bussen mogen 1500kg of meer trekken. De meeste kan je met 2 voorin, maar soms ook leverbaar met dubbele cabine of 3 zitplaatsen voor.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:28

Pipo schreef:
Het was mooier geweest als ie 1500 had mogen trekken, maar de reden waarom hij dat niet mag weet ik ook niet. Een golf bijv, die minder pk's heeft, mag 1400 kg trekken. Een Ford Focus, stuk kleiner en lichter mag 1500 kg trekken.

Maar met die 1300 kg zit je niet boven je gewicht hoor. Dan moet dat paard al 700 kg wegen, en dat wegen ze niet zo snel.

Daarom is het ook zo handig om de richtlijnen aan te houden van iemand die wel verstand heeft van auto's.

Zie de berichten in dit topic. Een paard zit al snel op 700 kilo, zeker als ze goed aan de maat zijn en massa hebben. Mijn paard is vorig jaar gewogen op 704 kg en is nogal wat gegroeid in de tussentijd, dus ik geloof zo dat die nu op een vergelijkbaar gewicht zit als het paard van Margreet. Over het algemeen wordt het gewicht van paarden te laag geschat.
Bovendien weegt een beetje fatsoenlijke trailer meer dan 600 kilo.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:30

Utixo schreef:

-Edit, 3 man is afhankelijk van het busje, vraag er even om (ik ga ervan uti dat 1 van de drie een bestuurder is). 2000 mag hij sowieso aan de haak hebben.

Okee! Ik heb namelijk wel eens in een Transit gezeten die op papier 1500 kg mocht trekken, maar niet vooruit te branden was met een lichte anderhalfpaardstrailer en een paard van 1.60 m. erin. We haalden de 80 km/u niet eens op de snelweg Nagelbijten / Gniffelen
De Transit die m'n vriend dagelijks rijdt, trekt daarentegen alles extreem makkelijk. Die zou ik ook wel willen hebben Haha!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:41

Aimee schreef:
Utixo schreef:

Okee! Ik heb namelijk wel eens in een Transit gezeten die op papier 1500 kg mocht trekken, maar niet vooruit te branden was met een lichte anderhalfpaardstrailer en een paard van 1.60 m. erin. We haalden de 80 km/u niet eens op de snelweg Nagelbijten / Gniffelen
De Transit die m'n vriend dagelijks rijdt, trekt daarentegen alles extreem makkelijk. Die zou ik ook wel willen hebben Haha!

Kijk dat is wel goed om te weten, want bij ons gaat er een 1,5 paards en 700 kilo paard achter! ik ga wel een rondje bellen...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:47

Ik heb met de gehuurde Transit een twee paards met ongeveer 1200 kilo paard getrokken. Deed de eerste wat moeilijker, de tweede fluitend.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:25

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal reacties geplaatst, die tegenstrijdig zijn met andere reacties. Dit veroorzaakt verwarring en is dan ook niet prettig voor TS en de andere geïnteresseerden. In de FAQ van TAO is de juiste informatie over het wel of niet nodig hebben van het E-rijbewijs te vinden.
Graag weer verder ontopic over welke auto's geschikt zijn. Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:20

Pipo schreef:
Aimee schreef:

Haha!
Daar sluit ik me bij aan.
Vind het sowieso wel grappig, want hier heb ik het wel eerder met Pipo over gehad. Was ze ook niet zo happy toen ik het gewicht van een Patrol meldde Vork

1300 kilo zou voor mij ook veel te weinig zijn. Een beetje anderhalfpaardstrailer weegt toch 650 kilo, daar 750 kg voor het paard bij optellen en ik zit op 1400 kilo. Dat weegt een Volvo 850 ook en heeft dan nog 200 kg trekkracht over.

Een patrol is een ander verhaal omdat die gebouwd is om te trekken. Een personenwagen is heel anders. En dat jullie het niet zo doen, prima, maar ik rijd niet met een auto voor de trailer die lichter is als de trailer plus inhoud, want ik vind het gewoon gevaarlijk. Tuurlijk kan het wel, alles kan............maar veilig is het niet!

En een vrachtwagen is al helemaal niet te vergelijken, dus dat antwoord neem ik maar niet zo serieus!

Ik zie niet in waarom dat gevaarlijk is. Jij wil dus beweren dat het gevaarlijk is is om met 1900kg Range Rover 2400 kg Ifor Williams te trekken??? Ga eens aan de andere kant van de plas kijken, daar zie je niet anders rijden dan Range+Ifor en daar het je toch heel wat meer "landschap" dan in soepbordenplatNederland.
Trouwens, wat te doen met 1720kg Land Rover Defender met 6000kg aan de haak?? Niks illegaals aan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:22

Ikke je praat weer over een Jeep die gemaakt is voor het trekken!!! Niet over een normale luxe wagen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:25

ikke schreef:
Ik zie niet in waarom dat gevaarlijk is

ik moet ook wel zeggen dat jou voorbeelden anders zijn als bijv een luxe auto van 1300 kg met 1500 kg trailer er achter bijv...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:30

Pipo schreef:
Ikke je praat weer over een Jeep die gemaakt is voor het trekken!!! Niet over een normale luxe wagen.

Gewicht is gewicht. Ik zie niet in waarom het onveilig is om 1800kg achter een auto te knopen die zelf maar 1600kg weegt, terwijl het wel veilig zou zijn om 3500 kg achter 1700 kg Land Rover (of Toyota, Nissan, Mitshubishi) te knopen?? Dat heeft niks meer te maken met "gebouwd zijn om te trekken" maar alles met de kennis van de chauffeur om dergelijke combinaties op de weg te houden.

Over de Ford Transit: ik heb meerde malen hier in de buurt een verhoogde 90pk versie gehuurd. Dat ding werd niet warm of koud van 2000kg aan de haak. Liep 100km/h zonder dat je er erg in had (wat maakt dat ding een hoop toeren....???) Blijf wel in vier, in vijf zuipt ie je de oren van je kop.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:33

thanks.. ik heb zoveel verstand van auto's dat ik niet eens wist dat 1 type meerdere pk uitvoeringen had. Haha!

shirehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:14

Citaat:
shirehorse, hele topic al gelezen? er is al een FAQ met alle juiste regels en die is al een keer of tig langs komen waaien. Het doolhof is niet zo groot als men denkt alleen halen mensen er zaken bij die niet van toepassing zijn of gebruiken maar de helft vd regels, en dát zaait verwarring

ja sorry mijn fout Bloos
Laatst bijgewerkt door shirehorse op 14-10-08 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

shirehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:26

Citaat:
Trouwens, wat te doen met 1720kg Land Rover Defender met 6000kg aan de haak?? Niks illegaals aan....

6000 kg is wel errug veel. Is dit echt wat de Land Rover wettelijk (volgens kenteken) mag trekken? Of is dit een tikkeltje overdreven? Ik zie niet meer dan 4000 kg, de meeste types zelfs 3500 kg. Zou die bak wel willen weten die zoveel mag hebben dan sta ik vooraan in de rij!

Goede tips trouwens van die huur bussen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:57

shirehorse schreef:
Citaat:

6000 kg is wel errug veel. Is dit echt wat de Land Rover wettelijk (volgens kenteken) mag trekken? Of is dit een tikkeltje overdreven? Ik zie niet meer dan 4000 kg, de meeste types zelfs 3500 kg. Zou die bak wel willen weten die zoveel mag hebben dan sta ik vooraan in de rij!

Er zijn versies Defender die het mogen, maar dat is niet het standaard model. Haha!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:00

bel ik net een verhuur bedrijf.. over een ford transit met dubbele cabine... mag ie maar 1200 kilo trekken :s

Volgens die man had ik echt een vier wiel drive nodig...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:04

Bonechi_ schreef:
bel ik net een verhuur bedrijf.. over een ford transit met dubbele cabine... mag ie maar 1200 kilo trekken :s

Volgens die man had ik echt een vier wiel drive nodig...

Clown
Dan heeft hij gewoon geen Transit staan met genoeg pk's.
Maar dat is dus wat ik bedoelde Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:07

Ikke, wat kun je vertellen over een Peugeot J9? Lachen

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:08

oke.. naaldwijk heb ik net gemaild... waar nog meer in de omgeving delft/den haag/rotterdam?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:13

Bonechi_ schreef:
oke.. naaldwijk heb ik net gemaild... waar nog meer in de omgeving delft/den haag/rotterdam?

Neem de telefoongids en zoek in de bedrijvengids op autoverhuur. Er komt genoeg in de regio bovendrijven, bijvoorbeeld een garage Helm die ook bedrijfsauto's van Ford verhuurt. Dat is ook de categorie waar je moet kijken, bedrijven die ook bedrijfsauto's verhuren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:15

ik ben laatst met mijn paard naar de kliniek gereden in Gent en dat was een rit van circa 3 uur
ik heb al vaker met aanhang gereden maar nog nooit met een paard erop.

aangezien mijn trailer niet klaar is heb ik een anderhalf paards gehuurd wat ik gemakkelijk mee kreeg zonder E rijbewijs
met een duitse auto (heb in nederland gehuurd)
ik zelf rij een audi quatro die weegt rond de 1500 kg
en heeft 133 pk met 4 wielaandrijving.
het was wel even spannend hoor zo voor de eerste x gelijk een rit van circa 3 uur heen en 3 uur terug

ik heb nergens geen moment getwijfeld aan mijn auto of trailer
laat staan aan het paard wat me de trailer bijna heeft afgebroken

zelfs berg op had mijn auto nergens problemen mee
en de ervaring maakt toch wel dat je auto echt zwaarder moet zijn als dat gene wat je gaat trekken vanwege je eigen veiligheid
en een transit heeft ook niet altijd de PK's wat je ervoor nodig hebt dan kom je uiteindelijk nog niet vooruit